Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia
18.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Výrazným slevám elektromobilů Tesla jsme se už několikrát věnovali. Vypadá to, že konkurence to nenechá bez odpovědi a ceny dalších elektromobilů zamíří směrem dolů. Nyní se přidává čínská elektromobilka XPeng i další.
odb (417) | 18.1.202323:18
Ak su zvesti o radikalnom znizeni predobjednavok pravdive, tak ja vidim prave toto ako dovod preco Tesla zlacnuje. Tesla nema siet predjacov, nieje naucena predavat­/lakazat zakaznikov, tak musi nieco robit aby tie predobjednavky uplne nevymizli. Bez nich by mala vecsi problem ako nizsie trzby­/zisky pri nizsich cenach.

Tesla ma konkurneciu a doterajsi model uz je nedostacujuci a bude musiet ho zmenit aby sa dostala k sirsiemu spektru zakaznikov. Predsalen je tu este stale vela ludi, co si nekupi auto cez e­-shop bez toho aby si ho neohmatala. Jedinecnost vyprchava a budu musiet popracovat aj dalsich veciach, lebo Tesla moze postupne upadat.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Bespi (140) | 19.1.20239:20
Bylo by dobre nastudovat proc se to stalo :­-­) . Jinak Tesla pripravuje rozsireni vyroby ­- novou tovarnu a rozsireni stavajicich.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 19.1.202314:13
To rozširovanie môže byť dobrý krok k vybudovaniu predajnej siete a jej dostatočnému zásobeniu. Tým pádom aj objednávky zase budú, lebo je určitý podiel vodičov, ktorí si nekúpia skladovku, ale budú ho chcieť mať prispôsobený.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3270) | 19.1.202311:06
"Ak su zvesti o radikalnom znizeni predobjednavok pravdive­"

Jak už bylo řečeno několikrát, jde o to, kde se zastavíte v kladení otázek. Pokud zůstanete jen u ­"zda­" ­(resp. ­"ak­"), tak Vám může vyjít úplně něco jiného, než když se také začnete ptát ­"proč­" ­(­"prečo­").

Čína. Lockdown, zastavení výroby, objednávky se kupí. Rozvolnění, výroba se rozjíždí, docela logicky se pak počty nesplněných objednávek snižují, protože byly navýšeny lockdownem. Otázkou není ­"proč to klesá­", ale ­"proč to narostlo­", a tedy to má z čeho padat ­(což pak umožní ten pokles­).

USA. Když se od vlády dozvíte, že za pár měsíců dostanete na auto slevu několik tisíc dolarů, tak i Vy sám byste si jistě těch pár měsíců počkal, ne? Pokles objednávek je naprosto logický.

Teď se to asi hodně rozjede, v létě­/na podzim to možná o něco ochladne po prvotním nárůstu v těchto měsících. Teď je tu tolik proměnných ­(výpadek dotaci v jedné zemi, příchod dotací v zemi druhé, rozšíření výrobních kapacit, oznámení dvou nových továren, slevy po celém světě­), že hodnocení stavu Tesly na základě prodejů bude hodně dlouho dost komplikované.

"Tesla ma konkurneciu a doterajsi model uz je nedostacujuci a bude musiet ho zmenit aby sa dostala k sirsiemu spektru zakaznikov­"

Je ­"nedostačující­", a proto 3 roky starý Model Y a 5 let starý Model 3 trhly v posledním čtvrtletí prodejní rekord. Je ­"nedostačující­", a proto 7 let starý Model X a více než 10 let starý Model S se i s nenáviděným yoke volantem prodávají v posledních čtvrtletích stále lépe a jde o téměř rekordní počty za celou 10letou kariéru těchto modelů. Jasně, inovace to bude chtít ­(modernizace Modelu 3 by měla přijít brzy­), ale nějak tak nevidím, jak je to ­"nedostačující­". Na těch rekordních prodejích ­(a to ještě před zlevněním­) to tak nějak... nevidím.

