reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přehled dění v oblasti hardware za prosinec 2005

6.1.2006, Milan Šurkala, článek
Přehled dění v oblasti hardware za prosinec 2005
Nemáte-li čas neustále sledovat dění v oblasti IT, ale přesto chcete být v obraze, pak vám pomůže přehled toho nejdůležitějšího, co se v průběhu minulého měsíce prosince stalo.

Grafické karty



GeForce 7800GS zrušena

Pokud jste se těšili na levnější variantu GeForce 7800GS, která měla mít 16 pixel pipelines, ale přitom stále vynikající výkon, musím vás zklamat. Brian Burke z nVidie pohřbil všechny naděje na vydání této karty. Mluvil ovšem pouze o PCIe verzi. Přesto o uvedení AGP verze pochybuji, naopak předpokládám, že se časem nějaká 16 pixel pipelines GeForce 7800 objeví, otázkou je, pod jakým názvem. Ale to je pouze má domněnka.


512MB GeForce 6600LE od Albatronu

Máte-li málo peněz a chcete se chlubit opravdu těžko překonatelnou grafickou kartou, pak pro vás má Albatron GeForce 6600LE a 6600 s 512MB paměti. Tyto karty jsou normálně velmi levné a větší paměť by díky své nic moc frekvenci ani neměla moc navýšit cenu.
Samozřejmě, 512MB grafické paměti je pro tuto kartu zbytečnost jak 20 palcová litá kola pro Škodu 105. Jenže, kdo se může chlubit 512MB grafikou? Tímto vás ale nenabádám k její koupi, nýbrž odrazuju. GeForce 6600 si bohatě vystačí se 128MB.


GeForce 6800GS pro AGP

GeForce 6800GS je trhák v grafickém mainstreamu. Za cenu kolem 7000Kč (a Gigabyte dokonce od 5600Kč s DPH) dostanete kartu s výkonem GeForce 6800GT.
Velkého zájmu se nVidia rozhodla využít i u sběrnice AGP, kde momentálně její nabídka končí kartou GeForce 6600GT, alespoň co se dostupnosti týče. Zde má společnost ATi navrch, nabídka je rozhodně pestřejší.
Bohužel, AGP GeForce 6800GS, konkrétně od Albatronu, bude tikat jen na 350MHz s 12 pixel pipelines (PCIe na 425MHz), čímž se výkonu GeForce 6800GT už přeci jen trochu vzdálí. 256MB paměti ale naštěstí zůstane na 1GHz, budou typu GDDR3.
GeForce 6800GS představil i XFX. Zde ale došlo ke změně k lepšímu, protože čip je taktován na 400MHz, čímž na PCIe verzi ztrácí jen 25MHz. Důvodem k nižším frekvencím je starší jádro NV40 s nativní podporou AGP. To není schopno dosahovat tak vysokých frekvencí jako jádro PCIe verze.

Kartám GeForce 6800GS jak pro verzi AGP, tak i PCIe se ale vyhne společnost Asus, jež má plné sklady starší GeForce 6800GT a pochopitelně je chce ještě prodat.


Pár střípků o nVidii G71

nVidia G72 a G73 budou nové 90nm čipy nVidie pro low-end a mainstream (tedy GeForce 7200 a 7600). G71 má být rovněž vyráběna 90nm technologií, ale má jít o high-endový čip. Mnoho se o něm neví, zatím prosakují informace, že by se snad mohl jmenovat GeForce 7900 Ultra a díky pokročilému výrobnímu procesu snést frekvence až 750MHz.


Výroba nových GDDR4 pamětí začala

Paměti GDDR3 jsou pekelně rychlé, ale i tak už pomalu přestávají stačit. Nahradit je mají nové čipy GDDR4. S jejich výrobou začala firma Hynix.
Konkrétně se jedná o 512Mbit moduly (tedy s kapacitou 64MB). Podle výrobců GDDR4 pamětí mají být dosaženy až dvojnásobné frekvence oproti GDDR3 pamětem, které se prozatím usadily na hodnotě 1,8GHz. Čipy Hynixu pracují na 2,9GHz, při 32-bitové šířce tak dokáží poslat za vteřinu 11,6GB/s. Klasické 256-bitové zapojení high-endových karet už zajistí propustnost 92,8GB/s.
Paměti GDDR4 najdou nejdříve své uplatnění asi v kartách ATi Radeon X1900 (R580), které by se měly objevit už tento měsíc, snad. To ještě prozatím s GDDR3 pamětmi, GDDR4 paměti jsou podporované a přijdou o něco později.


