reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Porsche začalo v Chile výrobu syntetického paliva z vody, větru a CO2

28.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Porsche začalo v Chile výrobu syntetického paliva z vody, větru a CO2
Automobilka Porsche začala s výrobou syntetických paliv v nové továrně v Chile. Ta bude prozatím vyrábět 130 tisíc litrů paliva ročně pro ověření konceptu. Využití tu najde větrná elektrárna, voda a zachycený oxid uhličitý.
Velkým tématem poslední doby nejsou jen elektromobily, ale také syntetická paliva pro vozy se spalovacím motorem. S nimi koketuje německá automobilka Porsche, která ve spolupráci se společností HIF Global a Siemens Energy postavila první továrnu pro výrobu těchto paliv v Chile. Pilotní projekt stojí v Punta Arenas, přičemž do výstavby automobilka investovala 20 mil. EUR. Letos také investovala 75 mil. USD do společnosti HIF Global, ve které má nyní 12,5% podíl. Vyrobená syntetická paliva budou prozatím používána v sérii Porsche SuperCup. Na syntetická paliva má jezdit i Formule 1 od roku 2026, takže je možné, že Porsche vidí cestu, jak využít své výsledky i zde.
 
Porsche Chile HIF Global
 
A co tedy továrna vlastně dělá? Koncept je v zásadě jednoduchý. Použije se elektřina z obnovitelných zdrojů (zde větrná elektrárna) a tato energie se použije k elektrolýze vody, přičemž vznikne zelený vodík a kyslík. Vodík se nechá reagovat se zachyceným CO2 za vzniku syntetického methanolu (eMethanol). Ten se pak konvertuje na syntetická paliva jako syntetický "benzín" (eGasoline) pro pozemní dopravu nebo syntetická paliva pro letectví. Pilotní projekt počítá s výrobou 130 tisíc litrů paliva ročně, v polovině dekády by to už mělo být 55 mil. litrů a o dva roky později pak 550 mil. litrů. Při slavnostním otevření bylo pomocí tohoto syntetického paliva natankováno Porsche 911.
 
Porsche Chile HIF Global - Porsche 911
 
Teď se ale pojďme podívat na trochu čísel. Elektrolyzér má výkon 1,2 MW, větrná elektrárna pak má instalovaný výkon 3,4 MW a podle Porsche zde v Chile fouká 270 dní v roce, takže jde o vhodnou lokalitu. Co jsem se díval na typické výstupy větrných elektráren v Chile, z instalovaných 3,4 MW bychom mohli očekávat cca 9 GWh elektřiny ročně. V této konfiguraci by to mělo vyrobit 350 tun eMethanolu a 130 tisíc litrů paliva eGasoline ročně. Pokud bychom počítali s 30letou životností větrné elektrárny, pak to máme 3,9 mil. litrů eGasoline a 10500 tun eMathanolu (13,3 mil. litrů). Investice do zařízení činila 74 mil. USD. Pokud uvážíme cenu benzínu a methanolu v poměru 2:1, pak by příjmy z prodeje paliv byly v poměru 1:1,7 (levnějšího methanolu je násobně více). Na "benzínovou" část nám tak vychází přepočtené náklady cca 27,5 mil. USD. Na litr paliva pak cca 7 USD (160 Kč) bez jakýchkoli dalších daní a provozních nákladů. Cílem je dostat se na cenu 2 USD za litr.
 
Vraťme se na roční produkci. Moderní Porsche 911 (řekněme 2018+) má u jeho uživatelů průměrnou spotřebu 11,4 litrů na 100 km. Roční produkce 130 tisíc litrů tak stačí na ujetí 1,14 mil. km. Co by se stalo, kdyby se elektřina rovnou využila jako elektřina a nedělal se tímto kolečkem syntetický benzín přes vodík a methanol? Průměrné elektrické Porsche Taycan má u jeho řidičů spotřebu 27,3 kWh/100 km (se všemi ztrátami cca 36 kWh/100km), takže 9 GWh elektřiny ročně by stačilo na ujetí 33 milionů km v elektromobilu. Započteme-li výše zmíněné různé přenosové, nabíjecí a samovybíjecí ztráty, tak budeme možná tak na 23-25 milionech km. Na druhou stranu je ale potřeba nezapomínat na fakt, že z těchto 9 GWh tu máme ještě 350 tun eMethanolu, což výsledky značně mění.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama