Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.1.2025, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Nvidia tvrdí, že její AI technologie DLSS je velmi populární. Využívá ji většina nejpopulárnějších počítačových her, jejichž počet stále roste, a více než 80 % hráčů s kartami GeForce RTX ji aktivuje.
Tomcat2 (675) | 22.1.202517:52
Bohužel výkon GPU je na dnešní dobu tak mizerný, že bez FSR či DLSS ve 4K na žádné GPU, kromě top­-high­-endu ani 60 FPS nedostanete...ať už za to může špatná optimalizace her nebo stagnující vývoj karet, realita je holt taková...
Odpovědět1  0
bady008 (1) | 22.1.202515:05
20 % lidí ví, že existuje možnost nastavení? To na tom svět není zas tak špatně.
Odpovědět0  0
honza1616 (3820) | 21.1.202523:15
"....jak si Nvidia interpretuje RTX hráče....­"
Jednoduše, Nvidia má z ovladačů k dispozici nějakou telemetrii a vlastně sám jste si odpověděl v článku,
....s DLSS je odehranych 3 miliardy hodin...
Vyloučíme ­-li nekompatibilní GTX a hry nepodporující DLSS, tak telemetrie říká že na podporovaných hrách bylo DLSS zapnuto v 3,75mld hodin
Nvidia asi nikoho konkrétně neoznačuje jako hráče s DLSS, tedy jestli hraje stále s DLSS nebo tuto funkci jen 1x zapne a pak už nikdy, prostě to počítají to z odehraných hodin.

Jistě, ten průzkum muže být zkreslen hráči co hrají stále, třeba 12h denně a s DLSS a ti to % záznamu zvýší na úkor těch co to zapnou jen občas na zkoušku, z druhé strany jsou tady i ti co to nikdy nezapnou. Těžko odhadovat kde je medián v této statistice.
A ještě navíc to roztřídit do kategorií lidí kteří to využívají stále­/často­/občas­/nikdy.

Proto si myslím že Nvidia si to číslo 80% vytáhla z počtu odehraných hodin kde je nativní podpora DLSS už od vývojářů a kompatibilní HW
Odpovědět0  2
Satryx (104) | 21.1.202521:49
V případě FSR musím z vlastní zkušenosti říct, že hodně záleží na tom, zda­-li to daná hra podporuje, či nikoliv. Protože třeba v POE2 máte dvě možnosti jak FSR použít. Buď to přímo vynutit v ovladačích ­(v takovém případě je to děs běs, protože ve hře musíte nastavit 1080p aby FSR v ovladačích rozpoznalo, že má upscalovat na 1440p a to se pak hodně propadne kvalita obrazu­) a nebo nechat v ovladačích FSR vypnuté a zapnout ho přímo ve hře. ­(V takovém případě můžete nechat 1440p a jen si vybírat mezi úrovněmi upscalingu ­- quality až performance. Krásně to pak škáluje, kdy při nastavení quality sníží rozlišení jen trochu a výsledný upscale na 1440p vypadá snad i lépe než nativní rozlišení a grafice se uleví o dobrých 60W.
Odpovědět3  0
Uni (241) | 22.1.20257:06
To v ovladačích není FSR, ale RSR.
Odpovědět1  0
papekdreveny (15) | 21.1.202513:18
...jestlipak o tom těch 80% hráčů vůbec ví, že to používají.
...sic to určitě má nějakej SW switch ­- nevím, nemám DLSS ­- ale opravdu se to pak zcela vypne a jede se na RAW rastr?
...nebo statistiky stejně dostanou od ovladačů to co potřebuje nVidia.

Konspirace? Jistě. Absolutně.
Na druhé straně, u marketingových metod nVidie jeden nikdy neví. Já jim proto prostě nevěřím nic, co si nemůžu ověřit osobně.
Odpovědět7  1
snajprik (1752) | 21.1.202518:11
Pochopil by som DLSS na Intel GPU nemajú výkon tak budu ojebabravať zákazníkov falošnými FPS, veď Nvidia nieje na tom až tak zle s výkonom že musi siahať po takýchto praktikách na svojich zákazníkov...
Odpovědět2  1
Uni (241) | 22.1.20257:08
DLSS je vendor lock­-in technologie u nVidie, přesněji RTX. Intel má ­(tebou zmiňovaný ojeb­), XESS, což je obdoba AMD FSR a v podstatě nikoho nezajímá.
Odpovědět1  2
congi (373) | 21.1.202513:00
protoze 95 % z nich netusi, ze existuji nejake settings a co tam ty volby vubec znamenaji­(a ani je to nezajima­)...
Odpovědět7  1
Proč by je to mělo zajímat když ta hra jede plynule? Není k tomu důvod. Já to tvrdím celou dobu, že artefakty které byste museli hledat lupou na obrázku který trvá 0,06 sekundy nikoho nezajímají.
Odpovědět1  4
wendak (484) | 21.1.202519:19
Souhlasím, že pokud to jede, tak se do nastavení nemusí sahat, ale proč se teda Nvidia chvástá, že to skoro všichni používají?
Myslím, že pokud by udělali statistiku, kdo to DLSS ze všech těch uživatelů skutečně VĚDOMÉ zapnul, tak budou na 5­-10%, ale to se jim nehodí do krámu. Takže je to to staré: ­"věřím jen statistice, kterou jsem si sám zfalšoval­".
Jsou to drobnosti, které mě neustále utvrzují v tom, že co tvrdí nvidia, je z poloviny lež.
Odpovědět1  1
odpovídá AI:
" Ve většině případů je potřeba DLSS zapnout ručně v grafickém menu hry, obvykle v sekci ­"Pokročilé nastavení­" nebo ­"Kvalita obrazu­". ­"

Odpovědět0  1
FabledWarrior (243) | 22.1.20255:38
Tak to je lež!

Všechny hry, které mám doma a podporují DLSS, tak okamžitě po instalaci se DLSS zapnulo. A já musel jít a naopak ho vypínat ­(na RTX4080 wtf?­).

Jak psal autor komentáře... nVidia to dobře ví, že to není pravda. Je opravdu zvláštní že snad nikde není žádná veřejná anketa na toto téma. A i když vím, že ji jeden web zpracoval, tak záhadně zmizela. Ona totiž ukazovala, že téměř 80% hráčů to naopak nepoužívá... To už je jedno, když už není k nalezení, ale jak to, že taková anketa prostě není? To má nVidia takovou moc, že to webům zakáže? Nebo o výsledky nikdo nestojí? Zdá se mi to zvláštní.
Odpovědět2  0
Co to je u tebe ­"všechny hry­" ty dvě co sis koupil za celej rok?
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (5483) | 22.1.202512:33
"Ona totiž ukazovala, že téměř 80% hráčů to naopak nepoužívá...­"

Několik anket jsem viděl a zas tak vedle od čísel Nvidie to nebylo. Ono je totiž nutné počítat s tím, kdo je to RTX hráč. Dívejte., použijme třeba těch Vašich 20 %. Máte 100 hráčů a 20 Vám řekne, že to používá. Tedy 20 %. Jenže to jsou všichni hráči. Musíte z toho odpočítat hráče, kteří si to zapnout nemohou. Takže ze 100 musíme odpočítat 20 hráčů s kartami AMD. Jsme na 80 lidech. Z těchto 80 lidí s Nvidí má třeba polovina ještě starší karty ­(GTX 1060, 1650 a podobné­). Takže jste na 40 lidech, kteří mají RTX kartu.

Takže 20 lidí ze 40, tzn. 50 % z těch, kteří to používat mohou, to používají. Máme tu 50 %, ačkoli v anketě bylo číslo 20 %. Osobně jsem viděl v anketách i čísla přes 30 %, takže když odpočítáte AMD a starší Nvidie, jste na 30­/40 = 75%. Zjednodušuju to, ale myslím, že to, kde je zakopaný pes, je jasný. Pochopitelně je otázkou, na co přesně se kde kdo koho ptal ­(třeba to AMD to tam takto nemusí srazit podle toho, jak byla otázka položena­).
Odpovědět2  0
Já bych to postavil úplně jinak. nVidia prostě a jen říká, kdo si to koupil tak v drtivé většině s tím hraje. Zbytek hraje buď hry, které DLSS neumí a nebo to mají z nějakého osobního důvodu vypnuté. čau.
Odpovědět0  0
mittar (177) | 22.1.202510:56
Navíc nemá nVidia nějakou fičuru v ovladačích co nastavuje automaticky u her kde to podporuje detaily pro grafickou kartu? Jmenuje se to Automatic Tuning nebo tak nějak.
Odpovědět0  0
Aha i to je možné, že by se to zapínalo, podle toho jak je celá sestava výkoná. Když má někdo slabou kartu a pustí na tom náročnou hru tak se mu DLSS zapne a kdo má výkonou kartu a zapne nějakou míň náročnou hru tak se DLSS nepoužije. I toto je možné.
Odpovědět0  0
rizecek (344) | 21.1.202512:50
Protože díky DLSS vývojáři kašlou na nějakou optimalizaci, takže jsme opět nuceni to používat.
Ale není to jen o výkonu, ale i kvalitě. DLSS dokáže často obraz vylepšit, přiostřit.
To ale neznamená, že lze hájit a nabízet RTX 5070 za 15­-17K, že má stejný výkon jako RTX 4090 za 60K pomocí umělých FPS...

