Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.12.2021, Jan Vítek, aktualita
Není žádné tajemství, že TSMC požaduje přinejmenším po některých svých zákaznících platby za to, že jim vyhradí své budoucí kapacity nebo kapacity, které dnes využívá někdo jiný (Apple). Právě to se má týkat i NVIDIE. 
ludek_jelinek (135) | 30.12.202111:35
ale tohle už mi připadá, že je docela za hranou. Firmy tedy budou ­"selektovány­" podle toho, jestli si případně část produktů nechávají vyrábět jinde, u konkurence? Tomu by se mohlo říkat šikanování. Chápu napřiklad dojednání nějaké množstevní slevy, kdy v případě velkých objemů objednávek bude cena pro takto velké zákazníky upravena, ale zavádět různě vysoké ­"předplatné­", to je hnus. Budu držet palce Samsungu, ať co nejdříve rozšíří výrobu, a také Intelu, ať už je opět samostatný a po navýšení kapacit případně otevře i pro další zájemce o výrobu, jen aby TSMC nemohla zneužívat momentální ­"díry­" na trhu. :­-/
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 30.12.202111:51
Ehm, ono je takový blbý stav dostupnosti výroby. Nechceš? Tak padej, my ty waffery prodáme během pěti minut. A na druhgou stranu, článek to nazývá předplatné, ale v reálu jde spíš o platbu dopředu, za zboží dodané později. TSMC podepsalo smlouvy na nákup strojů a stavbu fabrik za několik desítek miliard dolarů. Proč by měli shánět úvěry, když je xy zákazníků na tu kapacitu předem natěšených? Tak si ty provozy zaplatí a za 2 roky se jim to dvojnásobně vrátí.
Odpovědět2  0
Jan Vítek (3359) | 30.12.202111:56
Jaký je rozdíl mezi předplatným a platbou dopředu?
Odpovědět1  0
ludek_jelinek (135) | 30.12.202120:53
Ne, je to jen obyčejné vydírání a zneužití majoritní pozice na trhu. Takovéto praktiky nemají nikde, v žádném odvětví, mít vůbec místo. Buď ať platí všichni dopředu za využití kapacit nebo ať platí za skutečně dodané produkty za dohodnutou cenu, takováto diskriminace je nepřípustná. Zvláště když některé firmy mají platit dopředu mnohem větší částky než firmy jiné! A ještě to vydávat za ­"investice­" na rozvoj, to je vrchol. To totiž těch několik ždímaných firem ještě platí za ty privilegované! :­-o
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 30.12.202121:02
Tak můžou jít jinam. No aha, vlasntě nemůžou. Ale mohli by plány na nové čipy prostě smazat a trhnout si nohou.. Hele, oni platí velmi rádi, protože u TSMC mají jistotu, že jim ty čipy fakt dodá. A fabriky postaví.
Odpovědět0  0
honza1616 (3712) | 30.12.202112:28
"....Firmy tedy budou ­­"selektovány­­".......zavádět různě vysoké ­­"předplatné­­", to je hnus.....­"

At se ti to líbí nebo ne, konkurence je velká a bohužel zde máme pravidlo bud si zaplat ­(předplať­) nebo jdi jinam, protože v řadě za tebou je xx dalších firem které jsou nejspíš ochotny zaplatit

KDyž máš zákazníku tolik že je musíš odmítat, podle čeho je budeš selektovat, podle toho jak jste dobří kamarádi, nebo jak dlouho spolupracujete, nebo podle toho kdo se první přihlásí ??

To těžko, budeš brát ty co jsou ochotni platit předem protože vědí že svoje výrobky udají i v době nadbytku a přesycení trhu ­(snad­).
Ti ostatní nechtějí riskovat že by se jim stalo to co Nvidii s GPU Pascal, nechtějí předplácet xx miliard na něco co ještě ani nemají v rukách ve formě testovacích vzorků, tak prostě musejí jít jinam

