Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.9.2023, Milan Šurkala, aktualita
Elektrická auta si spousta lidí spojuje s vysokým rizikem požáru, nicméně data nadále neukazují, že by šlo o nějak velmi častý jev. Zajímavostí je i to, že jen 40 % požárů EV zahrnuje akumulátor.
1  2  3  
KingCZE (17) | 22.9.202311:06
Dělám požárního inženýra v Austrálii a na Novém Zélandu a problematiku požáru elektromobilů řešíme v podstatě denně a drtivá většina odborných konferencí se týká neviditelného plamene vodíku a požárů elektrických koloběžek, bateriových úložišť energie v domech a elektromobilů.

Problém u elektromobilů není, jak často hoří. Naopak, běžné spalováky hoří mnohem častěji. Problém ale je, že ten požár je prakticky neuhasitelný v krátké době. Hasiči už mají dokonce postupy, kdy taková auta hodí do kontejneru s vodou. A zatímco požár běžného spalovacího automobilu lokalizuje ­(tzn. zajistí, aby se nešířil­) už běžné stabilní hasicí zařízení na vodovodním řadu ­(které se v AU a NZ dělá i v rodinných domech­), tak na elektromobil tohle často nestačí. Jako, existují už i respiratory detectors, které jsou kalibrovány na plyny, které se uvolňují u thermal runaway, které dají informaci nabíjecímu zařízení a okamžitě odpojí baterie. Ale tohle nefunguje vždy a neřeší to problém, kdy baterie zahoří v důsledku požáru někde jinde v autě.

Tohle ještě bude velký challenge. Spalovák vám s sebou většinou nevezme celý barák se sprinklery, elektromobil ano.
Odpovědět1  0
ticho.cz (51) | 22.9.20239:43
Teď odpovím jako většina české populace: nikam to nedojede a pak to shoří, vůbec to není ekologické, výroba baterií je náročnější než vyrobit spalovací auto a vzácnou surovinu těží chudáci děti, a za 10­-20 let to nefunguje :­-­)­)­) Proč jsou Češi, tak přímočarý a opakují, co na internetu někdo napsal nebo řekl v hospodě? EV jsou dobrý počin a všude jinde, to vědí. Jen u nás v ČR z nějakého divného důvodu je nasazení EV veliký problém. Dost mi to připomíná, když v práci navrhuji nějaké zlepšení, většina hledá, proč to nejde, aby se nemusel nikdo učit nové věci.
Odpovědět6  6
warhawk22 (152) | 22.9.202310:53
Mne sa zase nepaci, ked niekto pretlaca nieco, co je este v evoluci­/v procese vyvoja.
Plus tu nejaky lobbing autora clanku. Do toho este EU vymysla sprostosti ako zakaz predaja spalovakov a mega prisnu normu EURO7.
Kvoli tomuto bude auto vazne luxus ­(ci uz EV alebo novy spalovak­).

Bezny clovek si nekupi EV auto, ktore ma prinajlepsom dojazd ako najslabsie spalovacie auto. A aj ceny auta su dvojnasobne ­(ked porovname tu istu ­"triedu­"). Plus toto horenie... no nechcel by som zazit horenie EV za jazdy, kde budem mat svoje deti. Tie baterie vedia velmi rychlo vytvorit obrovsky ohen.

EV su podla mna super, ale na masovy predaj to este nie je.
Ked bude dojazd EV tak 3­-nasobny alebo viac a zaroven bude nejake extra rychle nabijanie ­(v style: fullka za 5 minut na cerpacke­/odpocivadle­), tak az potom zacnu ludia brat EV ako vyhodu aj ked budu drahsie.
A este budu musiet postavit nejake tie elektrarne, pravdepodobne atomky. Takze ani spolocnost­/krajina nie je pripravena na masovy predaj EV.

Dnes je EV vhodne pre cloveka, ktory zaraba viac ako bezni ludia a zaroven maju dom, resp. garaz.

TLDR:
EV je dobra cesta, ale chce to este cas a hlavne to nechat na prirodzenu evoluciu. T.j. nech sa vylepsuju, aby sami ludia pochopili, ze toto je to, co chcu, a nie to, k comu boli donuteni.
Odpovědět4  2
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:05
"Mne sa zase nepaci, ked niekto pretlaca nieco, co je este v evoluci​­/v procese vyvoja. ­"

Ale proces evoluce­/vývoje ještě nic neopustilo. I ta ICE jsou stále ve vývoji.

"A aj ceny auta su dvojnasobne ​­(ked porovname tu istu ​­"triedu​­"). ­"

To ale přece vůbec není pravda. Možná to platí o Peugeotu 208 nebo Meganu, který je v elektrice fakt extrémně drahý ­(a obecně v nižších třídách jsou ty rozdíly poměrně vysoké­), ale ve vyšších už to dosáhlo cenové parity nebo poměrně malých rozdílů. Kouknul bych např. na ceníky BMW nebo Mercedesu. Tam se bavíme tak o 10 %.

"Plus toto horenie... no nechcel by som zazit horenie EV za jazdy, kde budem mat svoje deti. ­"

To asi nikdo. Jenže ono za jízdy může začít hořet i ICE.

"Ked bude dojazd EV tak 3​­-nasobny alebo viac­"

Proč 3+násobný? Kdo bude jezdit 1000­-1500 km na jeden zátah bez zastávky?

"EV je dobra cesta, ale chce to este cas a hlavne to nechat na prirodzenu evoluciu. T.j. nech sa vylepsuju, aby sami ludia pochopili, ze toto je to, co chcu, a nie to, k comu boli donuteni.­"

S tím bych souhlasil.
Odpovědět2  1
warhawk22 (152) | 22.9.202314:45
nehnevajte sa, ale toto su co za argumenty?

co som cital naposledy nejake statistiky ­(z leta tohto roka­), tak priemerna cena EV v nizsiej a strednej triede boli o 65 az 80% drahsie. to je podla mna dost. mozno su nejake vynimky, ale snad chapete vyznamu priemerna cena. nech napisete co chcete, momentalne su EV ovela drahsie ako bezne spalovaky.
to je to iste, ako keby ste napisali, ze OLED displeje su bezne a lacne, resp. nie o moc drahsie. lenze nie je pravda, pretoze su stale dost drahe.
akoze... kto to chce ­(ci uz ten priklad s OLED alebo EV­), tak si to kupi. proti tomu nic nemam, ale nie je to ­"masovka­", teda pre obycajnych ludi.

a ICE uz nie su vo vyvoji. za prve su tu uz dost dlho, takze vacsina velkych veci­/zmien uz na autach prebehlo. za druhe, vdaka zakazu predaja spalovakov ­(myslim planovany zakaz v EU­), tak automobilky uplne prestali hocico vyvijat na ICE autach.

a preco hejtujete 3 a viac nasobny dojazd? o co vam ide? to ani pri mobilnych telefonoch by ste nechceli napr. nabijat raz za mesiac?

a preco som napisal 3+ dojazd?
no preto, lebo vtedy by to vyzeralo ako super vyhoda oproti spalovaku, napr. ist na dovolenku k moru a naspat a neriesit dojazd. resp. nechodit tak casto nabijat ­(kedze ludia v panelakoch­/bytoch si nebudu vonku v noci nabijat ako ludia v domoch­/v garazi­)

vazne sa nehnevajte, ale vase argumenty su v style, ze neviem co na to povedat, tak daco vymyslim.
ako nechapte ma zle, ja som za EV, ale este nenastal cas, aby sa vo velkom na to tlacilo. ­(ci uz EU alebo od ludi ako ste vy, ktory hladaju len to dobre, lebo chcu to nejako ­"obhajit­", alebo nejaky lobbing, resp. neviem, preco konkretne vy to tak obhajujete ... snad som vas neurazil. nebol to zamer, je to len diskusia:­) ­).
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202315:49
"tak priemerna cena EV v nizsiej a strednej triede boli o 65 az 80% drahsie­"

Prvně, 65­-80% není dvojnásobek. Ano, je to k tomu celkem blízko... ale není. Za druhé, to jsem přece psal, že v nižších třídách jsou ty rozdíly velké ­(208, Megane, F500,...­), to přece nepopírám. Jakmile se ale dostanete přes milion u spalováku, tak je to v podstatě skoro stejné. Např. BMW X1 začíná na 0,95 mil. elektrická verze na 1,05 mil, to máte něco přes 10 %. BMW 4 dokonce v elektrice začíná na nižší ceně než spalovák. Nicméně co třeba takové MG5? Elektrický kombík nižší střední, s větší baterkou je za 35.800 EUR ­(s menší za 32.800, ale vezměme tu větší­). Nejlevnější Golf v kombíku je za 24.500 EUR ­(to je tedy +46 %­), jenže pokud to má být trochu více srovnatelné, tedy řekněme alespoň 1.5 TSI a automat, tak jsme na 27.500 EUR ­(+30 %­). To už je daleko do dvojnásobku. Dvojnásobek dnes už opravdu ­(až na některé extrémní výjimky­) neplatí.

"proti tomu nic nemam, ale nie je to ​­"masovka​­", teda pre obycajnych ludi. ­"

To také netvrdím.

"a ICE uz nie su vo vyvoji. za prve su tu uz dost dlho, takze vacsina velkych veci​­/zmien uz na autach prebehlo­"

To snad nemůžete myslet vážně. Myslíte, že na ICE už není co vyvíjet a dosáhla dokonalosti? Každá technologie se dá posouvat dál. Tímhle se nedá argumentovat, že když je to dlouho na trhu, že je to vyvinuté.