DLSS 2 špatné není. DLSS 3+4, kde to dopočítává FPS je největší kravina a průser co ten koženkář mohl vymyslet. Takhle budeme dostávat ještě více nedodělaných her a taky se klidně za pár let může stát, že nám prodají výkon RTX 3080 na 2nm a tvrdit, jak to má nižší spotřebu o 60%, než RTX 7090 a díky DLSS 6 to je 20x rychlejší 🤮
Odpovědět7  0
Všichni chtěli více FPS, tak se začli vyrábět karty, které vám dávají víc FPS. Kdyby vám zatajil jak obrázek vzniká, tak byste věřil tomu, že to jsou nativní obrázky.

A asi jiná cesta k více FPS nevede, když ji zavádí i AMD v podobě FSR
Odpovědět1  2
tgeryk (46) | 21.1.202520:40
Ale vede ... říká se tomu poctivý vývoj. Vývoj co reálně zvýší výkon karet anebo dokáže přinést stejný výkon s menšími zdroji a tudíž i levněji. Stojí to ale nemalé peníze a hlavně pak úsilí. Oproti tomu DLSS je jen taková ... no malá neškodná lež, co je oproti tomu stojí jen drobné. A pokud tomu lidi uvěří ....
Odpovědět1  1
Je to možné, ale taky to pak může mít příkon 1600W...
Odpovědět0  0
rizecek (344) | 21.1.202522:25
A proč by to mělo mít výšší příkon. Příkon se zvedá jen s refreshem určitého výrobního procesu.
RTX 3000 byl furt proces, kterej využívala řada GTX 1000, proto ty karty pak už žrali.
RTX 4000 je zase jinej proces, takže jestli bude ještě RTX 6000 na procesu RTX 5000, tak RTX 6070 může mít klidně už 320W a 6090 700W.
Takže ano DLSS je lež a jsme a budeme do té technologie čím dál více a častěji tlačeni, protože nebudeme dostávat výkon z her, kterej by jsme dostat měli. Tudíž se všechen výkon nechá na DLSS + k tom nebudeme dostávat výkonější karty a najednou zase budeš muset zapnout frame generation a takhle dokolečka, ale když někdo tohle chce obhajovat a tvrdit, jak jsou ty ,,fejkové´´ fps plynulé tak prosím.
DLSS měl být bonus ve výkonu pro nás hráče... První 2­-3 roky tom tak bylo. Dneska člověk dostane s DLSS výkon, jako v roce 2020 v nativím rozlišení s GTX 1080.
Odpovědět0  3
Uni (241) | 22.1.20258:02
Je fakt, že např. HW požadavky od vývojářů jsou už kolikrát ­"něco plácneme, stejně počítáme se ­"lží­".
S MultiFG už vůbec nebude tato, takto podaná, informace mít vůbec nejsou informační hodnotu.
Odpovědět0  0
Čím víc obrázků chceš, tím víc tranzistorů na tom musí pracovat, čím detailnější a propracovanější vytváření obrazu je, tím víc tranzistorů na tom musí pracovat. Je dosti možné, že s každým FPS nahoru se muže počet tranzistorů zvyšovat téměř kvadraturně. A každej tranzistor k práci potřebuje napětí a proud a čím víc tranzistorů tím větší proud. Příkon rovná se napětí krát proud. To je fyzika kterou neochčijete. Pokud vy chcete místo 60FPS 160FPS, klidně se může jednat o desetkrát větší čip se žravostí 1600W. Dopočet snímků prostě nestojí tolik tranzistorů, protože scéna je prostě už nakreslená a jen se upraví malé detaily ve směru vektoru. Za mě fajn.

A ano klidně můžeme dojít do stavu, kdy se scéna nebude generovat celá od začátku šedesátkrát za vteřinu a klidně tady mohou být systémy, kdy se vygeneruje jedena scéna na začátku hry, u které se pak následně bude jen ­"kamera­" ohýbat v časoprostoru. Pokud to bude energeticky, finančně i materiálově výhodnější a VY s tím neuděláte nic, protože to budou dělat všichni tři výrobci.

