reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
4.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Předplatné zdaleka není jen záležitostí softwaru do našich počítačů a streamovacích služeb. Čím dál více se probojovává i do aut a Mercedes-Benz takto např. v Číně začal nabízet 10° natáčení zadní nápravy u elektromobilu EQS.
Budman (251) | 4.7.202216:23
Já bych podobné funkce rozdělil do dvou skupin:
1­) převážně sw funkce, které je nutné udržovat aktualizované, případně jsou zlepšovány jejich funkce ­- tady bych ten měsíční poplatek viděl jako opodstatněný a nemám s tím problém
2­) odemykání funkcí již instalovaného hardware bez nějakých dalších aktualizací ­- tady pochopím jednorázový odemykací poplatek ­(v sériovce je u mnoha věcí levnější to tam dát a deaktivovat než dělat verzi bez daného HW­), ale měsíční poplatek je prasárna, protože výrobce s danou funkcí nemá žádné další pokračující náklady
Odpovědět4  1
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202217:28
1, To se naprosto shodneme
2, Tady je to otázkou. Jednorázový odemykací poplatek, který člověk zaplatí při koupi nebo později po koupi, mi přijde smysluplný stejně jako Vám. Nicméně si nemyslím, že to předplatné musí být vždy také úplně mimo. Řekněme třeba palivové mapy. Člověk většinou jezdí sám, nepotřebuje vysoký výkon, seříznutá výkonová špička nevadí a má to auto o mnoho levnější. Pak třeba ví, že pojede s plným autem na dovolenou a bude se mu hodit ­"neseříznutý­" motor, dočasně zaplatí předplatné a pak se mu to zase vrátí zpět.
Odpovědět1  0
Budman (251) | 4.7.202219:37
ad 2­) Tohle je velice diskutabilní, protože za prvé nevěřím tomu, že by to někdy výrobci udělali, aby to bylo opravdu zajímavé finančně ­(velká úspora při koupi vs malé předplatné­) a za druhé to otevírá sakra nebezpečnou Pandořinu skříňku, teď se bavíme třeba o nějakém vyšším výkonu, ale když se toho chopí nenažraný automotive marketing, tak můžeme taky začít platit třeba za klimatizaci a dopracovat se k freemium modelu, který jak všichni víme je pro zákazníky to nejhorší. Myslím, že v tohle je třeba od začátku dát výrobcům jasný signál, že tudy ne přátelé.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202219:59
"za prvé nevěřím tomu, že by to někdy výrobci udělali­"

Tak třeba čínské NIO má baterky na předplatné a má to úspěch. Součástí je i možnost si dočasně půjčovat větší akumulátor. BMW má předplatné na automatické přepínání dálkových světel nebo vyhřívaná sedadla, hned několik výrobců na pokročilé funkce jízdních asistentů.

Tohle bohužel přijde a navíc to časem nikomu nepřijde divné. Je potřeba si uvědomit, že za pár let si auta začne kupovat ­(no, spíše pronajímat­) ta generace, která je odkojena na telefonech, streamovacích službách, předplatných za každou blbost včetně předplatného na samotný telefon. Doby vlastnictví auta se pomalu chýlí ke konci, v budoucnu bude běžné si ho platit jako Netflix ­(operativní leasing se vším všudy­). Nám to může přijít přitažené za vlasy, ale nastupující generace se k tomu budou stavět jinak.
Odpovědět0  1
Budman (251) | 4.7.202220:37
Jízdní asistenti jsou ten první SW případ, to bych sem netahal. NIO má předplatné na baterky jako spotřební materiál, to je taky něco jiného ­(stejně tak byste mohli mít ­"předplacené­" třeba pneumatiky­), ale třeba to vyhřívání sedadel je už prasárna a zákazníci BMW jsou hlupáci, když si to nechají líbit.

Vy tady mícháte dohromady hrušky a jablka, streamovací služby jsou něco úplně jiného a stejně tak operativní leasing celého auta ­- a ani s jedním problém nemám ­(ale třeba zrovna ten operák je vždy pro zákazníka nevýhodný, jediný jeho přínos je v rámci fleet managementu a účetnictví, pro FO je to nesmysl­). Ale to o čem se tady bavíme je, že si něco koupím fyzicky do osobního vlastnictví a část toho výrobku bude možné používat jen za předplatné a to už je vůči zákazníkovi prostě nefér, výrobce si nechá zaplatit opakovaně za něco s čím nemá už žádné vícenáklady.
Bohužel máte pravdu v tom, že současné a nastupující generace už jsou tak zblblé, že to nakonec akceptují...
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202221:29
"třeba to vyhřívání sedadel je už prasárna a zákazníci BMW jsou hlupáci, když si to nechají líbit. ­"

No třeba CarPlay přes předplatné mu zákazníci pořádně omlátili o hlavu. Jak říkám, tady také dost záleží na cenové politice. Já bych třeba auto na operák nechtěl, protože najezdím tak málo, že by se mi to nikdy nevyplatilo. Dočasné předplatné na nějakou funkci... no fanda toho nejsem, ale je otázkou, co by to bylo a za kolik.

"Ale to o čem se tady bavíme je, že si něco koupím fyzicky do osobního vlastnictví a část toho výrobku bude možné používat jen za předplatné­"

Já Vás chápu, ale pokud ten výrobek se zamčenou SW funkcí dostanete levněji za cenu, kterou by mělo, kdyby tam ta funkce i fyzicky nebyla, tak je to docela v pořádku, ne? Výrobce na tom vícenáklady sice nemá, ale také jste to dostal levněji, jako by to tam nebylo.

Opět, záleží na tom, co je to za funkce, za kolik a jaké jsou Vaše potřeby. Na tom to celé stojí a padá. To už je potom docela jedno, zda je to SW nebo HW věc. Nejste na to zvyklý, ale o tom to celé je. Třeba já si předplatné na HW věci ve svém případě moc neumím představit, protože obvykle si věci nechávám velmi dlouho ­(telefon mám třeba 6. rokem, auto teď už asi 9. rokem, počítače měním jednou za 10 let,...­), ale znám lidi, kteří věci často střídají, nechtějí se obtěžovat vlastnictvím ­(ano, pro některé je to překážkou­). A pak tentýž přístup může mít velmi dobrý smysl. Podobně to máte u softwaru. Třeba placení si Photoshopu díky cenové politice dává velký smysl, ale placení si Zoneru moc ne.
Odpovědět0  1
asip80 (1164) | 5.7.202219:40
oosbně ­"cloudová­" řešení nepovažuji za moc rozumné, protože z praxe vidíme dopady. Odebírání obsahu, vypínání serverů atd. ..

Např. si koupíte drahý vůz a po pár letech si nezapnete ani klimatizaci, protože výrobce přestal poskytovat danou službu..
Odpovědět4  0
Budman (251) | 5.7.202221:41
Máte pravdu, na tenhle aspekt jsem zapomněl a je to dost důležitá věc, navíc i ceny těch předplatných určitě nebudou nijak garantovány a výrobce toho může po několika letech zneužívat k nátlaku na zákazníka, aby upgradoval na nový vůz...
Odpovědět1  0
Buldik (68) | 5.7.20226:24
Nepopisujete člověka, ale neschopné jelito, které na silnici nepatří. Najezdím 80­-90 tisíc za rok a za 25 let jsem měl jedinou nehodu, kterou způsobil povinný systém nouzového brždění. Sice si ten kamion mohl nechat delší odstup, ale i tak byl odstup poměrně dostatečný ­(v Rakousku po tom jdou poctivě­), přesto nedokázal zastavit. Pravou příčinou byl dementní systém nouzového brždění, protože s tímhle přístupem bychom jezdili po dálnici 5 km­/h, protože teoreticky nám může někdo skočit pod kola.

Mimochodem silný motor pomáhá i v krizových situacích, ale to se musí umět pracovat s volantem i plynem.

Jestli se tohle stane standardem, tak abych začal hledat minimálně třílitrovou šestiválcovou mechanickou atmosféru, kde nejsložitější elektronikou budou autorádio.





Odpovědět1  0
Jirka-77 (1118) | 4.7.202216:19
Taky by se mohl prodávat kombík se zamknutou tyčovou přepážkou v kufru, ten by tak nešel využít pro velké věci a za předplatné by šla přepážka odemknout aby nepřekážela.
nebo notebook, který by bez předplatného zobrazoval o 2 palce menší obraz.
Odpovědět7  0
kuban (123) | 4.7.202215:13
průměr otáčení, ne poloměr ­(10m poloměr by byl slušnej oříšek)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202216:03
Díky, opraveno
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 4.7.202213:35
u elektromobilů se dostáváme do sféry ujetosti, už tak se mi zdá že autopilot tesly si zakoupil první majitel a po prodeji auta na nového nepřechází ­(je vázán na majitele, né auto­) tak bude odebrán, a vozit železo akumulátory, natáčecí nápravy navíc ale tím že nemám předplatné tak je nemohu použít, je ještě větší ujetost.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202214:01
"zdá že autopilot tesly si zakoupil první majitel a po prodeji auta na nového nepřechází ​­(je vázán na majitele, né auto​­)­"

To mi zas tak ujeté nepřijde. To je v zásadě služba a pokud si ji majitel nemusí opětovně kupovat do nového auta, tak nevím, proč by to měl být problém. Podobně to máte i se softwarem. Když si platíte např. Photoshop předplatným, tak když vyměníte PC a staré PC prodáte, není důvod, aby nový majitel měl Váš původní Photoshop ­(ten je vázán na majitele a ne na PC­). Dokonce i při jednorázovém nákupu, proč byste zákonitě musel prodávat své PC s Photoshopem ­(a cenu PC by to asi v takové míře nenavýšilo­) a pak si ho kupovat znovu? Není lepší to prodat bez Photoshopu, který budete mít dál na novém PC, a nový uživatel Vašeho starého PC si ho už koupí, pokud bude chtít? Podobně tak s hrami na Steamu. Nevidím důvod, abyste musel PC prodávat se všemi hrami, které tam kdy byly nainstalovány.

"vozit železo akumulátory­"

Jak se to vezme. Větší kapacita akumulátoru má negativní konsekvence, ale má i své výhody. Jednak je to naprosto běžný jev, že využitelná kapacita je nižší než celková. Nenabíjíte do 100 %, které akumulátorům moc nevoní. Také to znamená, že ta baterka méně cykluje, tedy má delší životnost. Pokud máte 60kWh baterii, tak 60 spotřebovaných kWh máte jeden cyklus. U 75kWh baterky je to ale jen 0,8 cyklu, tedy ta baterie vydrží o 25 % déle. Pokud si zaplatíte za 60kWh akumulátor, máte to levněji, než kdybyste kupoval 75kWh, ale můžete si to třeba na dovolenou dočasně navýšit na 75 kWh, tak mi to nepřijde zas až jako taková blbost ­(pokud to opravdu máte levněji­).

"natáčecí nápravy navíc ale tím že nemám předplatné tak je nemohu použít­"

Ale můžete. Mění se rozsah. 4,5° je ve standardu a kdo chce, může si připlatit za rozšíření rozsahu na 10°. Nic navíc nevyužitelného nevozíte. Otázkou samozřejmě je, zda zpoplatňovat i takovou pitomost, jako je rozsah natáčení.

Tohle umožňuje dočasně upgradovat auto, když něco potřebujete jen chvilkově ­(a nemusíte platit plnou cenu­). Tam je spíše otázkou, jak je nastavena ta cenová politika. Osobně se mi předplatné na funkce auta moc nelíbí, ale dokážu si představit, že jsou některé funkce, které skoro nikdy nevyužiju, ale občas by se hodily a je otázkou, zda za to platit plnou cenu při nákupu, nebo jen dočasně během používání auta, když to opravdu potřebuju.
Odpovědět0  4
Vlado70 (48) | 4.7.202218:23
"a je otázkou, zda za to platit plnou cenu při nákupu, nebo jen dočasně během používání auta, když to opravdu potřebuju.­"
Druhou otázkou je, či pri kúpe auta nezaplatím cenu za komplet všetko vybavenie. A neskôr pri dokupovaní nejakej funkcie sa už ,len nenabalí výrobca auta navyše. Aj tak sa to nebude dať nikdy zisti´ť, ako to vlastne je.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202218:51
To je jistě dobrá otázka a ono to bude nejspíš někde tak uprostřed. Vezměme si třeba teoretický příklad na motoru 1.0 MPI, který dávali do Citiga. Je jistě levnější vyvinout jeden motor, ten softwarově nahoře seříznout a z 55kW verze udělat ještě 44kW variantu, než vyvíjet neseřezanou 0.8 MPI se 44kW. To by bylo dražší na vývoj ­(vyvíjely by se motory dva a ne jeden­), také by se to hůř a dráž vyrábělo. 0.8 by sice byl materiálově menší, ale vzhledem k tomu, že by byly dvě linky s různými motory místo jedné, myslím, že by to ve výsledku bylo dražší a i ta 0.8 by byla ve výsledku výrobně dražší než seříznutá 1.0.

Ve výsledku je to tak spíše naopak a za přítomný lepší hardwarový díl, který je softwarově omezený, zaplatíte méně, než kdyby tam byl tam místo něj hardwarově ořezaný díl bez možnosti tuto funkci aktivovat softwarem. Plnohodnotná verze by byla dražší než takto, protože by si vývojové a výrobní náklady nemohla takovou měrou dělit se seříznutou 1.0.

Řekněme, že v původním případě by 0.8­/44kW stála 270 tisíc, 1.0­/55kW by byla za 300 tisíc. Tím, že uděláte SW lock na 1.0 a přestože je materiálově náročnější než 0.8, ušetříte na motoru 1.0­/44kW třeba 10000 proti 0.8­/44kW ­(dělí si vývoj i výrobní linky s 1,0­/55kW­). Takže třeba 1.0­/44kW dáte za 265 tisíc ­(5 tisíc na tom vydělá zákazník i výrobce­) a 1.0­/55kW opět díky tomu, že se nyní může dělit o náklady s 1.0­/44kW, může být také levnější, třeba za 295 tisíc ­(opět 5 tisíc pro zákazníka i výrobce­). A navíc má zákazník možnost si třeba za 30 tisíc aktivovat vyšší výkon ­(což ve výše uvedeném případě sice neplatilo, ale teoreticky by to šlo­). Bez SW locku by to auto musel prodat, koupit jiné, vyměnit motor, nebo by se trápil se slabším...

Tohle musí být výhodné pro obě strany, pro zákazníka i výrobce a samozřejmě bude záležet na funkci. Někdy na tom vydělá především zákazník, někdy především výrobce. Tohle bude dost variabilní.
Odpovědět0  1
Vlado70 (48) | 4.7.202219:34
Toto sa týka spaľovacích motorov. Pri elektromobile je to o menšej a väčšej baterke, akurát koľko je tam článkov batérie. Žiadny ďaľší vývoj, žiadna iná linka. Pri softvéri to isté. Najskôr musia všetko spraviť, zaplatiť a až potom zakázať a nechať si zaplatiť za odblokovanie.
Nič viac na vývoj, alebo výrobu. Spaľováky už nikdo nerieši.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202220:34
Šlo o koncept toho, jak to funguje. Spalovací motor byl jen ukázkou, na ten se vůbec neupínejte. Vždyť i u té baterky je rozdíl, zda budete mít dvě různé řady baterek nebo jednu a u půlky z nich budete část baterky softwarově zakazovat. Pokud věříte, že většina lidí si to ve výsledku po čase odblokuje, je logické a výhodné pro obě strany mít možnost si koupit levnější EV a později přecházet na větší kapacitu bez nutnosti jakéhokoli servisního zásahu. Nebo třeba mít ty výměnné stanice jako NIO a kapacitu se měnit podle potřeby ­(a podle toho také platit­). Pochopitelně bude pro výrobce průšvih, pokud se přepočítá a většina zákazníků na pozdější upgrade nepřistoupí a ty články se mu nezaplatí.

Software. Tady snad nemusíme řešit vůbec nic. Vždyť tohle je desítky let aplikovaný postup v softwaru pro PC. Většinu softwarů máte v různých verzích Standard, Pro, Ultimate,... a jen se Vám mění schopnosti softwaru podle toho, co si zaplatíte. Tady opravdu nerozumím tomu, jak něco takového může po desítkách let ještě někoho udivovat a považovat to za něco nenormálního a nefér. Máte třeba video editor a asi nikoho neudivuje, že v základní verzi to umí třeba max. 4K a H.264 se základní stabilizací, zatímco Ultimate verze bude podporovat 8K, H.265, pokročilou stabilizaci, práci s ProRes,... za větší peníze. Také platíte za odblokování funkcí, které tam už jsou, a nemyslím si, že Vám to u softwaru přijde divné. Proč u auta ano?
Odpovědět0  0
Vlado70 (48) | 4.7.202222:03
Možno som sa nevyjadril dosť presne ,čo som chcel povedať.
Ja si myslím, keď dá výrobca do auta silnejšiu baterku a degraduje ju na slabšiu. Zaplatí sa v cene auta tá silnejšia a nie tá slabšia, predsa nepredá auto lacnejšie ako ho vyrobil. A neskôr zaplatí zákazník to vylepšenie baterky ešte raz. Teda zvýšenú kapacitu baterky zaplatí dvakrát.
Veď ktorý výrobca by nechcel raz vyrobiť a dva krát mať zaplatené.
A že sa to robí pri softvéri? No je to tak, ale nech nikto nehovorí ,že je to pre zvýšené náklady.
Náklady na vývoj sú rovnaké.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 4.7.202222:29
"Zaplatí sa v cene auta tá silnejšia a nie tá slabšia, predsa nepredá auto lacnejšie ako ho vyrobil­"

