Microsoft, Intel a desktop PC: přežijí spolu?
19.9.2013, Jan Vítek, článek
V prvních dvou článcích našeho seriálu jsme se zaměřili na horké téma spojení Microsoftu a Nokie a dnes se podíváme na desktopové systémy. Mají desktopy tak, jak je známe, nějakou budoucnost? Nebo budou umláceny hordou tabletů a ultrabooků?
Kapitoly článku:
- Desktop: nadčasová klasika
- Budoucí desktopy dle Intelu
- Microsoft, Windows a dotykový displej
- Windows 8.1: naděje do budoucna?
Budoucí desktopy dle Intelu
Popravdě řečeno, Intel se při prezentování nových procesorů Haswell věnoval především mobilním počítačům a procesorům, ovšem to je na jiný článek. Představil také znovuobjevení desktopového PC, přičemž za mezičlánek mezi klasikou v počítačové skříni a desktopy nové generace vidí počítače typu All-in-One. To mu mohou skalní příznivci počítačů v bednách zazlívat, mohou s tím nesouhlasit, ovšem nastolený trend se kvůli tomu nezvrtne. Nicméně to alespoň prozatím v žádném případě neznamená konec možností pro vlastní stavbu desktopového počítače. Pouze lze předpokládat, že ty budou čím dál více posouvány na okraj zájmu.
- prezentace vydaná při příležitosti představení procesorů Haswell -
Není se čemu divit, však masa uživatelů, které nezajímá možnost výběru komponent a upřímně se děsí myšlenky, že by se měli ponořit do útrob počítače, ta nemá zrovna tendenci tenčit své řady. Z druhé strany pak tento trend podpořuje vývoj počítačového hardwaru a také fakt, že jeho výkon je pro běžného uživatele už nějaký ten rok více než dostatečný.
Intel tak neskrývá, že se vydává cestou zmenšování a zeštíhlování, která se logicky nejvíce týká mobilního světa, ale nevyhne se ani desktopovým počítačům. Když se podíváme na desktopové procesory, pak už řadu let je jasně patrná tendence klesající spotřeby, však i ty nejvýkonnější běžné modely mají dnes TDP 84 W, zatímco dříve tato hodnota běžně dosahovala 120 W. Mobilní procesory jsou na tom samozřejmě ještě lépe a kouzlí se svými 17 W i méně, a přitom je jejich výkon více než slušný pro běžné PC.
Dále tu máme trend integrace důležitých součástí do samotného procesoru, kvůli čemuž se i z desktopových modelů postupně stává SoC (System on Chip) zahrnující všechny důležité součásti. Po integraci paměťového řadiče či grafického jádra přišel v případě generace Haswell na řadu také regulátor napětí. Toto vše postupně umožňuje snížit nároky na místo a redukuje základní desku na čím dál "hloupější" plošný spoj, takže je nutné vzít v potaz také to, že desky mohou být jednodušší a levnější. Problém samozřejmě není ani s integrací čipů operační paměti na základní desku, čímž dnes šetří místo především Ultrabooky.
- z jiné prezentace Intelu to vypadá, jako by nikdo s klasickými desktopy do budoucna ani nepočítal -
Poslední překážkou jsou zařízení pro ukládání dat. Už dlouho neplatí, že desktopový počítač musí mít optickou mechaniku a pevný disk, neboť ty dnes dokáží nahradit jiné technologie. Díky vysokorychlostnímu internetovému připojení není třeba mít v počítači vůbec zapojenou optickou mechaniku, přičemž samozřejmě mluvím obecně a ne za všechny uživatele. Stejně tak se dá snadno obejít přímé připojení objemných pevných disků, jež můžeme nahradit malinkou SSD kartou zapojenou přímo na základní desce a pro data pak využijeme třeba externí disk nebo domácí datový server (NAS) a pro fyzické přenášení dat tu máme flash disky. S další miniaturizací ostatně počítají i nové specifikace SATA Revision 3.2, které zavádějí nové formáty a zapojují také rozhraní PCI Express.
To všechno samozřejmě má své výhody i nevýhody, ale když se podíváte na obrázky nahoře a zástupce další generace desktopových PC, musí vám být jasné, že přesně tímto směrem se bude ubírat jejich vývoj, alespoň tedy pod vedením Intelu, který se stejně spíše jen přizpůsobuje trendům a reaguje na konkurenci. Jinými slovy, hardware mobilních a desktopových počítačů se bude více a více sbližovat.
- PC je mrtvé / PC je živé a zdravé, kdo má pravdu? -
Jak tedy Intel vidí vývoj osobních počítačů? Jde pochopitelně především o prodeje a pokud si Intel dal za úkol podílet se svými platformami na co nejvíce z 1,5 miliardy celosvětově prodaných zařízení, což je odhadovaný počet pro tento rok, musel se přizpůsobit. Pochopitelně tak zaměřil svou pozornost především na oblasti, které zažívají prudký růst a v nichž je také vyšší konkurence. Však trh s vysoce výkonnými desktopovými PC má Intel v kapse a AMD dnes prodává především svá APU, tak proč by se měl v této oblasti přetrhnout, že? Spíš tak v poslední době čteme o mobilních čipech, jako jsou nejnovější Bay Trail-T.
Na otázku, zda je PC mrtvé, nebo živé, Intel ve své prezentaci odpovídá stručně: obojí je pravda. Zároveň mluví o nové éře pro PC, kde však figurují zařízení dvě v jednom (notebook + tablet), Ultrabooky, procesory s nižší spotřebou dovolující delší výdrž na baterie a desktopy? O těch nepadlo ani slovo, ovšem měli bychom tu jednu kategorii
Herní PC - naše záchrana
Tento vývoj pochopitelně přímo ohrožuje některé firmy, mezi nimiž jsou hned na ráně výrobci grafických karet, jež potřebují klasická PC, aby mohly poskytnout co nejvyšší výkon. Již delší dobu jsou právě herní PC viděna jako hlavní důvod toho, že desktop vůbec přežívá. Však která jiná početně dostatečně zajímavá skupina uživatel dále potřebuje mít vedle stolu žravé a hlučné bedny, než právě hráči PC her?
Reflektuje to i nabídka počítačových komponent a periferií určená pro maloobchod a zdaleka nejvíce je to vidět na periferiích a počítačových skříních, kde na nás tak často vykukuje přívlastek "herní", že už dávno ztratil smysl. Herní je dnes cokoliv, co je barevné, plné LED, pozlacené, opatřené vhodným drsným názvem a také vybavené hardwarem, u nějž se výrobci mohou předhánět v hodnotách a specifikacích a sdělovat zákazníkovi, že to je přesně to, co chce.
Samozřejmě to neplatí pro všechny firmy a jsou zde jiné oblasti, které jsou herní mánie z větší či menší části ušetřeny a jejich vývoj jde jasným směrem. Poněkud paradoxně je jednou z nich i trh s grafickými kartami, kde AMD a NVIDIA pochopitelně u svých Radeonů a GeForce nemusí nikomu sdělovat, že jde o grafické karty vhodné především pro hry. Tyto firmy se raději přetlačují cenou a v poslední době také speciálními nabídkami, jako je AMD Never Settle a hry zdarma k novým kartám nebo podobná akce firmy NVIDIA.
- Never Settle Reloaded a nejlákavější tituly: Crysis 3, Bioshock Infinite, Tomb Raider (2013) -
Právě společnost NVIDIA předvídá grafickým kartám světlou budoucnost a mluví o příznivém vývoji jejich prodejnosti, a to i přes nástup nové generace konzolí. PC nad nimi mají jednu velkou výhodu, která přímo vychází z jejich desktopové podstaty - jde o přizpůsobitelná, konfigurovatelná a lépe ovladatelná zařízení, což společně s vyšším výkonem hráči zajistí lepší zážitek, či anglicky gaming experience. A právě tento termín je vydavateli a vývojáři her neustále omílán jako mantra. Nezanedbatelným faktorem pak je rovněž velmi podstatný vzestup herních PC na asijských trzích.
Vypadá to tedy, že navzdory dotykovým AiO, žiletkovým Ultrabookům a tabletům, které prostě každý chce, budou desktopy přežívat, i když jejich prosperita bude záviset více než kdy jindy na PC herní komunitě.
A co produktivní práce?
Je tu však ještě jedna podstatná kategorie, které mají desktopy co nabídnout. Tou jsou profesionální pracovní stanice ve firmách či takové, co patří konzervativním uživatelům, kteří ví, co chtějí a umí si to sestavit či popřípadě vybrat a koupit. Společnosti HP, Lenovo, Fujitsu, Dell a další tradiční výrobci firemních PC pochopitelně stále nabízí běžné modely desktopových počítačů, ovšem již dlouho se v jejich strategiích objevují slova jako mobilita, virtualizace, cloud a energetická efektivita. A k těmto termínům desktop PC tak úplně nesedí a navíc se i zde musí tradiční modely už dělit o místo i s All in One (AiO), viz. nabídky Lenova či HP, popřípadě s tenkými klienty, nebo rovnou tzv. Zero Clients.
- podnikové AiO Lenovo M92z -
Zde jsou tradiční desktopy s podobnou výbavou jako moderní AiO ohroženy stejně jako v konzumním světě. Běžné PC v kanceláři bude mít stejně dobrou hardwarovou výbavu, ať už jde o desktop nebo AiO, přičemž na desktopy bude nejspíše pohlíženo stejným způsobem, jakým se na ně dívá i Intel - staré ošklivé krabice plné kabelů. Navíc na AiO částečně přešel i známý trendsetter, společnost Apple.
Firemní desktopy tak pravděpodobně zachrání specializace, stejně jako u konzumních PC, ale třeba překvapí svým tužším kořínkem. Ke konci klasických desktopů ale může pochopitelně přispět i software.