"Predsalen je tu este stale vela ludi, co si nekupi auto cez e​­-shop bez toho aby si ho neohmatala.­"

Opět si nepokládáte správné otázky. Jestli Vás zajímá budoucnost, tak se logicky nemůžete ptát, co budou dělat zákazníci dnešní, ale zákazníci budoucí. Tady neřešte zákazníky, kterým je dnes 40+, a kteří s tím patrně budou mít ve větší míře problém, ale řešte to, zda si auto přes e­-shop za pár let nekoupí zákazník, kterému je dnes 20­-25, tedy ten, kdo od 10 vyrostl na smartphonu a přes e­-shop si kupuje už roky v podstatě všechno od jídla přes elektroniku až po boty. To je úplně jiná generace lidí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 19.1.202314:34
Odhliadnuc od dnešných 20­-25 ročných, vy by ste si kúpili auto cez internet. Teda vy ste skúsený a máte fakt veľký prehľad, tak by vám to nerobilo problém. Ale vžite sa do niekoho, čo sa v autách nevyzná.
Moja 25 ročná dcéra si z e­-shopu objedná tri kabelky, čo sa jej páčia, po dodaní si jednu vyberie ­(po fyzickej kontrole­) a zvyšné dve vráti. Ale neviem si predstaviť, že by si takto kúpila auto.
Uvedomte si, že auto nie je bežný spotrebný tovar. Niekto si prečíta veľkosť kufra 400 litrov a nedokáže si predstaviť, aký je to vlastne objem a či do neho strčí kočík pre dvojičky. Alebo má výšku 190 cm a netuší, či nebude obíjať hlavu, prípadne vzadu kolená. To je ako nehnuteľnosť, ktorú si tiež najskôr prehliadnete. A keď už si to v autosalóne pozriete, nie je dôvod tam neuzavrieť zmluvu a dať zálohu a po doručení a skontrolovaní doplatiť zvyšok ­(predpokladám, že v internetovom predaji nebude o nič lacnejšie­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3270) | 19.1.202315:21
"Odhliadnuc od dnešných 20​­-25 ročných, vy by ste si kúpili auto cez internet. Teda vy ste skúsený a máte fakt veľký prehľad, tak by vám to nerobilo problém. Ale vžite sa do niekoho, čo sa v autách nevyzná. ­"

Já nevím. Na to jsem už asi moc starý. Jenže o mně ani o Vás nejde, jde o ty mladé. A tady bych intuitivně čekal přesný opak toho, co Vy. Tedy že nákup aut na internetu budou provádět zejména ti, kteří těm autům nerozumí. Je třeba si uvědomit, že dnes se auto stává počítačem na kolech a typické vlastnosti auta jako takového přestávají být důležité. I proto se tak rozmáhá operativní leasing. Zjistíte, že jste si koupil auto s malým kufrem? No tak si příští rok,... pronajmete auto jiné. Může se nám to nelíbit, ale sem ta doba spěje, auto začíná být spotřebním zbožím jako telefon.

"Uvedomte si, že auto nie je bežný spotrebný tovar.­"

Viz výše. To je právě to, nač je potřeba dávat pozor. Pro nás není. Ale pro nastupující generaci začíná být. Navíc se tu přece nebavíme o něčem hypotetickém. Tesla prodala přes internet několik milionů aut. Takže mnoho lidí s tím očividně nemá moc velký problém. A jaký problém s tím budou mít ti, kteří na nákupech na internetu doslova vyrostli? Určitě ne tak velký jako Vy nebo já.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 19.1.202315:43
"Tesla prodala přes internet několik milionů aut. Takže mnoho lidí s tím očividně nemá moc velký problém.­"

Iný spôsob ani nemali. A určite by ste s tým ani vy, ani ja nemal problém.

Ale keď už tu popisujete zmenu a operatívny lízing, tak to asi predpokladáte, že dnešní mladí budú zarábať niekoľkonásobne viacej ako my, lebo ten lízing bude dosť drahý.
Napriek tomu, že ­"ale sem ta doba spěje, auto začíná být spotřebním zbožím jako telefon­" mi nepríde, že auto v takej cene radíte k spotrebnému tovaru. Ako keby som povedal, že jachta je spotrebný tovar, byt je spotrebný tovar, ...
Ja by som povedal, že spotrebný tovar sa ináč definuje.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3270) | 19.1.202316:13
"to asi predpokladáte, že dnešní mladí budú zarábať niekoľkonásobne viacej ako my, lebo ten lízing bude dosť drahý. ­"

Ne, proč by měli? Uvědomte si, jaké náklady na auto opravdu ve skutečnosti máte se vším všudy. Ono se to nezdá, ale tam lítají opravdu hrozivé částky. Ono Vám to přijde, že to nic moc není, ale pokud si máte koupit nové auto, tak si na něj musíte odkládat a to také nejsou zrovna stokoruny. To není zas tak těžká matematika. Auto za půl milionu, třeba každých 10 let. No, za 10 let tam budete mít pojistku s havarijním tak za 100­-150 tisíc, základní servis 50 tisíc, alespoň dvě sady gum, dalších 20 tisíc, dálniční známky 15 tisíc, a spoustu dalších drobností, které se nasčítají. Bez paliv jste na 750 tisíc ani nemrknete, a to když se na tom autě vůbec nic nepokazí. A to si myslím, že jsem ty náklady ještě docela podhodnotil.

