reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Největším robotem na světě je 2,4km vlak od Rio Tinto

24.7.2018, Milan Šurkala, aktualita
Největším robotem na světě je 2,4km vlak od Rio Tinto
Největším autonomně řízeným vozidlem na světě se nově stal nákladní vlak projektu AutoHaul ze železných dolů v Tom Price v Austrálii. Plně naložený kolos může vézt železnou rudu o hmotnosti až 28 tisíc tun a je řízen bez lidí uvnitř vlaku.
Zatímco vývoj autonomních aut čelí obrovskému množství problémů, v případě vlaků je situace výrazně jednodušší. Ty jezdí po předem dané trase po kolejích a po cestě se nevyskytuje tolik překážek. Tohoto využila těžařská společnost Rio Tinto, která v Západní Austrálii těží železnou rudu a převáží ji pomocí extrémně dlouhých vlaků k pobřeží. Jedním z nejznámějších dolů je ten v Tom Price blízko národního parku Karijini, kam si dokonce můžete udělat turistický výlet (prohlídku dolu). A právě z tohoto dolu vyráží až 2,4 km dlouhé vlaky se třemi lokomotivami, které ve vagonech vezou 28 tisíc tun železné rudy, do přístavu Cape Lambert. Ten je 280 kilometrů daleko.
 
Vlak Rio Tinto
 
Tyto vlaky ale nyní už neřídí lidé, ale díky tomu, že jsou autonomní, se řídí samy. Technologie samostatného řízení se testovala už nějakou dobu za přítomnosti člověka v kabině, nicméně 10. července 2018 (den poté, co jsem tam shodou náhod byl na výše zmíněné prohlídce) došlo k první jízdě autonomního vlaku AutoHaul bez lidské posádky v lokomotivě. Vlak byl monitorován z 1500 kilometrů vzdáleného operačního střediska v Perthu.
 
Středisko nastaví cestu, pak ale předá řízení vlaku a ten už si o cestě nadále rozhoduje sám. Poněvadž je cesta docela jednotvárná a severní část Západní Austrálie je takřka neobydlená s naprostým minimem silnic, nemá až tak těžkou úlohu. Přesto systém kontroluje povolenou rychlost, dává pozor, aby nepokračoval dále po kolejích, pokud k tomu není oprávněn a monitoruje také přejezdy, zda na nich nejsou překážky. Všechny přejezdy po cestě byly také upgradovány a vybaveny CCTV kamerami.
 
 
Jízda bez řidiče byla zatím testovací, nicméně plně autonomní běžný provoz by se měl rozběhnout už v tomto roce. Rio Tinto má v oblasti 16 dolů, které spojuje se čtyřmi různými přístavy na tratích o délce 1700 kilometrů. Celkově je zde v provozu okolo 200 lokomotiv, které ročně najedou 1,5 milionu kilometrů a na projekt AutoHaul společnost vynaložila 940 milionů australských dolarů (přes 15 miliard korun).
 
Rio Tinto v dole v Tom Price předělává na autonomní provoz i obrovské trucky Caterpillar a Komatsu. Prozatím se ale snaží zaměstnávat řidičky, neboť ty jsou k autům šetrnější než jejich mužské protějšky.
 
Zdroj: spectrum.ieee.org, riotinto.com (1, 2)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama