31.5.2017, Jan Vítek, aktualita

Americký nejvyšší soud podpořil práva spotřebitelů na to, aby si mohli s jednou již zakoupeným produktem dělat, co chtějí. Případ se týká náplní do tiskáren společnosti Lexmark, ale jednoznačně ovlivní všechny další podobné případy.

reklama
jen houšť | od: Rafan (283)  31.5.201717:22
No hurá, jak vidno soudci použily selský rozum. Už je to hodně let, ale pamatuji si článek kde autor porovnával cenu barvy do tiskárny s cenou drogy na černém trhu v miligramech a světe div se barva byla dražší. Další trik co výrobci tiskáren používají je v tom, že pro tiskárnu neudělají ovladač pro nový OS. Tím donutí uživatele odstavit zcela funkční tiskárnu ­(často multifunkční laserovou­) a jít si koupit novou.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(7)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: korejs (4)  1.6.201715:00
Tak jednoduše bych to neviděl. Jako vždy je to především o penězích. OK, umožněme zákazníkovi si do stroje dát náplň od libovolného výrobce, ale pak je nabíledni, že musí vzrůst cena zařízení. Na konci jde totiž vždy jen o součet ceny stroje a spotřebního materiálu do něj zakoupeného. Pokud se tedy trh srovná s tím, že stroje budou dražší, pak bude moci výrobce originálního spotřebáku snížit jeho cenu na úroveň alternativ, čímž de facto zlikviduje alternativní výrobce, protože ti budou moci těžko konkurovat v dodržení záručních a kvalitativních podmínek originálnímu výrobci. Může mi to někdo vyvracet jak chce, ale po 20 letech v oboru jsem ještě nepotkal alternativní náplň, která by byla srovnatelná nebo dokonce lepší než originál.
Takže tímhle bojem si výrobci alternativních náplní jen řežou vlastní větev. Kdo chce kam...

PS: ohledně driverů je to zase jen o penězích. Nikomu se nebude vyplácet podporovat plně 3 a více let staré tiskárny ­(mluvím o těch malých, kancelářských. U větších strojů je to jinak­). Malá tiskárna je prostě spotřební materiál svého druhu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(4)
Re: jen houÅ¡Å¥ | od: Tomcat2 (219)  1.6.201718:57
Je to pravda, že ty neoriginální náplně jsou většinou nic moc kvalita. Není divu, když se používají dokola x­-krát repasované cartridge, kde postupně odchází trysky.

S tím mám vlastní zkušenost, mám Canon multifunkční inkoustovku a originální náplně jsou dražší, ale tisknou super bez vad. Letos jsem chtěl ušetřit, tak jsem koupil alternativu od Gigaprint, která vycházela cenově asi na polovinu za cartridge, která měla o polovinu větší náplň, než se dělá největší originál.

Dal jsem to do tiskárny a pruhy. Po x čistících cyklech pořád pruhy. Napsal jsem do Gigaprint, že s tím, co mi prodali nejsem spokojen. Nechali si poslat scan testovací stránky a aspoň musím uznat fajn přístup, že mi obratem poslali novou a ani tu starou nechtěli zpět. Ta nová sice nebyla 100% jako originál, taky tam byly drobné proužky, ale pro běžný tisk to bylo už ok. Kdybych chtěl bych být hnidopich, tak bych jim to taky vrátil. Jenže oni by mi asi ani nemohli nic lepšího poslat, když je to všechno repas.

Z toho vyplývá, že originál je prostě originál a záruka kvality, alternativa je bohužel ve většině případů nekvalitní, ale za mnohem nižší cenu...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: Rafan (283)  1.6.201719:01
Ve firmě byla takto odstavena multifunkční laserová tiskárna co stála původně cca 15 000 Kč. Dle mého důvod spočíval v tom, že tato tiskárna ještě neměla ošetřenu ochranu proti použití alternativních náplní. Tiskárna je relativně jednoduché zařízení pro které by neměl být problém napsat ovladač pro jakoukoli verzi Windows.vlastně Výrobci navíc dělají takové prasárny s náplněmi, že odmítnou tisknout že v nich není barva a přitom v nich prokazatelně barva je. Ano ten model se dá otočit, ale výrobci si spočítaly že tento díky falšování stavu náplně a kurvítkům, jim umožňuje vydojit ze zákazníku víc peněz.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: Aros (546)  2.6.201710:40
Jo přesně, tohle je úplně nejhorší. Barvy je tam ještě dost, ale ovladač odmítne tisknout. Přitom na posledním vytištěném listu nebylo vůbec znát, že by docházela barva. Tj. klidně 150 papírů by se s tím ještě krásně vytisklo ­(určitě i více, pokud by nevadila mírná vybledlost­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: korejs (4)  2.6.201711:22
A vy by jste byl radši, kdyby jste třeba po vytištění 100 stran například marketinkového dokumentu zjistil, že polovina je na nic, protože docházel toner? No nevím, tudy cesta určitě nevede. Nevěřil by jste, kolik zákazníků by pak nadávalo na ­"ten krám­", co tiskne ­"pokaždý­" jinak, u kterého se nedají seřídit barvy apod.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: Rafan (283)  2.6.201720:07
Víte to se dá snadno ošetřit hláškou ovladače, že od určitého okamžiku může dojít k posunu kvality tisku k horšímu a je na majiteli tiskárny zda bude tisknout dále a nebo toner, inkoustovou kazetu vymění. Pokud třeba tisknete interní tisk který má jen omezenou dobu použití a není tedy určen pro zákazníky či jiné propagaci, můžete zbytek barvy spotřebovat dle vlastního vyhodnocení kvality tisku. Já za tím vidím snahu o vydělání co nejvíce peněz a je to obhajováno tím, že výrobce má namysli můj prospěch. Mě když někdo řekne jak to se mnou myslí dobře začne mi v hlavě blikat majáček nejvyšší pohotovosti hraničící s paranojou :­-­))
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: Aros (546)  5.6.201712:45
Ano a hlavně je lepší tisknout ­"potenciálně méně kvalitně­" než vůbec. A o tom já mluvím. Nejde jen o firmení použití ­(a dejme tomu, že máte naskladněny náhradní tonery­), ale i doma. Na nějaké studijní materiály je vám jedno, jestli to bude trochu vybledlé ­(ale ono to určitě hodně dlouho nebude ani vybledlé...­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: korejs (4)  5.6.201714:10
Jenže jak jsem psal v jiném příspěvku, nejde jen o kvalitu, ale i o zachování ostatních komponentů. U inkoustovek to může být likvidační a u tonerových systému může docházet dle konstrukce paradoxně k tmavnutí tisku, vysypávání toneru tam, kde nemá co dělat a navíc i poškození jednotky fixace. Pak by jste nadával výrobci ještě víc.
Nechci tu vyvolat dojem, že jsou výrobci neviňátka, ale přisuzovat jim pokus o okrádání zákazníka určitě nemíním. Vše je důsledek tlaku trhu na co nejnižší pořizovací náklady a zisk se pak musí generovat jinde a jinak. Osobně ještě pamatuji dobu, kdy analogvé kopírky stály pomalu jak zánovní auto, ale toner byl za hubičku.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: korejs (4)  2.6.201711:16
Otázkou je, co je podle Vás prokazatelné množství barvy. Pokud se bude mluvit o tonerových tiskárnách, jsou různé systémy práce s tonerem, nicméně vždy v systému musí nějaký toner zbýt. Mluvím o systému s nezávislými tonerovými nádobami, ty by měli být pouze ­"umazané­". V opačném případě by docházelo k nesprávné distribuci toneru a následně k vynechávání tisku. Systémy, kdy se s tonerem mění větší či menší část funkčních komponentů ­(cartridge­) se z podobných důvodů nedá toner vyčerpat do mrtě a nějaké množství toneru halt přijde vniveč. Bohužel je toto doména levných tiskáren, kde se tím předchází nutnosti jakékoliv údržby od kvalifikovaného servisu ­- prostě se s tonerem vymění vše funkční, což zvládne i leckerá uklízečka, a stroj jede zas jako skoro nový.

V inkoustových tiskárnách musí zbýt nějaký inkoust i v kazetě, jelikož by pak mohlo dojít k nasání vzduchu s jasným následkem vynechání tisku v lepším případě a spečením tiskové hlavy v případě horším. On ten ikoust totiž zároveň funguje jako chladič zejména u termálních systémů ­(typicky Canon­). Piezo jsou v tomto odolnější, nikoli však nezničitelné.

Rozhodně bych v tom neviděl, ale zlý úmysl výrobců. Jejich úmyslem je naopak neměnící se kvalita tisku za celou dobu života stroje a tím vracející se zákazník. Reklamace a špatné jméno, jsou totiž v účetnictví dost drahé položky.

Jiná otázka jsou ona ­"kurvítka­". Tady je to spíše problém zlevňování výroby dosaženým zeslabováním a přílišným zjednodušováním konstrukčních prvků na samou mez jakož i použitím levnější a tudíž i z pravidla nekvalitnějších materiálů. Mnohé nahrazování dříve kovových dílů za plastové vede k oslabení mechanické odolnosti a i časové nestálosti pevnostních parametrů ­(plasty věkem a teplem křehnou­). Tady i já často posílám vývojářům virtuální hrozby, jejichž obsah je nepublikovatelný.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: Skynet-cz (1)  26.6.201710:15
Dobrý den, mohli bychom se domluvit na spolupráci ohledně tiskáren? Prosím o odpověď. Předem díky. :)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: jen houšť | od: potooczech (175)  8.6.201713:09
U inkoustu souhlasím. Tam opravdu je problém u alternativ dosáhnout stejné kvality a spolehlivosti. Ostatně sami výrobci se snaží, aby ten inkoust nešel tak snadno napodobit. A snaží se i u laseru. Jeden lexmark u nás měl časově omezené čipy. Takže 30.12. ještě ekonomka tiskla a 2.1. už ne :­) Stačilo vyměnit čip tiskárna na danou kazetu vyjela ještě přes dva tisíce stránek.

Nicméně u laseru je to zcela jiné. Tam alternativy fungují naprosto v pořádku a bez problémů. Samozřejmě nesmíte brát ten nejnižší level, který už je levný až okatě. Nicméně do všech nějakých 30+ tiskáren u nás beru alternativy, mám už přebrané tři dodavatele, u kterých to funguje a není problém. Pouze do inkoustu od HP beru originál, protože v něm žádná alternativa nikdy nejela bez problémů.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
reklama
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.