Majitelé AGP nezoufejte! ATi vás na holičkách nenechá

Pokud ještě disponujete zastaralou grafickou sběrnicí AGP a hodláte upgradovat na nějakou novější kartu, ale do výměny desky a nejspíš i procesoru se vám moc nechce, pak vás ATi potěší.
První vlaštovkou je Radeon X800GTO, který na sběrnici PCIe zaznamenal úspěch přímo velkolepý. Pro AGP by měl být postaven na jádře R420 s nativní podporou tohoto rozhraní (skvělé jádro R480 se tedy nekoná).
Rovněž nejsou ochuzeni ani zájemci o čipy s podporou Shader Model 3.0, tedy karet X1300 a X1600. Zde se ovšem jedná o nativní PCIe čipy, takže budou muset být vybaveny můstkem Rialto. X1800 pro AGP se prozatím nekoná a nejspíš ani nebude. Jako první byly představeny karty od společnosti GeCube.


Hraní her a úspora energie. Že to nejde dohromady? ATi Mobility Radeon X1600

Nehodlám tvrdit, že Mobility Radeon X1600 je tak úsporný jako integrované grafické čipy notebooků. Ty ovšem ani zdaleka neposkytují výkon, který je k hraní her potřeba.
Situace se zlepšuje až dnes, kdy se nabízí grafické karty i pro notebook, jsou tedy zaměnitelné. Výhodou je možnost upgradu, nevýhodou pak podstatně kratší výdrž baterie. ATi Mobility Radeon X1600 má nabídnout výkon a přitom rozumnou spotřebu elektrické energie, která se na výdrži baterie projeví méně drasticky než u předchozích čipů. Dopomoci ji k tomu má 90nm technologický proces a technologie PowerPlay 6. V úsporném režimu se voltáž sníží až na 0,95V, rovněž se sníží počet využitých PCIe linek (úspora cca 1,3-1,4W).
Parametry jsou podobné s desktopovým bráškou. Tedy 12 pixel pipelines, ale pouze čtyři RBE a texturovací jednotky, 5 vertex jednotek. Takt čipu se 157 miliony tranzistorů i pamětí činí 470MHz. Paměť má velikost 128MB a i s celým čipem se vejde na destičku o rozměrech 46×46mm. Tyto paměti pro společnost ATi vyrábí firma Infineon.

V blízké době bychom se rovněž mohli dočkat čipu Mobility Radeon X1800. Ten nabídne podstatně vyšší výkon, ale také ztrátové teplo a cenu, takže mainstreamové notebooky si jej příliš neužijí.


CrossFire na kartách Radeon X1000 realitou

Dual-GPU řešení ATi CrossFire je přístupné pro celou řadu grafických karet ATi Radeon X1000. Slabší modely X1300 a X1600 řeší komunikaci přes PCIe sběrnici, takže stačí mít dvě takové karty, desku se dvěma PCIe x16 sloty a hurá na to. Jinak, raději bych doporučil koupi jedné výkonnější karty, ale jak je ctěná libost.
Radeony X1800 však už tuto komunikaci nepodporují a vyžadují master kartu, která disponuje enginem na skládání obrazu. Již není limitována rozlišením 1600×1200 při 60HZ jak u Radeonů X800/X850. Nyní jsou i master karty k dispozici, dokonce i na našem trhu. Výkon karty jediné je podle testů s procesorem AMD Athlon 64 FX-57 8663 bodů v 3DMarku 05, další grafika zvedla výkon na 12848 bodů.

Bohužel, CrossFire nebude prozatím možný na kartách All-in-Wonder X1800 XL. Důvod je jednoduchý, AIW se v master verzi nedělá a pravděpodobně ani nebude. A dnešní master karty nedokáží zpracovávat obraz z TV tuneru. Není tedy možné sestavit konfiguraci tak, aby bez hardwarových zásahů (přehození karet, kabelů,...) bylo možné spustit TV tuner a využít CrossFire.

