Microsoft chce dostat Cortanu a Windows do automobilů
17.9.2015, Michal Hala, aktualita
Během akce Microsoft's TechDays na Tchaj-wanu vrcholný představitel společnosti z Microsoft Asia-Pacific Research promluvil o konceptu integrace digitální osobní asistentky s čelním sklem vozidla. Čelní sklo je prý ergonomičtější než palubní deska vozidla.
Redmond by rád dostal svůj operační systém a Cortanu do automobilů, protože jde potenciálně o obrovský trh. Samozřejmě v této iniciativě není sám – Apple má dalekosáhlé plány se svým systémem Apple CarPlay a Google taktéž se systémem Android Auto. Není se čemu divit, výhledově jde o miliardový byznys.
Microsoft chce kombinaci Windows a Cortany dostat na čelní sklo automobilů (zřejmě pomocí průhledového displeje). Ergonomicky a z hlediska psychologie vnímání jde o nejlepší řešení. Řidič bude mít informace od Cortany přímo v zorném poli, nebo jen velmi blízko od něj. Nehrozí tak rizika, jako při umístění displeje na palubní desku, kdy při pohledu na ní řidič ztrácí na chvíli optický kontakt s vozovkou.
Nejde ostatně o originální řešení, celý koncept průhledového displeje se již osvědčil zejména ve stíhacích letadlech. A upřímně řečeno je úplně jedno, jestli se Microsoft u vojenského letectva inspiroval, nebo jestli znovuobjevil již dříve objevené. Podstatné je, že tohle řešení funguje a je prověřené leteckou praxí.
Foto: Wikipedia
Ovšem průhledový displej je jen jednou ze součástí navrhovaného systému a to jednou formou výstupu. Cortana si bude s uživatelem povídat, takže bude jednak rozumět jeho hlasu a řeči, jednak mu (zřejmě) bude i hlasem odpovídat. Takže vstup bude hlasový a výstup vizuální a hlasový. Zdá se mi to podstatně lepší, než různé dotykové či mechanické ovládací prvky u volantu nebo na palubní desce.
Pokud jste skeptičtí ohledně bezpečnosti auta s Windows, zejména ve světle nedávných informací, kdy se hackerům podařilo nabourat se do systému auta (nebyla to Windows!) a ovládnout ho, přidám jeden postřeh, který jsem nedávno zaznamenal v rozhlase. Redaktor Radiožurnálu byl na veletrhu a ptal se experta (jméno a automobilku jsem samozřejmě zapomněl), jak se tohle dá spolehlivě a zcela bezpečně vyřešit.
Možná vás to už také napadlo – řešení spočívá ve striktním oddělení systému podílejícího se na vlastním pohybu vozidla (například kontrola chodu motoru, řízení funkce brzd, řízení trakce a podobně), který nepotřebuje a nesmí být propojen s internetem, a podpůrných systémů pomáhajících řidiči (jako třeba právě Cortana), které s internetem propojeny být potřebují a také jsou. Podpůrný systém ovšem může jednosměrně dostávat informace od systému přímo se podílejícího na řízení.
Jiné řešení – aspoň podle mě – neexistuje. Proč to ovšem některé automobilky takhle nemají mi je naprostou záhadou. Teď jenom doufám, že Microsoft i jeho potenciální partneři z řad automobilek budou mít dost rozumu, aby Windows s Cortanu obousměrně nepropojovali s elektronickým systémem přímo se podílejícím na řízení vozidla. Pokud rozum mít nebudou, vsadím se, že se do takového auta někdo dříve či později nabourá (rozumějte hackne) a dokáže převzít kontrolu.
Další – trochu paranoidní – úvaha, která vám může přijít na mysl, je případné odesílání dat z Windows v autě Microsoftu. Řadě lidí se tohle nebude líbit. Už teď se o Windows mezi běžnými uživateli povídá, že špehují. A vsadím se, že když se Windows třeba dostanou do aut, tahle fáma bude žít dál. Já s údajným špehováním problém nemám, ale určitě se bude povídat, že vás Windows v autě špehují.
Když to shrnu, pokud Microsoft tenhle koncept dotáhne do konce po technické i obchodní stránce, mohlo by jít o zajímavého a užitečného pomocníka. A taky o ohromný byznys. Ale je jen a jen dobře, že existuje také konkurence od Applu a Googlu.
Zdroj: Windows Central
Microsoft chce kombinaci Windows a Cortany dostat na čelní sklo automobilů (zřejmě pomocí průhledového displeje). Ergonomicky a z hlediska psychologie vnímání jde o nejlepší řešení. Řidič bude mít informace od Cortany přímo v zorném poli, nebo jen velmi blízko od něj. Nehrozí tak rizika, jako při umístění displeje na palubní desku, kdy při pohledu na ní řidič ztrácí na chvíli optický kontakt s vozovkou.
Nejde ostatně o originální řešení, celý koncept průhledového displeje se již osvědčil zejména ve stíhacích letadlech. A upřímně řečeno je úplně jedno, jestli se Microsoft u vojenského letectva inspiroval, nebo jestli znovuobjevil již dříve objevené. Podstatné je, že tohle řešení funguje a je prověřené leteckou praxí.
Foto: Wikipedia
Ovšem průhledový displej je jen jednou ze součástí navrhovaného systému a to jednou formou výstupu. Cortana si bude s uživatelem povídat, takže bude jednak rozumět jeho hlasu a řeči, jednak mu (zřejmě) bude i hlasem odpovídat. Takže vstup bude hlasový a výstup vizuální a hlasový. Zdá se mi to podstatně lepší, než různé dotykové či mechanické ovládací prvky u volantu nebo na palubní desce.
Pokud jste skeptičtí ohledně bezpečnosti auta s Windows, zejména ve světle nedávných informací, kdy se hackerům podařilo nabourat se do systému auta (nebyla to Windows!) a ovládnout ho, přidám jeden postřeh, který jsem nedávno zaznamenal v rozhlase. Redaktor Radiožurnálu byl na veletrhu a ptal se experta (jméno a automobilku jsem samozřejmě zapomněl), jak se tohle dá spolehlivě a zcela bezpečně vyřešit.
Možná vás to už také napadlo – řešení spočívá ve striktním oddělení systému podílejícího se na vlastním pohybu vozidla (například kontrola chodu motoru, řízení funkce brzd, řízení trakce a podobně), který nepotřebuje a nesmí být propojen s internetem, a podpůrných systémů pomáhajících řidiči (jako třeba právě Cortana), které s internetem propojeny být potřebují a také jsou. Podpůrný systém ovšem může jednosměrně dostávat informace od systému přímo se podílejícího na řízení.
Jiné řešení – aspoň podle mě – neexistuje. Proč to ovšem některé automobilky takhle nemají mi je naprostou záhadou. Teď jenom doufám, že Microsoft i jeho potenciální partneři z řad automobilek budou mít dost rozumu, aby Windows s Cortanu obousměrně nepropojovali s elektronickým systémem přímo se podílejícím na řízení vozidla. Pokud rozum mít nebudou, vsadím se, že se do takového auta někdo dříve či později nabourá (rozumějte hackne) a dokáže převzít kontrolu.
Další – trochu paranoidní – úvaha, která vám může přijít na mysl, je případné odesílání dat z Windows v autě Microsoftu. Řadě lidí se tohle nebude líbit. Už teď se o Windows mezi běžnými uživateli povídá, že špehují. A vsadím se, že když se Windows třeba dostanou do aut, tahle fáma bude žít dál. Já s údajným špehováním problém nemám, ale určitě se bude povídat, že vás Windows v autě špehují.
Když to shrnu, pokud Microsoft tenhle koncept dotáhne do konce po technické i obchodní stránce, mohlo by jít o zajímavého a užitečného pomocníka. A taky o ohromný byznys. Ale je jen a jen dobře, že existuje také konkurence od Applu a Googlu.
Zdroj: Windows Central