Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přehled dění v oblasti hardware za září 2005

4.10.2005, Milan Šurkala, článek
Přehled dění v oblasti hardware za září 2005
Nemáte-li čas neustále sledovat dění v oblasti IT, ale přesto chcete být v obraze, pak vám pomůže přehled toho nejdůležitějšího, co se v průběhu minulého měsíce září stalo.

Grafické karty




S3 Graphics se znovu snaží zaútočit na grafický trh

Možná budeme mít další konkurenci čipům nVidia a ATi. Dopomoci tomu má nová řada nazvaná Chrome S20. Ta bude vyráběna 90nm výrobním procesem, což by mělo zajistit vysoké frekvence i nízkou spotřebu, slíbená je i podpora multi-GPU (Multi-G).
Čipy jsou určeny pro sběrnici PCI-Express, stejně jako GammaChrome a DeltaChrome budou podporovat DirectX 9.0, samozřejmostí je několik dílčích vylepšení. Na trh by měly přijít tři řady grafických karet, S23, S25 a S27 (od nejméně výkonného po nejvýkonnější). Očekává se, že S27 bude mít osm pixel pipeline, což mi připadá docela málo, to by však částečně mohla vynahradit frekvence čipu kolem 700MHz a možná i více, stejně jako Multi-G technologie. Vysoký výkon při vyhlazování pak nedovolí pouze 128 bitová paměťová sběrnice. Podporovány jsou paměti DDR, GDDR2 i GDDR3. Pro mobilní použití by se měly objevit čipy XM23, XMS25 a XM27.

Nové čipy by měly být dostupné od listopadu. Otázkou je, zda se v listopadu skutečně objeví na pultech obchodů nebo si počkáme ještě nějaký ten měsíc. Dalším otazníkem jsou ovladače, které jsou alfou omegou grafických karet. Vždyť i ATi trvalo dost dlouho, než její ovladače Catalyst dosáhly akceptovatelné úrovně a o S3 Graphics si moc iluzí nedělám. Chlapci se budou muset snažit, ale přeji jim to.


nVidia zrušila G70 Ultra

Výše taktovaná GeForce 7800Ultra nebude. Důvody jsou k tomu dva. Prvním je ATi Radeon X1800 XT, který při ohlášených taktech 600/1400MHz bude mít výkon srovnatelný s GeForce 7800GTX, ale ne lepší. Ovšem později se objevily informace, že Radeon X1800 XT bude mít takty 625/1500MHz a to už by na překonání GeForce 7800GTX stačit mohlo.
Druhým důvodem je také to, že čip by snížil prodeje velmi dobře prodávané GeForce 7800GTX, což se nVidii do krámu zrovna nehodí a raději chce rychle a jistě nahrabat penízky na modelu GTX.


nVidia GeForce 6500

Už samotné uvedení GeForce 6600LE bylo trochu zvláštním počinem, nešlo vlastně o nic jiného, než o GeForce 6200 s SLI podporou. Byla akorát na jádře NV43, takže čtyři pixel pipeline mohly být v případě úspěšného pokusu o odemčení zbývajících čtyř doplněny na osm.
GeForce 6500 se zatím od 6600LE v ničem zmiňovaném neliší. Jádro ale tiká na 450MHz (6600LE 300MHz), paměti na 700MHz (6600LE 500MHz), ovšem model 6500 má paměti 64 bitové, což pro výkon není vůbec ideální. ATi Radeon X550 je tak se 128 bitovými pamětmi asi o 30% rychlejší. GeForce jako taková má výkon v normálních situacích dostatečný a plně s Radeonem konkurenceschopný, ovšem při vyšších rozlišeních a vyhlazování se projevuje 128 bitová sběrnice Radeonu, který je v těchto situacích i 2-3x výkonnější.

Otázkou je, proč je vlastně tato karta na trhu a kolik bude stát. Je podstatně lepší volbou než GeForce 6200TC, jdou odemknout pipelines, jádro má větší takty, má vlastní paměti i když 64 bitové. Oproti klasické GeForce 6200 a GeForce 6600LE má sice výkonnější jádro jako takové, ale při vysokých rozlišeních a vyhlazování ztrácí.


nVidia GeForce Go 7800GTX

Nástupcem velmi výkonné mobilní grafiky GeForce Go 6800 Ultra je model Go 7800GTX. Je však poměrně zvláštní, že k žádnému znatelnému ořezání nedošlo, takže se stále může pochlubit 24 pixel pipelines, vertex jednotek je pouze šest místo osmi, ale jak je známo, ty na výkon nemají zásadní vliv.
Ani takty nebyly příliš sníženy, ze 430/1200MHz na 400/1100MHz, což je opravdu minimum. Disponuje inovovanou technologií PowerMizer 6.0, která snižuje spotřebu čipu, ten se může "pochlubit" 65W stejně jako předchůdce při nepoměrně vyšším výkonu. Sice i tato hodnota je na mobilní řešení vysoká, ale vzhledem k výkonu je pochopitelná. Teď se jen můžeme těšit na 90nm čipy nVidie, které by měly spotřebu opět o něco snížit.


Asus GeForce 7800GT Dual

Přestože byla avizována deska se dvěma grafickými čipy GeForce 7800GTX na jednom PCB, dočkali jsme se od Asus duální grafiky, ale s mírně pomalejšími čipy GeForce 7800GT.
Bude se vyrábět pouze v omezené edici 2000 kusů, přičemž každý bude označen pořadovým číslem. Každé grafické jádro má k dispozici 256MB GDDR3 1,6ns pamětí, které ale v základu běží na 1000MHz (1,6ns by mělo dovolit kolem 1250MHz). Negativem je především cena, která má činit €999, což je rozhodně více než dvojnásobek za dvě samotné srovnatelné karty GeForce 7800GT, které stojí €449.


Chartered i UMC bude vyrábět čipy ATi

TSMC nebude jedinou firmou vyrábějící čipy pro společnost ATi. Ta uzavřela smlouvu se Singapurskou firmou Chartered na výrobu 130nm čipů, jmenovitě to bude Imageon 2240. Ten je vysoce výkonným mediálním čipem používaný zejména u fotoaparátů s digitálním fotoaparátem. UMC pak bude vyrábět čipy ATi R521, RV516 a RV531, což jsou jen jinak pojmenované R520, RV515 a RV530. Důvodem je prý velmi nízká výtěžnost čipů vyráběných TSMC.


ATi Radeon X550XT, není toho už trochu moc?

Tady to někdo už vážně přehání. GeForce s rozšiřováním modelů 6600 a uvedením 6500, ATi pak neuvěřitelným množstvím modelů X800. A aby to opravdu nebylo málo, představila Radeon X550XT. Hesla "Když už, tak už" se ATi drží velmi dobře. X550XT toho totiž s X550 paradoxně nemá moc společného, jak by se na první pohled dalo očekávat.
Je založena na jádře RV410, tedy tom, co používá Radeon X700. Zde došlo k zajímavé situaci, když byly amputovány čtyři pipelines, takže X550XT má pouze čtyři pixel pipelines. Na druhou stranu, pro výkon až ne tak moc důležité vertex jednotky zůstaly, takže jich je celkem šest. To je asi poprvé, co počet vertex jednotek překračuje počet pixel pipelines. Obyčejně jich je poloviční až třetinový počet. Ovšem je nutno říct, že X550XT není vůbec špatná karta, je jen trochu divná. X550 nahrazuje X300 (což není až tak zajímavé, ale je skvělé, že jsou za stejnou cenu), X550XT nahradí spíše řadu X600, oproti které nabízí Shader Model 2.0. Takty ani ceny zatím nejsou známy.


ATi rozšiřuje nabídku Radeonů X800 o model GTO

Jak již bylo řečeno před chvíli, ATi v řadách Radeon X800 dělá pěkný guláš. Po příchodu X800GT, která je skvělou výkonnou kartou se skvělým přetaktovávacím potenciálem, leč je značně nedostupná, přichází Radeon X800GTO.
Ta má už 12 pixel pipelines a stále šest vertex jednotek. Takty činí 400MHz, což je sice méně než u modelu GT, nicméně o polovinu vyšší počet pixel pipeline zvýšil fillrate z 3,8GPixel/s na 4,8GPixel/s. Stejně jako u modelu GT má 128MB verze pouze 700MHz DDR paměti s nepříliš vysokou možností taktování (pozor, mohou být 128 bitové!), 256MB verze už má GDDR3, které samy o sobě běží na dosti vysoké frekvenci 980MHz, přičemž tento údaj lze také ještě o něco zvýšit. Každopádně, pokud narazíte na jádro R430, vyšších taktů se nedočkáte, R423 je na tom podstatně lépe a pokud budete šťastnými majiteli karet s čipem R480, pak pro vás 500MHz určitě nebude konečná.

Obrovskou výhodou karet je jejich nízká cena, která činí 6000Kč s DPH za 256MB verzi. Vzhledem k tomu, co z karet lze taktováním obyčejně dostat, se jedná o skvělou koupi. Ovšem ještě na trh pořádně nedorazil model GTO a už je ohlášen model GTO2, který bude mít 16 pixel pipelines. Modely GTO se dočkají i svých AGP verzí, bohužel model GT nikoli.

nVidia se snaží odpovědět konkurenční GeForce 6800XT, kterou oproti původním plánům vypustila volně na trh (nejdříve se mělo jednat pouze o OEM karty). Ta však není ničím jiným, než přejmenovanou GeForce 6800LE, která je na trhu už pěknou dobu. Došlo pouze k velmi mírnému navýšení frekvencí. Tato karta je podobným kouskem jako Radeon X800GT, tedy s osmi pipelines a možností přetaktování a odemčení, ale horší paměti DDR bohužel taková kouzla neumožňují. Z čehož plyne menší prodejní úspěch.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.