reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
19.7.2016, Jan Vítek, aktualita
Společnost NVIDIA dnes uvolnila NDA a na webu se tak rázem objevily připravené recenze grafické karty GeForce GTX 1060. To však automaticky neznamená, že tato karta už je k dispozici na trhu, ale můžeme se podívat, jak si vede.
Pate1973 (256) | 19.7.201619:25
Lidé si vyberou podle toho co pro ně bude nejlepší bez ohledu na značku.Osobně mi trochu vadí jak AMD vnadilo že skoro za hubičku dostanou lidé nadprůměrně výkonnou kartu.Ano pokud by RX stála o 1500 kč méně pak by u mne AMD dostála svému slibu ale takhle se stále rozmýšlím.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 19.7.201622:10
AMD za české ceny nemůže.

Nicméně... výkon někde lepší, někde horší, v průměru napříč herním spektrem spíše lepší. Méně paměti a celosvětově kapku vyšší cena, na druhou stranu nižší spotřeba a stím související nižší teploty, nižší hlučnost a vyšší potenciál OC. Některé recenze ukazovaly výkon po přetaktování o chup nižší než u GTX980Ti.
Odpovědět0  0
Pate1973 (256) | 19.7.201622:36
Po pravdě komp hodlám stavět až příští rok a do té doby se to určitě vykrystalizuje a ceny se srovnaji.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.20160:39
to vás co je dnes nemusí zajímat, příští rok tady mohou být zas nové karty i jiné HW požadavky.
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 20.7.20161:01
Teď je tady hlavně to dilema s Vulcanem, protože Doom ukázal že AMD grafiky s Vulcanem maj neuvěřitelnej potenciál. Chtěl bych radši nvidii, ale zase co když ten Vulcan bude v budoucnu podporovat většina her? Určitě nechci volit grafiku podle jedný hry, ale pokud by se Vulcan a DX12 rozšířily, tak má AMD dost navrch a spotřebu vem čert.
Odpovědět0  0
GogoX (515) | 20.7.20166:47
amd ukázalo ve Vulkanu ­"neuvěřitelný potenciál­" v jedné hře a je otázka, nakolik je to zásluhou hardware a nakolik zásluhou software ... nvidie s Vulkanem žádné problémy nemá a jestli hra běží na 120fps nebo 140fps, je docela jedno ... pokud by si chtěl někdo vybírat na základě těchto parametrů, pak ať vybírá :D
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 20.7.20166:55
Já mam R9 380 a po Vulcan aktualizaci mam až o 60% FPS víc!!! Na nvidiích neni rozdíl ve FPS žádnej. Je pravda že třeba ta 1060 má samozřejmě výkonu dost na Dooma i bez Vulcanu, ale furt je tady ta možnost že ty vulcan hry fakt budou. Ale Doom je extrémně dobře optimalizovaná hra, je možný že by se to jinde tolik neprojevilo, na to prostě musíme počkat jak to dopadne. Já pujdu asi do tý 1060 protože s AMD mam víc problémů než užitku, ale že ty grafiky maj potenciál se nedá popřít.
Hlavně v tom vulcanu v Doomovi je taky znatelně menší input lag, což je pro mě třeba fakt důležitý. Ale je možný že tohle platí i pro nvidie když to běží pod vulcanem, asi by mělo.
Odpovědět1  0
kochren (74) | 20.7.20167:11
mám R9 380X a oproti OpenGL mi hra po všech stránkách běží líp. Rychleji se vše načítá a je tam i nárůst FPS... V čem tam máš potíže?
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 20.7.201616:24
Kdo má jaký potíže? Se nauč číst. ;­-)
Odpovědět0  0
dgkain (10) | 20.7.201616:42
"Já pujdu asi do tý 1060 protože s AMD mam víc problémů než užitku­"

chtělo by to po sobě občac něco číst, než se do někoho začnu navážet
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 21.7.20160:22
No ale ty vytahuješ Dooma, což je jedna konkrétní hra se kterou zrovna AMD potíže nemá a s Vulcanem běží výrazně líp. Já mluvim celkově o zkušenostech s AMD grafikou za poslední skoro rok co jí mam.
Odpovědět0  0
kutil05 (785) | 21.7.201614:51
já jsem měl víc AT­/AMD grafik, než nVidia a žádných potíží jsem si nevšiml
Odpovědět0  0
kochren (74) | 20.7.20167:08
osobně doufám, že se VULKAN rozšíří není totiž vázán na W10 jak DX12 a pak bude fungovat i pod linuxem... Jinak mě ještě zaujalo jak mnohé weby vypustily testy DOOM pouze v provedení OpenGL a úmyslně vynechaly VULKAN :­-­) Věřím, že 1060 nadělala AMD vrásky a dobře jim tak to obchodní oddělení bych na fleku vyhodil... Jako přijdou první s kartou a do dneška nebyli schpni dodat nereferenčky? Nvidia to zvládla jedním vrzem...
Odpovědět3  0
pidalin (1477) | 20.7.20167:13
Já v to taky doufam, ale nevěřim tomu a proto moje příští grafika už bude zase nvidie. ;­-­)
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.201621:11
to není o neschopnosti ale o záměru. Nereference by tu mohly být dávno, výrobci by jistě chtěli.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.201621:10
Stačí juknout na Tales Principle. Hra využívá Vulkan api ale o té zřejmě nikdo z majitelů AMD mluvit nebude neb je to horší než pod DX11.

Ano můžem se bavit zda to není ideálně zpracované, ale to nelze zaručit u ničeho. Vývojáři to API mohou použít z důvodu multiplatformnosti nikoli výkonu.
Odpovědět0  0
kutil05 (785) | 21.7.201614:50
Do té doby bude víc DX12 a Vulcan her a to pořadí taky zamíchá, krom toho přijde levnější RX470 s lepším poměrem výkon­/spotřeba..., ta by mi na to moje full­-HD stačila
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 19.7.201623:35
U mě si to AMD pokazilo tou aférou se spotřebou. RX480 je karta na 8pin. Nic mín. AMD prostě nechtělo vypadat špatně vůči kokurenci. Tohle si ale těžce odnese zákazník a jeho komponenty.
Pro mě je Nvidia jasná volba díky velké modifikovatelnosti ovladačů ­(Nvidia Profile Inspector­) a hlavně ShadowPlay který funguje všude, bez problémů a žere jen 5% výkonu. Navíc komunikace s podporou u Nvidie byla vždy velice slušná.
Je NV svatoušek?! Není. Na jejich extra čipečky pro SLI na základních deskách se těžko zapomíná.
Odpovědět0  1
komplikator (640) | 20.7.20160:41
Shadowplay 5% výkonu? Nevím, já to vůbec nepoznám ať už jen nahrávám nebo stramuji v max kvalitě. CPU je pod 1% a na GPU... nevidím rozdíl.


SLI už je trošku obsolete řešení DX12 má podporu hned dvou režimů mGPU a ani pro jeden není potřeba SLI ani Crossfire. NV správně nechává práci na vývojářích, proč je mají suplovat drivery.
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 20.7.20161:03
Podstatný je že na nvidii lze v klidu nahrávat hry bez většího dopadu na FPS, u AMD tohle nejde, jedině v kombinaci se super nabušenym CPU a nechat to počítat přes něj.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.20169:54
To souhlasí, jen že mi shadowplay nepůsobí takový dopad na výkon. 5% je přehnané
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 20.7.201613:09
Nvidia to sama uvádí, z testů na webech to vyplívá a z mých osobních testů taky. Tak jak přehnané?! 5% výkonu GPU to žere cca. Alternativa přes quicksync žere 10%. Od AMD cca 12% .
Odpovědět0  0
Petr997 (5) | 20.7.201619:34
"U mě si to AMD pokazilo tou aférou se spotřebou. RX480 je karta na 8pin. Nic mín. AMD prostě nechtělo vypadat špatně vůči kokurenci. Tohle si ale těžce odnese zákazník a jeho komponenty.­"

A to si představ jak trpí moje deska přetaktovanou GTX 750Ti, fakt hrůza.
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 21.7.20161:19
A co jako? GTX750TI je dimenzovaná na 60W. Ve skutečnosti referenční verze mají nastaveno v biosu limit na 36,5W. Tedy pokud si nemodifikuješ bios tak ta karta více žrát nebude.

GTX750TI mám taky ale extreme oc edici. Limitem na 44,5W. Samozřejmě mám modifikovaný bios a z karty ždímám maximum. Moje má dokonce 6pin. Tedy je schopna konzumovat maximálně 25W PCIE­-MB + 75W 6pin = 100W teoreticky.
Škoda že je limitované napětí na 1,2V. Protože ten kdo si udělal HW voltmod tak hučí bez problému přes 1500MHz na jádře.
Já mám 1425MHz jádro a 6500MHz GDDR5
http:­/­/www.3dmark.com­/fs­/9209026
Odpovědět0  0
Petr997 (5) | 23.7.201611:13
Jen jsem poukazoval na to, že si ta GTX 750Ti taky umí vzít 90W a většina jich přitom NEMÁ přídavné napájení a nikdo z toho žádnou aféru nedělal.

Například tady http:­/­/www.tomshardware.com­/reviews­/geforce­-gtx­-750­-ti­-review,3750­-20.html
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 23.7.201616:13
Taky zase někdo neví která blije. :D To víš že i obyčejný HDD disk si vezme 40W ?
Víš jaký je rozdíl mezi špičkovém, efektivním a průměrném napětí?
Odpovědět0  0
Rendl2 (69) | 23.7.201616:29
Který obyčejný disk bere 40W ? Rád bych se mu vyhnul:­).
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 23.7.201616:35
Všechny HDD mají velké nárazové proudy. Je to normální.
Odpovědět0  0
Rendl2 (69) | 23.7.201619:15
To pochybuju. Součástky na PCB jsou tak na 1A.
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 23.7.201621:02
Představ si čas jako veličinu. Pro nás živé tvory je to tvrdá a nesmlouvavá veličina. Když prstem cvrnkneš do rozpálené žehličky tak se ti nic nestane. Kdyby si ale nechal tam tu ruku 5 vteřin tak máš popálení tak třetího stupně.
Víš že i plast vede elektřinu? Vede ale blbě.
Odpovědět0  0
Rendl2 (69) | 23.7.201622:09
Stačí odkaz na výsledky laboratorního měření a nemusíš to vysvětlovat.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.201621:21
Na CPU je to do 1% ­(i7­-4790k­) a u té grafiky. No možná to 5% žere na 960, 970 ale na přetaktované 980 jsem žádný vliv necítil a u 1080 když mi většina věcí běží 60FPS držených VSyncem tak to znát nejde.

Teď jsem si vyzkoušel zapnout nahrávání a monitorovat hodnoty na GPU...

Utilizace při nahrávání ­- 2560x1080, 60Hz, 50Mbit... 2% zátěže na čipu a Video engine je zatížený asi na 14%. Při streamu na Twitch, 5Mbit, 60FPS, 1080p 1­-2% na čípu, video engine opět 14%

Ano AMD řešení je podstatně náročnější ale případní AMD fanoušci nám určitě vysvětlí jak je shadowplay k ničemu.
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 21.7.20161:27
Necítil?! Ty vole. Tohle je matematika. Si to změř na nějakém benchmarku. Např. AVP benchmark je na to super díky skoro nulovým nárokům na CPU. Nebo 3Dmark 2013 si pusť.
Odpovědět0  0
kochren (74) | 20.7.20167:13
no oni to do týdne opravili a i navýšili výkon.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.20169:53
navýšení výkonu nebyl důsledek opravy napájení

A napájení úplně nevyřešil, odběr směřovali ze slotu na konektor. Snížení celkového napájení musí majitel explicitně zapnout v ovladačich..
Odpovědět0  0
kutil05 (785) | 21.7.201614:57
některé nereferenčních GTX 960 taky překračovaly odběr z PCIe, je to už dva roky a nikdo z toho aféru nedělá, ale v případě AMD se to rozmázne
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 19.7.201619:05
AMD podává slušný výkon jen ve třech přehipovaných hrách. Ve všech ostatních Nvidia drtí vše.
Odpovědět1  8
GogoX (515) | 20.7.20166:51
a už se to několika fandům amd nelíbí :D ... těžko se argumentuje tím, že je některá karta výkonnější ve dvou­-tří hrách, které hraje zanedbatelné procento populace a tím, že v budoucnu ta karta bude super ...
Odpovědět0  3
snajprik (1555) | 20.7.20168:41
Obchodnici ti radi predaju 1060 alebo 480, im je jedno co sa ti paci a preco, su to len a len tvoje peniaze.
Ty co budu kupovat 480 asi budu mat na to dvovod, ja napriklad kvoli plnohodnotnemu jadru, ktore je dobre na CAD, upravu fotiek, videa, vypocetny vykon, a najblizsie 6 roky sa budu vsetke zaujimave tituli na konzolach optimalizovane na RX480, lebo v kazdej konzole sa bude nachadzat toto jadro.
GTX10x0 maju krasny vykon v hrach, ich problem je ze toto dokazali na ukor orezania jadra na ukor vypocetnych schopnosti. Ale je pravda ze pre deti co na PC hraju len hry to ziaden problem nieje, a pre nich su GTX10x0 idealne.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.201621:36
"najblizsie 6 roky sa budu vsetke zaujimave tituli na konzolach optimalizovane na RX480, lebo v kazdej konzole sa bude nachadzat toto jadro.­"

Proč tedy třeba takový TOmb Raider běží o dost lépe na NV kartách a ne na AMD, je to konzolová hra a ne není to špatnou implementací. Ta hra mi v DX11 dropuje pod 50FPS při stejném nastavení jako v DX12 ­(vše zapnuto, vše max., SMAA, 2560x1080­) ale v DX12 jsem nikdy nešel pod 60FPS. Ano DX12 přidalo jen 7% v průměru v benchmarku ale nejméně o 20% vylepšilo minimální FPS, což je klíčovější než průměr.

Výkon Gears of War taky v DX12 nijak nepřesvědčuje o tom že by na tom bylo AMD tak dobře aby se to neschovalo za chybu měření nebo nad kterou by jedna či druhá strana nemávla rukou. A světe div se je to konzolová hra a také jedna z mála která běží výhradně na DX12, tedy skutečně DX12 nativní hra. Nativní DX12 a konverze z konzole, to jsou přece vlhké sny červených.

Ono i to AotS je v podstatě plichta mezi 480 a 1060.


Fakt nevidím něco co by indikovalo že AMD bude mazec v konzolových konverzích nebo v DX12.
Odpovědět0  0
Jimmz147 (145) | 20.7.20168:23
Nevím, kde jste vyčetl, že by Nvidia drtila RX 480. Protože pokud jste alespoň viděl recenze, kde testují více jak 5 her, věděl byste, že rozdíl je v DX11 cca 5­-8% ve prospěch Nvidie a v DX12 je to plichta. Nvidia má lepší spotřebu cca o 30W, což už je znát, ale není to nic co by člověka připravilo o všechny jeho peníze. Rychlým výpočtem lze spočítat, že při 5 hodinách hraní denně by byl rozdíl v ceně spotřebované elektřiny za rok cca 170Kč.
Výsledek je asi takový, že pokud chcete v současné době vyšší výkon, kupte si 1060. Pokud plánujete mít novou grafickou kartu spoustu let, vyplatí se přemýšlet o 480.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.201610:01
Někde i přes 10, záleží na skladbě.

VR bude NV drtit rozdílem třídy kvůi SMP, což se bude hodit i v multi monotorových setupech.


Rozdíl spotřeby je o kapku vyšší, všude mi to vychází asi 40W. Rozdíl to pravda není takový ale při hraní denně po 5 hodinách mi to dělá zhruba dvojnásob ceny, záleží samo na tarifu který používáte ale nejběžnější tarif rozhodně tak výhodný není.
Pokud tu kartu máte na dva roky, rozdíl v elektřině mi dělá spíše tak 700 a to nemluvím o idle, resp obyčejném 2D ve kterém to žere také více, zvlášť s více monitory s různým rozlišením ­- tolik moje 1080 žere ve starších titulech na max.

Chápu že se tohle nenosí počítat, ale ono to hraje roli v tom jak je ta karta výhodná.

Pokud někdo plánuje grafiku na spousty let, asi by měl pomýšlet po high endu, na něm si totiž lidi po pár letech ještě slušně zahrají, na ­"low end­" kartě už to taková hitparáda nebude.
Odpovědět0  0
Jimmz147 (145) | 20.7.201612:58
Výkon: Ano, někde je náskok Nvidie i přes 10%. V jiných případech zase podá nižší výkon než 480. Jak jste psal, záleží na skladbě her. Mnou psané hodnoty jsem bral z recenzí velkých zahraničních webů a tam to dopadá, jak jsem psal ve svém příspěvku.
SMP: Tato technologie vypadá opravdu velice dobře, ale pokud se nepletu, tak zatím není jediná hra­/program, který by ji využíval a tedy nelze nezávisle otestovat dopad na výkon. Jediné co do té doby máme je vyjádření Nvidie o 30% nárůstu.
Spotřeba: Máte pravdu, na tarifu velice záleží. Počítal jsem to na základě svého tarifu od RWE s cenou 3,9 Kč za kWh a rozdílem 30W. Rozdíl v Idle je relativně velký cca 10W, což cenový rozdíl při dalších 3 hodinách navyšuje o 49Kč. Průměr v ČR je pokud dobře čtu 4,4 Kč za kWh. Při průměru v ČR by to za rok tedy bylo cca 290 Kč s tím, že by dotyčná osoba musela každý den hrát.
Co se týče připojení více monitorů, Nvidia má pořád ještě problém se spotřebou když připojíte více monitorů s obnovovací frekvencí vyšší než 60Hz a pak je to plichta. U monitorů do 60Hz má Nvidia velký náskok ­(cca 50W­), o tom žádná.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 20.7.201621:48
na těch serverech to právě dopadá od cca 5 do cca 13% rozdílu. V zásadě to není až takový rozdíl ale také to není jednoduchá volba s ohledem na ceny.

A ad více monitorů na NV... Mám aktuálně 22­" FHD a 29­" 2560x1080 a spotřeba 3­-4% TDP v desktopu, tedy do cca 8W ale klidně to můžu zaokrouhlit do 10W. NV vážně žádný problém nemá. Dřív jsem to pozoroval chvíli na GTX980 ale jednoho krásného dne tam ta vyšší spotřeba nebyla. Nicméně 980 v desktopu při stejných monitorech papala zhruba dvojnásob.
Odpovědět0  0
kutil05 (785) | 21.7.201615:02
Uvědomuje si tady někdo, že srovnáváte nereferenční 1060 a referenční 480. Aspoň podle těch recenzí ­(četl jsem jich asi 9, to tak většinou je)
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 20.7.201613:14
Tady se s tím někdo dal práci to vypsat. Hezky na bledě modrém.

https:­/­/www.computerbase.de 22hier !

1080p:
GTX1060 100%
RX480 95%
GTX960 2GB 57%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 94%

https:­/­/www.techpowerup.com 16hier !

1080p:
GTX1060 100%
RX480 93%
GTX960 2GB 53%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 94%
GTX960 2GB 51%

http:­/­/www.pcgamer.com 16hier !

1080p:
GTX1060 100%
RX480 88%
GTX960 2GB? 55%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 90%
GTX960 2GB? 54%

http:­/­/www.hardwarecanucks.com 14hier !

1080p:
GTX1060 100%
RX480 92%
GTX960 2GB 54%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 95%
GTX960 2GB 49%

http:­/­/www.guru3d.com 13hier !

1080p:
GTX1060 100%
RX480 94%
GTX960 2GB 50% ­(meraných 11hier­)

1440p:
GTX1060 100%
RX480 95%
GTX960 2GB 53% ­(meraných 12hier­)

http:­/­/www.pcgameshardware.de 10hier­/počítaných 9 ­(vynechaný Wolfenstein koli abnormálnemu 3x vyššiemu výkonu GTX1060 proti RX480 ktorí by totálne skreslil výsledný výkon­)

1080p:
GTX1060 100%
RX480 90%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 90%

http:­/­/www.tomshardware.com 9hier

1080p:
GTX1060 100%
RX480 88%
GTX960 2GB 57%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 89%
GTX960 2GB 56%

http:­/­/www.eurogamer.net 8hier

1080p:
GTX1060 100%
RX480 93%
GTX960 2GB 56%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 96%
GTX960 2GB 56%

http:­/­/www.tweaktown.com 7hier

1080p:
GTX1060 100%
RX480 95%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 96%

http:­/­/hexus.net 7hier

1080p:
GTX1060 100%
RX480 92%
Asus GTX9602GB 56%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 94%
Asus GTX9602GB 56%

http:­/­/arstechnica.co.uk 7hier

1080p:
GTX1060 100%
RX480 86%
GTX960 2GB 57%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 86%
GTX960 2GB 54%

https:­/­/www.pcper.com 7hier

1080p:
GTX1060 100%
RX480 84%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 88%

http:­/­/www.kitguru.net 5hier :­(

1080p:
GTX1060 100%
RX480 8GB 86%
PNY GTX960 4GB 59%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 8GB 81% ­(áno tak to vyšlo­)
PNY GTX960 4GB 53%

http:­/­/www.trustedreviews.com 5hier a ešte len 1440p :­(

1440p:
GTX1060 100%
RX480 92%

http:­/­/www.pcworld.com 5hier­/7meraní
1080p:
GTX1060 100%
RX480 8GB 97%
EVGA GTX960 62%

1440p:
GTX1060 100%
RX480 8GB 98%
EVGA GTX960 54%
Odpovědět1  0
Pate1973 (256) | 20.7.201622:53
Dobrá práce díky za shrnutí nepochybně bude zpochybněna
:­-­) :­-)
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 21.7.20161:34
Není moje shrnutí. Jen jsem to zkopíroval odjinut
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.