www.svethardware.cz
>
>
>

Ray tracing: slepá ulička nebo budoucnost grafiky?

Ray tracing: slepá ulička nebo budoucnost grafiky?
, , článek
Intel vehementně propaguje alternativní metodu renderování v počítačových hrách zvanou ray tracing. Nvidia naopak stojí za osvědčenou současnou metodou rasterizace. AMD přešlapuje a mlčí, ale nová Cinema 2.0 a neoficiální dema se přiklání na stranu Intelu.
K oblíbeným
reklama
Ray tracing rozdělil hlavní výrobce na dva tábory, jeden (Nvidia) hlásá, že tato metoda renderování není vhodná pro nasazení v herním průmyslu a druhý naopak prohlašuje, že ray tracing je budoucností. Intel se snaží proniknout do herního průmyslu a nejen do něj svými projekty jako je Larrabee nebo prototypy 80-jádrových procesorů (Polaris).

Procesorový gigant dále kalkuluje s tím, že v budoucnu budou zcela běžné mnoho-jádrové procesory, které se mají začít objevovat již za rok. Spojením 8-16 jádrových procesorů spolu s x86 „general purpose“ akcelerátorem Larrabee může znamenat dostatečný výkon pro provozování prvních her s ray tracingem pod DirectX 11. Může a nemusí, v současné době totiž nikdo mimo Intel neví, nakolik bude Larrabee výkonné.


Prototyp 80-core procesoru Intel (výkon v řádech TFLOP)

Výhodou podobného tandemu je kompatibilita s klasickou rasterizací (tile-based), rozhraními OpenGL/DirectX a zároveň využítí plné programovatelnosti, kterou klasická GPU nenabízí (jsou programovatelná pouze částečně). Nvidia se logicky podobných možností bojí, neboť naplnění tohoto scénáře by znamenalo výrazné oslabení její vedoucí pozice v herním průmyslu. Intel si pomalu skládá své puzzle, které mnohým nedávalo ještě nedávno smysl. Mezi hlavní kousky této skládačky patří fyzikální engine Havok, podpora ray tracingu, architektura Larrabee a multi-jádrové procesory nové generace.


"Nemám rád Intel", Jen Hsun Huang (CEO Nvidia corp.)

Nvidia ray tracing odsuzuje, ale nemůže ho zcela ignorovat, a tak jsme měli možnost vidět první pokusy ala raytraced Bugatti Veyron, které bohužel nenadchly ani běžného diváka a ani odborníky. Celá simulace byla i pro 4 grafické karty GeForce Quadro FX5800 s dohromady 960 stream procesory docela velkým oříškem. Nevidíme ovšem podrobnosti a jakým způsobem Nvidia donutila svá GPU akcelerovat ray tracing a hlavně nakolik je její software efektivní. Bude velmi zajímavé sledovat vývoj GPU této společnosti.

Společnost AMD se zatím soustředí na svůj produkt Cinema 2.0, který by měl pomoct nejen při vývoji nových počítačových her, ale také v oblasti CG filmů. Velmi zajímavý je fakt, že AMD dokáže vymačkat ze svých nových grafických čipů dostatek výkonu k demonstracím jako Ruby (viz. video), jež jsou renderovány v reálném čase. Nejsou známy žádná bližší specifika o tom, jak celá scéna vznikala, ale na některých IT fórech se mluví o některých tricích, které byly v rámci ulehčení výpočtů použity. Vizuální kvalita je ovšem vysoká, a tak není třeba hledat hůl, leda bychom chtěli psa opravdu bít.

Ray tracing jako takový není všelékem a dokonalým způsobem k vykreslování budoucích her, ale přes odpor některých (i světových) osobností světa informačních technologií je jasné, že přichází velmi zajímavá dekáda v oblasti počítačové grafiky. Příchod ray tracingu na komerční pole her lze očekávat v horizontu několika let a velmi bude záležet také na dostupnosti hardware s dostačujícím výkonem. Dle ohlášených produktů, ať už ze stáje Intelu nebo AMD, to vypadá, že se ale nemusíme strachovat.
reklama
Nejnovější články
Jak se vyvíjí Command & Conquer Remastered? Jak se vyvíjí Command & Conquer Remastered?
Už od loňského října víme o tom, že se v Electronic Arts pracuje na remasterované verzi hry Command & Conquer, která pomohla zpopularizovat žánr real-time strategií (RTS). Dozvíme se něco nového o tomto projektu?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Samsung uvádí CRG5: značně prohnutý a rychlý herní monitor Samsung uvádí CRG5: značně prohnutý a rychlý herní monitor
Samsung si připravil herní monitor, který je vybaven obrazovkou typu VA schopnou pracovat na obnovovací frekvenci až 240 Hz. Její povrch je přitom prohnutý tak, že opisuje část kružnice o poloměru 1500 mm. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Největší počítačový čip světa vyrobilo TSMC pro Cerebras Systems Největší počítačový čip světa vyrobilo TSMC pro Cerebras Systems
Kalifornský startup Cerebras Systems využil služby společnosti TSMC, aby si u ní nechal vyrobit světově největší logický čip postavený na moderních technologiích. Využije k tomu větší část waferu a skládá se z 1,2 bilionu tranzistorů. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Autonomní koloběžky KickScooter T60 se samy zajedou nabít Autonomní koloběžky KickScooter T60 se samy zajedou nabít
Sdílené koloběžky nejsou už ani na našich ulicích ničím novým. Provozovatelé ale musí pořád řešit jejich správu, tedy je přemisťovat a nabíjet. Nový Segway-Ninebot KickScooter T60 tohle ale bude umět udělat sám. Bude totiž autonomní.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Herní monitor HP Omen X 27: TN s kvalitou IPS Herní monitor HP Omen X 27: TN s kvalitou IPS
HP představilo nový herní monitor Omen X 27. Jde o velmi rychlý 240Hz HDR monitor, který využívá displej s technologií TN. Přesto ale zákazníkům slibuje, že nabídne kvalitu obrazu typickou spíše pro IPS displeje.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala