Podle studie si předplatné AI systémů platí jen cca 3 % uživatelů
1.7.2025, Milan Šurkala, aktualita

Nedávno vyšla studie, která se podívala na stav využití systémů umělé inteligence mezi svými uživateli. Zajímavé je např. to, že podle ní si platí pokročilejší plány okolo 3 % uživatelů. Zbytek zůstává u bezplatných.
Systémy umělé inteligence, nejrůznější chatboty, dnes využívá kdekdo. Společnost Menlo Ventures se na to podívala a provedla studii využití. Průzkumu se účastnilo přes 5000 dospělých uživatelů v USA, některé výsledky pak byly extrapolovány dále. A máme tu několik zajímavých výsledků. Podle studie využívá AI denně 19 % dospělých v USA, za posledních 6 měsíců tak učinilo 61 % z nich.
Celosvětově se předpokládá, že s ní často pracuje okolo 1,8 miliardy lidí, z toho 600 milionů každým dnem. Mluví také o tom, že na předplatných mělo být zaplaceno jen 12,1 mld. USD, a to z 81 % na všeobecné asistenty a z 19 % na ty specializované. Podle autorů studie to ale také znamená, že zhruba 3 % uživatelů se uchyluje k placeným plánům, v případě ChatGPT by to mělo být okolo o něco vyšších 5 %. Abychom si to dali do kontextu s jinými službami, tak např. Duolingo si předplácí 9 % lidí, u oblíbené mobilní hry Candy Crush Saga od studia King provádí nákupy v aplikaci okolo 2-2,5 %, jiné hry ale dosahují i mnohem vyšších čísel (např. u Fortnite vyšly před lety statistiky, které uvedly, že alespoň jeden nákup učinila zhruba čtvrtina hráčů).

Zajímavé je, že obecně nejčastěji využívá AI generace Z (18-28 let), tam jde o 76 % uživatelů, což není moc překvapivé, nicméně pokud jde o kategorii, která ji nejčastěji využívá opravdu každodenně, zde vedou mileniálové (29-44 let) s 24 %.
Nejčastějšími uživateli AI jsou studenti, a to v 85 % případů. Zajímavostí je také to, že je zde vidět souvislost mezi příjmy a využíváním AI. V domácnostech s příjmy méně než 50 tisíc USD ročně využívá AI jen 53 % lidí, zatímco ve skupině s příjmy přes 100 tisíc USD ročně je využití přes 74 %. To pochopitelně nemusí znamenat, že samotné využívání AI vede k vyšším příjmům (korelace není kauzalita).
Statistiky také ukazují, že rodiče dětí využívají AI mnohem častěji (79 %) než bezdětní (54 %). Ve 34 % případů jde právě o rady se starostí o dítě, ve 28 % případů jde pak o zjišťování informací v oblasti zájmů a koníčků. Více informací ohledně statistiky si můžete přečíst na menlovc.com.