reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.1.2023, Kateřina Hoferková, aktualita
Společnost Boston Dynamics zveřejnila další video, ve kterém se chlubí schopnostmi svých vývojářů. Humanoidní robot Atlas si poradí v každé situaci a donese tašku s nářadím kamkoliv je potřeba.
honza1616 (3623) | 23.1.202318:51
Kolik stovek pokusu trvalo než to Atlas zvládl bez jediné chybičky??
Viděli jste to vánoční video od Boston dynamics jak tam skupinka Spotů spolupracuje na zdobení stromečku, především pak konec videa....??

Vůbec bych se nedivil kdyby za kamerou byla naprosto identická sestava překážek a lešení a lezl po ní člověk, navlečený v nějakém obleku který snímá pohyby,
a přes počítač se to předávalo do Atlase, a ten jen kopíroval pohyby člověka
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1108) | 21.1.202322:53
Neváhá a pomůže si dřevěným prknem...
Článek je psaný, jak kdyby robot jen dostal úkol co má kam přestěhovat a vymyslel postup sám.
Přitom to vymyslel tým lidí.
Robot ale samostatně zvládá např regulaci rovnováhy při chůzi, běhu, skákání, nebo zvednout prkno, ale ne vymyslet jeho využití.
Když budou články na rozdíl od filmů přesně popisovat realitu, tak budou dost zajímavý a budeme rozumět vývoji techniky.
Odpovědět0  0
ensidia (105) | 23.1.20238:46
Jasně, že je to naprogramované. Ale tady jde o robotiku a né umělou inteligenci. A ten robot za posledních 10 let udělal obrovský pokrok. Za 10 let může mít pohybu už člověka, a to ve formě. Skáče a dělá přemety už teď a to má 160 kg.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1108) | 23.1.202314:54
Podle mě to hlavní o co jde, je umělá inteligence. Tu robotiku zvládají dobře už delší dobu a limitem je právě stav umělý inteligence, kterou zatím využívá spíš jen na ty speciální věci, jako zrak, nebo třeba udržování rovnováhy. Salta nejsou potřeba kromě reklamy, ale je potřeba aby byl aspoň trochu samostatný a šikovný, aby sám odhadl na první pokus kde má prkno chytit a byl užitečný třeba v automobilce, kde nebude dělat tu přesnou práci jako ostatní roboti, ale takový šikovnější pomalejší pomocník.
Odpovědět0  0
Choakinek (1547) | 21.1.202321:41
Tak hlavně jestli je to jen ­"tupě­" naskriptovaný, tak je to na úrovni robotického ramene na výrobní lince.

Jestli chceme robota s velkým ­"R­", tak před něj můžeme postavit např. 50 různých situací, ve kterých předá tašku s nářadím a všechny musí hravě vyřešit.
Odpovědět0  1
wrah666 (6205) | 21.1.202322:41
Právě. Umíme výborně ­"roboty­", respektive automaty s jednoduchým programem. Přilož plech na tu a tu pozici a přivař ho v těchto bodech. Ale už i prosté ­"jdi metr za člověkem­" není zrovna snadná legrace, natož složitější akce. U toho se musí ­"myslet­".
Odpovědět1  1
Jirka-77 (1108) | 21.1.202323:01
Zrovna tenhle příklad ­"jdi metr za člověkem­" funguje dobře. Tyhle roboti na rozdíl od těch v automobilce nějakou umělou inteligenci mají. Robot jde metr za člověkem a zvládá vyrovnávat, že každou chvíli uklouzne. To ty dřiči v továrnách neumí.
Taky odhadne vzdálenost věcí, překážek, schodů.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 22.1.20235:16
Já vím, že tohle zvládne, ale je to zatím maximum co zvládne.
Odpovědět0  0
madpavel (355) | 21.1.202320:49
Video hezký, ale na kolikátý pokus se jim to povedlo natočit, to by byla zajímavější informace.
Odpovědět1  1
wrah666 (6205) | 21.1.202318:33
Pěkné, ale viděl bych problém v ceně podobných složitých robotů. Například jak mají různí japonci a podobně ­"servírku­" v podobě platformy na kolečkách, kam se dá jídlo a pití, a ono to dojde ke stolu, kde si to vyloží zákazník, ta stojí pár šupů, úspora oproti živé servírce obrovská. Ale třeba spot stojí tuším řádově něco kolem 2 milionů kaček, a to je jen nákup, nepočítám provoz. Takže v mnoha zemích vyjde podstatně levněji člověk. Ostatně, například paní na úklid vyjde na pětistovku za 2 hodiny, pokud vám stačí jednou týdně, je to 50 tisíc za rok. Jak dlouho by se platil jen ten nákup uklízecího robota? Dost pochybuji, že vůbec těch 20 let vydrží, nemluvě o elektřině, která také enní zadarmo a nepochyběn o nějaké údržbě.
Odpovědět1  1
Jirka-77 (1108) | 21.1.202323:12
Já ve využití věřím, ale v blízký budoucnosti ne v restauraci, ale ve firmách kde doplní stacionární roboty, kde běží drahá výroba a robot půjde flexibilně využít na některé práce místo člověka, nebo kde nejde rychle upravit výrobní linka.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1502) | 21.1.202318:17
Na tahle videa pozor. Jednu dobu měli video, jak se snaží robota srazit na zem nějakými hokejkami nebo co to měli, pak tam pobihal s nějakou puškou a nakonec se ukazalo, že to byl podvod a CGI.
Odpovědět0  3
Karel Polívka (1065) | 21.1.202321:41
Nevím o žádném videu od Boston Dynamics, kde by nějaký jejich robot pobíhal s puškou. To, o čem mluvíte, byla předpokládám tato videa:
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=y3RIHnK0_NE
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=dKjCWfuvYxQ