"a preco hejtujete 3 a viac nasobny dojazd? o co vam ide? to ani pri mobilnych telefonoch by ste nechceli napr. nabijat raz za mesiac? ­"

Protože je to k ničemu. Ta přidaná hodnota je tam už minimální vzhledem k tomu, jaké problémy to přinese ­(mnohem dražší a těžší baterka­). Jasně, krásné by to bylo, ale prostě nikdo nepojede 1500 km, aniž by nezastavil. Je to zbytečné. Krásné, ale zbytečné. Opravdu mě nenapadá, kdy bych ­(třeba já­) potřeboval v autě takový dojezd, a to jsme jeli ČR­-Norsko se střídajícími se řidiči. Člověk se občas potřebuje trochu protáhnout a nikde není řečeno, že musí čekat do doby, až bude mít nabito do plna.

"ako nechapte ma zle, ja som za EV, ale este nenastal cas, aby sa vo velkom na to tlacilo.­"

V tom se shodneme.
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 22.9.202316:29
"Prvně, 65­­-80% není dvojnásobek.­"
lol :­) akoze toto mi chcete vycitat :­)? ... no, ked bezny clovek povie, ze bezny spalovak stoji 25000 euro a EV stoji napr. 45000 euro, tak povie nieco v style, ze ved to EV stoji 2­-nasobok :­) a kazdy normalny to pochopi :­)
a ako som pisal, ze to nie je pre beznych ludi, tak snad necakate, ze bezne si ludia kupia EV za 50000+ euro ­(1200000+ czk­). tam jasne nie je o com, ak ma clovek tolko penazi, tak urcite by som kupil EV. ci dam za auto 50tisic alebo 60­-70tisic je jedno. a taky clovek nema problem ani s nabijanim ­(kedze bude mat dom alebo byt s garazou­).

a ano, myslim to vazne, vyvoj ICE ­(aspon v EU urcite­) sa zastavil. Juzna Korea ­(Hyundai­) to este ako tak skusa, aspon to mali v plane, ale uz zazraky z toho nespravia. neverim, ze zrazu bude ICE auto napr. s dvojnasobnym dojazdom alebo uplne bezemisne.
a co sa tyka emisi, tak EURO7 je podla mna uz na hranici realneho.

trosku offtopic: keby EU myslela vazne s emisiami, tak namiesto prisnej EURO7 spravi skor zakaz aut v starsich EURO normach, napr. nemozu auta jazdit, ktore maju starsiu normu ako napr. 4.
kedze EURO7 zdrazi nove auta o dost vela, tak nove auta budu este nedostupnejsie, takze ludia budu jazdit na starych autach a zmysel EU sa minie ucinku. napr. take jedno stare EURO2 auto ­"zasmradi­" vzduch ako 10 aut s normou EURO6.

inak, pozrite si nieco o EURO7, je to brutal, ani samotne automobilky nevedia, ako nejake veci urobia. tam su taj take blbosti ako merac castic od brzd, alebo take daco. uz si nepamatam presne.

pokracujem v diskusii:
a ten dojazd nema byt o tom, ze nikde nezastavim a idem bez prestavky. ide o to, ze nemam cas dobijat, alebo nemam cas behat do nakupneho centra alebo cerpacej stanice a cakat tam, pokial sa mi auto nabije.
alebo idete niekam, kde neviete, kde presne sa da nabijat.

jednoducho spalovak, a moznost natankovat za par minut a ist dalej, je mega vyhoda oproti EV.
ale dufam, ze sa to casom zmeni.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202316:58
"akoze toto mi chcete vycitat :​­)?­"

No nezlobte se na mně, ale pokud je to v nejhorších případech někde kolem 2­/3­-3­/4, zatímco ve vyšších třídách je to parita nebo třeba 10 %, tak mluvit o dvojnásobku je opravdu mimo mísu.

"myslim to vazne, vyvoj ICE ​­(aspon v EU urcite​­) sa zastavil.­"

To ale neznamená, že je hotov.

"kedze EURO7 zdrazi nove auta o dost vela, tak nove auta budu este nedostupnejsie­"

S tím se dá určitě souhlasit.

"a ten dojazd nema byt o tom, ze nikde nezastavim a idem bez prestavky. ide o to, ze nemam cas dobijat, alebo nemam cas behat do nakupneho centra alebo cerpacej stanice a cakat tam, pokial sa mi auto nabije.­"

Tak tomuto opravdu nerozumím. Tak na jednu stranu připouštíte zastávku, ale na druhou stranu nemáte čas? A co je pak tedy ta zastávka? Není zrovna ta zastávka ten čas, kdy na nabíjení auta nečekáte? A ještě jednou, Vy přece nemusíte čekat, až se auto plně nabije. Vyjedete se 100 %, uděláte si zastávku při 50%, dobijete na 65­-70 %, jedete dál,... na další zastávce zase dobijete část a nevím jak Vy, ale já bych si asi nějakou trochu větší pauzu asi dal samu o sobě, aniž by to bylo přímo kvůli nabíjení.

"jednoducho spalovak, a moznost natankovat za par minut a ist dalej, je mega vyhoda oproti EV. ­"

To přece nikdo nepopírá. Na druhou stranu EV se dá po kouskách dobíjet na spoustě míst, takže pak minimalizujete tu potřebu jednorázového dlouhého nabíjení.


Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 22.9.202317:29
"To ale neznamená, že je hotov.­"

v EU hotovy je :­-D

ale chapem ako to vy myslite.
ale ja to myslim v kontexte, ze oproti EV, ktory sa este vyvija a ma potencial sa vylepsit nasobne, alebo aj viac ­(co sa tyka dojazdu, rychlosti nabijania a bezpecnosti, atd.­), tak ICE auta su prakticky na konci svojho vyvoja a neda sa cakat zazrak.

co sa tyka ostatneho, tak sa dohodneme, ze pravda je niekde uprostred.
ale pre mna, a myslim, ze aj pre vela ludi, bude lakadlom prave dlhy dojazd + rychle nabijanie ­(co aktualne nie je­).
ale tak kazdy sme iny. uvidime, ako to dopadne.
v kazdom pripade verim, ze sa nakoniec EV presadia globalne. len budu vyzerat ­(co sa tyka parametrov­) uplne inak.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202318:24
"v EU hotovy je :​­-D ­"

Svým způsobem ano :­-­) Ale nejen tady. Zákazy EV jsou v mnoha zemích po celém světě.

"ale pre mna, a myslim, ze aj pre vela ludi, bude lakadlom prave dlhy dojazd + rychle nabijanie­"

No to je spíše o tom, že si lidé myslí, že to potřebují. Pokud máte aspoň trochu pravidelný přístup k nabíjení, byť pomalému ­(což se časem jistě stane­), tak budete udržovat baterii téměř pořád ve stavu blízkého nabití a ty potřeby rychlého nabíjení se scvrknou především na ty dlouhé trasy na jeden zátah. Prostě si to představte tak, že byste dnes měl alespoň občas přístup k pomalé ­"nabíječce­" spalovacího auta, která by Vám nalila třeba jeden litr benzínu za hodinu ­(to Vám dá domácí zásuvka do EV, stále pomalá 11kW nabíječka je ekvivalentem 3 litrů za hodinu­). Jak často byste pak potřeboval na benzinku rychle natankovat? Ten velký dojezd je prostě zbytečný. Krásný, ale zbytečný. Je potřeba ho ještě o něco prodloužit, to ano, aby byla rozumná rezerva třeba na ty dálniční nebo zimní cesty, ale 1500 km... to přinese více škody než užitku.
Odpovědět0  0
warhawk22 (152) | 22.9.202319:15
nemyslim si to, a hned napisem aj priklad z ineho ­(ale podobneho­) sveta: mobily.

ako prisli rychlonabijacky, tak si na to ludia zvykli a nechcu ine. mam skoro vybity telefon? nevadi, dam na 10 minut na nabijacku a mozem viac ako pol dna telefon pouzivat.
preco inak by vyrobcovia mobilov sa predbiehali, kto vytvori rychlejsie nabijanie.

ani vas by nebavilo nabijat pomaly a po troske 10 krat denne.. chcete dat raz nabit a dlho pouzivat... to iste bude platit aj pri autach.. verte tomu :­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202319:28
"nemyslim si to, a hned napisem aj priklad z ineho ​­(ale podobneho​­) sveta: mobily. ­"

Jenže telefon vybijete jednou denně. Kdybyste auto vybíjel tak často, jak telefon, tak byste musel ročně najezdit přes 100 tisíc km ­(evropský průměr je 12 tisíc km za rok­). A 100 tisíc km ročně jistě nenajezdíte. Auto při průměrném používání vybijete za 1­-2 týdny. A během této doby často narazíte na místo, kde ho můžete pomalu nabíjet a na nabíjení nečekat. Vždyť jen jeden hodinový nákup v Lidlu nebo jiném obchodě Vám nabije takových 100­-150 km, což máte několik dní běžného ježdění.

"ani vas by nebavilo nabijat pomaly a po troske 10 krat denne.. chcete dat raz nabit a dlho pouzivat­"

Ale proč byste nabíjel 10krát denně? Vy v průměru 10krát denně s autem změníte parkovací místo? Já obvykle tak 2krát, někdy trochu více, ale 10krát? A v pohodě stačí, aby ta nabíječka byla na jednom z těchto míst. Viz výše. Propána, jednou za týden zajedete na nákup a během té doby si to auto nabijete v podstatě na celý další týden nebo aspoň několik dní. Pokud se rozšíří bezdrátové nabíjení, což si myslím, že se postupem času rozšíří ­(alespoň u některých nasazení­), tak budete nabíjet už od doby, kdy zaparkujete a nebudete řešit už vůbec nic. Pohodlnější než tankování. Přijedete třeba se 68 %, odjedete se 77 %. Auta 95 % času stojí, parkují. Čím více budete mít příležitostí k nabíjení, tím častěji budete ­"mít plnou­" a nebudete potřebovat jezdit na ty rychlonabíječky.
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 22.9.202321:45
porovnavat to napriamo nema zmysel.
mne islo o princip. tie mobily bol ako priklad, ze ako ludia funguju. to je v ludoch, to nemozete takto prepocitat.
a to, ze vam sa to zda ok pre vas styl zivota a nepotrebujete viac, neznamena to tak je u vacsiny ludi.
kazdy ma ine potreby a su ludia, ktori nechcu stale behat po nakupnych centrach alebo cerpackach. idu si nakupit napeso na najblizsieho maleho obchodika. a potom ked potrebuju, zoberu auto zaparkovane pred panelakom a idu kam potrebuju, a tam nemusi byt nabijacka. a ani nemaju cas sa zastavovat po ceste dobijat.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202322:31
"kazdy ma ine potreby­"

Jasně, že každý má jiné potřeby. Vy si ale pořád neuvědomujete to, co se Vám celou dobu snažím říci. Čím více dostupné budete mít pomalé nabíjení, tím méně často budete potřebovat to rychlé. Vy právě nebudete běhat po těch čerpačkách, protože to budete mít nabito z jiných zdrojů. A pokud to budete mít bezdrátem, tak o to lepší to pro ty lidi bude. Chápejte, my se tu bavíme o době za 15+ let. To bude úplně jiná infrastruktura než dnes.

