NASA dokončuje první raketu SLS s raketoplánovými motory
11.11.2019, Jan Vítek, aktualita

NASA s velkým zpožděním dokončuje stavbu první rakety SLS, která už dostala všechny potřebné hlavní motory na svůj první stupeň. Jedná se přitom o motory, které dobře známe z raketoplánového programu.
NASA se při svém návratu na Měsíc chce spoléhat především na rakety Space Launch System (SLS), jejichž vývoj probíhá zdlouhavě a draze, ovšem první raketa SLS už je krátce před dokončením. Nyní se už může pochlubit všemi čtyřmi motory RS-25.

Na úvodním snímku máme ještě tři, ale čtvrtý už ukazuje snímek zveřejněný Jimem Bridenstinem na Twitteru.
Measuring at 212 feet from end to end, the @NASA_SLS core stage with all four RS-25 engines attached is the largest rocket stage @NASA has built since the Saturn V stages for Apollo. Excited to see it in person at #NASAMichoud in New Orleans next month! https://t.co/XXryBXduwI pic.twitter.com/H5XuvMvCdh
— Jim Bridenstine (@JimBridenstine) November 8, 2019
Motory RS-25 dobře známe z éry raketoplánů a jde o design, který se datuje až do 70. let, kdy byl takový motor poprvé zažehnut. Od té doby ale samozřejmě proběhl vývoj, nicméně první lety SLS mají proběhnout s již dříve použitými motory RS-25D Block II, které si NASA uchovala právě z programu raketoplánů.
SLS je ovšem zcela postradatelný nosič, takže touto raketou použité motory už nikdo neuvidí. Vracet na zem se budou pouze lodě Orion a NASA bude potřebovat pro každou misi novou raketu. Je přitom velká otázka, kolik bude jeden její start stát, neboť se objevily zprávy, že to mohou být i dvě miliardy dolarů, pokud ne více. NASA do této doby ještě neřekla k ceně nic bližšího, takže onu částku nepotvrdila a ani nevyvrátila.
Každý ze čtyř motorů na první SLS tak má svou historii. Jako první byl nainstalován motor s číslem 2056, který poháněl raketoplán Discovery během prvního letu po katastrofě Columbie při misi STS-114. Stejný motor byl i na Atlantis při závěrečné misi raketoplánového programu.
Další motor číslo 2045 pracoval na Atlantis od mise STS-110 až do ukončení letů, ale jednou letěl i s Discovery. Motor 2058 byl zase nejvíce využíván na Discovery, a to od mise STS-116 až po finální STS-133 tohoto raketoplánu. Jako poslední pak byl instalován motor 2060, jehož číslo ukazuje, že jde o nejnovější kus. Ten byl dříve použit jen třikrát, a to postupně na Discovery, Endeavor a Atlantis.
NASA má přitom ještě zásobu dalších motorů RS-25, které se chystá využít v následujících misích SLS, nicméně ta nevydrží věčně. Později v příštím desetiletí by však měly nastoupit nové verze RS-25, které pochopitelně nebudou počítat s možností opětovného použití, ale zato budou výrazně levnější na výrobu.
Zdroj: NASA