750.000­/120 to máte v průměru 6250 Kč měsíčně, když si to auto koupíte jednorázově, s prodejem vozu po 10 letech to bude tak 650.000­/120, cca 5400 Kč­/měsíčně. V operáku Vás to vyjde obvykle tak někde k 7500 Kč­/měsíčně, což je pochopitelně více, jenže za těch 10 let budete mít 2 auta ­(jedno o generaci novější­), ne jedno. Neříkám, že to bude levnější, to zas ne, ale zas tak zásadně dražší, aby člověk musel být násobně bohatší, to není.

Teď do toho hoďte ještě palivo, řekněme 1000 km měsíčně, spotřeba 6,5 litrů na 100km, 65 litrů po 35 Kč, dalších 2300 Kč. To máte při jednorázovém nákupu 7700 Kč­/měsíc ­(operák 9800 Kč­/měsíc­). Vám to asi opravdu nepřijde, ale i při jednorázovém nákupu je auto sakra drahá legrace. Spočítejte si to.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 23.1.20239:33
Myslel som to tak všeobecne, neviem, prečo ste to hneď otočili na priamy nákup. Keď už sme sa bavili o nákupe cez internet a elektrické autá, ktorú budú sakra drahšie. A keď zoberiem tú vašu poslednú sumu 9800 Kč­/mesiac a budú musieť platiť ešte hypotéku, tak sa to môže vyšplhať na 30 tisíc mesačne ­(keď už počítate auto ako spotrebný tovar, tak som nasadil splatnosť hypotéky na 10 rokov tiež­) a to som asi dosť podhodnotil v dnešnej dobe. Vzhľadom na to, akú máte priemernú mzdu, tak na život vám už moc neostalo. Teda aby som to zase vysvetlil, samotná priemerná mzda je dosť vysoká. Ale dúfam, že nepredpokladáte, že mladí ľudia budú dosahovať túto priemernú mzdu. Priemernú mzdu veľmi dvíhajú vysokopríjmoví ľudia a starší ľudia s vyššími platmi, ktoré sa im ­"naakumulovali­" za dlhé roky práce. Asi som mal napísať skôr median. A aj to by sa musel rátať v danej vekovej kategórii. Preto som písal, že budú musieť zarábať viacej ­(niekoľkonásobne je 2x a viacej, každý podľa šikovnosti­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3270) | 23.1.202311:52
"Myslel som to tak všeobecne, neviem, prečo ste to hneď otočili na priamy nákup.­"

Jaké otočení? Na co jiného mám reagovat, když jste řekl: ­"keď už tu popisujete zmenu a operatívny lízing, tak to asi predpokladáte, že dnešní mladí budú zarábať niekoľkonásobne viacej ako my, lebo ten lízing bude dosť drahý­"

Bavíme se snad o srovnání operativního leasingu a přímého nákupu. Nebo o čem se teda bavíme na základě výše uvedené věty? Sám jste řekl, že ten leasing bude drahý. Tak se logicky snažím vyčíslit, jak nechutně drahé to teda bude.

Jestli Vás běžné auto při jednorázovém nákupu stojí 7700 Kč­/měsíc a na operáku 9800 Kč­/měsíc, fakt nevím, proč by člověk musel vydělávat 2krát tolik. Musí vydělat o 2100 Kč více. To není 2krát tolik. Medián je u nás 35000 Kč­/měsíc. Když bude vydělávat 37000 Kč místo 35000 Kč, tak to utáhne úplně stejně, jako kdyby si to auto koupil jednorázově. To je necelých 6 % navíc, přičemž ale i se započítáním prodeje auta budete mít v prvním případě auto 0­-10 let staré, ve druhém 2×0­-5 let. Pro někoho to výhoda je, pro někoho ne.