"zoberu auto zaparkovane pred panelakom a idu kam potrebuju, a tam nemusi byt nabijacka. a ani nemaju cas sa zastavovat po ceste dobijat.­"

No a před panelákem nemůže být nabíječka? Vždy´t už dnes máte normy na přítomnost nabíječek pro parkování a my se tu bavíme o době za 15+ let. Vždyť to auto může být dávno nabité. Každý den. Proč byste potřeboval rychlé nabíjení a 1500km dojezd, budete­-li mít v podstatě každý den nabité auto? Vždyť ani lidé, kteří bydlí v RD a mají EV, ho mnohdy nenabíjí denně, protože je to zbytečné. A znova, Vy nepotřebujete nabíjet celou baterku.

Jestli si myslíte, že lidé potřebují 1500km dojezd, tak si to klidně myslete. S tím já už nic nenadělám. Ale dle mého názoru je to blbost. Negativa jasně převažují pozitiva. Tahat s sebou další půl tuny baterek, mít to auto o pár set tisíc dražší, aby člověk jednou za rok na dovolenou ­(možná­) nemusel počkat o 5 minut déle, než by musel... jako promiňte, ale to mi přijde fakt jako nesmysl. Vždyť stejně zastaví na záchod ­(a to stihne nabít na dalších několik desítek km­), zastaví na oběd,...
Odpovědět2  0
warhawk22 (152) | 23.9.20231:43
njn, chapem. vy pisete o buducnosti.
to je jasne, ved na to sa aj tesim. teda hlavne som zvedavy, ake to bude.
ja sam som technicky typ a mam rad zmeny ­(technologicke­).

ja som myslel, ze sa bavime o aktualnej situacii.
a v tom myslim mam pravdu ja, kedze predaj EV v Cesku a na Slovensku je ziatial nic moc.
v EU to tahaju hlavne skandinavci ­(Norsko, Finsko, Svedsko­). a to hlavne preto, co som pisal... zivotna uroven je tam vyssia a velmi vela ludi tam zije v domoch ­(priemerna hustota obyvatelov je u nich 10 krat nizsia ako u nas, myslim oproti CR alebo SR­). plus navyse to tam podporuje stat ­(aj ked uz s tym prestavaju­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 23.9.20239:46
"ja som myslel, ze sa bavime o aktualnej situacii. ­"

Nemůžeme se bavit o současnosti, když mluvíme o tom ­"až budou mít 3násobný dojezd­", tedy o budoucnosti. Nicméně si myslím, že 1500km dojezd, až na výjimky jako jste Vy, nikdo nepotřebuje. Běžnému člověku i při 500km dojezdu stačí jednou týdně to při hodinovém parkování, kdy na nabíjení nečeká ­(např. nakupování v obchodě, sportovního centra, úřadu,...­) píchnout na nějakou rozumně rychlou nabíječku ­(řekněme 50 kW­) nebo dlouhodoběji v řádu hodin na nějakou pomalejší ­(např. návštěva kina, zoo, u památek při výletě, v práci, je­-li ta možnost,...­) a může s tím jezdit zase celý týden. S výjimkou delších cest pak celý rok nepáchne na žádnou čerpačku, protože má pořád skoro plnou.

Uvědomte si, že průměrný Evropan najede 1500 km za cca 45 dní. Na ujetí 500 km jich potřebuje 15. To je dlouhá doba na to, abyste to párkrát připojil a někde těch potřebných cca 100 kWh nasbíral. Jen jedna návštěva Lidlu Vám dá 30 kWh a na nabíjení auta ani nečekáte.
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 23.9.202313:49
tak mi teda napiste, aku vyhodu ma kupit si EV? v sucastnosti.

dojazd? podla vas tam nikto necaka dlhy dojadz, takze nie.

cena? zatial tiez nie ­(ale co vsak zdrazovanim kvoli EURO7 sa to dozenie na rovnaku uroven ICE vs EV, resp. kvoli tlaceniu EU je plan, resp. je strategia z EU, aby ICE bolo drahsie ako EV­)

cerpanie­/nabijanie? tiez nie. musite cakat alebo mat dom­/garaz s nabijackou. co vo vacsich mestach mat dom je luxus.

cena jazdy na 100km? to asi ano, ale zatial nie tak markantne, aby sa oplatilo kupit si drahe auto, plus zvysovanie ceny energii v buducnosti moze cenu zmenit, takze tam nie je istota do buducna

ekologia? ta tiez nie je bohvie co. tazba litia + na nabijanie EV sa pouziva el. energia, ktora pochadza aj z uhlia... takze co sa tyka ekologie, nic moc rozdiel ­(zatial­)

cena auta po 10tich rokoch? ak sa ukaze, ze baterie budu nepouzitelne po dlhom case, resp. najazde, tak to nikto kupovat nebude. teraz, ked predavate 5 alebo 10 rocne spalovacie auto, tak ma stale nejaku hodnotu. budu mat po case taku hodnotu aj EV auta? ­(teraz je to este skreslene a neda sa to povedat, kedze vela ludi o EV este nevie, na rozdiel od ICE. takze ludia su teraz ochotnejsi kupovat aj jazdene EV, lebo nevedia co a ako ohladne baterii­)

takze kde je vyhoda kupit EV?
ako som pisal, ze musi byt nejaka vyhoda a aktualne moc nie je. a tychto veci sa da nezavisle zmenit akurat ten dojazd a nabijanie ­(myslim novymi technologiami, nie o com ste pisali vy, ze 3x vacsia bateria v EV. to by som si uz nevedel predstavit, kedze uz teraz je obrovska­).

tak to napisem znova: musi byt nejaka jasna vyhoda, ze preco kupovat EV.

ale ako v principe s vami aj suhlasim ­(myslim aj s prispevkom vyssie­).. len ja pisem, ze momentalne na to nie je dovod kupovat EV a preto to ludia nekupuju.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 23.9.202316:18
"podla vas tam nikto necaka dlhy dojadz, takze nie.­"

To jsem neřekl. Já říkám, že skoro nikdo nechce a nepotřebuje od EV 1500 km dojezd. Ten je prostě zbytečný. Krásný, ale zbytečný. To, že ho chce o něco prodloužit, to ano, dnes je to málo. Ale ne na 1500.

"cena? zatial tiez nie­"

S tím se dá naprosto souhlasit.

"cerpanie​­/nabijanie? tiez nie. musite cakat alebo mat dom​­/garaz s nabijackou­"

No vtip je v tom ho nabíjet, když na nabíjení nečekáte. To je to, o čem tady pořád mluvím. Auto parkuje 95 % času. Pokud máte šanci ho alespoň jednou za týden kde ­(byť i pomalu­) nabít ­(a nemusí to být ani plně­), tak nemusíte na nabíjení čekat. Protože ho nabíjíte v situacích, kdy na nabíjení nečekáte.

"kologia? ta tiez nie je bohvie co. tazba litia + na nabijanie EV sa pouziva el. energia, ktora pochadza aj z uhlia­"

To je pravdou. Jenže ono ani zpracování a těžba ropy není zrovna čistá záležitost. A pokud jde o uhlí, tak třeba v ČR dělá asi půlku elektřiny. Přesto jsou emise z provozu EV asi o třetinu až polovinu nižší. To si můžete velmi snadno spočítat. Jen tak pro info. Abyste vyrobil benzín na ujetí 100 km u standardního auta, potřebujete asi 10 kWh energie. Na to EV ujede 50 km. V případě ICE jste jen vyrobil palivo a neujel ani metr.

"cena auta po 10tich rokoch? ­"

Tak na ceny 10letých EV na trhu ojetin se můžete podívat. Taková auta už existují. A že by to byly nějaké extrémní rozdíly, to se moc říci nedá. Třeba Leaf ztrácí hodnotu o trochu více než ICE, naopak taková Tesla Model S se prodává za vyšší ceny než BMW7, S­-Klasse nebo A8.

"ako som pisal, ze musi byt nejaka vyhoda a aktualne moc nie je. ­"

Ticho, absence vibrací, okamžitá odezva při akceleraci, většinou levnější provoz+možnost dobíjet z vlastních zdrojů ­(ideální zejména pokud máte fotovoltaiku s baterkou­), ekologičtější provoz ­(dobré ve městech­). Každopádně je pravdou, že dnes je to spíše o statutu než reálných výhodách.