Vývoj softwaru, který by umožnil zpracování TV signálu na master kartě je podle ATi velmi složitý a tak prozatím (a možná vůbec) nebude. Naproti tomu u Radeonu X1300 a X1600 by žádný problém být neměl. Zde se na žádné master karty nehraje a není tedy problém zapojit kabel od monitoru ke kartě AIW. Ta by s druhou kartou umožnila CrossFire jako každá jiná X1300 či X1600 a přitom by TV signál šel vycházel z ní a druhá karta by o tom neměla nejmenší ponětí.

Když už jsme u těch karet All-in-Wonder, vzpomeňme rovněž ještě novější záležitost. Tou je ATi AIW 2006 PCI Express. Jinak řečeno, levná variace na téma All-in-Wonder. Je jím čip Radeon X1300. Ten tiká na 450MHz, paměti DDR2 o velikosti 256MB na 800MHz. Výkonem tedy dosahují na GeForce 6600, což není špatné. Ceny činí $199, což už není tak skvělé, ale vzhledem k výkonu a multimediálním čipům MicroTune 2121 a Theater 200 lze hovořit o ceně přinejmenším přiměřené.


Přetaktovaný Radeon X1800 XT i od Sapphire

Stejně jako Asus, i Sapphire přichází s přetaktovanou verzí Radeonu X1800 XT, který má lépe konkurovat 512MB GeForce 7800GTX, protože standardní verze toho není schopná. Zvýšení taktu z 625MHz na 700MHz u jádra a z 1500MHz na 1600MHz u pamětí tomu dopomohlo a tak se tyto dvě karty už mezi sebou mohou směle měřit.

Paměti jsou pochopitelně typu GDDR3 o velikosti 512MB. Na našem trhu zatím nejsou a není známá ani předběžná cena.


Gigabyte SilentPipe II i na Radeonu X1600

SilentPipe II je nový pasivní systém chlazení grafických karet, který se v praxi ukázal být až nečekaně efektivní. Nutnou podmínkou je aspoň trochu dobře vyřešené proudění vzduchu ve skříni, ale to by neměl být problém.
První kartou s tímto chlazení byla GeForce 6600GT a dle vlastních měření nebyl problém v klidu dosáhnout teplot kolem 29°C a při zátěži jsem se nedostal nad 42°C, což je vynikající výsledek. Samozřejmě, odstavení pomocných větráčku (ponechán jen ve zdroji+CPU) zvedlo teplotu na 55°C.
Nyní se tento systém dvou heatpipe, dvou velkých pasivů a masivního žebrování zabírajícího další pozici využívající podtlak daný rozdílem teplot vevnitř a vně dočkal i Radeonu X1600. Konkrétně jde o model (GV-RX16T256V-RH) s 256MB GDDR3 paměti splňující normu RoHS.


ATi Avivo Converter: GPU se nevyužívá!

Nevím co si mám myslet. Vážně! ATi nás dlouhou dobu krmila různými zvěstmi o tom, že její nové Radeon X1000 podporují hardwarové kódování videa a ukázalo se, že tomutak moc není. Na internetu se totiž povaluje cracknutý ATi Avivo Converter, který ke svému spuštění nevyžaduje karty této řady, ale spokojí se i se staršími Radeon či kartami nVidie i jiných výrobců.
Problém je totiž v tom, že nutnost použít tyto Radeony je pouze softwarově omezena ze strany ATi. A světe div se, i s jinými kartami lze dosáhnout podobného zvýšení výkonu, jaký nám byl společností ATi slibován. Ono jde totiž jen o optimalizací kodeků, které jsou mnohem rychlejší, přičemž z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že kvalita převedeného videa je odpovídající tomu, které by bylo na stejnou kvalitu převedeno jiným softwarem, ale za delší dobu.

Video se tak kóduje pořád pomocí CPU a zatím nebylo zjištěno, že by se při tom používala alespoň nějaká část GPU nových Radeonů.
Svůj starší Radeon jsem podtaktoval o 30%, což by už mohlo znamenat nějaký rozdíl, kdyby byla část GPU používána. Rozdíl nula nula nic. Tedy starších grafik se rozhodně ani netkne, otázkou je co by se stalo na Radeon X1000. ATi později prohlásila, že na hardwarové akceleraci pomocí GPU se stále pracuje. Doufám, že nyní už doopravdy. Ale, dobře i za ty optimalizace.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama