reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.12.2004, Josef Svoboda, článek
V dnešní době, kdy většina lidí si pořizuje spíš výkonnou grafickou kartu nebo lepší procesor, se na disky tak nějak zapomíná. V době kdy DVD vypalovačky klesly na velmi nízkou cenu, se tomu nemůžeme divit. Když volné místo na disku není...
wodnicek | 1.8.200523:19
mam taku otazocku na vas neviete mi prosim poradit daky fakt spickovy SATA disk?bo chcem kupit a dako nevim najst recenzie na tuto temu{najvykonnejsich SATA HDD na trhu..}­-nie co do velkosti ale do vykonu....dakujem...
Odpovědět0  0
Mato32 | 18.12.200418:02
článek. Skutečně jsem se z něho nedozvěděl naprosto nic, nepovažuji se za velkého odborníka, ale srovnat si disky podle ceny, kapacity a velikosti cache to snad dokáže i podprůměrně inteligentní školák. Co tak zkušenosti, mechanické provedení a s tím spojená spolehlivost a hlučnost??? Předpokládám, a myslím, že správně, že každého uživatele daleko víc trápí spolehlivost disku, než jeho ­"sportovní parametry­". Vzhledem k tomu, že jsou tyto údaje ­(rychlost, seek, propustnost,...­) u všech diksů téměř stejné...
Odpovědět0  0
fasdlkjsadf | 10.12.200412:10
Ještě by mohli přidat záruční dobu. Proč kupovat disk o 150Kč levněji když má o tři roky kratší záruční dobu?
Odpovědět0  0
iny brano (6) | 7.12.200415:35
poprosil by som doplnit tabulku o hodnoty skutocnej velkosti disku v Bajtoch. niekto tu spominal ze hitachi pouziva informaticke nasobky 1024 ...
ide o to ze prepocitavate cenu na kapacitu disku. ak sa ten disk predava ako 160GiB, tak by ste mali pocitat s velkostou 167GB.
v kazdom pripade, myslim ze by ste mali pocitat so skutocnou kapacitou disku a nie s oznacenim pod ktorim sa predava. oznacenie 160 nemusi znamenat ze disk ma 160GB alebo 160GiB.
Odpovědět0  0
Tom K. | 7.12.200412:22
Nemate nekdo link na info, co vse je potreba pro vyuziti NCQ a seznam cipsetu­/radicu­/OS, ktere to podporuji?
Mel jsem v ruce novou Barrcacudu ST380817AS ­(SATA NCQ, 8MB, VOC LEVI= 1645 Kc bez DPH­) a jsem nestastny, ze na krasnem novem prkne s cipsetem nVidia3 250 stejne NCQ nevyuizji. Ktere cipsety­/radice?
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 7.12.200413:32
napr. pokial este chvilu vydrzis ­(aspon dufam, ze uz to dlho trvat nebude­) tak to vyuzijes na doske s chipsetom nForce4 a nVidia pripravuje verziu aj pre pentium s nazvom nForce5. u Intelu si nie som celkom isty ale NCQ by mali podporovat aj ich najnovsie chipsety t.j. z rady 9xx
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 7.12.200413:43
No, hlavne to umi nForce4, ktera tady bude zitra........bohuzel to neumi muj Seatgate.......
Odpovědět0  0
Jerhyn | 7.12.200413:46
Super už se nemůžu dočkat na recenzi MSI K8Neo4 Platinum ­(doufám, jak jsem snad někde v článcích zahlédl, to bude právě tato deska, která se podrobí testu­)
Odpovědět0  0
Milan27 | 7.12.200417:26
Mel jsem link na stranky Seagate, kde ten seznam byl.
Vubec nemusite cekat na nove desky ­- umi to treba radice Silicon Image ­(treba desky Gigabyte vice nez rok stare to maj­)i, nektere Promise ­(nebo to byl Hifhpoint­)
To jsou externi chipy.
Z internich chipsetu je to horsi ­- to umi nektere Intel a snad ty pripravovane chipsety ­- nejak vyrobci zaspali.
Odpovědět0  0
iCeClimber | 4.1.200521:50
Já mám třeba Gygabyte GA7NNXP.... A řekl bych že to právě on nemá... A ještě sem u žádnýho řadiče neviděl že podporuje NCQ... Plánuju koupit nový disk a docela by mě to zajímalo... A jelikož když budou prachy tak koupim dva ­(200GBMaxline10­) Chťel bych je dát do Raidu0... ALE
Funguje NCQ když jsou disky v Raidu0?? Můžete mi dyžtag napsat nějakej řadič kterej to NCQ umí? Předem dík.... Jo a článek byl opravdu SUX...
Odpovědět0  0
Beefeater-64 (12) | 7.12.200411:17
Rek bych ze se tento clanek narozdil od ostatnich clanku nepoved!! Nevim jak byly stanoveny ceny techto disku ale asi dle meho nazoru autor moc ceniku neprosel a neudelal prumernou hodnotu!! Zarazil jsem se celkem na cene disku Seagate 7200.7+ ST3200822AS ­- 3838Kc. To se mi zda moc!! Po shlidnuti trech ceniku jsem se dostal na cenu kolem 3700Kc!!
Odpovědět0  0
Perki | 7.12.200410:53
Inak k velkosti diskov: naozaj je 1GB = 1000MB ale 1GiB = 1024MiB a 1MiB = 1024KiB ...
To len tak na okraj :­-)
Odpovědět0  0
starmen (438) | 7.12.200411:28
Mno popravdě to je asi jak kde.. např tu mám starý maxtor 60GB 7200 rpm a ten má výslovně napsáno
60GB = 60 000 000 000 B tzn ani neplatí to, že 1GB = 1000MB ale 1GB = 1000MB, 1MB = 1000KB a 1KB = 1000B
jinak to, jestli je to b nebo B je jedno... je to pořád jen krát nebo dělelno 8... výsledek je stejnej.. ;­-)
Odpovědět0  0
J.Kaspar (24) | 7.12.200412:51
No pánové tohle se ošulit nedá. 1MB = 1024KB => 1GB = 1024MB, jestli má maxtor jiné jednotky to nevím, ale tohle platí...
Odpovědět0  0
starmen (438) | 7.12.200413:08
Já neříkám, že to neplatí, ja pouze říkám, jak to výrobci číslují ;­-­).
Odpovědět0  0
J.Kaspar (24) | 7.12.200413:31
Pravda pravda. Většina disků kde je napsáno 60GB má okolo 57GB, protože skutečně mají 60 000 000 B
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 7.12.200413:25
v decembrovom cisle jedneho nemenovaneho ceskeho PC magazinu je celkom podrobne rozobrata problematika HDD a tam pisu, ze skutocne vyrobcovia HDD meraju kapacitu svojich vyrobkov klasickym sposobm ­(metricka sustava­) t.j. nasobkami 1000. V PC branzi sa uz ale od zaciatku, resp. od vynajdenia binarnej sustavy ako najvodnejsej forme k reprezentacii dat v PC pouzivaju nasobky ine 2^n. Preto OS pocita kapacitu diskov inak lebo prenho je 1KB 1024B ­(2^10­) a logicky 1MB potom ako 1 048 576B ­(2^20­). Takze tak vznikaju dva rozne vysledky, ked kazdy pocita inak ako ten druhy. rozdiel v poctoch je priblizne 7,4%
Odpovědět0  0
Jerhyn | 7.12.200413:36
Tak si myslím, že byste si měli asi zopakovat jednotky SI a předpony.

