reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
27.2.2009, Milan Šurkala, článek
Jednoho dne zjistíte, že vaše mašina už není to, co bývala, a je nutno ji vylepšit, nebo rovnou vyměnit. Máte-li tento problém, snad vám pomůže náš cenový přehled komponent s jejich stručným popisem. Najdete zde i vzorové sestavy pro 3 cenové kategorie.
flanker (48) | 28.2.200912:00
a v označení CPU bude asi taky chyba...x4 720...to asi ne :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 28.2.200912:28
Smím se zeptat kde?
Odpovědět0  0
optim (5) | 27.2.200915:49
AMD 30k ­- AM2+ cpu + DDR2 + AM3 mb
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 27.2.200916:50
Díky, opraveno, už jsou tam DDR3 paměti.
Odpovědět0  0
optim (5) | 27.2.200918:14
Pro ty ale nema 920 pamtetovy radic.
Odpovědět0  0
grol2 | 27.2.200913:34
Hezky clanek. Neplanujete nahodou take podobneho pruvodce stavbou HTPC? To je typ clanku, ktery podle meho nazoru na ceskem netu chybi a ja osobne bych rozbor uvital. Planuji stavbu neceho pekneho do 10kKc a rad bych si porovnal svuj nazor s nazory nekoho, kdo se problematikou aktivne zabyva.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200913:37
Za deset tisic je dost tezke postavit neco ­"pekneho­" ­(rika z vlastni zkusenosti nekdo kdo ma jenom case za patnact tisic­). :­-D Kdyz si vezmete ze alespon trochu pouzitelne case zacinaji nekde na sesti tisicich tak na zbytek uz vam z deseti tisic az tak moc nezbude.
Odpovědět0  0
grol2 | 27.2.200914:05
Ano, ted jste trefil hrebickem do hlavicky. Case je asi nejvetsi problem. Ja ale netouzim po casu s vlastni malou dotykovou obrazovkou nebo necem podobnem. Ja vystacim s necim obycejnym, ale zase to nemusi vypadat jak popelnice...
A tech 10 000,­-, zalezi, co clovek pozaduje a ja se do nich myslim si vejdu s prehledem. Ja chci system na kterem si pustim DVD film, nahraju porad z TV, dostanu se na internet a nechci, aby to zbytecne zralo. Zatim mi jako optimum pro me ucely vychazi zhruba takovato sestava:
CPU: AMD Athlon 64 X2 4850+ EE
RAM: A­-Data DIMM 2048MB DDR II 800MHz
MTB: MicroStar K9A2GM­-FIH ­- AMD 780G
HDD: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ 640GB
DVD­-RW
TV: Leadtek Winfast DTV1000
Case: Acutake M.I.B HTPC ­(B106­) ­- bohuzel v teto cenove kategorii neni z ceho vybirat
Zdroj: Fortron ATX­-300PNR 300W

Odpovědět0  0
Dyzl | 28.2.20099:20
Mluvíte mi z duše, přesně něco takového plánuji, jen zatim váhám nad skříní a zdrojem, co vás vedlo k vašemu výběru?
Odpovědět0  0
grol2 | 2.3.20099:46
Zdroj : S Fortronem mam dobre zkusenosti a predpokladam, ze bych ho rozebral a snizil otacky ventilatoru. Pri spotrebe spickove pocitace nekde 100W nebude problem to uchladit.

Case: To je skutecny problem. Chci neco obycejneho ­(zadna svetelka, displaye a podobne nesmysly­), ale aby to vypadalo hezky. Uvazoval jsem uz, ze bych si nejaky postavil. To by ale bylo prilis casove narocne. Pravdepodobne skoncim u tohoto a nejak prizpusobim predni panel, aby vzhledove pasoval k televizi pod kterou bude umisten. Normalni rozumnou skrin clovek sezene kolem 1000,­- ale u HTPC skrini problem. Obcas uplne nechapu proc...
Odpovědět0  0
esh | 12.3.200914:56
mám vybranou skoro stejnou sestavu na HTPC pro stejné učeli ­(DVD, HDTV, net ­). Mám ale pár dotazů ... čím chladit procesor ? ­( BOX je dost hlučnej ­), a jak to děláte s tím zdrojem aby jste snížil otáčky ? ­( jen redukcí napětí ? ­), já bych možná neexperimentoval a šel do nějakýho seasonica. Jinak myslím, že by se do tohoto ­"průvodce­" mohla zařadit část HTPC, hlavně teda pro ty skříně :­-­) ...
