reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Pokroky ve vývoji solid-state baterií, nabíjení se zrychlí

7.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Pokroky ve vývoji solid-state baterií, nabíjení se zrychlí
Vědci z Tokyo Institute of Technology zapracovali na solid-state baterích, které by měly v příštím desetiletí nahradit nynější Li-Ion technologie s tekutým elektrolytem. Vyřešeno bylo především jejich pomalé nabíjení.
Nových technologií baterií je představováno hodně, jen za poslední dva týdny to byly dvě novinky, první řešila rychlost nabíjení, druhá pak jejich kapacitu. V příštím desetiletí by však skutečně mělo dojít k velkému pokroku u lithiových baterií, neboť spousta společností pracuje na tzv. solid-state bateriích. Místo tradičního tekutého elektrolytu budou využívat pevný, což zvýší nejen hustotu energie, ale především stabilitu a s tím i bezpečnost baterií. Přiznejme si, dnešní baterie nejsou zrovna přeborníky ve stabilitě. Nemělo by jít přitom o nějaké zapadlé výzkumy vědců, solid-state baterie totiž plánuje nejedna automobilka už v relativně krátkém časovém horizontu (pilotní projekty už počátkem 20. let).
 
Solid-State baterie
 
Jedním z problémů dosud vyvinutých pevných baterií je velký odpor na rozhraní mezi elektrolytem a elektrodou, což znemožňuje jejich rychlé nabíjení i vybíjení. U smartphonů by to ani nebyl až tak velký problém, ale u elektromobilů by mohl. Tým vědců z Tokyo Institute of Technology a Tohoku University vedený profesorem Taro Hitosugim vyvinul metodu, jak odpor na tomto rozhraní výrazně snížit. K výrobě využívají vakuum a extrémně si hlídají jakékoli nečistoty na rozhraní elektrody a elektrolytu. Výsledkem je, že se odpor snížil o dva desítkové řády a je dokonce nižší než u dnešních tekutých variant.
 
Podle vědců je možné nabít a vybít polovinu baterie během jediné sekundy, čemuž se velmi těžko věří. Uvidíme, jak to bude s výdrží, nicméně po 100 nabíjecích cyklech nejevila baterie žádné známky opotřebení. Připomeňme, že tito vědci se problematice věnují už delší dobu a první vědecké články řešící odpory na rozhraní už publikovali před dvěma lety.
 
Každopádně na solid-state baterie, ať už s tímto vylepšením nebo bez, je stále čas. Např. Toyota plánuje představit první automobily se solid-state bateriemi už asi za tři roky, nicméně sama přiznává, že půjde o pilotní projekty, nechce novou technologii testovat na zákaznících a masové nasazení pevných baterií předpokládá až někdy okolo roku 2030. Zhruba totéž tvrdí i Nissan a někteří další zatím nedávají žádný časový rámec (Hyundai). Naopak někteří menší výrobci jako je Fisker, Dyson a další, kteří chtějí také představit své nové elektromobily se solid-state bateriemi, jsou optimističtější s plány lehce po roce 2020. Nicméně zde je velmi pravděpodobné, že se jim to nepodaří splnit, když ani tak obrovské automobilky jako Toyota a Nissan (navíc ve spolupráci s Hondou a Panasonicem, který je partnerem Tesly), nevidí masový příchod technologie dříve než za 10 let.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama