PowerColor ukázal Radeon s NPU, které má snižovat spotřebu karty
12.6.2024, Milan Šurkala, aktualita
Moderní procesory jsou dnes už mnohdy vybavovány NPU pro akceleraci algoritmů AI. Konkurencí jsou jim výkonná GPU, která mají ještě vyšší výkon, neumí to ale až tak efektivně. PowerColor ale napadlo dát NPU i do grafické karty.
Umělá inteligence se poslední dobou zmiňuje horem dolem a moderní zařízení jsou stále lépe schopna zpracovávat tyto algoritmy rychleji a efektivněji. Slouží k tomu především NPU, která jsou uzpůsobena pro maticové výpočty, a tak nabízí slušný výkon s vynikající efektivitou. Dost dobré jsou v tomto i GPU, která mají obvykle ještě mnohem vyšší výkon, poměr výkonu a spotřeby ale nemusí být až tak dobrý. NPU zatím nacházím v procesorech (zejména mobilních), nicméně společnost PowerColor napadlo vytvořit prototyp grafické karty Radeon, která by NPU měla také. Prozatím šlo o externí formu a myšlenkou zde bylo zejména to, že NPU by mělo lépe řídit spotřebu grafické karty.
PowerColor integrated NPU to Radeon GPU. (Still developing)
— 포시포시 (@harukaze5719) June 7, 2024
Through AI, they claim power consumption deceased 22%. More saved than AMD Power Saving. pic.twitter.com/9I8iEikotD
Měl zde být použit NPU čip Kneron a PowerColor zde říká, že ve hře Cyberpunk 2077 měla testovaná grafická karta spotřebu 263,2 W. Když byl aktivován režim AMD Power Saving, spotřeba klesla o 18,5 % na 214,5 W, nicméně s aktivním NPU šla dolů dokonce o 22,0 % na 205,3 W. Podobně tak byla otestována i hra Final Fantasy XV, kde byla spotřeba 338,6 W snížena pomocí AMD Power Saving o 19,8 % na 271,4 W a aktivací NPU o 22,4 % na výsledných 262,9 W.
Objevily se také screenshoty z této hry. Bez NPU hra běžela při 118 fps, teplota GPU byla 51 °C, ventilátor točil 1918 rpm a spotřeba se dostala na 338 W. Aktivací NPU se spotřeba dostala na pouhých 261 W. AI zde ale neřídí jen výkon, ale také teploty a otáčky ventilátoru. Ten nechala otáčet výrazně pomaleji s 1037 rpm, což způsobilo navýšení teploty na 61 °C. Faktem nicméně je, že klesl i výkon a hra běžela se 107 fps. Nyní je tak otázkou, nakolik je tady vlastně NPU užitečné. Snížit trochu výkon a s tím spotřebu se dá i jinými způsoby. Vypadá to nicméně tak, že NPU a příslušné algoritmy se snaží o to, aby karta běžela s co nejlepším kompromisem mezi spotřebou, teplotou, hlukem a výkonem, což by ale nemuselo být vůbec k zahození.
Zdroj: videocardz.com, wccftech.com, obrázek (AI DALL-E 3)