Odpovědět0  0
dusanmsk (23) | 27.2.200911:49
Kde sa podel Phenom II X3? Konkretne u mna to vyzera byt kandidat na kupu. Vykon potrebujem najma na SW ako je napr. FL studio, ktore zatial nevie threadovat, takze ma zaujimaju viac takty ako jadra. Napriek tomu, kupovat dvojjadro mi pride uz zbytocne, mozno tak X2 6000+, ale zase 125W TDP. X3 710 ma 95W max, ale je to uz Phenom II, z 2.6GHz by mohol ist niekde cez 3 a to uz je slusne.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200912:59
ten tvoj phenom x3 s 95W bude zrat jak howado. 5400+BE je akoze 65W a podla mojho odhadu taktnuty na 3Ghz zerie takych 90. Myslim ze ked taktnes ten phenom, tak sa pod 120­-130 nedostanes. V ramci nakupnej ceny procesoru je z akehokolvek hladiska dnes vyhodnejsie kuput c2d alebo c2q.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200913:36
To bych se mozna hadal a to tu platim za militantniho Intelistu. :­-­) Je fakt, ze AMD bylo hodne dlouho ­(radove leta­) uplne na pytel a nekonkurenceschopne krome uplneho lowendu, ale nove kousky zejmena Phenomy II jsou hodne zajimave nacenene a predstavuji urcitou alternativu pokud clovek pouziva hodne vicejadrove orientovane aplikace. Core 2 Quad nejsou zrovna priznive naceneny a spickove i7 maji cenu vybornou, ale bohuzel zatim likviduje business case na jejich nakup drazsi zbybek stroje, protoze desky stoji dvakrat tolik co na AMDcko a pameti DDR3 rovnez. Takze rekneme v lepsim cenovem stredu je momentalne Phenom II asi nejlepsi nabidka.
Odpovědět0  0
houmer56 (2) | 28.2.20092:44
To platilo pro Phenom I, ale ne pro PII. Jsi trochu mimo, zkus číst taky něco jiného než RH blog.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 27.2.200915:58
Doplněno
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200910:39
Ten odstavecek o uspornych komponentach dokazal jen jedno jedine a sice, ze spotreba elektricke energie je pri planovani pocitace naprosto irelevantni udaj. Ta cisla to moc pekne dokazuji i pouzitim naprosto nesmyslnych hodnot maximalizujicich spotrebu ­(kolik domacich kompu bezi 12 hodin denne, kolik nejvykonnejsich kompu tedy s nejnarocnejsimi komponentami ma zaroven ten nejmene kvalitni a tudiz nejmene efektivni zdroj­) se dostal na nejakych dva tisice korun rocniho rozdilu, coz je vcelku zanedbatelna castka v porovnani s tim kolik bezny nadsenec do sveho kompu rocne nasype. Pri pouziti realnych cisel ­(tj. rekneme ctyri hodiny denne a stejne ucinne zdroje­) se pri stejne vykonnych komponentach nedostanete pres pet stovek rocne rozdilu coz v pohode vypalite prave na rozdilu v cene tech uspornejsich komponent ­(vetsinou s peknym priplatkem­).
Sumace: Spotreba ma u PC vyznam jen v ramci chlazeni, ale nikoliv v ramci nakladu na elektrinu. Cena elektriny neni ani zdaleka takova, aby ospravednila usporny pocitac. V mem konkretnim pripade platim mesicne za elektrinu nejakych 2500Kc, z cehoz moje ctyri pocitace netvori ani pet stovek, jejich maximalnim zauspornovanim bych usetril realne maximalne stovku, tedy 4% mych nakladu na elektriny, to mi opravdu zily netrha.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200912:50
10W spotreby naviac je pri 10hod denne nieco okolo 5€ rocne. Ak mas 4 pocitace, tak to je 20€. A teraz si predstav, ze vhodnym vyberom komponentov dokazes usetrit povecme 50W, bum zneba ti spadlo 25€, co je pri cca 4rocnej zivotnosti pc 100€ a pri tvojich 4pc 400€. Ale ved to je irelevantne.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200913:32
Aha, takze ctyri kompy bezici deset hodin denne jsou standardnim domacim pocitacovym prostredim byt treba i nadsence. Aha tak to jo.
Jen pro zajimavost moje ctyri kompy jsou pecko, HTPC, Storage Server a Notebook. Ctyri bezi dohromady naprosto vyjimecne a to tak, ze jednou za mesic, tri malokdy, dva maximalne nekolik hodin denne. Takze dohromady neudelam ani deset hodin behu jednoho kompu a to bych rekl ze jsem docela nadprumerny domaci pocitacnik.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200913:42
neviem ci to je standard, len som reagoval na tvoje 4 pc. Vela ludi uz ma doma viac pocitacov, takze kludne sa da povedat, ze je to standard. Ja mam server, notebook, mama ma pc a brat ma notebook. Server ide vkuse, mamin pc tak 4­-5 hod denne, moj pc tak 5­-10 a moj book tak 5 hod denne. Bratov book tak 8­-10 hod denne. Dnesne c2d booky maju komplet kludovu spotrebu cca 25W, v max zatazi podla toho ci maju­/nemaju vga na hry 40 ­(nejaky intel integrovany shit­) ­- 70W ­(nv8600gt­) Tento trend je uz zrejmy u vela ludi ­- internet predbieha, a do 10 rokov predbehne telku a do 20 rokov odhadujem ze telka uz ani ako ju pozname dnes nebude.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200913:54
V pripade stroju, ktere bezi az deset hodin denne ­(predpokladam ze u nich nikdo nesedi deset hodin denne, to uz by bylo ponekud divne­), je z pohledu uspory nakladu vyrazne vyhodnejsi investovat do spravneho rezimu provozu a nastaveni uspornych rezimu nez do uspornych komponent.
Odpovědět0  0
Taktak | 3.3.200923:31
Zkus se na to dívat nejen z pohledu své peněženky, ale i z pohledu ekologie ­- tu energii musíš vyrobit a tím i o něco více znečištit ovzduší ­(a když si to vynásobíš tím počtem kompů...­)Já se chystám skládat nebo kupovat Pecko a jeden z pohledů bude i spotřeba ­(ticho+ekologie :­)
Odpovědět0  0
dusanmsk (23) | 9.3.200912:18
Blbost. Svojou spotrebou neznecistujem ovzdusie. Ovzdusie znecistuju ti, co vyrabaju energiu prasackym sposobom ­( napr.uhlie, vodne elektrarne a pod. ­).
Odpovědět0  0
grol2 | 27.2.200913:30
Mate pravdu jen castecne. V pripade, ze pocitac nabeha par hodin mesicne, nema smysl premyslet o uctech za elektrinu, protoze rozdil je zanedbatelny. Ve chvili, kdy ale clovek zvazuje postaveni napr. domaciho servriku­/HTPC nebo jineho nesmyslu, kde se predpoklada provoz 24­/7­/365, pak uz to rozhodne smysl ma, protoze za rok dokaze ta chvilka premysleni usetrit smysluplnou castku penez ­(pri 100W rozdilu cca. 3500,­-­). Mate pravdu v tom, ze to chce setrit na spravnych mistech. Ja tu kapitolku povazuji za prinosnou a nekomu, kdo nevi, muze hodne napovedet.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200913:50
Proc by proboha melo HTPC bezet 24­/7­/365? Nebo i ten ­"domaci servrik­"? Mam oboji a HTPC bezi tak v prumeru hodku mozna dve denne ­(a v tu dobu nebezi zase jiny komp, protoze nestiham sledovat dva­) a server sice bezi o neco dele, ale rozhodne ne 27­/7­/365.
Odpovědět0  0
grol2 | 27.2.200914:18
Treba protoze to uzivatel potrebuje. Puvodne jsem chtel napsat odpoved s vyssim obsahem informace, ale pak jsem si rekl, ze by ji bylo pod Vasi reakci skoda ;­) Mam kolegu, ktery takove reseni vyuziva, a rozhodne ma pro ne dobre duvody.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200916:53
Skoda, mohli jsme se treba dozvedet. Napriklad proc musi HTPC bezet 24 hodin denne, tedy pokud neslouzi jako zdroj TV signalu pro ochranku v office centru co slouzi 24 hodinove smeny. :­-D
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200917:56
jednou z funkcii htpc moze byt nahravanie programov z televizie. Uz softy vedia v nejaky cas zobudit pc z usporneho rezimu? a ak vedia, aj to skutovcne funguje?
