reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Notebook jako módní doplněk

24.12.2009, Jiří Černý, článek
Notebook jako módní doplněk
Notebooky i netbooky vesměs kupujeme na základě jejich výkonu, velikosti displeje, popřípadě výdrže baterií. Co ale vzhled? Víte například, jak vypadá takový notebook nabízený za několik milionů Kč? A jak s touto tématikou souvisí rychlé sportovní vozy? Odpovědi naleznete níže.
Není tomu zase až tak dávno, co jste drtivou většinu notebooků mohli sehnat jen v několika nevýrazných barevných variacích. Největší oblibě se těšila smuteční černá, v lepším případě ještě nakombinovaná se stříbrnou/šedou. Po nějaké době však designéři konečně dostali zelenou, pročež popustili uzdu své fantazii. Díky tomu nyní běžně narazíte i na modely připravované ve spolupráci s předními módními návrháři. A v neposlední řadě si na své přijdou také všichni příznivci skutečného luxusu.

Ukázkovým příkladem může být ASUS-Lamborghini VX2 inspirovaný stejnojmennou značkou automobilů. Svého času jsem na tomto modelu obdivoval především žlutou (pro Lamborghini charakteristickou) barvu, navíc úmyslně „leštěnou“(efekt způsobený použitím zcradlového povrchu) tak, aby víko notebooku co nejvíce připomínalo kapotu. Výsledný dojem umocňovala kovová klávesnice, spodní část potažená prošívanou kůží a kryt ventilátoru vyvedený do podoby kola.



Připadá vám přesto ASUS málo výjimečný? Podobně řešených notebooků i netbooků pochopitelně nalezneme na trhu mnohem více, jak ostatně uvidíte za chvíli. Pokud bych měl však teď napsat pár řádků o těch úplně nejpřepychovějších, pravděpodobně bych je věnoval značce Luvaglio. Ve spojení se světem informačních technologií pravda příliš známá není, nicméně ve spojení s designem určeným pro multimilionáře (cena inkriminovaného laptopu se totiž pohybuje kolem jednoho milionu USD) už nepochybně ano.

Notebook Luvaglio představuje excelentní produkt pro ty nejnáročnější z náročných. Zapnutí/vypnutí? Stiskněte tlačítko z pravého diamantu. Chcete samočistící displej? Žádný problém, máte ho mít. Povrchový vzor vás nejspíš oslní stejně jako mě, o konstrukci ze slitiny ušlechtilých kovů nemluvě. Osobně v tomto produktu spatřuji spíše moderní umělecké dílo, než jen praktického pomocníka na cesty a do kanceláře.



Nutno ještě podotknout, že slovní spojení typu „luxusní design“, či „luxusní netbook“ se používají jako na běžícím pásu i tehdy, kdy zboží zase až tak výjimečné vlastně není. Jistě – třeba právě jen z mého úhlu pohledu. Problémem většiny diskusí o designu totiž je, že v nich obvykle prosazujeme to, co se líbí nám samotným. Někdo každopádně dává přednost funkcionalitě a tradiční tmavé barvy mu ani trochu nevadí, jiný touží po růžové miniatuře do kabelky a je mu jedno, jak nepraktickou má klávesnici. V tomto článku jsem se rozhodl zaměřit prioritně na druhou skupinu, čímž ale určitě nechci tvrdit, že funkcionalistický design je k ničemu.


Trendy, aneb jak to bylo dřív


Za prvního průkopníka na poli atypických designů je považován Apple (hlavně kvůli legendárnímu PowerBooku). Konkurence následně dospěla k závěru, že hardwarová konfigurace vlastně není jediným možným bodem, ve kterém lze soutěžit o přízeň zákazníků. Zvláště s přihlédnutím k rychlosti vývoje, kdy pouze s rychlým procesorem a velkou pamětí na špičce prostě už moc dlouho nevydržíte.

Díky tomuto objevnému zjištění tedy notebook přestal být onou „hranatou černou krabicí“. Celý proces však neprobíhal nejrychleji. Výrobci toužili hlavně po dosažení menších rozměrů a tím i nižší hmotnosti (co si budeme povídat, takových 4-5 kg se už trochu pronese). To ovšem vedlo k zanedbávání jiných věcí – stále šlo o onu krabici, jenom už prostě ne tak těžkou.

Chvíli trvalo, než zodpovědní lidé dospěli k závěru, že nakonec i notebooky mohou být jaksi „specializované“. Totiž když už jednou stejně máme ve zvyku své potenciální zákazníky rozdělovat do různých cílových skupin - např. na základě věku (a pochopitelně pohlaví), proč nezkusit oslovit každou takovou individuálně? Vždyť vysokoškolský student a top manager budou mít pravděpodobně zcela odlišné preference.

Např. společnost Hewlett-Packard se podle svých vlastních slov začala intenzivněji zajímat o design až v roce 2005 – a způsobilo to prakticky okamžitý nárůst zisku. Sony vytáhla do boje s Vaio. Na scénu nastoupily dříve nepoužívané materiály a kdo si v současnosti pořizuje počítač na míru, má několikanásobně lepší možnosti než kdysi. A kdo si ho jde zkrátka někam koupit, dost možná si ani nedokáže jen tak lehce vybrat. Nyní bychom se tedy mohli blíže podívat na některé konkrétní modely a zjistit, čím vším se designéři notebooku nechávají při své práci inspirovat.



O autech a vetřelcích


Již zmiňovaný ASUS není v žádném případě jedinou společností, která svou pozornost zaměřila na automobilový průmysl. Totožnou cestou se vydal třeba také Acer, když před několika lety zaostřil zrak na stáj Ferrari. Karbonové šasi a černo-červený kabátek z něj následně udělaly jeden z vůbec nejzajímavějších notebooků, navíc dostupný i méně movitým.

Ještě povedenější mi však (co do vzhledu) přišel Koenigsegg (pamatujete na Need For Speed II?), o kterém škarohlídi tvrdili, že úplně nejdražší je na něm logo této firmy. Požadovaná cena totiž byla vzhledem ke konfiguraci... mírně řečeno přehnaná. Notebook samotný se dal opět sehnat ve dvou základních barevných verzích, a to oranžové a černé.



Nu a když už jsem tou zmínkou o Need For Speed beztak zabrousil do světa počítačových her, přesunu se plynule ke svému oblíbenému Alienware. Jak název napovídá, jeho designéři jsou ovlivněni něčím úplně jiným, než zrovna rychlými vozy a výsledky jejich práce se mi vždy hodně líbily. Navíc v žádném případě nelze tvrdit, že by na tom byl Alienware špatně s výkonem - soustřeďuje se prioritně právě na hráče.

Tak například na laptopu Area-51 musíte ocenit stylové „mimozemské“ logo, tentokrát jaksi zapuštěné do reflexního, kovově-stříbrného povrchu (u varianty Skullcap doplněného stylizovanými kostmi). Nejsilnější zážitek vám ale připraví podsvícení AlienFX System Lighting, které zdaleka nezahrnuje jenom klávesnici (AlienFX Illuminated Keyboard) a kvůli kterému doma dost možná i přestanete svítit.



Jiným elektronickým vetřelcem je Aurora mALX s dokonalým sci-fi vzorem a modrým nádechem na krytu, nebo futuristický Alienware M15X 15.4-Inch Cosmic Black Laptop. Zkrátka Alienware nepřichází s originální myšlenkou jen jednou za čas, ale spíše si kolem ní už od začátku systematicky budoval jméno. Že ovšem tyto notebooky nepatří právě k nejlevnějším, netřeba snad dodávat.


Vzduch vs. krystal


Existuje řada populárních motivů, kterých designéři neustále a s velkou chutí využívají ve všech možných i nemožných oblastech (televize, notebooky, automobily, nebo nakrásně bytové parfémy). Jedním z takových je třebas „air“ (symbolizující vzdušnost, lehkost), nebo „crystal“ (čistota, lesk). Kdo si dá tu práci, dohledá spoustu designů honosících se jedním z těchto označení. Jisté prvky jsou evidentně nadčasové.

O Crystal Collection společnosti MSI jsme se na SHW již zmiňovali - sněhově bílý vzhled se 120 krystaly Swarovski nejde přehlédnout. K notebooku navíc dostanete i odpovídající bílou myšku plus koženou tašku. Možná ale nevíte, že v prodeji je i černá verze. V kovovém kroužku má tento elegán zasazen totožný počet značkových krystalů, celkový efekt přivádí k dokonalosti modré podsvícení MSI loga.

A vzduch?



Mezi nejdiskutovanější notebooky posledních let bezpochyby patří MacBook Air. „Air“ tentokrát znamená, že výrobce se usilovně snažil dosáhnout co nejmenší možné tloušťky (PR zprávy pojednávající o nejtenčím notebooku na světě hovoří za vše). Navíc se rozhodl neignorovat ani ekologické problémy a šasi vytvořil ze 100% recyklovatelného hliníku. Žádný arzen, rtuť, PVC... Stříbrná barva a vychytávky typu MagSafe (magnetické připojení napájecího konektoru). Co dodat? Že bychom na jednu důležitou kategorii přenosných počítačů zapomněli?


Netbooky v akci


Menší příbuzní notebooků za svými většími brášky nijak nezaostávají. Exkurzi do světa netbooků začneme u Sony Vaio. Tato řada je svým designem dlouhodobě proslulá a společnost Sony jako taková nakonec nikdy neměla problém přijít s něčím trochu futuristickým. Aktuálně lze narazit na Sony Vaio W nabízené v „ženské“ (růžové), „mužské“ (hnědé) a neutrální bílé verzi. Na co jsme si u Vaio už zvykli, je vzorovaný touchpad podobně jako plochá klávesnice.

Se zmínkou o TT11XN jsem trochu váhal – na jedné straně ho většina článků označuje za notebook, na straně druhé ale velikostně odpovídá spíš netbooku. Jde prostě o takový hybrid. Zaujala mě hlavně zlatá varianta, která vypadá vážně dobře a především působí i moderně. Jistou zvláštnost představuje umístění baterie. Ta je kulatá a vložená ve „hřbetu“ (u uchycení displeje), což nebývá častým jevem.



Vynechat bych neměl ani řadu P, jejíž tvar mi vždy připomínal spíš komunikátory od Nokie. Je totiž podlouhlý a tak úzký, až se vám celý netbook hravě vejde mezi palec a konce ostatních prstů. Nechybí fluidní logo, potažmo elegantní klávesnice laděná do stříbra. Koupit se dá ve více barvách (zelená, červená, bílá...).

Příznivci opravdových miniatur pak jistě sáhnou po něčem jako Elonex, aneb nová generace elektronických databank do kapsy. U zařízení se sedmipalcovým displejem se mi toto srovnání samo vnucuje. Navíc cena (cca sto britských liber) z něj dělá netbook dostupný snad úplně všem.

Netbooky jsou z pohledu designérů vůbec vděčným objektem, neboť se dají bez větších obtíží brát takřka všude s sebou. Klidně na způsob kabelky. Nu a tady už se konečně dostáváme k modelům navrženým jako módní doplněk. Ukázkovým příkladem tohoto proudu je Mini 1000 Vivienne Tam Edition od HP, na kterém se přímo podílela i dotyčná jmenovaná osoba.



Vivienne Tam Edition se těší značné oblibě především u žen – ostatně dominance červené barvy nemohla nechat nikoho na pochybách, pokud jde o to, pro koho je netbook vlastně určen. Pravděpodobně zaznamenal slušný úspěch, neboť HP se rozhodl ve spolupráci s Vivienne Tam pokračovat a další luxusní edice by tak měla do obchodů dorazit někdy v první polovině příštího roku. Tématem je tentokrát příběh „motýlích milenců“ (aneb čínská verze Romea a Julie), přičemž fotografie zlatého krytu s rudými motýlími křídly vypadají úchvatně.

Zapomenout nesmím na Nokia Booklet 3G. Jeden z velmi mála netbooků, kterými se mi někdo opravdu trefil do vkusu (aneb další výrobce pochopil, jak pěkně také může vypadat modrá barva). Navíc ještě připočtěte hliníkové šasi, konektor HDMI (pro situace, kdy displej 10,1 palce zkrátka nestačí) a nadprůměrnou výdrž baterií.


Jděte s dobou!


Jak jsem vás doufám přesvědčil, vzhled za jistých okolností může být stejně důležitý jako výkon. A někdy dokonce i víc (záleží, kdo přesně z rodiny nakupuje). Zrovna v případě výpočetní techniky bych se nad tímto zjištěním měl nejspíš pohoršeně pozastavit, nicméně znám z vlastního okolí nemálo žen a dívek, které o procesorech/pamětech/pevných discích... nevědí vůbec nic, zatímco odpovídající design je dokáže okamžitě upoutat (musím přiznat, že už od dětství pozoruji podobné chování nakonec i sám u sebe - konkrétněji ve vztahu k modré metalíze).
Svůj notebook/netbook si mimochodem bez výraznější námahy vylepšíte i sami, stačí jen zvolit odpovídající tapetu pro polepení. Mnohé společnosti nabízejí rovnou i navržení kompletního designu (např. firemního loga), který pak jednoduše přenesou na vinylovou fólii a rázem v kanceláři všichni manažeři pěkně ladí. Na typu/stáří notebooku přitom vůbec nezáleží, tudíž netřeba truchlit a závidět jiným. A kdo si hodlá pořídit laptop úplně nový, má teď alespoň nad čím přemýšlet.
reklama