"zmenit akurat ten dojazd a nabijanie ​­(myslim novymi technologiami, nie o com ste pisali vy, ze 3x vacsia bateria v EV. to by som si uz nevedel predstavit, kedze uz teraz je obrovska​­)­"

No však ale já hovořím o nových technologiích, ne jen udělat větší baterku ­(to bych se bavil o více než tuně navíc­). Dívejte, dnešní 100kWh baterka má 600 kg, v článcích při hustotě 250Wh­/kg je tam 400 kg článků. Jestli se za 10­-15 let dostaneme na 450 Wh­/kg, tak na ten Váš 1500km dojezd budete stále potřebovat cca 300 kWh. 300000­/450 = 670 kg. To máte 270 kg navíc v článcích, ke kterým musíte udělat větší obal, který bude vážit více a budete tam mít hned 400 kg navíc navzdory lepším technologiím. Tahat dalších 400 kg navíc kvůli tomu, abyste jednou ročně cestou do Chorvatska ušetřil pár minut času na čerpačce ­(pokud vůbec, protože stejně zastavíte na záchod, protáhnout se, najíst se,...­) Já nevím, ale mně to opravdu přijde jako nesmysl ­(nemluvě o ceně té baterky­).

Jakmile máte kde nabíjet auto, když na nabíjení nečekáte, ale jen parkujete, tak přestáváte mít problém s krátkým dojezdem, protože pravidelně udržujete baterku blízkou plnému nabití a tento problém se Vám scvrkne jen na delší trasy. S EV se prostě netankuje jak s ICE. Pokud s tím chcete jezdit jak s ICE, tak ano, ježdění s EV bude problém. Ale s EV se nejezdí ­(nenabíjí se, netankuje se­) jako s ICE.

" len ja pisem, ze momentalne na to nie je dovod kupovat EV a preto to ludia nekupuju. ­"

S tím se dá souhlasit. Ale 1500km dojezd Vám ten důvod nedá, protože přinese více problémů než užitku ­(vyšší hmotnost, vyšší cenu, vyšší provozní náklady, méně vnitřního prostoru,...­)
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 23.9.202317:37
ale ved o tom pisem.. ze ked sa to technologicky posunie dopredu, tak potom to budu ludia aj kupovat. ­(teraz nemyslim len pocet nabijacich stanic ale aj parametre alebo cena samotneho EV­)
EV su podla mna este len na zaciatku. To je ako porovnat prve smartphony s dnesnym iPhone 15. je to uplne nieco ine.

mame trosku iny pohlad na veci, ale to je v poriadku. tak to ma byt.
a pravda je mozno dakde uprostred. kto vie ako to dopadne.

nechcem to predlzovat, ale diskusia bola dobra.
teda dakujem za fajn diskusiu.

pekny den prajem.
Odpovědět0  0
Jay8 (93) | 26.9.202313:43
pan Surkala sa trpezlivo snazi ti to vysvetlit a dokazuje to vypoctom. tak uz otvor oci a zacni pouzivat mozog, nieje ziadna ­"pravda uprostred­".
Odpovědět0  0
tomasjerry (223) | 25.9.202310:28
Ja nemam po ceste nabijacku. Kufland v Malackach ma 0 nabiujaciek tie su iba pri Bille a to sa mi chce tazky nakup vlacit cca 500 az 600 metrov k autu, lebo nabijacka. V radovej zastavbe som ani jednu navijacku v MA nevidel.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1138) | 25.9.202311:34
V Malackách je nabíčka u Billy a Tesca. Jestli ani jeden z těch obchodů nevyhovuje pro občasný nákupy, pak nezbývá než počkat až bude i u Kauflandu, což asi brzo bude. Jinak zatím jistě není elektromobil pro každého s ohledem na nabíjení, protože infrastruktura nabíječek se teprve rozšiřuje. Kdybych chtěl elektromobil, bydlel v Malackách a upřednostňoval Kaufland, tak věřím že bych zvládl Kaufland kombinovat třeba s Tescem abych měl čas občas auto nabít, ale jistě záleží na každém jak to má. Někdo by si asi dokázal najít jinou činnost po dobu nabíjení u Tesca i bez nákupu. Já bych si tam zatím třeba přečetl článek na mobilu, nebo na něm vyřídil jiné věci, protože ho používám dost, ale opět to není případ každého.
Odpovědět0  0
tomasjerry (223) | 25.9.202312:42
Vidis ani neviem, lebo tam nechodim ;­) Totiz ta Mallacia je katastrofa. Ak chcem nakupovat handry idem do Rakuska ­(je prakticky za rohom­). Teraz mali mega vypredaje a ja som si kupil rifle za 2,5 ecok ­( este aj tie predavacky sa smialy, ze kde som vyhrabal minulorocny model­).
Odpovědět0  0
tomasjerry (223) | 25.9.202310:16
Tu sa pekne pridam.
Chcel som nove auto, stara fabia 1,4 TDi z roku 2007 s nabehanymi 265 000 km sa zacinala riadne kazit nehovoriac o komforte, ktory zacak byt na urovny stareho rebrinaka. Mal som ju dlho a nabehal som na nej cca 100 000 km. Tak som zacal hladat auto na ktore mam a ktore mne vyhovuje. Zmenil som pracu a zacal som dochadzat ubohych 8,8 Km do prace z dediny do susedneho mesta. Nakolko v zime sa mi motor na fabbi ani nezohrial, zacali technicke problemy typu ucpaty ERG ventil a podobne. Skusal som Daciu spring a ta stara rachotina bola vykonnejsia. Ano obcas sa zjavy na tej ceste aj traktor pripadne uzasne setriaci vodic SAD ktory vali neuveritelnych 60 ­- 70 po ceste. a tam nastal problem, to auto je zufale. Dojazd neriesim sa idem par Km a obcas do BA cca 50 km to by sa malo dat. Zacal som teda hladat dalej a najlacnejsie druhe auto.
Tu som sa dostal k clalsiemu uzasnemu auto Smart for 2 = nie nakolko mam 3 deti, kam by som ich dal. Dalsie pouzitelne auto zacinaju nad 30 000 eur. To nie som ochotny dat, nakolko potrebujem peniaze aj inam dat ako do trapneho auta. Takze som skoncil na jedinom normalnom auta, ktore ma este ­"stary­" typ nepriameho vstrekovania Hyundai i30 za celkovu cenu 22 000 to je dost rozdiel oproti 37990 za id3 od VW napriklad. Ceny vozidel stale rastu, kvalita SAD a MHD nehovoriac o ZSR ide stale dole. Cele dobijanie mi je u prdele ale neviem si predstavit byvat v Bratislave v panelaku ako som do svojich 25 rokov byval a mal tam niekde dobijat aletromobil. Teraz nam na parkovisko pribudli 4 nabijacie stanice na cca 70 parkovacich miest. Na druhej strane cesty je este vascie parkovisko a tam je rovna 0 nabijacich stanic a pritrom moj odhad je cez 150 parkovacich miest ­(zalezi ako sa nacpu­).
Cela vase argumenty som zazil na vlastnej kozi nakoko ak by som si kupil skvely TSI motor ­(nehovoriac o tom ze odporny a mizerny 3 hrniec­) tak to auto pochoval za 4 mozno za 5 rokov. Zase by som mrzol v zime a nic by sa pre mna nezmanilo :­( K autam, ako vysvetlite oficialne stanovisko uzasnej skodovky ze Fabia kombi ­(velmi oblubene auto­) skoncila = nekupime? Odpoved je EU a nezmyselne normy. Preco netlacia na letecke spolocnosti aby zaviedli elektrocke bezemisne lietadla ?? Lietadla nepotrebujeme bytostne k zivotu. Nepoznam nikoho kto by musel lietat do prace. Ale tocia sa tam strasne prachy, vlea pracovnych miest. Jedine ako mozem ja proti tomu bojovat ako obcan, ze nelietam a snazim sa, aby aj ostany nelietali. Naco sa cpat do turecka na dovolenku ked mozes ist do talianksa­(kde sa vies dostat aj autom­). Teraz som sa snazil vypociutat aky dlhy kabelm by som potreboval aby som si vedel nabit auto pred domom ak byvam v panlaku na starej adresa a odpoved ja cez 100 m lebo som byval na 7 poschodi a parkovisko nieje pri dome.
Daslia krasne vec je tento clanok:
https:­/­/auto.pravda.sk­/magazin­/clanok­/660996­-skoda­-auto­-po­-zavedeni­-normy­-euro­-7­-obmedzime­-vyrobu­-a­-prepustime­-3­-000­-ludi­/
Škoda: Po zavedení normy Euro 7 zavrieme fabriku a prepustíme 3 000 ľudí
A takto to pojde dalej, stale menej ludi si bude moct dovolit auto, ale SAD nefunguje. Cestovanie je utrpenie nehovoriac o casovej strate.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 25.9.202312:45
"K autam, ako vysvetlite oficialne stanovisko uzasnej skodovky ze Fabia kombi ​­(velmi oblubene auto​­) skoncila = nekupime? Odpoved je EU a nezmyselne normy.­"

To není ale jediná odpověď. Odpovědí také je, že malé kombíky dnes už skoro nikdo nechce ­(zájem dramaticky poklesl­). Kdyby chtěl, proč by s nimi všichni končili? Fabia Kombi byla poslední takový kombík na trhu. Kdyby o taková auta byl zájem, neměla by mít Fabia Kombi rostoucí prodeje a vzít všechny ty zákazníky ukončených modelů?

2015 ­- 72,6 tisíc
2016 ­- 75,5 tisíc
2017 ­- 76,3 tisíc
2018 ­- 64,8 tisíc
2019 ­- 56,6 tisíc
2020 ­- 38,5 tisíc
2021 ­- 30,2 tisíc

Prodeje navzdory chybějící konkurenci spadly na 40­-50 % nejlepších let. I v letech 2014 a 2013 byly sice prodeje nízké, ale to ještě byla konkurence. Teď konkurence není a čísla jsou ještě horší.

"Preco netlacia na letecke spolocnosti aby zaviedli elektrocke bezemisne lietadla ??­"

A oni netlačí? Co je asi Green Deal? Ten se snad týká jen aut? Elektrická auta jsou jen malinkou součástí GD.
Odpovědět1  0
tomasjerry (223) | 25.9.202312:58
Kde hovory GD o zavedeni bezemisnych aut. Prosim presne napisat. Kde hovori GD o bezemisnych lietadlach prosim presne napisat v tom skvelom dokumente. Aj nasej firmy sabohuzial tyka GD. Vdaka tomu sme teraz museli prijat 3­-ch novych ludi. Takze GD sposobil sete vascie znecistenie ­(ty ludia spotrbuvaju elektinu, chodia do prace autami­) Z mojho pohladu su uplne zbytocny, ale EU si vyzaduje vypocet uhlikovej stopy a podobne hluposti.
Odpovědět0  0
tomasjerry (223) | 25.9.202313:12
Ano priznaqvat, ze teraz ked vidim statiskitu, tak to chapem, ze to prestali vyrabat a ked som sa pozrel na cenu tak som to pochopil este viac.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 25.9.202313:45
"a ked som sa pozrel na cenu tak som to pochopil este viac.­"

A co s tím má co společného cena? Malý Kamiq je ještě mnohem dražší a prodávají se ho taková kvanta, kterých se Fabia Kombi snad nikdy neprodávala ­(alespoň ne v poslední generaci­). V letech 2021 a 2022 to u Kamiqu vždy přesáhlo 100 tisíc aut. Lidé prostě dnes chtějí SUV. Kombi skoro nikoho nezajímá, vždyť i globální trh s veškerými kombíky za poslední 3 roky spadl snad o 40 %.

Takže nějaké EURO 7? To mi přijde být více výmluvou než faktem. EU7 by zabilo spíše dřív toho Kamiqa než Fabii Kombi. Kamiq Je vyšší, méně úsporný, navíc má menší kufr, je mnohem dražší, a přesto se prodává mnohem lépe než Fabia Kombi. Dokonce i Karoq se prodává více ­(95­-110 tisíc­) a totéž platí i o velkém SUV Kodiaq ­(88­-100 tisíc­).
Odpovědět1  0
Akulacz (242) | 25.9.202323:08
No bývaly doby, kdy fobie byla docela dostupné auto, ty už jsou dávno pryč, před pěti lety už to nebyla dobrá volba, letos když jsem bral nové auto už vůbec ne... proto ty čísla jsou dolů, protože v této nejnižší kategorii se kouká na každou korunu a potencionální zákazník jde do olítané ovce, nebo ke konkurenci kde koupi o půl třídy větší auto, které má sice kufr menší než fabie combi ale větší než hatchback.
Ten nárůst cen je v těch nižších třídách tak 60%+ za pár posledních let a to inflací neobhájíte, na vině jsou už ty minulé normy a kdyby prošlo E7 v původní podobě tak by to zlikvidovalo takřka vše pod půl miliónu... a to ten trh sráží, lidé co by normálně koupili tu fabii se snaží udržet v provozu staré auto déle, nebo jdou radši do ojetého.
Kdyby to mysleli opravdu vážně, tak budou ty emise počítat podle počtu sedadel a užitečné nosnosti a ne podle toho kolik pixla váží. Optimálně se i vykašlat na dotace a ty peníze použít na vozidla státní správy, která jezdí v režimu kde to smysl dává...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 25.9.202323:44
To, co píšete, sice dává na první pohled smysl, ale moc to nevysvětluje, proč se jako teplé rohlíky prodává podobně tak velký Kamiq, který ale začíná na vyšších 480 tisících. Proč lidé nekupovali Fabii Kombi, ale nemají problém se připlatit pár desítek tisíc za Kamiqa a kupovat ho 3krát častěji? Jestli koukají na každou korunu, tak proč kupují ještě dražšího Kamiqa? Ono když se člověk podívá na ty Fabie Kombi, tak většina z nich byla stejně firemních.
Odpovědět0  0
Akulacz (242) | 26.9.20230:19
To, co píšete, sice dává na první pohled smysl, ale když se podíváte na ty čísla tak běžný člověk si toho kamzíka ani tu fabii většinou nekoupil. Radši šel ke konkurenci, kde proti té fabii ušetří třeba 100k. Koukáte na to jen z jednoho směru a ještě dost pod úhlem, když 85% skončí ve firmách...
Odpovědět0  0
tomasjerry (223) | 26.9.20238:44
To asi suhlasim, tiez na firme nakupili hromadne Rapidy namiesto fabii kombi. Teraz zase uz Golf. Takze nieco na tom bude.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 26.9.202310:54
"Koukáte na to jen z jednoho směru a ještě dost pod úhlem, když 85% skončí ve firmách... ­"

Ale vždyť to je přece docela jedno, kdo to koupil, to přece na prodejních číslech nic nemění. Faktem je, že ať už tu Fabii Kombi kupoval normální člověk nebo firma, tak ty prodeje výrazně klesaly, zatímco prodeje Kamiqu dosahují takové výše, kterých ta Fabie Kombi nedosahovala. Ty kompaktní kombíky dneska prostě už skoro nikdo nechce ­(firmy ani koncoví uživatelé­), a tak se logicky ukončila výroba toho, o co není zájem.

"Radši šel ke konkurenci, kde proti té fabii ušetří třeba 100k.­"

Ona nějaká konkurence měla kompaktní kombík? Vždyť Fabie Kombi byla posledním takovým kombíkem na trhu.
Odpovědět1  0
Akulacz (242) | 26.9.202318:26
No řešili se tu normy a já se domnívám že ty ­(spolu s emisními pokutami­) měly právě dost podstatný vliv hlavně na ty kompaktní auta. Tak se totiž zdražovalo ­(procentuelně­) nejvíce a tam se taky nejvíce koukalo na cenu. A to hlavně u těch soukromých zákazníků a zvláště u nás, když vezmete třeba ten rok 2020, tak u nás jich bylo skoro 8k z těch 38,5k celkových a praktický stejně jako v celém Německu.
V našich podmínkách by zájem stále byl docela slušný ale asi pro ně nedávalo takový smysl držet ten model jen kvůli pár zemím a ceny tomu takže příliš nepomáhaly. Proto jim zbývá už jen 15% soukromých zákazníků ač celkově to je 25%. A potencionální kupci fabie kombi tak šli do nějakého SUV, další si trochu příplatili na větší kombi od konkurence, někteří se vzdali toho velkého kufru a koupili mnohem výhodněji krátkou verzi od konkurence a ten zbytek který nemusel být zrovna malý šel raději do bazaru.
Těch 100k byla úspora na krátké verzi, jelikož už jiná není ale z vlastní zkušenosti. Za ty peníze co jsem dal jsem mohl mít základní verzi fabie s deštníkem v ceně... bohužel jsem měl požadavek na 6° jelikož hodně jezdím po dálnici a tam už to bylo 100k příplatek...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 26.9.202319:22
"ak se totiž zdražovalo ​­(procentuelně​­) nejvíce a tam se taky nejvíce koukalo na cenu. ­"

Ale pořád primárně řešíte propad prodejů malých aut. My se tu ale bavíme o propadu prodeje malých kombíků. Malé kombíky mizely z trhu už dlouho, to je deset let trvající trend. To není jen o Fabii, ale o krátkých kombících obecně. Jestli Škoda zdražila a je nevýhodná vůči konkurenci, to tu nehraje až takovou roli. Měl jste tu před lety jiné kombíky a všechny skončily kvůli nezájmu.

Kombíky jsou druhem na vymření a ty malé obzvlášť. Malé kompaktní kombíky měl Peugeot 206 a 207, měl je Renault Clio, Seat Ibiza­/Cordoba, VW Polo. ale všichni z toho trhu dříve nebo později zmizeli. Škoda byla s Fabií jako poslední. A přestože jí tato konkurence zmizela, jí padaly prodeje také. Lidé dnes prostě chtějí SUV, ne kombi. Normy si přisadily, ale nejsou primárním problémem. Byly spíše tím pověstným hřebíčkem do rakve než samotnou rakví. Tou je zájem o SUV.

"koupili mnohem výhodněji krátkou verzi od konkurence­"

No ani moc nekoupili. Segmenty A a B ­(nepočítaje SUV těchto tříd­) skoro celé minulé desetiletí tvořily nějakých 30 % trhu v EU ­(plus minus 2%­), teď jsou na 22 % ­(­-8 p.b.­). SUV mezitím vyrostlo z cca 15 % na 49 % ­(jen v B­-Segmentu dělají SUV 19% celého evropského trhu a za stejné období vzrostly o 13 p.b.­). Přitom SUV jsou dražší, těžší, méně úsporná auta. Lidé prostě chtějí SUV, to je hlavní problém. Na normy bych to až tak moc neházel.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 25.9.202313:36
https:­/­/climate.ec.europa.eu­/eu­-action­/transport­/reducing­-emissions­-aviation_en
https:­/­/ec.europa.eu­/commission­/presscorner­/detail­/en­/IP_22_3854

EU už dlouho tlačí na to, aby se do letecké dopravy začaly více prosazovat syntetická paliva ­(kde bych řekl, že je jejich ekologický přínos dost diskutabilní­), vodík a případně elektrika.
Odpovědět0  0
JUWARE (492) | 22.9.202313:33
Já bych s elektromobily obecně problém neměl, ale bydlím v lokalitě, kde nejbližší stanice na nabíjení je 10km od bydliště a nemám možnost nabíjet doma. Navíc je to pro mě finančně obtížně dostupné a když už si chci koupit auto, tak zase nechci úplně oholené na kost, abych místo klimatizace měl okénka na kličku ­(obrazně řečeno jako příklad­).
Odpovědět2  0
Doom (21) | 22.9.202313:39
To je ale strašná hovadina, cos napsal, že jo.
Na netu jsou k dohledání informace o problematické těžbě vzácných kovů, které jsou potřeba k výrobě akumulátorů.
V čem konkrétně je BEV lepší? Dojezd je horší než u srovnatelného běžného auta. Nabíjení je zdlouhavé. Infrastruktura není připravena.
Ideální by bylo nechat rozhodovat trh. Pokud je BEV skutečně tak skvělý koncept, lidi po něm sáhnou sami a nebude potřeba omezování spalovacích aut a nebude ani potřeba dotovat BEV. BEV jsou tu s námi sto let a prosadit se jim zatím nepovedlo. Proč asi???
Odpovědět2  1
JUWARE (492) | 22.9.20239:36
Zřídkavé? Já teda nevím, ale mě číslo 0,003% připadne jako extrémně vysoké. Je to stejné, jako když řekneme, že z 1000 vyrobených aut shoří 3. Takže z milionu už to je 3000 aut! Jen pro zajímavost na porovnání. Kolik podobných problémů mají v procentech auta se zážehovým, nebo vznětovým motorem? Stejně tak 40% mi připadne vyloženě alarmující číslo. Není to už zase tak moc daleko od poloviny, takže bych s těmi ­"jen­" šetřil. Takže buď ta statistiky nevypovídá o adekvátních datech, nebo ano a pak je čeho se bát. Navíc, jak již bylo v článku uvedeno, když už začne takové auto hořet, tak to ­"stojí za to­"! To i hořící cisterna plná paliva mi najednou připadne jako menší problém, než hořící elektromobil, nebo při nejmenším podobný problém.
Odpovědět3  6
cj190133 (24) | 22.9.20239:53
0,003% su 3 auta zo 100 000, pozri si ucivo zo zakladnej skoly.
Odpovědět5  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202310:24
"Já teda nevím, ale mě číslo 0,003% připadne jako extrémně vysoké. Je to stejné, jako když řekneme, že z 1000 vyrobených aut shoří 3­"

Máte problém s matikou. 0,003% z 1000 nejsou 3 auta, ale 0,03 auta.

"Kolik podobných problémů mají v procentech auta se zážehovým, nebo vznětovým motorem?­"

V článku je tato informace přece napsána. Jen za rok v ČR shoří přes 2000 aut.

Statistika ohledně EV je z 12 milionů elektromobilů na cestách a těch 0,003% je za celou dobu ­(ze všech vyrobených za celou dobu­), ne ročně. Ročně je to 120 aut z těch 12 milionů, takže v ČR se 6 miliony auty by se dalo očekávat 60 požárů EV od baterky ročně. Znova připomínám, že v ČR pravidelně evidujeme přes 2000 požárů aut za rok.
Odpovědět2  0
JUWARE (492) | 22.9.202313:27
Za chybu s procenty se omlouvám. Nemám problém s matematikou, ale prostě jsem to popletl. Nemyslím si, že je třeba hned urážek, též tu nikoho neshazuji a že tu často vídám mylná tvrzení a přesto se do nikoho nenavážím. Prostě jsem se zmýlil a svou chybu uznávám. Byť jsem znaménko procenta napsal, neuvědomil jsem si, že s nimi počítám a počítal jsem pouze s desetinou čárkou.
Tedy své původní vyjádření beru zpět. Doufám, že je to tímto uzavřené.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:09
Já to nemyslel nějak špatně a urážlivě. Pokud to tak vyznělo, tak se také omlouvám.
Odpovědět1  0
DarkRichelieu (1232) | 22.9.20237:14
Takhle zaparkované auto uprostřed hustého sídliště co začne ve 2 ráno hořet, musí být mňamka. Loďaři by mohli vyprávět :D
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4831) | 22.9.20237:20
To už jsem nad ránem také zažil. Akorát to bylo ICE. Možná ještě doma najdu fotku.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:17
https:­/­/eu.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/412692747

Tak jsem tu fotku našel. I hořící ICE dokáže udělat nad ránem na parkovišti pěknou paseku. Hodně nepříjemné, když víte, že Vaše auto stojí ani ne 10 metrů od toho.
Odpovědět0  0
snajprik (1605) | 22.9.20236:41
Som zvedavi kam to šialenstvo s baterkami až zajde :D Praktycky nahradiť spalovace auta za elektricke je nemožne, životnosť beterii v el, autach je mizerna. Potrebovali by sme vyrabať 4x viac elektriny ako dnes a neviem o tom že by sme stavali nove elektrarne :)
Odpovědět4  5
Milan Šurkala (4831) | 22.9.20237:19
"životnosť beterii v el, autach je mizerna­"

A na to jste přišel jak? Právě se neustále ukazuje opak a skoro všichni ­(kdo se dívají na statistiky a nevykřikují jen své nepodložené domněnky na internetu­) jsou překvapeni, že je realita lepší, než se čekalo. Většina baterek dnes přežije auto.

"Potrebovali by sme vyrabať 4x viac elektriny ako dnes­"

A na to jste zas přišel jak? V případě ČR je to asi 50 % navíc. To na Slovensku průměrně najezdíte osobním autem 100 tisíc km ročně? Autobusem 700 tisíc km za rok? Jak to ten autobus stihne? To dá 1900 km denně průměrnou rychlostí 80 km­/h, když jezdí 365­/24­/7 a nezastaví ani na zastávce?
Odpovědět7  3
thegrid (275) | 22.9.20238:33
Ok pravdu mate spíš vy s 50% ale i to je číslo obrovské a postavit elektrárnu je běh na dlouhou trať. Meli by se tedy zacit stavět teď v ČR předpokládám. Když už to ma byt zelené a stabilní tak potřebujeme další bloky jaderek. A ty se staví velmi velmi dlouho. A to ne jen na náhradu starých uhelek ale právě s předpokladem větší spotřeby. Obávám se ze z vyvozce el. do pár let budeme dovozci.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:19
Jj, je to obrovské číslo a také se hrozím toho, jak vlastně chceme vyrobit dostatek elektřiny Na druhou stranu, je třeba si uvědomit, že i ta obnova vozového parku je běh na velmi dlouhou trať a to, že začneme prodávat jen EV, neznamená, že tu budeme mít hned 100 % vozového parku v elektřině. Takže to 50% navýšení musíme dosáhnout tak do cca 25­-30 let.
Odpovědět0  0
coremar (431) | 22.9.202322:28
No musel by se jednoduše změnit design auta, na střechu každého se dá malej větrník a kolem toho soláry a je to. Jako jo dělám si legraci, ale možná by to i fungovalo 🤣
Odpovědět0  0
cj190133 (24) | 22.9.20239:59
No on nema ziadne relevantne informacie, iba vytreskne co vsetci opakuju. Fotovoltaika na rodinnom nadherne pokryje spotrebu el. auta.
Navyse v buducnosti sa bude bateria v aute dat pouzit ako doplnok k tej statickej LiFePo4 ktore sa dnes davaju k fotovoltaike.
Ja mam porebytky z fotovoltaiky asi 2,5 MWh rocne, co pre elektroauto znamena asi 13800 km, to za rok nenajazdim.
Odpovědět1  1
snajprik (1605) | 22.9.202312:12
Mam velmi dobru predstavu o baterkach a vyrobe elektriky, lebo nielen sa tym živim ale je to aj môj koniček.
:D ja som elektrikar robim zo založnymi zdrojmi desaťročie a viem čo vydržia, mam aj elektrobicykel, kamarati bežne musia vymienať članky a 3 ročnu bateriu sa neoplati už ani repasovať.
Tie užasne životnosti bateriek no ešte som nevidel, 3­-4 roky a bateria je v prdeli.
Oprava baterie v elektrobicykli je babračka na pol dňa, a oprava v aute ktore ma tu bateriu zabudovanu :D + cena baterie sa = cene auta...
K elektrike, ta nerastie na stromoch ani na poliach, už sme dali sankcie na Rusky uran a afrika sa buri ta nam tiež nechce dodať zadarmo Uran.
Nabijanie auta cez solarne članky, je problem, lebo autom cez den chodime a v noci slnko nesvieti a nepoznam nikoho komu by tie solarne članky fungovali bez problemov.
Odpovědět1  1
leppard (166) | 22.9.202313:19
"Oprava baterie v elektrobicykli je babračka na pol dňa, a oprava v aute ktore ma tu bateriu zabudovanu :D + cena baterie sa = cene auta...­"

Nevymenuje se cela baterka v aute, ale pouze jen ten clanek, ktery vykazuje pokles, a ten typicky vyjde na cca 30K, ty odborniku. :­-­))
Odpovědět0  1
snajprik (1605) | 22.9.202316:17
:­) Autobateria v el aute sa sklada s 10 blokov a cena 1 boku je od 2000­-4000€ + potrebuješ rozmontovať polku auta aby si sa k nej dostal, tak že vymena jedneho pokazeneho članku ťa vijde na 3000­-5000€ a nemaš zaruku že o mesiac dve ti neodyjde dalši članok s tych desiatich :­)
Len taka predstava baterka 600Ah v el bicykli stoji od 500­-1000€
Tak asi maš predstavu kolko bude stať taky 1 članok s auta o kapacite 6000­-8000Ah :­)
https:­/­/automagazin.sk­/2023­/06­/23­/servis­-elektromobilu­-takto­-vyzera­-oprava­-a­-vymena­-baterie/
Odpovědět1  1
leppard (166) | 23.9.202311:49
Ten odkazovany clanek ma vlastne jaky vyznam? Vzdyt se tam o zadnych cenach za baterie nepise, navic tebou uvedene ceny jsou jen vycucane z prstu, jako vzdy.
Radeji budu verit sefovi servisu, se. kterym jsem na toto tema mluvil ani ne pred pul rokem, nez tobe, ktery velmi rad strili od boku, aniz by si overil fakta. 😀
Odbornik na vse, vcetne “plutoniovych” reaktoru, ktere tady udajne provozujeme. 😂
Odpovědět0  0
demig (19) | 22.9.202313:34
Snajpriku vas bych za elektrikare fakt nechtel :D :­).

1.­) Mohl byste totiz vedet ze u baterii plati cim vetsi tim lepsi a naopak. Velka baterka v EV vydrzi roky. Ostatne proc se nepodivate sam na youtube? Ctete zdejsi vedecky clanek ale zaroven melete hov..adiny.

2.­) K fotovoltaice vetsinou patri i baterie do ktere se nabiji :­). Jo a mimochodem kdybyste nahodou vytahnul zimni mesice tak i pres zimu fotovoltaiky celkem slusne pracuji.
Odpovědět1  1
asip80 (1170) | 22.9.202323:20
1­) vše závisí na více faktorech a faktem je, že generalizování se v tomto případě považuje za velmi hloupé­(mj. sousedovi baterie odešla ještě krytá zárukou = díky bohu, ale znám člověka, kterému odešla pár měsiců po koupi bazarovky, i když diagnostika ukazovala, že je baterie v pořádku a pomáhal jsem mu ji repasovat­)


2­) a to hlavně v noci :D za prvé celé dny i týdny nemusí dodat dostatek energie­(to i v létě­) i na samotný provoz domácnosti a jako bonus se ještě máme zúžené okno, kdy se dá při vhodných pomínkách nabíjet = totálně přizpůsobit chod domácnosti potřebám BEV, aby to trochu fungovalo ...

Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:25
"mam aj elektrobicykel, kamarati bežne musia vymienať članky a 3 ročnu bateriu sa neoplati už ani repasovať. ­"

Takže jste elektrikář a víte alespoň, že jsou různé typy Li­-Ion článků? Co tam máte v těch elektrokolech? LCO, LTO, LMO, NMC, NCA, LFP? Ona každá ta technologie má totiž úplně jinou životnost. Rozdíl mezi směsí s nejhorší a nejvyšší životností jsou u Li­-Ionu totiž DVA desítkové řády!

"Tie užasne životnosti bateriek no ešte som nevidel, 3​­-4 roky a bateria je v prdeli. ­"

To je zajímavé, že někteří ti lidé je v těch autech mají 10 let a zatím je neměnili.

Odpovědět1  0
Doom (21) | 22.9.202313:42
Jo. A v paneláku budu dobíjet jak?
Odpovědět0  1
demig (19) | 22.9.202313:53
Nebudes dobijet v panelaku. Me by se tam auto neveslo. Ale da se nabijet na mnoha mistech i pro lidi ze sidlist. Neni to zadny problem. Nicmene je treba si zjistovat informace :)
Odpovědět1  1
Tech-boy.lukas (1395) | 22.9.202316:12
tak to by mě taky zajímalo co vygenertujete, já tady na ostravsku vím o cca 10* stojanech. Já te%d řeěil jen neskutečný problém že jsem si auto vybíjel autodiagnostikou, tak jsem si musel vzít nabíječku do práce a nabít to v pracovní době, bo modernější auta nenabijí akumulátor na 90% jako stará, dobíjí se jen rekuperací a alternátor je jinak odpojený. A nabije se jen na hladinu aby vyšel další start.
Odpovědět0  0
Doom (21) | 22.9.202313:42
Internet je plný článků, jak si borec koupil ojeté BEV a baterka měla pouze zlomek kapacity? Že by všichni lhali?
Odpovědět0  1
demig (19) | 22.9.202313:55
Gratuluji! Precetl jste si jednu informaci! Odemkl jste si moznost se dale vzdelavat a zjistovat informace od vice zdroju. Nejlepe uzivatelu BEVu a ne ICE.
Odpovědět0  0
asip80 (1170) | 23.9.202316:48
Ohaneni prumery jsme uz preci resili, ze to tak v praxi nefunguje ;­)
Odpovědět0  1
Deluxa (225) | 22.9.20239:43
Tu nejde o to ci sa kompletne prejde na elektroauta. Zjavne viacero z vas nepochopilo co sa deje. Nasledujuci uz schvaleny plan eu do roku 2030 je fasisticky obmedzit postupne osobnu dopravu az ­-70 percent hlavne vo velkych mestach. V BA uz rusia jazdne pruhy na najfrekvetovanejsich uliciach a prerabaju ich na bicyklove. Uplne sialenstvo. Ty ako plebs uz budes moct sadnut akurat tak na bicykel autobus alebo kolobezku. Popripade peso po svojich...
Odpovědět0  1
ticho.cz (51) | 22.9.202311:02
Asi nevidíš jak vypadá osobní doprava, aut je víc, než je potřeba. Většina jezdí v autě sama. Osobně používám, jak píšeš, mhd, vlak, koloběžku, kolo. Auto využívám jen v práci.
Odpovědět1  3
gepard2 (75) | 21.9.202323:40
No tak auta s 20letými bateriemi asi na silnici těžko potkáme, ty budou mít téměř nulový dojezd.
Odpovědět3  5
thegrid (275) | 22.9.20238:37
Me by zajímala jak je to s tvrdostí baterie po takové době. Osobne modelarim a tam po par letech v teple je baterie dost měkká. Tzn ze u krivky vybijeni rychle klesá výše napětí místo aby si držela nějakou hladinu a tim ztrácí výkon. Asi se to dá stabilizovat ale předpokládám ze problém po 15­-20ti letech nebude jen kapacita ale třeba i snížený výkon. Stejně je to rozporuplné taková doba životnosti baterie když u olověných je to max cca 7 let. Přičemž se mezitim maji delat profylaxe ­(zkoušky třeba vnitřního odporu­). Dokaze tohle auto samo odhalit ­- jednotlivé vadné články a třeba je odpojit?
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1395) | 22.9.20239:56
nemodelařím ale mám zkušenosti, vím třeba že olověné akumulátory v ups jsem měnil už po třech letech. Po pěti letech sice napětí cca 12V mají, ale jsou tak měké že ups nezvládne přechod ze sítě na akumulátory, a podobnou věc jsem zažil i u li­-ion. Drahé automobilové značky mají velmi dobrý akumanagement, v zimě akumulátorům topí v létě chladí, ale řekl bych že levná auta na to z vysoka s.e.r.o.u. Vím že auta mají nějakou funkci že dokážou vadný článek překlenout ale nevím jak to funguje. Více by vám měl říci eko a akumaniak Milan Šurkala.
Odpovědět1  0
Akulacz (242) | 22.9.202316:34
Pokud takovou funkci mají, musí odpojovat celou sadu článků, v případě té Tesly by to mohlo být těch 23­/24ks. A nastat můžou situace dvě, buď se článek přeruší a tím vyřadí z provozu celou jednu sadu. Když začne ztrácet kapacitu, tak pokud nefunguje dobře balancování při nabíjení, tak začne docházet k přebíjení ostatních článků, což je postupně vezme sebou taky. Pokud funguje dobře, tak k poškozování docházet nemusí, ale stejně celý blok už moc proudu nedodá...
Odpovědět0  0
Akulacz (242) | 22.9.202312:07
Tak v těch modelech jsou ty vybíjecí proudy většinou mnohem vyšší... když vezmu max výkony tak jsme na nějakých 5C u sportovnějších a 2­-3C u normálních aut. V normálním provozu průměr tak 0,25C, u rekreačního modelu jsem na 10­-20C max, průměr 2­-5C. Spíš bych se bál vlivu na životnost při rychlém nabíjení.
Odhalit by mělo nejspíš vadný modul, každý článek zvlášť budou monitorovat těžko, pak záleží jak ty moduly budou velké třeba u Tesly by to mělo být 37S2P jeden modul a ten by měl být být ještě že dvou částí 23+24S.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:33
To hodně záleží na daném typu směsi Li­-Ion baterie. Např. v elektrických zařízeních ­(vrtačky,...­) se zpravidla používá LMO, které má naprosto mizernou životnost, ale dokáže vzhledem k množství energie dodávat velmi vysoký výkon ­(když je nová­). Ale když tam dáte NMC, budete na životnosti klidně 3násobné, většinou ale zase nepodává takový výkon. A LCO, to se přes 1C dostane jen zřídka. Auto pochopitelně stav článků velmi bedlivě monitoruje a uzpůsobuje se tomu. Proto také ty baterie v nich tak dlouho vydrží.
Odpovědět0  0
thegrid (275) | 22.9.202316:17
+ tam bývají skryté kapacity navic ne?, případně auto nevyužívá vsechnu ale ze zbylých nahrazuje vadné segmenty jak SSD disk?
Odpovědět0  0
cj190133 (24) | 22.9.202310:03
tak toto pravda nie je. Mam doma asi 30 ks LION baterii ­(18650­) z roku 2006 a 2007. Nic im nie je, stratili par percent. Lion baterie ak sa malo pouzivaju, tak preziju dlhe roky. Cize ak vezmem nejakeho sviatocneho vodica, co najazdi 4000 km za rok, tak tie baterky budu po 20 rokoch v pohode.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1395) | 22.9.202311:18
můžete to něčím podpořit, nebo to je jen výstřel co si myslíte? Já mám třeba měřič kapacity, jak jste vy poznal že aku přišlo o pár procent? A to co říkáte není pravda ani náhodou, 18650 nejsou dělány na to aby udrželi po dlouhou dobu 100%, proto když je nemíníte používat a chcete je skladovat tak se nechávají na 75%, a zkoušel jste ty články zatížit třeba proudem 2C, na kolik napětí hned spadne?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:37
"18650 nejsou dělány na to aby udrželi po dlouhou dobu 100%­"

18650 je přece rozměr baterky, ale vůbec nic neříká o tom, jaké vlastnosti to má, a zda to je nebo není stavěné na udržování 100 %. 18650 můžete mít jako NMC, NCA, LFP a další, přičemž každá je na toto nějak jinak citlivá.
Odpovědět0  1
Tech-boy.lukas (1395) | 22.9.202316:16
tak aby jste byl spokojen myslel jsem li­-ion, i když 18650 jsem jinou než li­-ion neviděl, ale nato můžete kontrovat že v jednom jediném obchodě v čr nabízí 18650 i něco jiného než li­-ion
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202317:04
Ne, spokojen nejsem. Jaký Li­-Ion? Bohužel jste to nepochopil. 18650 je velikost baterky, ale ta směs Li­-Ion může být v 18650 různá s výrazně odlišnými vlastnostmi. Takže Li­-Ion NMC, Li­-Ion NCA, Li­-Ion LFP, Li­-Ion LCO, Li­-Ion LMO....? Že je to Li­-Ion, neznamená, že se to chová stejně. Např. rozdíl životnosti mezi Li­-Ion LCO a Li­-Ion LTO jsou skoro dva desítkové řády. V hustotě trojnásobný. A obě jsou Li­-Ion.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1395) | 22.9.202318:01
tak jinak, když koupíte aku vrtačku nebo jiné aku zařízení, co o článcích v packu víte? Nic? Kapacitu? Obecná definice li­-ion je že nejsou dělány na skladování ve 100% stavu, ale mají se nechat na 75%, od toho k nim někdy výrobce prodá takovu nabíječku která to nabije jen na tento stav. Ale jak jsem pochopil, vy pack rozeberete, vytáhnete jeden článek a ten pošlete na chemickou analýzu co je zač, nebo máte vybavení na chemickou analýzu doma?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202318:38
"tak jinak, když koupíte aku vrtačku nebo jiné aku zařízení, co o článcích v packu víte? Nic? ­"

No právě, že mnohdy moc ne. Tak mě udivuje, že Vy ano a že dokážete na základě zkušeností s jedním chemickým složením z nějakého prapodivného důvodu vyvozovat stejné vlastnosti na akumulátory s výrazně jiným chemickým složením. V aku vrtačce máte s největší pravděpodobností Li­-Ion LMO, což jsou Li­-Iony s nejnižší životností vůbec, které jsou ale schopné podávat vysoký výkon. Pokud máte běžnou elektroniku, tak tam s největší pravděpodobností budete mít Li­-Ion LCO, které mají životnost trochu lepší, ale pořád je to jedna z nejnižších u Li­-Ionů. Také jde o nejnebezpečnější složení ­(nejvíce hoří­) a není schopné podávat vysoký výkon, což by v té vrtačce nestačilo. A ani jedna z těchto chemií se v čisté podobě nepoužívá v autech ­(LCO bylo akorát v prvním Roadsteru, mixy s LMO pak v některých starších EV­). Takže nerozumím tomu, jak na zkušenostech s elektronikou a elektrickým nářadím můžete vyvozovat cokoli o vlastnostech Li­-Ionů v autech, když ty baterky, které jsou v té elektronice a nářadí, se v těch autech nepoužívají.
Odpovědět0  0
Akulacz (242) | 22.9.202319:04
Hodně zjednodušeně, v nářadí potřebujete vysoké proudy s ohledem na kapacitu, článek musí být schopen dodávat třeba 30A a to umí jen některé technologie, ty mají bohužel nízkou životnost. V autě berete z podobného článku­(se stejnou kapacitou­) třeba jen 10A u sportovnějších aut, 5A u těch běžných pro maximálním výkonu. V běžném provozu z berete třeba jen 1A a méně... a tam můžete použít technologii zaměřenou na výdrž a ne na maximální proudy... takže orientačně se dá říct která technologie to může být...
Odpovědět0  0
LeHydrak (81) | 21.9.202322:28
A kolik procent vozů spalovacích zahořelo od baterky, co? HA, 0%! Vidíte, na spalovací auta nic nemá!
Odpovědět3  5
Jirka-77 (1138) | 21.9.202322:07
Auto může parkovat venku nebo v nehořlavé garáži místo garáže v rodinném domě, ale představuju si domovní baterie, že to je horší mít je pořád doma. Že u nich by mohlo dávat větší smysl je umístit bezpečně jako třeba do nějakého plechového výklenku na baráku, nebo venku do země aby nemrzli. Nevím jak jim škodí mráz.
Odpovědět0  0
gepard2 (75) | 21.9.202323:38
V rodinném domě myslíte pro fotovoltaiku? Tam se mají používat jiné baterky, LiFePo4, vše ostatní je hazard.
Odpovědět3  0
asip80 (1170) | 21.9.202321:28
Co způsobilo iniciaci v ostatních případech?
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1138) | 21.9.202321:57
Myslím že jde z většiny o zkraty v elektroinstalaci, nebo já bych hádal že spíš naopak o špatný spoje. Asi z části při normálním používání a z části při nehodách nebo jiných mechanických poškozeních.
Odpovědět3  0
asip80 (1170) | 22.9.202323:12
Zeptám se jinak. Kde se např. při těchto typech poškození vzala potřebná energie pro iniciaci požáru v bateriovém vozidle?
Odpovědět0  0
tomasjerry (223) | 25.9.202313:11
Tam staci aby sa elektrolit obsahujuci litium dostalk vzduchu ktory obsahuje vodnu paru a mame poziar. Litium
Tu je vido, kde rozobral jednu trapnu bateriu a hodil to do vody.
https:­/­/www.youtube.com­/shorts­/yGDkiUAwxRs
Takto silne moze ­(nemusi­) reagovat aj lituim v aute moze sa jednat aj o zlyhanie internej ochrany clanku kedy sa clenok prehreje a zacne horiet. Moznosti mas v tomto pripade vela.
Inak moc tomu bezpecnemu sireniu poziaru nepomoze, ked zacali montovat horcikove zliatiny ako vystuhy, aby znizili hmotnost auta. ­(Tiez lubia pekne horiet­).
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1630) | 21.9.202319:08
Možná jsou požáry elektromobilů zřídkavé, ale zato jsou hnusné. Doufejme, že novější akumulátory budou bezpečnější.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.20237:22
A požáry ICE jsou hezké? Lithiové akumulátory umí být poměrně bezpečné i dnes, jen mají nízkou ­(LFP­) nebo doslova tragickou ­(LTO­) hustotu. Zejména LTO se tak v autech používá velmi zřídka.
Odpovědět4  1
Pavel Matějka (1630) | 22.9.20239:10
Požár normálního auta se uhasí a trosky se odklidí. Nemusí se to dávat na tři dny do speciální lázně, jako elektro.
Odpovědět2  1
Jirka-77 (1138) | 22.9.20239:55
To se dává do vody.
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 22.9.202312:45
a aka je rychlost poziaru?
t.j. ked zacne horiet ICE, tak myslim, ze tam je viac ­"priestoru­" opustit auto, pripadne niekoho rychlo vytiahnut.
ked zacne horiet EV ­(pripadne ak si nevsimne dym z baterii, napr. za jazdy­), tak ani sofer nestihne vyskocit.
na videach, kde zacnu horiet EV, tak tie plamene vyzeraju ako keby tam clovek pouzil thermite.
a to nehovorim, ze teplota horenia je asi trojnasobna pri EV oproti ICE.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202314:49
Tohle zatím vypadá na nevýhodu na straně EV. Nicméně se na tom stále pracuje a jednotlivé moduly se lépe izolují, aby se případný požár nešířil ­(nemluvě o zvyšujícím se podílu odolnějších chemických složení­). Každopádně neplatí to o všech a je dost pravděpodobné, že zejména dnešní low­-endové modely se nám asi ještě postarají o pár takových problémů.
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 22.9.202315:04
njn, snad sa to casom vyriesi. len skoda, ze pri tom zomru ludia... len to je v nasej ludskej evolucii asi potrebne.. vid napr. bezpecnostne pasy v autach, airbag, atd..
a potrebne nemyslim, ze chcem aby zomreli, to vobec nie... ale v zmysle, ze musi byt daco zle­/tragedia, aby bola motivacia s tym daco urobit.

resp. by to chcelo vynajst nejaky novy­/lepsi typ akumulatora ­(ci uz pre spotrebny tovar ako mobily, notebooky, tak hlavne pre auta­).
snad sa dakedy niecoho takeho dockame za nasho zivota. to by bola ina revolucia v technike­/inzinierstve :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4831) | 22.9.202315:56
"njn, snad sa to casom vyriesi. len skoda, ze pri tom zomru ludia...­"

Jenže problém je v tom, že tohle není jen záležitostí EV. V USA jen v roce 2021 v autech uhořelo 650 lidí a dlouhodobě se to motá kolem 600 lidí ročně. V roce 2018, kdy byl podíl EV na amerických silnicích takřka nulový, jich uhořelo 560. A bezpečnost akumulátorů je něco, co se řeší extrémně, na to nepotřebujete žádné další mrtvé.

"resp. by to chcelo vynajst nejaky novy​­/lepsi typ akumulatora ­"

Ale vždyť takové akumulátory existují, ale mají zase jiné nevýhody. Li­-Ion není zdaleka jediný typ baterky, těch typů Li­-Ionů je mnoho, přičemž se extrémně liší energetickou hustotou i životností nebo bezpečností ­(třeba to, co máte v telefonu a notebooku, to se v EV nepoužívá kvůli bezpečnosti i životnosti­). Další nové typy akumulátorů se vymýšlí pořád a mnoho z nich jsou už v takové fázi, že se pro ně staví nové továrny. Takže jestli si budete kupovat EV v roce 2030, už je tam budete s velkou pravděpodobností mít.
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 22.9.202316:52
snad mate pravdu.

ale co sa tyka akumulatorov, tak vyvoj tam sice je, ale pomaly.

teda inak to napisem.. na veci, ktore bezne ludia potrebuju alebo pouzivaju, tak ide vyvoj velmi pomaly a nedostacujuco vzhadom na rychlost zmien v inych odvetiach ­(elektroniky, aut, atd.)
Odpovědět0  0
1  2  3  
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.