reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Project Morpheus: VR headset od Sony se představuje

27.3.2014, Jan Vítek, aktualita
Project Morpheus: VR headset od Sony se představuje
Mezi zprávami hodnotícími akvizici firmy Oculus VR společností Facebook se objevila i jedna další, která se rovněž týká VR headsetu. Jenomže jde o Project Morpheus, který vede společnost Sony.
Pod názvem Project Morpheus se tedy ukrývá VR headset od Sony, která jej připravuje pro své konzole PlayStation 4. Nedávno pak na GDC 2014 proběhla firemní prezentace, kde byl ukazován již v podstatě hotový a fungující headset a nyní se můžeme podívat na dvě videa. První je přímo z prezentace a druhé pak ukazuje použití samotného headsetu.


Samotná prezentace trvá téměř hodinu a hovoří v ní softwarový inženýr Anton Mikailov pracující v sony a také R&D ředitel SCEA Richard Marks. Mluví o tom, co můžeme očekávat od samotného headsetu, jaké problémy musely být při jeho vývoji překonány a také o technických detailech projektu Morpheus a dnešní verzi vývojové sady. Těšit se můžeme na displeje s rozlišením 1080p, 90° zorné pole, akcelerometr a gyroskopy. Pro sledování pohybu hlavy se použije technologie PlayStation Move. Anton Mikailov také několikrát zdůrazňuje dojem přítomnosti ve hře, který bude pochopitelně u VR helmy neobyčejně silný. Ve spojení s tím je důležité, aby veškeré, či téměř veškeré záběry byly z pohledu hráče, čili herní vývojáři by měli zapomenout na umělecké záběry z jiných pohledů než od herní postavy, což by mohlo být pro hráče i vyloženě nepříjemné.

Dále tu jsou také jiné otázky týkající se herního designu, třeba zpracování rukou, kde může být hráči divný rozdíl mezi pozicí své vlastní ruky a pozicí jeho virtuální ruky, což se týká především stěn (pozice rukou tedy může být ovladačem také snímána). V realitě žádnou zeď před sebou mít nemusíme, ale ve hře je a pak vyvstává otázka, zda má ruka zdí projít, nebo se o ni zaseknout, či snad něco jiného. I to je spojeno s tím, že pokud pohyb ruky ve VR nebude odpovídat realitě, pak oči budou vnímat něco jiného než ostatní smysly a mozek bude lehce zmaten, což může být opět nepříjemné. Prozatím nejlepším řešením kupodivu je, aby ruka zdí prošla, což dá hráči lepší pocit přítomnosti ve hře, i když realitě to samozřejmě neodpovídá.






Nejdůležitějším aspektem tedy dle Sony je právě onen pocit přítomnosti, který je ale velmi snadné porušit. To může dobře zařídit třeba zpoždění při vykreslení, které je ve virtuální realitě daleko větším problémem než při sledování monitoru a stejně tak jde o nutnost dosažení dostatečného počtu snímků za sekundu, a to za všech okolností. Pak tu je otázka kalibrace, pod čímž se skrývá i design herního prostředí, které musí být konzistentní a proporce objektů musí odpovídat skutečnosti, a to především u her, jejichž grafika se snaží být realistická. A pokud se toto všechno podaří, nejlépe je to ještě podtrhnout kvalitním pozičním audiem. Sony se chlubí, že jeho virtuální poziční audio dokáže znít tak, jako bychom kolem sebě meli posázeno na 60 reproduktorů, takže bude možné sluchem relativně přesně určit zdroj zvuku. Headset nám umožní využít různá sluchátka, která si budeme moci připojit přímo do něj.





Jiným způsobem pro zvýšení realističnosti je mít po ruce stejné, nebo alespoň podobné ovladače a jiné objekty, jaké máme i ve hře. Příkladem budiž závodní hra, kde k lepšímu pocitu pomůže nejen volantový ovladač, ale také židle, v níž bychom měli sedět ve stejné poloze, v jaké je i naše virtuální ego. To samé platí i pro střílečky či sportovní hry a pokud se již chystá tříselní přípojka, pak i pro erotické.





Díky tomu všemu se hráč může do herního světa ponořit daleko více než při sledování hry na TV či monitoru, vidí a potažmo slyší jen v herním světě a to s sebou přináší i zesílené emoce a další nebezpečí. Tím může být pocit závratě, klaustrofobie a jiné fobie či prostý strach.

Zmíněné snímání polohy rukou však může hře dodat další rozměr, a to v multiplayeru. Není těžké si představit, že tak bude možné nonverbálně komunikovat, což se týká nejen odesílání jiného hráče do patřičných míst, ale třeba i hraní na virtuální nástroje nebo prostá gestikulace při rozmluvě. Zde bude jen záležet na tom, jak dobře bude pohyb rukou snímán a zda se to bude týkat třeba i jednotlivých prstů. To můžeme zařadit pod sociální aspekty, kam patří i to, že obraz zprostředkovaný hráči s helmou budou moci sledovat i ostatní třeba na televizoru.

Prozatím má Sony připravena různá dema, kde je možné použít i snímání rukou, a působit tak na okolní prostředí. Pak tu je také hra Valkyrie od CCP simulující souboje vesmírných lodí a speciální verzi hry Thief si připravil Square Enix.


Jisté pak je, že Sony se svým VR headsetem nepoleze do zelí Facebooku s jeho Oculus Rift, protože bude pevně svázán s konzolemi PlayStation.

Zdroj: TZ Sony

reklama