Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.1.2025, Milan Šurkala, aktualita
Nvidia spolu s novými grafickými kartami GeForce RTX 5000 architektury Blackwell uvedla také novou generaci technologie DLSS 4. Ta přináší např. Multi Frame Generation, která může až 4násobně zvýšit výkon proti běžnému renderování.
lemplik (23) | 14.1.20256:41
Největší obavu mám z nárustu input lagu.
Jasně, pokud jdu ze 100 FPS na 200 FPS mezi stejnou třídou karet ­(např. 4080 vs. 5080­), tak input lag naroste minimálně. Mám stejnou prodlevu mezi reálnými snímky, jen tam nacpu 3 místo 1.
Pokud ale vezmu rozdíl 100 FPS DLSS 3 vs. 100 FPS z horší karty pomocí DLSS 4 ­(což prezentovala nvidia jako 4070 vs 4090­), tak tam už předpokládám značné zhoršení input lagu ­(bude přibližně odpovídat tomu s DLSS 3 a 50 FPS­).
Odpovědět0  0
ErgoProxy (23) | 14.1.202513:10
Proste je k tomu potreba pristupovat tak, ze input lag mate +­- odpovidajici zakladnim fps a ty generovane jsou navic. Reaguje to jako zaklad, ale lip se na to kouka. Ze zakladnich 30 udelate nejakych 100­-120, ale lag bude priblizne jako u tech 30, jen vas nebudou bolet oci z trhaveho pohybu.
Odpovědět0  0
lemplik (23) | 14.1.202515:03
problém je, že u např. soulovek má hráč poměrně malé časové okno na reakci, takže sice má hráč krásné FPS, ale kvůli prodlevy ovládání jsou mu relativně k ničemu. Online hry jsou stejný problém. Je pak otázka, zda není lepší např. nový radeon 9070 XT, který bude mít sice míň FPS u DLSS 4 her, ale vyšší hrubý výkon a lepší input lag. Bude se to teď docela špatně porovnávat, protože ­"papírově­" bude mít 5070 navrch. Nvidia sice mluvila o tom, že Reflex 2 bude mít poloviční input lag, ale to se teda zatím nikde nepotvrdilo.
Odpovědět1  0
ErgoProxy (23) | 14.1.202516:12
Nejak mi unika, jak jste tyhle souvislosti vydedukoval. Z base fps ubira zapnuti FG minimum, pokud ma karta dostatek vykonu a slusnou podporu. Pokud to nehrotite do extremu, kdy by base fps byly rekneme pod 45, tak je problem naprosto imaginarni.
Odpovědět0  0
lemplik (23) | 14.1.202518:32
tak sám jste uváděl příklad z 30 FPS na 120. Dema prezentovaná nvidií v podstatě odpovídají těm původním 30­-40 FPS bez DLSS berliček. Jasně, na silných kartách to bude jako u minulé generace, ale nvidia se vyjádřila, že 5070 srovná 4090. FPS bude podobné, ale input lag bude na straně 5070 mnohem horší. Blbé je, že člověk u hry, která mu pojede např. na 100 FPS tento lag moc nečeká. No uvidíme, jak to dopadne v rezenzích, ale přijde mi, že tohle prostě neřeší hlavní problém ­- dostat hry někam mezi 60­-120 FPS a co nejvyšší detaily. Pokud totiž dostanu hru někam kolem 80 FPS a níž s DLSS 4, tak ten input lag už bude vyloženě tragedie.
Odpovědět1  0
rizecek (344) | 13.1.202519:49
Docela by mě zajímalo, kdy někdo udělá srovnání v nativním rozlišení nebo při stejným DLSS, aby byl vidět reálný posun těch karet a ne jenom díky těm vymyšleným snímkům.
Stejně mi to příjde jako kravina. Jak z může být hra plynulejší, když reálných fps má člověk jen 80 a vyskočí to na vymyšlených 200FPS. Nějak se to musí projevit na reakci mezi myší a klávesnicí a v šumu obrazu. Pro mě je tohle jen pouhý marketing a důvod pro vývojáře her více kašlat na optimalizace.
Roky bylo pro mnohé důležité vysoké fps, kde se sníží odezva, pak mi nejde do hlavy 71FPS­-32ms a 240FPS­-35ms. Jaký to má smysl ?
Odpovědět3  0
tgeryk (46) | 13.1.202521:43
Přesně napsáno. Já beru FSR či DLSS jen jako featurku pro prodlužování životnosti karty. Ale tvrdit, jak nám tvrdí NV, že to navyšuje výkon ... tak nenavyšuje.
Odpovědět2  0
rizecek (344) | 13.1.202522:41
DLSS 2.0 navyšuje výkon i vylepšuje obraz, ale DLSS 3+4 ani náhodou. V nejlepším případě bude plynulost obrazu odpovídající klidně těm 200FPS, ale reakce myši bude furt na těch 80­-100 z kterých to vygenerovalo.
Odpovědět2  0
ErgoProxy (23) | 13.1.202513:47
A pak si na Steamu koupíte appku Lossless Scaling, která umí frame generation až 20x nezávisle na aplikaci ­(použitelně řekněme až 6x­) a zjistíte, že nutná exklusivita pro RTX50 jsou od nVidie opět jen lživé marketingové kecy a multi frame generation by mohly mít minimálně ještě RTX40, ne­-li všechny RTX karty.
Odpovědět2  0
fidorka (64) | 13.1.202518:28
To jsem nevěděl... a to funguje i na AMD karty...??
Odpovědět0  0
ErgoProxy (23) | 13.1.202521:02
Ano, ale bohužel žádnou kartu od AMD nemám, abych vyzkoušel jak použitelně. Osobně jsem to pořídil kvůli omodovanému Kingdom Come, které je brutálně CPU limitované a v rozlišeních přes 4K vytíží i 4090. Minimálně v téhle hře můžu s klidem říct, že to dovede zázraky.
Odpovědět0  0
tgeryk (46) | 13.1.202521:47
Ano NV to záměrně omezuje, což nám dokazuje třeba AMD se svým FSR, které umí běhat i na NV kartách. NV nás tak jen tlačí do toho si koupit jejich nové ­(a většinou předražené­) železo, s tím, že bez toho jinak nedokážeme žít, protože budeme mít 4x menší výkon než ostatní. Někdo tomu říká marketing, já tomu říkám klamání spotřebitele.
Odpovědět0  0
Henten (14) | 16.1.20257:17
Funguje to i na hry mimo steam knihovnu?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.