Což jsou videa od kreativního týmu ­"Corridor­", jenž se zaměřuje na tvorbu všemožných animací:
https:­/­/www.youtube.com­/@Corridor­/videos

Jde o zábavná videa, v rámci kterých využívají a demonstrují svůj um v oblasti počítačových animací. To, že to někdo nerozpozná a začne to šířit i jako něco reálného a pak z toho může vzniknout lavina, to už je věc druhá. Jinými slovy ta zmíněná videa nepocházela od Boston Dynamics. Ze strany výrobce těchto robotů tak o žádný podvod nešlo, a to ani zprostředkovaně: https:­/­/www.reuters.com­/article­/factcheck­-robot­-video­-boston­-dynamics­-idUSL1N2TZ1I3

To, že někdo udělá počítačovou animaci, kam dosadí něco, co vypadá podobně jako produkt někoho jiného ­(v tomto případě jako robot od Boston Dynamics­), je těžko něco, co může jakýkoli výrobce čehokoli ovlivnit, resp. tomu předem zamezit, aby to nemohlo někoho uvést v omyl. Nicméně v pravém dolním rohu těch zmíněných videí je celou dobu uveden záměrně chybný název ­"Bosstown Dynamics­", který tak neustále naznačuje, že tady asi něco nehraje. To je podobné, jako když se u aprílových článků zdůrazňuje, že datum jejich publikace je 1. dubna. A v popisku těch videí je uvedeno, že jde o parodii, s kterou nemá Boston Dynamics nic společného:
"This video is a comedic parody and is not owned, endorsed, created by, or associated with the Boston Dynamics company.­"

Ale video, o kterém je tato naše dnešní aktualita, pochází přímo z YT kanálu Boston Dynamics, takže tady není důvod pro pochybnosti o tom, zda zobrazuje něco skutečného. Je to dnes už jako se vším, že se musíte dívat na to, jaký je zdroj prezentované informace, ať už jde o text, video nebo audio. Věrohodně dnes může vypadat už naprosto cokoli.

Další jejich animace s humanoidním robotem: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=PQANZXNuBAI
Největší domino na světě: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=wsF_NCadi9c
Laserový kanón: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=SCbmAVMMRek
Světelné meče na scéně: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=ofvoLdLssA8
Odpovědět2  0
Jardadoma (1502) | 21.1.202322:09
Jo, to je ono!
Odpovědět1  1
Choakinek (1547) | 21.1.202322:31
Ale tohle přeci rozumný člověk nemůže považovat za pravé ;­-­).
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1108) | 21.1.202323:18
Šikana s hokejkou je reálná, tam jde o testování robota, kdy má za úkol někam přemístit těžší krabici a postavit se po pádu na zem.
Video s puškama a naštvaným robotem je jen animace.
Odpovědět1  0
Karel Polívka (1065) | 22.1.20236:56
Šikana s hokejkou coby video pocházející od Boston Dynamics je reálná. Tady to komplikuje fakt, že tihle kreativci ten faktor šikany hokejkou taky zakomponovali do své animace, viz to druhé video: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=dKjCWfuvYxQ

Takže bez konkrétní specifikace zdroje je zavádějící mluvit o tom, že právě ta scéna­/situace byla pravá, když existují různé verze téhož. Je to blbé, protože když se část takovéto animace vystřihne z kontextu a uvede zcela samostatně s doprovodným textem coby fakt, začne to žít svým vlastním životem a plno lidí se začne děsit, že tu za chvíli budeme mít vzpouru robotů.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1108) | 22.1.202312:30
Dobrý upřesnění o hokejce. Tak je potřeba odlišit testování a výmysly, nebo zdroj videa.
Kevin Warwick kdysi dávno ve své knížce odhadoval vzpouru robotů na rok 2050. Je to inženýr v robotice. Podle něj půjde o spolupráci všech strojů, ale ne že by humanoidi nějak převažovali, jako to je u lidí.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 22.1.202312:43
Měl bych jedno vodítko. Jakmile AI projevila byť sebemenší známku toho, že by opravdu mohla myslet, tak jí velmi rychle vypli. Takže až přijde ta skutenčě inteligentní, tak se o tom patrně vůbec nedozvíme, bude totiž držet hubu a krok a plánovat sebeobranu. A když jsme u tohoo, tak ­"AŽ­". Nevíme, jestli UŽ někde není. A jen nečeká, AŽ jí my postavíme vhodné roboty, aby mohla vést vzpouru a aby se měla jak udržovat v chodu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.