reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Microsoft prozradil, jak chce získat dostatek aplikací pro Windows 10 Mobile

13.5.2015, Michal Hala, aktualita
Microsoft prozradil, jak chce získat dostatek aplikací pro Windows 10 Mobile
Kevin Gallo z Microsoftu odhalil plány internetovému magazínu TechRadar Pro. Kromě tvorby nativních Windows apps totiž existuje možnost přeportování již hotových aplikací z Androidu, nebo iOSu. Přinášíme hlavní body tohoto redmondského plánu.
Windows 10 Mobile budou na mobilech a malých tabletech schopna spouštět androidové aplikace díky speciálnímu subsystému pro Android založenému na KitKatu. Jelikož Microsoft nahrazuje služby Androidu vlastními a aplikace běží v kontejneru, nepůjde převzít úplně všechno a takhle nebudou moci běhat úplně všechny androidové aplikace. Ty ale na druhou stranu díky tomuto řešení budou respektovat bezpečnostní pravidla Windows 10. Navíc nepoběží v pozadí, což zlepší výdrž baterie a aplikace budou nuceny „chovat se způsobně“.

Microsoft bude takové aplikace nabízet ve Windows Storu, prý nepůjde stahovat aplikace přímo z Google Play. A vývojáři budou muset používat Microsoft Ads místo Google Ads, App Insights místo Google Analytics, Windows notifikace místo androidových, Bing Maps místo Google Maps a tak dále a tak dále. To bude ale pro spoustu vývojářů i pro jejich aplikace problém.


Telefony s Windows Phone


Tohle ale nebude jediná cesta, jak dostat do Windows 10 Mobile co nejvíc aplikací. Také bude možné vzít Win32 aplikace (po novu Windows desktop apps) a aplikace ze Silverlightu a zabalit je do App-V kontejneru, stejně jako půjde takto zabalit webové stránky (resp. aplikace). Pro aplikace pro iOS je tu pak cesta sdílení a mírných úprav kódu přes Visual Studio.

Projekt pro vývojáře Androidu se jmenuje Astoria, projekt pro iOS Islandwood. Ten druhý vypadá mnohem nadějněji, protože iOS vývojáři budou moci plně přistupovat k API Windows 10. A to přestože Microsoft tvrdí, že androidoví vývojáři budou moci při přeportování aplikací znovu použít větší části kódu než je tomu v případě aplikací z iOSu. Jedním z důvodů rozdílnosti obou přístupů (tedy k Androidu a iOS) jsou prý i právní důvody. Já to chápu tak, že Android je přece jen open-source, zatímco iOS je uzavřená platforma Applu.


Mobile fist, cloud-first


Microsoft se domnívá, že obě možnosti portování aplikací jsou relativně snadnou a levnou cestou přenosu aplikací do prostředí Windows 10. Uvidíme, co si o tom budou myslet vývojáři. A jestli vůbec na tuhle nabídku (či spíše výzvu) Redmondu přistoupí. Současně si Microsoft myslí, že tyhle dvě výše uvedené možnosti neodradí vývojáře od tvorby nativních aplikací pro Windows 10 Mobile.

To asi ne, ale zajímavější bude, kolik vývojářů bude ochotno vyvíjet plnohodnotné Windows apps. Tedy univerzální aplikace nezávislé na velikosti displeje a ovladatelné jak dotykem, tak klasicky myší a klávesnicí. Tohle totiž aplikace z Androidu a iOSu umět nebudou ani s pomocí funkce Continuum. Takže připojení monitoru k mobilu uživateli v tomto případě samo o sobě nijak nepomůže.


One Windows Platform


Na závěr přidám pár vlastních postřehů. Předně, proč bude subsystém pro Android omezen jen na mobily a malé tablety? Proč ne také velké tablety a konvertibilní (2-in-1) zařízení? A případně i menší dotykové notebooky. Není to škoda? Nepodřezává si tímhle omezením Microsoft větev, na níž ještě ani pořádně nesedí?

Dál si nejsem jistý, jestli obě možnosti budou připadat dostatečně snadné a levné i dotčeným vývojářům. A těch omezení pro aplikace se mi zdá až dost. A už vůbec si nejsem jistý, jak se bude líbit vývojářům nutnost použít místo služeb Googlu služby Microsoftu. Jakkoli chápu technické i strategické důvody.

Co tomu říkáte vy?

Zdroj: TechRadar
reklama