Nevím, co s tím má společného hypotéka. Pokud s hypotékou neutáhne operativní leasing, tak s ní pravděpodobně neutáhne ani standardní auto, protože tam máte rozdíl 2000 Kč.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 25.1.202314:08
Tak za prvé, pozrite si celé vlákno, ale operatívny lízing ste úplne prvý vy spomenul, len aby ste mi dokázal, ako to nie je nevýhodné oproti priamemu nákupu ­(začali sme s priamym nákupom cez internet­). A za druhé, stále počítate lízingové náklady pre obyčajné auto a ja píšem, že ten násobný plat bude treba pre elektrické auto, lebo v budúcnosti budú mladí len to nakupovať, keď im už EU chce klasické zrušiť.
Typické u vás, začnete dokazovať niečo dokazovaním niečoho iného a dokonale všetko domotáte. Teda hlavne oponenta.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3270) | 25.1.202315:14
"Typické u vás, začnete dokazovať niečo dokazovaním niečoho iného a dokonale všetko domotáte. ­"

Teď to přeženu, protože nákupy aut na internetu existují, ale řekněme, že neexistují. Ano? Řekněme, že neexistují nákupy aut na internetu, ať to zjednodušíme a nezamotáte se v tom.

Jestli Vám mám ukázat, proč si myslím, že lidé budou v budoucnu běžně kupovat auta na internetu, tak Vám to naprosto logicky nemůžu ukázat na neexistujících dnešních nákupech aut na internetu ­(předpoklad první věty­), ale musím přinášet argumenty z jiných oblastí, které mají podpořit mé původní tvrzení, proč předpokládám, že to tak bude. Nemůžu to ukázat na tom, o čem se bavíme, že tu bude existovat, pokud to neexistuje ­(znova, první věta, pro zjednodušení předpokládáme, že nákupy aut na internetu neexistují­). Chápete? Musím sáhnout jinam.

Operativní leasing, sdílení, všechny tyto odbočky, které Vy považuje za off topic, jsou naopak právě k tématu. Měly Vám ukázat tu původní myšlenku. Vztah mladých lidí k autům ­(ale i všem jiným věcem­) se mění. Není stejný jako u nás. Ti nemají takový problém jezdit na sdílených kolech, předplácet si telefon a měnit jej co rok nebo dva, nemají takový problém si půjčit auto z HoppyGo a podobných služeb, nemají takový problém měnit v průběhu života zaměstnání i několikrát a stěhovat se za ním, měnit bydliště, kdy se vlastní byt naopak může stát přítěží,...

Nemůžete předpokládat budoucnost na základě Vašich vztahů k věcem. Tyhle všechny ­"odbočky­" pořád souvisí s původním tématem. Vztah mladé generace k věcem se prostě mění. A proto si myslím, že se bude měnit i k autům. Dnes je doba předplatných, splácení,... a s tím související flexibility. Ne té rigidnosti, která souvisí se staršími generacemi.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 26.1.202311:35
Preto som aj písal, že budú potrebovať omnoho vyššie platy, ak pristúpia na takýto model, že si budú všetko ­"splácať­".
Nemyslím si, že väčšina pristúpi na takýto model ­"preplácania­" všetkého, čo budú potrebovať. Samozrejme, že firmy nás do toho budú nútiť, lebo takýmto spôsobom viacej zarobia, však načo ináč by to robili.
Ale však dajte si do google kalendára poznámku o 10 rokov a potom tu napíšte, ako veľmi sa nakupuje cez internet auto. :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3270) | 26.1.202312:25
Splácení ale nemusí být nevýhodné. To už záleží na konkrétní službě a frekvenci toho, jak často kupujete nový produkt. Navíc flexibilita sice není něco hmatatelného, ale pro někoho to má vysokou cenu. Na to nesmíte zapomínat, to je i subjektivní záležitost.

"Ale však dajte si do google kalendára poznámku o 10 rokov a potom tu napíšte, ako veľmi sa nakupuje cez internet auto. :​­-­)­"

A proč až za 10 let? Nemůžeme se podívat třeba už na dnešní data?

https:­/­/www.irozhlas.cz­/zivotni­-styl­/auto­/auto­-online­-nakup­-elektromotor_1902150749_pj ­(Článek z roku 2019! Cituji: ­"Online nákup si dokáže představit 40 procent lidí ve věku 20 až 29 let. To znamená, že tohle je segment, který nám postupně dorůstá, bude si auta kupovat, takže online bude ještě normálnější varianta a spousta z nich ho nakonec bude volit­")

https:­/­/www.e15.cz­/byznys­/obchod­-a­-sluzby­/pruzkum­-cesi­-si­-oblibili­-nakupovani­-vozu­-pres­-internet­-a­-misto­-autopujcoven­-preferuji­-carsharing­-1346742 ­(Článek z roku 2018! V roce 2016 to bylo 18% v roce 2018 už 29%, půlka lidí by si auto ráda zkusila, půlka to nepotřebuje­).

Vždyť Vy ignorujete už současnost. Říkám Vám to pořád, nemůžete pořád posuzovat svět podle toho, jak ho vidíte Vy. Svět se mění. To, co Vy považujete za normální, není normální pro nastupující generaci.

