reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Diskuze k článku: Notebooky: Ergonomie rozhoduje
27.12.2010, Jiří Černý, článek
Celá řada dětí si jistě přála najít pod stromečkem notebook nebo alespoň stylový mininotebook. Zabýváme se však při jejich nákupu dostatečně i otázkou ergonomie? Na co je třeba si dávat pozor?
janv (1) | 22.4.201212:08
ale já říkám zaplať pánbůh.
Odpovědět0  0
vege234 | 29.12.201023:53
Domnívám se, že Vaše příspěvky jsou zajímavé, ale určené jinam. Tohle má být diskuse na recenzi technického zařízení a ne na Pravidla českého jazyka. Klasicky řečeno, pláčete pěkně, ale na cizím hrobě. K závěru diskuse : Když je něco kulaté, tak to nemůže být kulatější a dokonce nejkulatější. To je vše.
Odpovědět0  0
czhunter (62) | 30.12.201010:44
Ovšem pokud něco kulaté _není_ tak to může být kulatější nebo nejkulatější. A to je ta pointa, která vám zjevně ušla :)
Odpovědět0  0
Alamaster (50) | 8.2.201111:43
A co teprv když je něco ­"nejkulaťoulinkatější­"? :D
Odpovědět0  0
fuzzy3d | 28.12.201010:52
Musite rozlisovat podle toho co clovek na PC dela. Pro mne ­(CAD konstrukce­) je idealni mit klavesnici tesne pod monitorem. Pouzivam jenom par kombinaci klaves s mysi a protoze prebiham mezi software, musim obcas videt co mackam. Kdybych mel konfiguraci pro sekretarky ­(klavesnice nizko, monitor vysoko­) ktere umi vsemi deseti bez divani tak mi od kyvani upadne hlava. Takhle jenom sklopim oci. Ale pro toho kdo pise chapu.
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 27.12.201015:21
Dovolím si jednu malou připomínku. Slovo ­"nejideálnější­" je nesmysl. Slovo ­"ideální­" nelze stupňovat, protože pokud je něco ­"ideální­" už to dosáhlo svého maxima... no a pokud to nedosáhlo svého maxima, pak to jaksi logicky není ideální... Obdobně slovo dokonalé se někdy nesmyslně stupňuje na ­"nejdokonalejší­"...
Odpovědět0  0
slowak1982 (6) | 28.12.20108:10
za ­"nejoptimálnější­" se u nás vyhazovalo od zkoušky
Odpovědět0  0
zjs (83) | 28.12.20109:44
Ano, lidi dokáží být neuvěřitelně hnusní. Vyhodit za takovou kravinu od zkoušek, to ukazuje na zatracence ve svém vlastním světě. To co se řeší v článku, je důležitější než gramatika. Máte samozřejmě pravdu, co je správně, ale to co si nikdy nepřiznáte je, že to vůbec k životu důležité není. Přiznejte si, že vy to potřebujete slyšet správně, ve vás je ta naučená zvyklost. Ať už použije člověk optimální nebo blbost nejoptimálnější­, v obou případech víme jistě, co vyjadřuje. To je v jazyce nejdůležitější než striktní gramatika.
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 28.12.201010:01
Takže podle Vašeho přístupu by se pak vlastně všechno mohlo dělat takovým tím způsobem ­"no co, vždyť je to skoro dobré.....­" nebo ­"vždyť to není ani vidět­" případně ­"co záleží na nějaké té koruně­". Články píší autoři, kteří to mají jako svůj úkol a tedy by se jej měli zhostit co nejlépe. Nevím proč se rozčilujete, že jsem upozornil na řekněme šotek, který by se ve článcích vyskytovat neměl. Nechť autoři používají všemožné nástroje, které jim psaní a následnou kontrolu usnadní. Já mám ovšem pocit, že to vůbec nedělají. Někdy mají takové překlepy, že i hloupá kontrola pravopisu v MS Outlooku to označí za chybu...
Odpovědět0  1
Miroslav Jindra (221) | 28.12.201010:39
A co kdyz mam spoustu reseni, ktera se za urcitych podminek daji povazovat za ­"lokalni optima­'­', ale v globalnim meritku je optimum jen jedno. Rekneme, ze ­"lokalnim­" optimum nastane, kdyz mame notebook na stojanku, mys a podlozku. Globalni ergonomicke optimum vsak nastane, kdyz mame velky monitor, vhodnou zidli atd. Je tedy zrejme, ze diky male diferenciaci podminek muzeme na stejme poli zajmu ­[ergonomie­] nachazet ruzna optima, z nichz jedno pomyslne cni nad ostatnimi.