A toto je případ AMD, ti na to vyjednávání bud nemají peníze aby přeplatili Intel a Nvidii nebo nechtějí riskovat že by o vyrobené ZENy a NAVI nebyl v období za 1­-2 roky zájem
AMD navíc má problém v tom že se musejí velice dobře rozhodovat do čeho investují, Radeon, EPYC, Ryzen, APU pro konzole....?
Když objednají výrobu Radeonu a ty nebudou mít úspěch co s tím když budou mít zaplacenou výrobu na celý rok, naopak budou nedostatkové Ryzeny, ale nebude místo kde by se vyráběly, co s tím....?
na toto prostě AMD a ostatní nemají
Odpovědět1  0
ludek_jelinek (135) | 30.12.202121:09
Ne, konkurence není žádná, proto mohou procházet takovéto praktiky. BTW, to nejdůležitější v tvém příspěvku je právě v závorce ­- snad. Snad to udají, byť již dopředu zaplatí miliardy za místo v pořadníku. To je přece úchylné. Naopak, vypadá to tak, že firmy, které výrobu svých produktů diverzifikují mezi to minimum výrobců ­(de facto dva ­- TSMC, Samsung­), tak jsou firmou TSMC sankcionováni. :­-/
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 30.12.202121:22
Ano, není to hezké že? Ale tak vypadá reálný monopol. A klid, žádný stát proti tomu nezasáhne, protože by byl prostě vzápětí zbaven techniky a mohli by si válčit leda pěstními klíny. A když jsme u toho, tak TSMC se chová ještě VELMI slušně, mohli by být daleko ošklivější.
Odpovědět0  0
madpavel (373) | 30.12.202113:07
Nevidím na tom nic špatného, prostě je to rezervování kapacity dopředu, zadarmo ti to nikdo neudělá, navíc v současné situaci...
Odpovědět0  0
honza1616 (3712) | 29.12.202119:20
".....část výroby bude svěřena Jihokorejcům...­"

no je vidět že aspoň někdo je trochu rozumný na rozdíl od AMD které rezignovalo a přechází nejspíš s celou výrobou k Samsungu,
Včera jsem u jiného článku psal že Nvidia a AMD nemají koule na to vyjednávat u TSMC o kapacitách výroby tak jako Intel a ještě dříve jsem zde psal že AMD stáhne ocas a jde potupně k Samsungu protože u TSMC je všichni přeplácejí,
a že by se AMD nemělo vzdávat výrobních kapacit, naopak brát vše co mohou,
podobně jako Nvidia zabrala nějakou volnou kapacitu pro opětovnou výrobu RTX2000

no vypadá to že na tom něco bude, Nvidia bere vše co muže, zabere si kus u Samsungu a kus u TSMC,
prostě vše co jde....

AMD bude dál vyrábět u TSMC APU pro konzole a nějaké starší Ryzeny,
ale všechnu novou výrobu budou mít u Samsungu? To je podle mě chyba, měli by zabojovat o nějaké 5nm kapacity u TSMC a ne se jen tak vzdávat,
asi to taky bude o cenách, AMD na to nemá investice a byly by malé marže z prodeje, nebo by se to muselo kompenzovat na hotových produktech, jenže to už by Ryzeny a Radeony nevypadaly tak dobře a nebyly by konkurence schopné s vyšší koncovou cenou
Odpovědět0  2
Pavel Matějka (1663) | 30.12.20218:07
Strašlivé žvásty, AMD nikam nepřechází. Jen zkoumá možnost využití kapacit Samsungu pro rozšíření výroby ­- protože by klidně prodalo dvoj­- až trojnásobek toho, co stačí dát na trh teď. S TSMC AMD dále spolupracuje na vývoji výrobních procesů. A například 3nm kapacity už má zajištěn stejný objem jako Apple, doteď největší zákazník TSMC.
Odpovědět5  1
Bison (885) | 29.12.202117:55
Jensen by mal výrazne zdvihnúť ceny GK na dvojnásobok súčasných cien, Farmy to zaplatia a môže si objednať tým pádom oveľa viac čipov, je to jediná cesta ako zasypať trh GK.
Odpovědět0  0
snajprik (1652) | 29.12.202115:52
TSMC aj Samsung investuju obrovske peniaze do novych tovarni, Samsung sa nechal počuť že do 2025 chce strojnasobiť vyrobne kapacity. Aj TSMC stava nove tovarne, preto ťahaju peniaze od zakaznikov a nie od bank s urokmi.
Trochu im skazil plany Intel, ktory vykopil skoro všetke EUVL stroje od nizozemska. Tak že problem je na svete, len dufam že to až take zle nebude.
https:­/­/hardzone.es­/app­/uploads­-hardzone.es­/2020­/12­/TSMC­-escaneres­-EUV.jpg
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 29.12.202116:30
Obrázek pěkný, ale spíš dej odkazt na článek ze kterého pochází ne? Pochybuji, že moc lidí přečte ten rozsypaný čaj.. Má to být kapacita intelu? V závislosti na čase a procesu?
Odpovědět0  0
snajprik (1652) | 29.12.202117:33
Tam su zaujimave len dva posledne riadky, predposledny udava počet vyrobenych EUV strojov v damon roku a posledny riadok udava počet EUV strojov do kopi...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 29.12.202117:45
Jo, ale samotný obrázek se nejmenuje intel něco, ale TSMC. Takže se snažím to nějak dešifrovat. Plus pokud se drží nějaké logiky, tak je článek patrně rok starý a dnes již prakticky nedolistovatelný, tuplem, když španělsky rozumím jen částečně.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.