Pokud počítá s tím, že se mu to zaplatí později, proč by ne? Resp. levněji. Nemůže přece prodávat slabší auto za cenu silnějšího, to by mu to při těch parametrech nikdo nekupoval. Říkám, základem je to, že ten zákazník ten produkt dostane za takovou cenu, jako by tam ta věc fyzicky nebyla, přestože tam je. Ta velkosériovost sráží cenu dolů a mnohdy je výhodnější a pro výrobce levnější tam tu věc dát, než dělat dvě verze ­"bez­" a ­"s­". Bylo např. běžné, že auto bez mlhovek mělo komplet elektrickou výbavu pro ně a jediné, co chybělo, byla ikonka na tlačítku a samotná mlhovka. Nebo nemělo klimu, ale bylo tam téměř kompletní potrubí a chyběly jen nejdražší části.

" Zaplatí sa v cene auta tá silnejšia a nie tá slabšia, predsa nepredá auto lacnejšie ako ho vyrobil­"

To skoro každý, ale nemůže mít nereálnou cenu vzhledem k tomu, co ten produkt nabízí.

"A že sa to robí pri softvéri? No je to tak, ale nech nikto nehovorí ,že je to pre zvýšené náklady. ­"

Jaké náklady? Tady se bavíme o segmentování trhu. Máte jeden produkt, jehož funkce jsou aktivní podle toho, které si zaplatíte.
Odpovědět0  0
Vlado70 (48) | 5.7.202211:48
Už vidím ako dá výrobca do auta o 25% väčšiu baterku, cena navyše aspoň 2500EUR ­(neviem presne,odhadujem­).
A keď si predplatíš dlhší dojazd, zvýši sa dojazd z 400 na 500km. A bude to sponzorovať v miliónoch áut.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 5.7.202212:17
"Už vidím ako dá výrobca do auta o 25% väčšiu baterku, cena navyše aspoň 2500EUR­"

Stačí se podívat cca 10 let zátky na Teslu a to ještě v době, kdy byly akumulátory nechutně drahé. Té se to asi i vyplatilo, ta to odhadla dobře ­(možná více než čekala­). Velká část zákazníků chtěla při nákupu ušetřit, kupovala levnější 60kWh auta, ale většina pak zvolila SW upgrade na větší kapacitu a ty peníze z těch lidí dostala. Jen o něco později. Tehdy to byly tak menší desítky tisíc aut, pokud vůbec. 15 kWh v té době bylo za cca 15×600 USD ­(tj. 9000 USD­), takže to mohlo být v nákladech na 10 tisíc aut cca 90 mil. USD.

Nevýhodou je, že je to auto těžší, má zbytečně větší spotřebu, více opotřebovává silnice a pneumatiky, pro výrobce to jsou větší náklady u těch, kteří nezvolí pozdější upgrade.

Výhodou je naopak to, že zákazník může ušetřit při nákupu a upgradovat poté, co zjistí, že to nebyla dobrá volba, nebo až našetří... Navíc se tato ­"výměna­" provede pár kliknutími v telefonu. Jeden nabíjecí cyklus není vyčerpání 60 kWh, ale 75 kWh, tedy o 25 % delší životnost. Baterka se také nenabíjí celá, tedy se vyhýbá vysokým procentům nabití a může se nabíjet rychleji. Zatímco u 60kWh baterky by nabíjení 54­-60kWh znamenalo rozsah 90­-100% bez započítání rezervy ­(tedy už velmi pomalu a u hranice plného nabití­), u SW zamčené baterky, která má ve skutečnosti 75 kWh, to je rozsah 72­-80% ­(tedy ještě tam, kde lze nabíjet docela rychle a daleko od hranice plného nabití­).

Každopádně tím nechci říct, že by to měli dělat všichni a že je to nějak super nápad tam mít o 25 % větší baterku, která je SW zamčená. Jen bych kategoricky neřekl, že je to úplný nesmysl, když to v určitých věcech má i své výhody. Ostatně skoro jako všechno.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.