A jeste jeden odkaz.
http:­/­/www.wrapuch.net­/index.php?text=68­-vyznam­-slov­-nejoptimalnejsi­-a­-nejidealnejsi

Mozna by se ted melo pouzivat slovni spojeni ­"dobre reseni­", ­"lepsi reseni­" a ­"nejlepsi reseni­" a ne optimalni a nejoptimalnejsi. Jenze cestina se vyviji a co neni dneska, muze byt zitra, takze pokud v textu nejsou chyby ve shodach a nepletou se sekundy se vterinama, tak si myslim, ze je sice fajn na tyhle sporne ceske lingvisticke zalezitosti upozornit, ale netreba to zas tolik pitvat.
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 28.12.201012:18
Ano, je pravdou, že nějaký objekt zpravidla bývá v ideálním stavu jen po určitou dobu a­/nebo za určitých podmínek případně ideálního stavu nikdy nedosáhne. Pak je ovšem možné říci, že dejme tomu daná myš je ideální z pohledu ceny a dostupnosti nikoli však z pohledu ergonomie...

Slovo ideální je možné běžně a správně používat, ale argumentovat tím, že čeština je živý jazyk není zrovna ideální. Ano, čeština se mění, ale v rámci významu slov nebo gramatiky. Pochybuji, že začnou lidé najednou měnit slova a z židle udělají auto... No a právě toto se týká i uvedeného odkazu, kde si prvotní pisatel upravil význam slova k obrazu svému ­(nic proti, ať černé říká třeba bílá a opačně, ale ať se pak nediví, že mu nikdo nebude rozumět­).
Odpovědět0  0
zjs (83) | 28.12.201013:38
Prvotní pisatel použil slovo ­"nejideálnější­­" místo ­­"ideální­­" a nemyslím si, že se najde člověk, který by mu nerozuměl, ale samozřejmě se najdou lidé, kteří mu nebudou chtít rozumět. Sám mám známého, který strašně trpí, když někdo nemluví správně česky, ale vždy těm lidem rozumí. Dávat to do souvislosti s židlí a autem jenom poukazuje na to, že diskuse na toto téma přestala být plodná.
Odpovědět2  0
randomofamber (40) | 28.12.201014:06
pkuod chetce joenm rěumozt, pak mžoůu rkeatdřoi nsaapt čnálek kinldě tkato
Odpovědět0  1
Miroslav Jindra (221) | 28.12.201014:08
To je old maaan. Este neco qeci?
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 28.12.201015:29
"To je old maaan. Este neco qeci?­" máš to nesrozumitelné. Pravděpodobně jsi nepoznal či nejsi informován o tom podle jakého algoritmu jsem napsal onu větu. Vědci prokázali, že mozek si poradí bez problému s textem, ve kterém mají slova zachovány první a poslední znak, znaky uprostřed pak mohou být různě proházené. Třípísmenná slova a kratší se pak vzhledem k výše uvedenému nemění.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 28.12.201015:52
Ja jsem se po tobe nesnazil opakovat a samozrnejme vim na co to odkazuje. Jenom jsem ti chtel naznacit, ze tohle uz probehlo ceskym netem davno a je to stara informace.
Odpovědět0  0
RiP | 28.12.201020:32
Tvary nejideálnější, nejdokonalejší i nejoptimálnější jsou v češtině správné, viz:
http:­/­/prirucka.ujc.cas.cz­/?slovo=nejide%C3%A1ln%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD&Hledej=Hledej
http:­/­/prirucka.ujc.cas.cz­/?slovo=nejdokonalej%C5%A1%C3%AD&Hledej=Hledej
http:­/­/prirucka.ujc.cas.cz­/?slovo=nejoptim%C3%A1ln%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD&Hledej=Hledej

