reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nová analogová tlačítka slibují životnost miliardy stisků

17.7.2019, Jan Vítek, aktualita
Nová analogová tlačítka slibují životnost miliardy stisků
Mechanická klávesnice nám obvykle slibují v případě svých tlačítek výdrž až 50 milionů stisků. Nyní tu máme nová tlačítka SILO, která chtějí nabídnout mnohem delší výdrž, a to až 1 miliardu stisků a navíc se označují za analogová. 
Když se před několika lety začaly rozmáhat moderní mechanické klávesnice, tvořila jejich nabídku téměř výhradně tlačítka firmy Cherry MX. Od té doby se však objevila řada dalších, přičemž různí výrobci připravili také vlastní verze, i když Cherry MX zůstaly etalonem. Objevila se ale také mechanická tlačítka s analogovou funkcí, na jejichž výstupu nejsou jen dva rozeznatelné stavy. Samotnou klávesnici pak za analogovou označit nelze, neboť to by sama musela používat jiné rozhraní než USB, ovšem její tlačítka analogová být mohou a pak už jen záleží na tom, jak si jejich výstup přebere kontroler.
 
 
Nyní se nám připomínají Input Club, autoři klávesnic WhiteFox a Kira, kteří na Kickstarteru rozběhli kampaň pro výrobu nových tlačítek SILO. Ty využívají magnety a Hallův jev, takže kontroler v takovém případě může prostě měřit napětí. Tlačítka SILO se pak mají uplatnit na klávesnicích Keystone.
 
V případě těchto tlačítek se tak fyzicky nespínají žádné kontakty jako v Cherry MX, a proto mohou dle Input Club fungovat velice dlouho bez opotřebení a zvládnout až kolem miliardy stisků. To se ostatně nějakým způsobem stále testuje. 
 
 
Design tlačítek je přitom velice jednoduchý. Máme tu tělo ze dvou plastových částí, zasunovací dřík, pružinu a magnet. Zbytek zajistí senzor, který je připájen přímo na PCB v klávesnici. Samotná tlačítka tak zajistí pouze to, aby se magnet přibližoval či oddaloval od senzoru, takže pokud se přeci jen poškodí, mohou se velice rychle a snadno vyměnit.
 
Díky tomu, že až kontroler překládá data ze senzoru, můžeme snadno modifikovat to, jak se klávesy budou chovat, čili v jaké hloubce zaregistrují stisk. A pak bude samozřejmě možné se zařídit i podle toho, do jaké hloubky tlačítka zasuneme. Něco jiného mohou dělat v polovině stisku a něco jiného při úhozu až na dno, případně můžeme využít celou škálu třeba pro ovládání rychlosti pohybu, ať už půjde o postavu ve hře nebo třeba o posunování stránek po obrazovce. 
 
 
Input Club také vyvíjejí pro své klávesnice Keystone funkci AI Enabled Adaptive Typing. Ta sleduje, jak svou klávesnici využíváme, respektive do jaké hloubky při psaní mačkáme jednotlivé klávesy a tomu může přizpůsobit nastavení klávesnice ohledně hloubky pro zaznamenání úhozu.
 
Dále tu je Keyboard Layout Language (KLL) firmware využívající vestavěnou paměť, takže veškerá data pro nastavení má uložena samotná klávesnice, aby fungovala stejně nezávisle na tom, k čemu ji připojíme. To je ostatně dobře známá funkce lepších programovatelných klávesnic. 
 
Keystone si budeme moci zvolit v plné velikosti nebo v TKL verzi bez numerické části, a to za 150 nebo 180 dolarů. Krom lineárních tlačítek SILO jsou také připravována klikací s hmatovou odezvou, která využijí prohýbající se pružinu (Beam Spring). Budou ale dražší, a to o 39 dolarů. Jsou ovšem zaměnitelná za lineární. Kampaň na Kickstarteru měla za úkol vybrat alespoň 35 tisíc dolarů, což už bylo dávno překročeno. 


reklama