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 28.2.20098:30
Samozrejme, ze umi. Z jakehokoliv usporneho rezimu vcetne hibernace se HTPC probudi na nahravani, nahraje a hned zase zahibernuje. Spotreba v zahibernovanem stavu je nejake ctyri watty a je vcelku neovlivnitelna volbou komponent.
Odpovědět0  0
pavelx | 1.3.200911:57
Problém je v tom, že ne vždy se PC vzbudí... a ne vždy se dokáže pak uspat, občas zůstane viset na odhlašovací obrazovce, těsně před vypnutím zdroje...
Odpovědět0  0
grol2 | 2.3.20099:39
Takovy domaci server muze mit spoustu funkci ­- napr.:
rizeni vytapeni, kdy mate moznost rict serveru, ze dnes prijdete o dve hodiny pozdeji a on podle toho prizpusobi rezim vytapeni ­(uspora za energie­)
sledovani vnitrniho­/vnejsiho prostoru domu kamerami ­- takova inteligentni verze alarmu, ktera vam dokaze dat vedet v pripade, ze system neco ­"zahledne­"
(+skladiste dat, htpc a dalsi vsedni funkce­)

Tyhle dve veci nejsou nejaky muj momentalni vymysl, pouziva je kolega a mohu rici, ze me nakazil a o necem podobnem uvazuji take. Tvrdim, ze u takoveho reseni ma smysl se spotrebou pocitat.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200915:10
server pouzivam na: zidilanie internetu a statistika prenesenych dat, file server ­- zdielanie a zaloha dat, zdielanie tlaciarne. Tieto funkcie zastava pre cca 16 ludi na LAN sieti. On MUSI bezat 24­/7­/365, alebo ma bude sused o 3 vnoci budit, ze robo zapni server, chcem si zalohovat data?? Htpc mi nepride ako dobry napad, ked dvd rekorder s diskom 160GB stoji 200€. Alebo ak nechces nahravat z telky veci ­(v telke aj tak nic nejde­) tak staci obycajny hdmi kabel a napojis tam desktop. A za pc sedim niekedy aj viac ako 12 hodin, kedze cez pc robim vsetko. Tv nemam a vzivote ani mat nebudem, je to zbytocnost, zatial staci 24­" monitor a az budem velky tak si kupim projektor, pripadne ked zlacnia 42­" telky tak si jednu kupim ale zas len na nu napojim pc.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200915:11
este som zabudol limitovanie rychlosti down­/uploudu vsetkych uzivatelov, co je ovela dolezitejsie ako statistika.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 27.2.200916:52
To je blbej priklad. Server s timto ucelem predpokladam na Linuxu bude postaven na tak lowend hardware, ze bude mit nizkou spotrebu sam o sobe, bez jakekoliv snahy o usporu na spotrebe.
Jinak HTPC je proti rekorderu s diskem mnohem univerzalnejsi.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 27.2.200917:49
vobec nieje pravidlom, ze lowend hw ma nizsiu spotrebu. Napriklad take semprony maju vyssiu spotrebu ako x2 4850e, napriek tomu ze maju rovnake TDP 45W. Bo semprony nepodporuju c&q. Celerony podobne.
Odpovědět0  0
Ne321 (39) | 28.2.20098:29
Jasne jenze tim, ze ten lowend bezici jako server nebude mit grafiku, bude mit jeden disk a provoz bude probihat tim zpusobem ze procak pojede na 10% a disk si hrabne jednou za pul hodinu, tak realna spotreba i na nijak optimalizovanem HW bude tak mala, ze dalsi usetreni bude uz zcela bezvyznamne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 27.2.200914:05
Např. u nás běží PC v prměru 12 hodin denně, od oběda do půlnoci.
Odpovědět0  0
Gzur | 27.2.200920:30
Absolútne súhlasím alebo potvrdzujem aj u nás ide server 24­/7­/360 a ďalšie pracovné stanice VIA EPIA­/VB Mini­-ITX fičia 8­-14 hodín denne. Takže nechápem o čom je toto vlákno.
Odpovědět0  0
bwolf99 | 27.2.200910:12
kde sa stratili phenom II pre socket AM3? tie sú natrhu už vyše dvoch týždnov. prosím o update. dik
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.