www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Microsoft chce dostat Cortanu a Windows do automobilů

Microsoft chce dostat Cortanu a Windows do automobilů
, , aktualita
Během akce Microsoft's TechDays na Tchaj-wanu vrcholný představitel společnosti z Microsoft Asia-Pacific Research promluvil o konceptu integrace digitální osobní asistentky s čelním sklem vozidla. Čelní sklo je prý ergonomičtější než palubní deska vozidla.
K oblíbeným
reklama
Redmond by rád dostal svůj operační systém a Cortanu do automobilů, protože jde potenciálně o obrovský trh. Samozřejmě v této iniciativě není sám – Apple má dalekosáhlé plány se svým systémem Apple CarPlay a Google taktéž se systémem Android Auto. Není se čemu divit, výhledově jde o miliardový byznys.

Microsoft chce kombinaci Windows a Cortany dostat na čelní sklo automobilů (zřejmě pomocí průhledového displeje). Ergonomicky a z hlediska psychologie vnímání jde o nejlepší řešení. Řidič bude mít informace od Cortany přímo v zorném poli, nebo jen velmi blízko od něj. Nehrozí tak rizika, jako při umístění displeje na palubní desku, kdy při pohledu na ní řidič ztrácí na chvíli optický kontakt s vozovkou.

Nejde ostatně o originální řešení, celý koncept průhledového displeje se již osvědčil zejména ve stíhacích letadlech. A upřímně řečeno je úplně jedno, jestli se Microsoft u vojenského letectva inspiroval, nebo jestli znovuobjevil již dříve objevené. Podstatné je, že tohle řešení funguje a je prověřené leteckou praxí.


Průhledový displej
Foto: Wikipedia


Ovšem průhledový displej je jen jednou ze součástí navrhovaného systému a to jednou formou výstupu. Cortana si bude s uživatelem povídat, takže bude jednak rozumět jeho hlasu a řeči, jednak mu (zřejmě) bude i hlasem odpovídat. Takže vstup bude hlasový a výstup vizuální a hlasový. Zdá se mi to podstatně lepší, než různé dotykové či mechanické ovládací prvky u volantu nebo na palubní desce.

Pokud jste skeptičtí ohledně bezpečnosti auta s Windows, zejména ve světle nedávných informací, kdy se hackerům podařilo nabourat se do systému auta (nebyla to Windows!) a ovládnout ho, přidám jeden postřeh, který jsem nedávno zaznamenal v rozhlase. Redaktor Radiožurnálu byl na veletrhu a ptal se experta (jméno a automobilku jsem samozřejmě zapomněl), jak se tohle dá spolehlivě a zcela bezpečně vyřešit.

Možná vás to už také napadlo – řešení spočívá ve striktním oddělení systému podílejícího se na vlastním pohybu vozidla (například kontrola chodu motoru, řízení funkce brzd, řízení trakce a podobně), který nepotřebuje a nesmí být propojen s internetem, a podpůrných systémů pomáhajících řidiči (jako třeba právě Cortana), které s internetem propojeny být potřebují a také jsou. Podpůrný systém ovšem může jednosměrně dostávat informace od systému přímo se podílejícího na řízení.


Logo Cortana


Jiné řešení – aspoň podle mě – neexistuje. Proč to ovšem některé automobilky takhle nemají mi je naprostou záhadou. Teď jenom doufám, že Microsoft i jeho potenciální partneři z řad automobilek budou mít dost rozumu, aby Windows s Cortanu obousměrně nepropojovali s elektronickým systémem přímo se podílejícím na řízení vozidla. Pokud rozum mít nebudou, vsadím se, že se do takového auta někdo dříve či později nabourá (rozumějte hackne) a dokáže převzít kontrolu.

Další – trochu paranoidní – úvaha, která vám může přijít na mysl, je případné odesílání dat z Windows v autě Microsoftu. Řadě lidí se tohle nebude líbit. Už teď se o Windows mezi běžnými uživateli povídá, že špehují. A vsadím se, že když se Windows třeba dostanou do aut, tahle fáma bude žít dál. Já s údajným špehováním problém nemám, ale určitě se bude povídat, že vás Windows v autě špehují.

Když to shrnu, pokud Microsoft tenhle koncept dotáhne do konce po technické i obchodní stránce, mohlo by jít o zajímavého a užitečného pomocníka. A taky o ohromný byznys. Ale je jen a jen dobře, že existuje také konkurence od Applu a Googlu.

Zdroj: Windows Central
reklama
Nejnovější články
Evropská družice si našla Perseverance na povrchu Marsu, kde přesně přistál? Evropská družice si našla Perseverance na povrchu Marsu, kde přesně přistál?
Dobře víme, že rover NASA Perseverance se trefil na předem určené místo přistání v kráteru Jezeru, ovšem kde to přesně je? Na to se můžeme nyní podívat i díky tomu, že si rover i další části sestupového zařízení našla družice TGO. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
AOC představilo tři pracovní monitory řady P2 AOC představilo tři pracovní monitory řady P2
AOC uvádí na trh tři nové monitory řady P2. Bude obsahovat dva nové 31,5" modely U32P2 a Q32P2, kde ten první nabídne UHD 4K rozlišení, druhý zas 75Hz frekvenci. Rozlišením 4K bude disponovat i 28%" verze U28P2A.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
TSMC chce ještě letos odstartovat výrobu 3nm procesem TSMC chce ještě letos odstartovat výrobu 3nm procesem
Můžeme už bez obalu konstatovat, že Intel jako někdejší vedoucí firma na poli vývoje výrobních procesů může aktuálně jen smutně koukat na tempo, které nasadila především společnost TSMC. 
Včera, aktualita, Jan Vítek6 komentářů
Sony plánuje odemknout své PS5 pro snadné rozšíření úložné kapacity Sony plánuje odemknout své PS5 pro snadné rozšíření úložné kapacity
Nové herní konzole od Sony a Microsoftu sice přišly na trh se slušně výkonnými SSD, ovšem pokud jde o jejich kapacitu, není to nijak slavné a těžko lze s ohledem na pořizovací ceny požadovat něco lepšího. Jaké je řešení? 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Čína pod tlakem USA skupuje starší vybavení továren pro výrobu čipů Čína pod tlakem USA skupuje starší vybavení továren pro výrobu čipů
Americké sankce dokázaly srazit na kolena i velký Huawei, a tak rozhodně mají značný dopad, který pociťují i čínští výrobci čipů jako společnost SMIC. My se nyní dozvídáme, že čínské firmy začaly skupovat starší výbavu pro své továrny. 
Včera, aktualita, Jan Vítek7 komentářů