reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
30.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Rychlé nabíjení se mnohdy považuje za jeden ze stěžejních problémů pro rozšíření elektromobility. Švýcarská společnost Morand, kterou vede bývalý závodník Benoît Morand, vidí jedno z řešení v ultrakondenzátorech. Ten nejnovější se na 80 % nabije za 72 sekund.
mpohanka (47) | 1.12.202210:00
Mě by zajímalo, jaký je průřez drátu, kterým procpou 900A.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1504) | 1.12.202211:17
Jo. Ten měděnej plocháč bude ok i s rezervou. Na větší vzdálenost nebude mít velké ztráty.
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1230) | 1.12.202213:09
Tady by se hodily supravodiče, to by stačil tenký drátek. Má to však jen dva ­"malinkaté­" problémy :D
Odpovědět0  0
Jardadoma (1504) | 1.12.202211:25
Zajímavej bude i konektor. Když si vezmu, jak je masivní vidlice na 63A, tak na 900A to bude pořádnej macek.
Odpovědět0  1
Chuch-in (56) | 30.11.202219:27
" 7,2 Wh energie je velmi málo pro běžný elektromobil­"
Ano, to je tak sotva pro autíčko na dálkové ovládání. :­-­)

Máte tam chybku.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4498) | 30.11.202219:45
Díky, opraveno :­-)
Odpovědět0  0
Jardadoma (1504) | 30.11.202216:25
Jeden dotaz. Pochopil někdo tenhle článek? I v diskuzi jsou lidé dost zmatení a nechápou ekonomický smysl celé akce. Mohl by se k tomu někdo vyjádřit? Je v článku něco špatně napsané nebo kde je problém?

https:­/­/www.idnes.cz­/ekonomika­/domaci­/kongresove­-centrum­-fotovoltaicka­-elektrarna­-stresni­-solarni­-cez.A221129_155642_ekonomika_maz
Odpovědět0  0
Choakinek (1548) | 30.11.202217:35
To je úplně jednoduché.