Výrobci udávaných např. 60GB = 1 000 000 000 B ­(je používaná desítková soustava 10^9 B­) kdezto pro IT účely tzv. dvojková soustava se uvádí 60GiB = 1 073 741 824 B ­(tzn 2^30 B ­)

To jen tak pro doplnění informací....:)
Odpovědět0  0
Jerhyn | 7.12.200413:37
omlouvám se samozřejmě 1 GB ne 60 GB a 1 GiB ne 60 GiB ­(chybička se vloudila :o­) )
Odpovědět0  0
J.Kaspar (24) | 7.12.200417:47
Jasně, je to 1KB = 1024 B atd. ­-> jak píšeš. Trochu jsem se upsal. I mistr tesař se někdy utne. Jinak, nejsem fyzik, ale bajty snad nepatří do soustavy SI ... :)
Odpovědět0  0
Jerhyn | 8.12.20046:52
Taky sem nepsal o bytech ale o předponách SI :o­) ... ­(jadnotky SI ­"a ­" předpony­) možná to neni napsaný uplně správně ale já zas nejsem češtinář ;)
Odpovědět0  0
Brad | 4.1.200520:03
To je ale humus, to ­"Gi­" a ­"Mi­" v předponách. Pohybuju se v PC a elektronice už dlouho, ale na tuhle blitku si nezvyknu. Dřív bylo zvykem používat malé ­"k­" pro klasickou dekadickou soustavu ­(1000­) a velké ­"k­", tedy ­"K­" pro násobek 2 ­(1024­), a víc se s tím nikdo nepáral. Ale že jsou někteří lidi mimo techno, tak máme ­"GiBibajt­"... hrozný. Už se slyším, jak to někomu vysvětluju, to se asi pobliju.
Odpovědět0  0
starmen (438) | 7.12.20049:30
Tentokrát se připojím ke kritice. Opravdu porovnání jen podle cen je nešťastné. Na druhou stranu je pravda, že to je jenom zpráva. Ala zapracovat se na tom více mohlo.

A teď poznáky:

"Ale větší rychlost neznamená vždy větší výkon, platí pouze pro kontinuální čtení, protože při přemísťování čtecích hlav mezi jednotlivými částmi disku nemá rychlost otáčení takový vliv.­"
­- myslím, že není pravda. Disky s více rpm mývají lepší­/rychlejší seek, takže se bývá rychlejší i náhodné čtení.Proč :

Vyhledávací doba a průměrná vyhledávací doba. ­- mám ten dojem, že to není pouze doba nalezení správné stopy, ale i správného sektoru tzn. hlavičky musí přejet na správnou stopu a pak čekat, než se plotna dotočí tak, aby mohli číst správný sektor. ­- proto disk s větším rpm. je výkonější i při náhodném čtení.

Při uvádění hlavních výhod SATA si myslím se vytratilo několik hlavních výhod:
jedná se o point­-to­-point linky, na každém kabelu je tedy jeden disk a nekonkurují si na přenosové cestě ­- kabelu ­(sekundárním efektem je, že odpadá problém jumperování Master­/Slave atp.­)
SATA je narozdíl od PATA nativně HOT­-PLUG

Co se týče k diskům, tak opravdu mi chybí nějaké výkonové porovnání.
Seagate je sice poměrně dražší a jeho disky jsou také méně výkoné, ale to je vykoupeno tím, že se jedná o nejtišší disky. Tento disk opravdu téměř nejde slyšet. Bohužel se také dost hřejí. Seagate je myslím jediný dostupný disk v ČR, který má NCQ.
Maxtor vždy atakoval přední příčky rychlosti při čtení­/zápisu na vnitřní části disku a při náhodném. Je to takový můj ­"černý kůň­"
WD je takový diskutabilní. Někde má opravdu drtivý výkon, jinde se propadá. Škarohlídové tvrdí, že má výkon jen v benchmarcích :­-­)
Hitachi ­(IBM­) ­- můj favorit. Má jedno z nejrychlejších čtení. Taktéž zvládá až o 1­/4 více interních operací za jednotku času než jakýkoliv disk od ostatních výrobců. To se projevuje především při potřebách mnoha menších operacích ­(vhodné do serverů­). Jeho záporem je poměrně pomalý zápis
- ale tato výkonová data jsou cca 2 roky stará a vše se mohlo trošku změnit.
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 7.12.20049:31
Viz přechozí příspěvky a odkazy na Megatest pevných disků.
Odpovědět0  0
starmen (438) | 7.12.20049:38
A podruhé... asi bych měl častěji refreshovat.. :­-)
Odpovědět0  0
starmen (438) | 7.12.20049:37
Tak než jsem se tady vykecal, tak p. Mrázek dodal linky na test disků... :­-­) takže je to OK ;­-)
Odpovědět0  0
Milan27 | 7.12.200417:22
Pozor ­- s tou tichosti Seagate to plati jen pro PATA disky ­- u SATA disky se neda zapnout tichy seek a tak je disk znacne hlucny ­- treba ja se na tom spalil.
Takze bych to shrnul ­- SATA Seagate je pomaly, hlucny, silne hrejici a drahy. Doufam, ze je alespon spolehlivy , kdyz uz ho mam.

Pozor, nevim jak je na tom ta nova Native NCQ rada ­- mozna ten sekk uz neni takovy hlucny ­- asi si prectu tu megarecenzi.
Odpovědět0  0
starmen (438) | 7.12.200418:16
Hmmh díky za info.. to jsem nevěděl. ještě je možnost, že to je jen ten kus, ale třeba taky ne... SATA Seagate jsem tu ještě neměl ­(Kupuju převážně HITACHI­).
Odpovědět0  0
Honza1111 | 9.12.200411:38
Je to přesně jak říkáte, já sice nemám SATA, ale PATA Seagate je sice tichý, ale je pomalý a taky pěkně hřející, myslím že NCQ na tom moc nezmění a to už mám druhej Seagate, prostě Seagate=pomalý disk.
Odpovědět0  0
Milan27 | 9.12.200415:26
Tak v megarecenzi se to potvrdilo ­(i z jinych diskuzi­) ­- asi z vykonnostnich duvodu jsou ty vsechny SATA Seagate disky pri seeku velmi hlasite ­(je to slyset az do jine mistnosti!­) a neda se s tim nic delat. A to vcetne nove NCQ serie.
Odpovědět0  0
iwwwo | 26.6.200514:03
skoda ze som si toto neprecital skor. :­-­( fakt je ten disk hlucny a zahrieva sa, skoro ako moj 1. disk Maxtor 120GB ATA
Odpovědět0  0
Hurricanesk | 7.12.20049:11
Nevim ale tenhle clanek se my vubec nelibil. Na prvni strance rozebiraji vlastnosti disku a hne na druhy strane brali jako jediny faktor cenu za GB­(kde mimochodem ma hitachi GB vic jako ostatny ­- PATA 160GB ma napr. 164,7GB­). Krom toho do toho absolutne nezahrnovali rychlost ani hluk, celkove teda tenhle clanek ma vypovednou hodnotu jako cennik.
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 7.12.20049:28
Dobrý den,

Co se týká parametrů pevných disků z hlediska rychlosti, hlučnosti atd. tak vás odkážu na Petrův megatest. Tam jsme porovnávali všechny disky o stejné kapacitě ­(120 GB­), které se nám podařilo v ČR sehnat. Tento článek opravdu nebyl o ničem jiném, než o poměru cena ­/ GB. Mimochodem pokud patříte mezi DVD nadšence, tak vás právě toto zajímá. Nevěřil byste kolik mých známých je fandy do DVD a počítání kolik je stojí 1 GB patří mezi jejiich denní chleba...

Štěpán Mrázek
Svět hardware
Odpovědět0  0
ivo100 | 8.12.20048:36
Pokud dobře počítám, tak nejlepší poměr cena­/kapacita mi vychází, když to nechám na tom DVD...
Odpovědět0  0
Jerhyn | 7.12.20048:29
Dobrý den,

nemohu si neokomentovat tento článek, protože mi na svethardware.cz opravdu nesedí. Už v den vydání článku jsou tyto uváděné ceny jiné ­(ikdyž to by až tak nevadilo­), ale nemohu si pomoci.... Takovéto info si může člověk najít v jakémkoliv ceníku obchodu s VT. A hodnotit disky podle poměru cena­/kapacita je opravdu trochu zcestné. Spíš sem si představoval, že zde bude uvedena přístupová doba jednotlivých disků, zda je disk vybaven nějakým noiceguardem ­(a i osobní zkušenost s disky po stránce hluku, spolehlivosti atd ­- ikdyž uznávám že se asi nedá vyzkoušet 30 disků za pár dní a něco z toho odvozovat­)... ne každý chce mít o 1­-2 MBps přenosovou rychlost víc ale za to vrtulník v case :­)

Zkrátka bych tento článek přirovnal spíše k ceníku :o­) no možná to někomu pomůže, ale....
Odpovědět0  0
J.Kaspar (24) | 7.12.200412:57
Souhlasím, snad je drobná výtka ­- předpokládám, že dost lidí navštěvujících tenhle server se zajímá především o výkon ­(můj odhad­) a disk se zapnutým quietseekem sice razantně strácí na hlučnosti, zároveň ale má mnohem menší seek a to je znát třeba už jen na rychlosti bootování systému...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.