reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

PCI Express 4.0 a škálování výkonu v praxi: nula nula nic

8.7.2019, Jan Vítek, aktualita
PCI Express 4.0 a škálování výkonu v praxi: nula nula nic
Sběrnice PCI Express ve verzi 3.0 už je tu s námi dlouho a nová verze 4.0 s dvojnásobnou propustností tak už byla očekávaná. Jenomže je zde vůbec o co stát, a to zvláště v případě herních karet Radeon Navi? 
Nedávno jsme se věnovali novému testu 3DMarku, který zkouší právě propustnost sběrnice PCI Express a byl vypuštěn do světa právě proto, aby si lidé mohli vyzkoušet, co zvládne jejich nová sestava s čipsetem X570, Radeonem Navi a Ryzenem 3000. První nedočkavci to jistě už zkouší, ovšem pak je tu ještě jedna "drobnost", a sice přínos nového rozhraní v reálném nasazení. 
 
 
Karty Radeon RX 5700 tak budou s procesorem řady Ryzen 3000 na příslušné desce propojeny 16 linkami rozhraní PCIe 4.0, což dává dohromady 32 GB/s propustnosti oproti 16 GB/s na PCIe 3.0. Je naprosto jasné, že nové rozhraní nemůže vůbec nic podstatného řešit, protože pokud téměř každý používá to starší, těžko může být software obecně psán tak, aby právě starší rozhraní pro jeho potřeby nestačilo. 
 
PCI Express 4.0 má význam spíše v tom, že umožní s dosažením stejné propustnosti nasadit méně linek, což se může hodit třeba pro nová a rychlejší SSD nebo i jen samotné napojení procesoru na čipset. Případně můžeme uvažovat o připojení externích karet, kde se obvykle využívají jen 4 linky, ovšem zde zase narážíme na problém se vzdáleností, na kterou je PCIe 4.0 schopno pracovat, s čímž se už musí potýkat i samotné desky, natož abychom uvažovali o připojení přes kabely. 
 
Server techPowerUp si nyní dal tu obdivuhodnou práci, že srovnal na moderní platformě s Radeonem RX 5700 XT provoz na PCIe 3.0 a 4.0, aby se ukázaly v celkem 21 hrách případné rozdíly. Využil se tu dokonce i režim s PCIe 2.0, které má zase poloviční propustnost oproti PCIe 3.0 a to můžeme označit za takový malý simulovaný výlet do budoucnosti, který ukáže, jak by se mohl ukázat rozdíl mezi verzemi 3.0 a 4.0 za několik let. 
 
 
Zajímavé je, že i s minimálními naměřenými odstupy je rychlejší rozhraní v daném testu vždy lepší, anebo alespoň stejně výkonné jako to slabší, a to při srovnání FPS měřených na desetiny. Zkušenosti přitom říkají, že takto svým způsobem dokonalých výsledků se můžeme těžko dobrat, protože to by nesměly existovat žádné chyby měření v žádném benchmarku či hře, což je zvláště křiklavé v takovémto testu s 21 tituly, kde jsou rozdíly třeba jen v rámci 0,1 FPS. Trošku to tak zavání tím, že výsledky byly uměle poupraveny tak, aby byly "hezké". Nicméně i kdyby byly upraveny, stále jde jen o výsledek toho, že rozdíly mezi PCIe 3.0 a 4.0 jsou v podstatě zanedbatelné a nejde ani o procento. 
 
Zdroj: techPowerUp 


reklama