Ekonomický smysl akce nikdo neřeší. Jde o klasickou socialistickou symboliku. Někde se zavelelo ­"obnovitelná energie­" a podřízené jednotky se pokynem řídí. To je celé.
Odpovědět3  1
Jardadoma (1504) | 30.11.202216:19
Nějaké kondenzátory se používaly v hybridech. Při brždění se nabíjely a pak při akceleraci pomáhaly malé elektromotorky. To je něco podobného? Na obrázku to vypadá spíš jako malé aku.
Odpovědět0  0
Akulacz (201) | 30.11.202217:21
Já pamatuji tak asi před 20 lety někdo produkoval podobné ­"kondenzátory­" a zkoušely se v modelech, původní účel už nepamatuji.
Docela by mě zajímala efektivita a samovybíjení. Je hezké že ­"baterii­" nabiju za minutu, ale pokud na to spotřebuju násobek energie, kterou mi poté dodá. A třeba i vliv okolních teplot.
Ale pokud by tyto vlastnosti v normě, tak by mohla být dobrá kombinace s klasickými bateriemi, kde by kondenzátor sloužil jako buffer pro rekuperaci a rychlonabíjení, což li­-x bateriím příliš nevyhovuje a v případě malých nájezdů by mohl šetřit cykly.
Pokud tedy nepůjde o technologii ještě dražší a materiálově náročnější. Taková městská vozítka nebo MHD, kde takové požadavky na dojezd nejsou by mohly vystačit klidně jen s nimi...
Pokud tedy bude nabíjet čím... Protože za mého života už moc nepočítám že by se dostávěly nějaké další bloky JE.
Tak deset let než se to schválí, deště let, než seženou povolení ke stavbě a pak se zjistí, že stejně není za co :D leda že by se dala získávat energie z lidské blbosti... Taky bych si občas něco nabil...
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 30.11.202218:55
NEvím jak tohle, ale ona i ­"běžná baterka­" má ve spojení se ztrátami nabíječky tak 25% ztrát. A to je míněno okamžitě, při delším stání jw ztráta daleko vyšší. Jen na to, abyste zítra dostal z baterky 20 KWh, musíte teď přes noc prohnat nabíječkou tak 25.
Odpovědět0  1
Akulacz (201) | 30.11.202220:15
To hodně závisí na způsobu nabíjení, při rychlonabíjení to klidně může být i více, při pomalém nabíjení přes noc ty výsledky budou mnohem lepší... Využitelnou kapacitu pak hodně ovlivní i vybíjecí proudy uvádí se účinnost 92­-98% s nabíječkou by to stále mohlo být přes 90%. Já mám nějaké zkušenosti s menšími li­-xx bateriemi a ty ztráty standardním 1C při nabíjení jsou poměrně malé, velký rozdíl ve využitelné kapacitě udělá až vybíjení ­(a to hlavně vnitřní odpor baterie­) kdy při 1C dokážu využít většinu energie kterou jsem dodal, při 10C jsem řekněme na 80% ale při 30C už dostanu jen 50% a zbytek přeměním na teplo.
A to samovybíjení je ­"skoro­" zanedbatelné, většinou pod 1%­/den pokud je baterie v dobré kondici.
Takže těch 25­/20kw není scénář na zítra ale spíše na 14 dní. Samozřejmě trochu jinak to bude vypadat u běžného auta a nějakého 500k vozejčku.
Já osobně jsem zastánce toho aby se legislativní pokrok srovnal s tím vědeckým, takže s aktuální úrovní pokroku je pro mě ideál plugin s pomaloběžným generátorem, který poběží v optimálních otáčkách s minimální spotřebou a menší baterií. Po městě a okolí by to jezdilo bez emisí a pokud by přišla dlouhá cesta, tak se holt trochu benzínu spálí, při přestávce a rekuperací se něco doplní do baterie a ani ta cesta k moři by nikoho omezovat neměla... Jde o to jestli by někdo dokázal nabídnout­/vyrobit něco takového s rozumnou cenovkou, nebo je něco pravdy na té konspirační teorii, že lůza má chodit pěšky a auta mají zůstat pro pár vyvolených...
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4498) | 30.11.202220:37
Otázkou je, co je to ta rozumná cenovka. Na takovém principu generátoru tu bylo už několik aut. Uměl to např. BMW i3 REX, myslím, že tak podobně tak fungoval i Opel Ampera a jeho dvojče od Chevroletu, uměl to také Fisker Karma. V případě nenabíjecích hybridů ­(tzn. nenabíjí se ze zásuvky, ale výhradně jen benzínovým generátorem a rekuperací­) na tomto principu fungují nové Hondy, např. nový Civic.
Odpovědět0  0
Akulacz (201) | 30.11.202221:55
Za mě dává smysl jen ten plugin, který nabídne několik desítek km bez emisí a přes noc, v práci, při nákupu nabít. Obyč hybridy většinou nabízí tu úsporu paliva hodně malou a dojezd třeba 2km ­(nemluvě o pár metrech v případě některých mild na pár tužkovek­) mi přijde jen jako úlitba bohům z kanceláře...
A k té ceně, minule tu byly ty vozíčky na sluníčko za 9­-12k$, když v Japonsku mají za tu cenu 4 místný auto A segmentu s dvojnásobným dojezdem a možností jet i po dálnici­(200km+, 130km­/h­). Tak tady by bylo potřeba aby bylo v nabídce něco v B segmentu­(sandero, fabia...­) Za nějakých 350­-400 ­(takže tak do 100k příplatku­)což by si běžný člověk mohl ještě stále dovolit. V těch vyšších kategoriích se ta situace pomalu zlepšuje a v nejvyšších už se ty ceny srovnaly i s EV. Ale pokud to někdo myslí s ekologii vážně tak jsou jen dvě možnosti, buď dostat tyto technologie k běžným lidem, nebo jim ty auta sebrat...
Odpovědět3  1
Akulacz (201) | 30.11.202222:47
Ještě abych to vzal konkrétně, bude to pět let co jsem si koupil Sandero na ježdění kolem komína a nájezd tak 6­-7k ročně, nejsem náročný tak to bylo dostatečně a vyhovující a spolehlivostí to předčilo skoro vše v čem jsem jezdil ­(za ty roky pouze servisní prohlídky a olej a jednou rozbité čelní sklo, zhruba stejně návštěv jako s BMW X4, 218, Kia Sportage každé zhruba čtvrt roku­)
Pak se situace změnila a začal jsem jezdit 20­-30 ročně a začal uvažovat o novém. Koukal jsem na Corollu, že bych se plácl přes kapsu ale nová generace má prý tu ­"výhodu­" že už je pouze HEV... Takže se budu asi chovat ekologicky a jezdit s tím co mám dokud se to nerozsype, nebo dokud nepřijde nějaká rozumná nabídka...
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 1.12.20221:09
Jezdit s tím, dokud se po 10 opravách definitivně nerozpadne JE skutečně eko. Na rozdíl od propagovaného, koupit nový, ­"úsporný­".
Odpovědět2  1
Akulacz (201) | 1.12.20228:40
No jsem pouhý flájboj Eda, tak dnes nerozumím spoustě věcí...
Taky žiju v domnění pokud to je v dobrém stavu, tak ať to stále jezdí. Takhle jsem nechal staré auto za balíček sušenek, chlapík investoval asi 3000 a trochu práce do servisu a jeho žena­(papíry ještě čerstvé­) se s tím ještě přes tři roky povozila a naučila řídit než to v cca 23 letech dali na likvidaci. Trochu jinak koukám na staré dízly, co jim z výfuku padají brikety...
Od nového za takový balík bych čekal, že ta úspora bude opravdová ale za 4,5 už jsem jezdil s autem z roku 87 2.4D teď mám tři hrnky benzín a ve třech do Chorvatska za 5,3 se mi docela eko zdá, i když to valím těch 130­-160­(v Německu­) na dálnici tak jsem přes 6 ještě nedostal...
Takže pokud nový nebude jezdit v reálu do 4 tak mi to smysl nedává.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.