někdy mi vy libtardi fakt přijdete na palicu, přečtete si něco o green dealu, woke idejích a LGBT a BLM a všichni vám musíme okamžitě v těchto nových věcech vyhovět, protože jsme to do teď dělali špatně. A najednou když se objeví nějaký milník v grafice s nějakou novou technologií, která to má zase posunout na vyšší level, najednou křičíte jak konzervatisti a chcete staré pořádky. Máte fakt z těch sojových laté a české televize a seznamu.cz fakt vygumovanej mozek. Ale totálně.
Odpovědět0  2
Uni (241) | 22.1.20257:58
Špatně pochopené téma.
Kontroverzní není pravý­-fake, to je v zásadě opravdu jedno, pokud to doporučuje informací, jakou má.
Témata jsou chyby, odezva, dostupnost apod.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1750) | 21.1.202512:09
Všechny hry odesílají data do NV nebo jak to zjistili?
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (5483) | 21.1.202512:21
Ovladače grafických karet Nvidia, resp. aplikace k nim.
Odpovědět3  0
mittar (177) | 21.1.202514:52
Ach ty marketingová hausnumera, takže 80% těch co nemají vypnutou telemetrii ... takže těch na úrovni pustím hru a maximálně nastavím rozlišení, dál už nic. Takže kolik ho asi používá těch co umí vypnout telemetrii a umí i nastavovat hry? A jestli to znamená, že když hráč pustil hru a bylo tam aktivované DLSS což už hry defaultně mají tak už patří mezi ty hráče i když to později vypne? Jestli hraje jednu hru s DLSS a stovku dalších ne, tak už je vlastně taky uživatelem :D :D Samé otázky, samé otázky.
Odpovědět6  0
Trošku se zamyslete, pokud nVidie ví, že hráči s DLSS nahráli 3miliardy hodin, tak to asi nebylo tím, že by to zapli, vyzkoušeli a pak vypli.

Jako neBFU si dokážu tu telemetrii taky vypnout, ale proč bych to dělal? Mám internet 500­/500, ať si odesílá nVidie co chce, je mi to jedno.
Odpovědět0  2
mittar (177) | 21.1.202520:37
Tož to jsem klidný, že to umíš a ještě klidnější že ti je to jedno :­) já třeba nevidím důvod proč to mít zapnuté vícekrát než jednou když chce AMD vědět co mám za systém, aby ten spyware mi jel v kompu trvale fakt nepotřebuju, už jen proto, že by mi pak firewall s každou novou verzi .exe řval, že je změna jestli fakt chci aby měla přístup na net. Ale já jsem ještě na půl BFU takže co já můžu vědet :D
Odpovědět0  0
Jasně, AMD i nVidie ti skenuje co máš na obrazovce, na jaký porno se díváš a spřádá plány jak tě okrást a zabít ti psa, rybičky i babičku. Kvůli ničemu jinému tu telemetrii nevyužívají.
Odpovědět0  0
mittar (177) | 21.1.202521:30
Sedíš si na vedení, nebo prostě jen nerozumíš psanému textu?
Odpovědět0  0
No spíš bych se zaměřil na to proč vnímáte telemetrii nVidie jako spyware, který vám nějakým způsobem ubližuje přeci. Nebo jsem se Vás tím pornem nějak dotknul?
Odpovědět0  1
Tomcat2 (675) | 22.1.202517:50
Ti dva ani tak ne, ale Google to ví zcela přesně :D
Odpovědět0  0
pidalin (1558) | 21.1.202511:43
tak ještě aby ne když dnešní hry jedou bez dlss na 20 fps
Odpovědět6  0
MilionAJedenAcc (74) | 21.1.202510:38
další z Huangových lží
Odpovědět7  3
Pavel Matějka (1734) | 21.1.202510:45
Třeba je to pravda, třeba už bez DLSS mnoho her ani plynule hrát nejde... :­-)
Odpovědět3  0
rizecek (344) | 21.1.202512:53
Ono by to šlo, kdyby nevzniklo DLSS. To by měli vývojáři her nutnost hru optimalizovat na dosavadní hardwear, ale k čemu se dneska s tím budou zdržovat, když můžeš dostat 100 vymyšlených FPS pomocí AI.
To, že je s tím latence myši horší to už je jedno. Vyšší čísla se lépe prodávají.
Odpovědět3  2
csgo ti jede plynule a na nějaký latence v singleplayer modu ti sere pes.
Odpovědět0  3
Uni (241) | 22.1.20258:37
Krize herního trhu ­(z pohledu výkonu­) není primárně zapříčiněná ­(ne­)optimalizací na straně vývojářů ­(nebo vydavatelů?­), ale uměle vytvořený problém marketingem nVidie ­"potřebujeme ray tracing ­- teď­". Ta další křeč s post processingembje jen následek tohoto nešťastného marketingu. A celé se to na sebe nabaluje....
Odpovědět1  0
ray tracing je super a kdo to nevidí je s prominutím hňup.
Odpovědět0  2
Uni (241) | 22.1.202516:58
To není pointa 😉
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.