Zapomeňte na pochybné 3D brýle z papíru s modrým a červeným sklíčkem za 150 Kč. Jak si v závěru vysvětlíme, pracují s pouhým posunutím dvou barev (červeno-modré, červeno-zelené). Tohle je seriózní technologie založená na vykreslování celé scény tak, aby působila prostorově. Nutno podotknout, že bez výkonného hardwaru se rozhodně neobejde.
- Názorné video pro papírové 3D brýle -
Vývoj v této oblasti doznal určitých důležitých změn, kdy se začínalo s principy anaglyfu, přes polarizační filtry (pasivní metody), až po současnou aktivní 3D projekci v podání společnosti NVIDIA. Nutno podotknout, že se jí zhostila opravdu důkladně.

- NVIDIA GeForce 3D Vision: Základ nového prostoru. -
Prostorová stereoskopie ve 2D prostoru je proces, při kterém se zobrazují na monitoru dva odlišné obrázky. Za určitých podmínek dojde k simulaci pohledu levého a pravého lidského oka (dvě oči = ono stereo). K prvním průkopníkům patřily v letech 1998 zařízení H3D korporace Metabyte, později například německá Elsa, ale to už je téměř 10 let. Na princip fungování se však prakticky moc věcí nezměnilo.

- Názorná demonstrace principu činnosti -
Podmínka je splněna za předpokladu, že bude každé oko vidět pouze obraz pro ně určený. Toho dosáhneme jeho rychlým překrytím. Nejsnazší cesta, jak toho dosáhnout, je zatemnění sklíčka v brýlích. Tím dojde k simulaci prostorového vidění. Níže uvedené nastavení je možné pozorovat v prostředí ovladačů podporované grafické karty (a operačního systému). Technickou podporu najdete mimo jiné i na diskuzním fóru NVIDIE.

- Ovládací prvky pod drobnohledem -
Jediná pro uživatele výrazná změna je bezdrátová komunikace. Na stole leží vysílač a brýle mají zabudovaný přijímač napájený prostřednictvím akumulátoru. Synchronizace vzájemné komunikace se provede stisknutím tlačítka (dochází ke zpárování podobně jako u počítačových periférií). Nabíjení je pak realizováno pomocí mini-USB konektoru.

- Detailní popis brýlí pro NVIDIA GeForce 3D Vision -
Orientační cena brýlí se pohybuje kolem 4 800 Kč a pro jejich vyzkoušení je možné navštívit pobočku internetového obchodu Czechcomputer v Praze. Ten se stal zároveň také exkluzivním partnerem pro start tohoto produktu na našem trhu. Minimální požadavky na provoz zahrnují kompatibilní grafickou kartu (GeForce 6 a vyšší) a aktuální ovladače. K základnímu provozu vystačí dokonce 14" CRT monitor. V obou případech jde ale o teoretický extrém a doporučená konfigurace je následující:

K ní si dovolíme menší aktualizaci v podobě minimálních systémových požadavků týkajících se procesorové části, operační paměti RAM a volného místa na pevném/SSD disku. Samozřejmě si můžeme odškrtnout položku v případě operačního systému, kde se nám nově objevuje Windows 7 v obou verzích (32 i 64 bitů).
A nesmí chybět ani podrobná tabulka s výčtem podporovaných grafických karet. Otestováno je také zapojení uvažovaných produktů do režimu SLI, a to prozatím pro dvojici karet. V budoucnu můžeme v tomto směru očekávat určité zlepšení.
V otázce HDTV zobrazovačů jsou zahrnuty 3D ready DLP TV (Mitsubishi) zejména pro filmový obsah, domácí kina etc. A nechybí ani 3D ready LCD s podporou technologie 120+ Hz. Právě tato hodnota obnovovací frekvence je zcela zásadní, protože "představuje" plné rozlišení na oko. V letošním roce se počítá s vyšším standardem počítačových monitorů, které nabízejí právě tento důležitý parametr. Důvod je zřejmý - při zakrývání očí dochází opticky ke snížení frekvence na polovinu (60 Hz / 2 = 30 Hz, což značně namáhá zrak). Ještě zmíníme, že pro správnou činnost uvažované 3D Vision nesmějí být v místnosti zářivky, jinak dojde ke stroboskopickému jevu a 3D projekci nebude možné pozorovat.
Vezměme si v úvahu dosavadní možnosti. Co se týče softwarové podpory, jsou k dispozici ovladače i pro dnes archaické Windows 98. Hry nepotřebují žádnou speciální úpravu. Jednoduše připojíte vše potřebné, nainstalujete ovladač, nastavíte vzdálenost od monitoru a můžete směle hrát.

- Seznam věcí, které jsou pro hraní nezbytné -

- Možné použití v praxi -
A je potřeba zdůraznit, že se myslelo i na filmové fanoušky, což vám nastíníme v následující části článku.
- Názorné video pro papírové 3D brýle -
Vývoj v této oblasti doznal určitých důležitých změn, kdy se začínalo s principy anaglyfu, přes polarizační filtry (pasivní metody), až po současnou aktivní 3D projekci v podání společnosti NVIDIA. Nutno podotknout, že se jí zhostila opravdu důkladně.

- NVIDIA GeForce 3D Vision: Základ nového prostoru. -
Prostorová stereoskopie ve 2D prostoru je proces, při kterém se zobrazují na monitoru dva odlišné obrázky. Za určitých podmínek dojde k simulaci pohledu levého a pravého lidského oka (dvě oči = ono stereo). K prvním průkopníkům patřily v letech 1998 zařízení H3D korporace Metabyte, později například německá Elsa, ale to už je téměř 10 let. Na princip fungování se však prakticky moc věcí nezměnilo.

- Názorná demonstrace principu činnosti -
Podmínka je splněna za předpokladu, že bude každé oko vidět pouze obraz pro ně určený. Toho dosáhneme jeho rychlým překrytím. Nejsnazší cesta, jak toho dosáhnout, je zatemnění sklíčka v brýlích. Tím dojde k simulaci prostorového vidění. Níže uvedené nastavení je možné pozorovat v prostředí ovladačů podporované grafické karty (a operačního systému). Technickou podporu najdete mimo jiné i na diskuzním fóru NVIDIE.

- Ovládací prvky pod drobnohledem -
Jediná pro uživatele výrazná změna je bezdrátová komunikace. Na stole leží vysílač a brýle mají zabudovaný přijímač napájený prostřednictvím akumulátoru. Synchronizace vzájemné komunikace se provede stisknutím tlačítka (dochází ke zpárování podobně jako u počítačových periférií). Nabíjení je pak realizováno pomocí mini-USB konektoru.

- Detailní popis brýlí pro NVIDIA GeForce 3D Vision -
Orientační cena brýlí se pohybuje kolem 4 800 Kč a pro jejich vyzkoušení je možné navštívit pobočku internetového obchodu Czechcomputer v Praze. Ten se stal zároveň také exkluzivním partnerem pro start tohoto produktu na našem trhu. Minimální požadavky na provoz zahrnují kompatibilní grafickou kartu (GeForce 6 a vyšší) a aktuální ovladače. K základnímu provozu vystačí dokonce 14" CRT monitor. V obou případech jde ale o teoretický extrém a doporučená konfigurace je následující:

K ní si dovolíme menší aktualizaci v podobě minimálních systémových požadavků týkajících se procesorové části, operační paměti RAM a volného místa na pevném/SSD disku. Samozřejmě si můžeme odškrtnout položku v případě operačního systému, kde se nám nově objevuje Windows 7 v obou verzích (32 i 64 bitů).
- CPU - platforma Intel Core 2 Duo nebo AMD Athlon X2 a vyšší
- RAM - 1 GB, přičemž doporučená kapacita je dvojnásobná (2 GB)
- HDD/SSD - 100 MB a více volného místa
A nesmí chybět ani podrobná tabulka s výčtem podporovaných grafických karet. Otestováno je také zapojení uvažovaných produktů do režimu SLI, a to prozatím pro dvojici karet. V budoucnu můžeme v tomto směru očekávat určité zlepšení.
série GeForce 8 | série GeForce 9 | série GeForce GTX 200 |
GeForce 8800 GT | GeForce 9600 GT | (GeForce GT 140) |
GeForce 8800 GTS | GeForce 9800 GT | GeForce GTS 250 |
GeForce 8800 GTX | GeForce 9800 GTX | GeForce GTX 260 |
GeForce 8800 Ultra | GeForce 9800 GTX+ | GeForce GTX 275 |
![]() | GeForce 9800 GX2 | GeForce GTX 280 |
![]() | ![]() | GeForce GTX 285 |
![]() | ![]() | GeForce GTX 295 |
- Podporované grafické karty NVIDIA pro technologii GeForce 3D Vision -
V otázce HDTV zobrazovačů jsou zahrnuty 3D ready DLP TV (Mitsubishi) zejména pro filmový obsah, domácí kina etc. A nechybí ani 3D ready LCD s podporou technologie 120+ Hz. Právě tato hodnota obnovovací frekvence je zcela zásadní, protože "představuje" plné rozlišení na oko. V letošním roce se počítá s vyšším standardem počítačových monitorů, které nabízejí právě tento důležitý parametr. Důvod je zřejmý - při zakrývání očí dochází opticky ke snížení frekvence na polovinu (60 Hz / 2 = 30 Hz, což značně namáhá zrak). Ještě zmíníme, že pro správnou činnost uvažované 3D Vision nesmějí být v místnosti zářivky, jinak dojde ke stroboskopickému jevu a 3D projekci nebude možné pozorovat.
Praktické použití
Vezměme si v úvahu dosavadní možnosti. Co se týče softwarové podpory, jsou k dispozici ovladače i pro dnes archaické Windows 98. Hry nepotřebují žádnou speciální úpravu. Jednoduše připojíte vše potřebné, nainstalujete ovladač, nastavíte vzdálenost od monitoru a můžete směle hrát.

- Seznam věcí, které jsou pro hraní nezbytné -

- Možné použití v praxi -
A je potřeba zdůraznit, že se myslelo i na filmové fanoušky, což vám nastíníme v následující části článku.