Nikdy jste neslyšel třeba o Carvagu? Vyberete auto online, dovezou vám ho domů. Nelíbí se Vám? Do 14 dní vrátíte. Nebo CarMax? Do 30 dní můžete auto vrátit. Co taková Carvana? Koupíte auto online, to Vám dovezou do jakéhosi ­"automatu­", ze kterého si ho vyzvednete. Carvana prodala online přes 400 tisíc aut v roce 2021. NowCar, Vroom, HeyCar,... A to jsem vybral jen některé. Navíc se zde bavíme především o ojetých autech, u kterých je prohlídka před koupí ještě důležitější. Proč existuje tolik firem na online prodej aut, když si to online podle Vás nikdo nebude kupovat? Vždyť je takto už kupují dnes.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Choakinek (1235) | 18.1.202322:07
"...ačkoli mnozí tyto kroky z posledních týdnů vnímají jako poslední záchvěvy před smrtí...­"

No, krach Tesly by mnohým otevřel oči, nicméně si myslím, že k němu nedojde. Tesla je svázaná tolika zájmy, že se to nedopustí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(4)
shall (39) | 18.1.202322:58
Někteří vnímají jako poslední záchvěvy před smrtí cokoliv co Tesla udělala za posledních 15 let.

Smůla pro tyto lidi je, že Tesla je vysoce zisková, téměř bez dluhů a ještě má 20 miliard dolarů cash.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(6)  nízká(2)
asip80 (1001) | 19.1.20234:10
To je kouzlo dotaci. Hodne to deformuje vnimani realneho stavu. Mimochodem bodobne to vnimal i Musk a to jeste celkem nedavno. ;­)

Btw co si mam predstavit pod pojmem ­"temer bez dluhu­"?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(4)
Bespi (140) | 19.1.20239:22
Dotace a Tesla je zaklinadlo, realita je uplne jina :D . Tradicni automobilky tech dotaci dostavaji radove vic.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(1)
Neverminde (329) | 19.1.20239:26
To neni vubec pravda. Tradicni automobilky co vyrabi spalovaci motory musi za emise jeste platit a ty penize jdou prevazne tem co vyrabi elektromobili. Musk jen od Nemcu dostal dotaci 1,14 miliardy eur a to jen za Berlinskou tovarnu. Jake dotace pak musi dostavat dalsi ze je zeleny.. Tak ze pak nema byt ziskova, kdyz mu ty auta zaplati danovy poplatnici..

(Pak se nedivim kvalite tech aut)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(2)
Milan Šurkala (3270) | 19.1.202310:49
"Musk jen od Nemcu dostal dotaci 1,14 miliardy eur a to jen za Berlinskou tovarnu­"

Opravdu ji dostal? Možná máte nějaké novější informace než já ­(pak bych prosil o odkaz­), ale pokud vím, tak Tesla žádost o dotaci stáhla a berlínskou továrnu postavila bez této dotace.

https:­/­/www.ft.com­/content­/98f9a39c­-de78­-4cbf­-b98b­-0955db98c7dd

Každopádně, každá miliarda by potěšila, to je bez diskuze, ale ať si to také trochu uvedeme do kontextu, 1,1 mld. EUR ­(cca 1,2 mld. USD­) jsou příjmy Tesly za necelých 6 dní a čisté zisky asi za 33 dní.

"Tak ze pak nema byt ziskova, kdyz mu ty auta zaplati danovy poplatnici..­"

Jen tak mimochodem, Ford třeba jen za roky 2020+ dostal v USA ­(nemluvě o dalších státech­) z různých míst dotace a daňové úlevy ve výši přes 1,7 mld. USD... a je ztrátový. Podle této Vaší logiky, kdy mu ty továrny a auta zaplatí daňoví poplatníci, by měl být vysoce ziskový Ford... a není.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(0)
zolo_sk (1217) | 19.1.202314:07
A to ešte neprišiel na to, že keby tú fabriku mal u nás, tak platí tretinu miezd tých z Nemecka. Asi aj preto ide Volvo ku Košiciam a má vyrábať čisto len elektrické modely. Len škoda, že je tu už vyčerpaný pracovný trh v automobilovom priemysle. Predsa len na takú malú krajinu ­(infraštruktúra­) a počet obyvateľov je tých automobiliek už veľa ­(Kia pri Žiline, Landrover pri Nitre, Stellantis Slovakia ­(do januára 2021: Groupe PSA Slovakia, do roku 2016: PSA Peugeot Citroën Slovakia­) v Trnave, VW Bratislava.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.