Tvar nejoptimálnější je podrobně rozebrán, cituji:
"Přídavné jméno optimální není třeba stupňovat, ale stupňované tvary tolerovat lze. Do češtiny bylo toto přídavné jméno přejato z latiny. Patří k latinskému podstatnému jménu optimum, resp. k přídavnému jménu optimus, což je tvar třetího stupně přídavného jména bonus ‚dobrý‘, a znamená ‚nejlepší‘. Utvoříme­-li od tohoto tvaru pomocí pravidelné české stupňovací přípony tvar druhého stupně optimálnější a od něj dále pomocí předpony nej­- tvar třetího stupně nejoptimálnější, vyjadřujeme, nadbytečně, dvakrát totéž a pravdu mají ti, kdo tyto tvary z tohoto důvodu odmítají. Na druhé straně však lze argumentovat tím, že přídavné jméno optimální znamená ­(jak se lze dočíst v Slovníku spisovné češtiny­) relativně nejlepší, nevhodnější, nejpříhodnější. Optimálnost je vlastnost relativní. V tomto smyslu mluvíme o optimálních neboli ­(relativně­) nejpříznivějších podmínkách pro život, přejeme si mít optimální neboli ­(co­) nejlepší podmínky pro práci, dietologové nám doporučují optimální neboli ­(co­) nejzdravější stravu apod. Z optimálních kandidátů lze pak dále vybírat a zvolit toho nejoptimálnějšího, podobně jako lze např. hlasovat pro ten nejlepší z nejlepších návrhů; trenér chce mít ve svém týmu nejlepší z nejlepších hráčů, ve školním klubu se scházejí ti nejsilnější z nejsilnějších, kupujeme krmivo pro nejmenší z nejmenších akvarijních živočichů, fyzikové vědí, že nejmenšími z nejmenších stavebních prvků hmoty jsou kvarky, a jiní zase ze zkušenosti znají ty nejhorší z nejhorších lidských vlastností.­"
konec citace.
Jak z citace vyplývá, tak kus pravdy mají ti, kdož nejoptimálnější odmítají, i ti, kteří ho používají. Holt nic není černobílé a v jazyku zvláště. Můžete s tím nesouhlasit, ale nic to nezmění na tom, že spisovná čeština tyto tvary připouští :­-­).
Odpovědět2  0
zjs (83) | 28.12.201020:59
Tak přeci se toto téma vyplatilo. A jsme všichni zase chytřejší. Jen si stačilo počkat. Děkujeme. Copy, paste ­- až se zase příště bude toto téma rozebírat jinde.
Odpovědět0  0
8-bit (38) | 22.1.201118:06
Pro mě podobné osoby se zkaženým smyslem pro humor je to vysvětleno zde :­-­]
http:­/­/www.dfens­-cz.com­/view.php?cisloclanku=2004020101
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 27.12.201011:34
Ty strasne proflakly obrazky neustale opakuji stejne chyby a naprosto nerespektuji stavbu tela a dokonce ani velikosti monitoru a klavesnic. Proste se tu opakuji ty stejne chyby, co v kazdem podobnem clanku. Nicmene za ty fotky lidi s notebookem diky, to je proste uzitecny a nikde jsem podobny jeste nevidel.

Obrazek s rukama na klavesnici. Chci videt cloveka, co zvladne celej den psat s neoprenyma zapestima. Pokud bych se snazil mit ruce soubezne a prirozene ­[lokty vedle tela­], musela by mit klavesnice sirku asi metr. Pokud bych mel ruce tak, jak je na obrazku, musel bych mit LOKTY PRED TELEM, tedy na pupku ­- a to je fail. Schvalne si to zkuste. Spravne je ta pozice s rukama smerem k sobe, ktera je oznacena jako Wrong. Proto jsou taky o odstavec nize ty ergonomicke klavesnice co maji ruzne natoceny 2 bloky.

Co se tyka posazu na zidli, tak nejdulezitejsi jsou operky loktu ­[to ze na obrazku nejsou je pomerne velka chyba­] a vyska + jas­/kontrast monitoru. Mam pocit, ze nikdo nevidel ruku z profilu, protoze by mu vyslo, ze zejmena muzi ­[vetsi svalstvo na predloktich­] proste potrebuji mit operku asi centimetr pod hranou stolu, jinak se jim bude lamat zapesti moc do uhlu nahoru, misto aby roku prirozene spocinula na mysi.

Dikybohu se to nepropaguji ergonomicke podlozky s hrbem pod zapesti, ktere jsou povetsinou totalni fail.
Odpovědět0  0
zjs (83) | 28.12.20109:36
Souhlas. Ono když má za PC člověk pracovat celý den, tak si ty podmínky stejně ještě několikrát přizpůsobí, aby namáhal jinou část svalstva. Já třeba sedím v tureckém posedu v židli, což je pro mě velká úleva na záda.
Odpovědět0  0
Jacek666 | 5.1.201114:34
Co presne je spatneho na gelovych podlozkach s hrbem? Po ­"par­" letech u PC na normalni rovne podlozce nejsem schopny normalne fungovat dele nez cca 30 minut, s hrbem pod zapestim vydrzim cely den, zaroven jsem se zbavil vleklych problemu s bolestmi zapesti. Na druhou stranu, 3­/4 lidi kolem me nepouzivaji podlozku pod mys vubec, coz jde naprosto mimo me chapani. Asi su divnej...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.