3x pro P4 - I. část
15.12.2001, Pavel Švéda, recenze
Do redakce jsme dostali k otestování tři levné základní desky určené pro procesory P4 a dnes vám přinášíme recenzi první z nich. Máte-li v úmyslu si na Vánoce pořídit nový motherboard do něhož nechcete investovat větší peníze a značkovost zde pro vás není rozhodující, následující článek vás bude jistě zajímat.
Kapitoly článku:
- 3x pro P4 - I. část
- Použité benchmarky a jejich nastavení
- Výsledky benchmarků a závěr
Použité benchmarky a jejich nastavení
3DMark 2001 (v1.0)
Asi nejpopulárnější a jeden z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 16 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Sisoft Sandra 2001te
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekundu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1 a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.
HD Tach (v2.61)
HD Tach je nízkoúrovňový test disků pro Windows 95/98/ME a Windows NT/2000. Pod Windows 9X/ME využívá speciálního kernel modu VXD pro přemostění filesystému Windows a získává tak maximální přesnost měření výkonu. Obdobný mechanismus je použit u Windows NT/2000. Měří se průměrná přístupová doba (Random Access Time), zatížení CPU (CPU Utilization), maximální, minimální a průměrná rychlost čtení, rychlost mezi vyrovnávací pamětí disku a řadičem (Burst Speed). Všechny tyto testy jsou prováděny pro dvě různé velikosti testované oblasti disku (Standard size a Advanced size). Bohužel se nám nepodařilo získat výsledky testů Standard size, program v tomto režimu z neznámých důvodů vytrvale odmítal pracovat na všech deskách a při všech instalacích Windows 2000.
WinBench 99 (v1.1)
Poměrně komplexní benchmark měřící výkon 3D grafiky, 2D videa a diskového subsystému v prostředí Windows resp. v simulovaných Windows aplikacích. My jsme z testů použili pouze Bussines Disk Winmark a High-End Disk Winmark. Výsledné hodnoty jsou v tisících kilobytů za sekundu.
Všechny testy probíhaly pod operačním systémem Windows 2000CZ (build 2195) SP1, DirectX 8.1CZ a Detonátory 23.11. Pro zvýšení zobrazovaného framerate v 3D aplikacích pod rozhraními DirectX a OpenGL bylo použito programu NVidia Refresh Rate Fix 2.0 (build 157). Vertikální obrazová frekvence pak byla při všech použitých rozlišeních 100Hz, synchronizace obrazu zapnuta, AGP Aperture Size nastavena na 64MB. Ve všech případech byly ovladače dodávané se základní deskou již starších verzí, proto kromě zvukových kodeků nebyly z originálních CD instalovány drivery pro čipset. Místo toho byl použit Intel Chipset Software Installation Utility V3.20.1008 a ATA Storage 6.20. Diskové testy probíhaly se samostatně připojeným diskem.
3DMark 2001 (v1.0)
Asi nejpopulárnější a jeden z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 16 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Sisoft Sandra 2001te
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekundu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1 a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.
HD Tach (v2.61)
HD Tach je nízkoúrovňový test disků pro Windows 95/98/ME a Windows NT/2000. Pod Windows 9X/ME využívá speciálního kernel modu VXD pro přemostění filesystému Windows a získává tak maximální přesnost měření výkonu. Obdobný mechanismus je použit u Windows NT/2000. Měří se průměrná přístupová doba (Random Access Time), zatížení CPU (CPU Utilization), maximální, minimální a průměrná rychlost čtení, rychlost mezi vyrovnávací pamětí disku a řadičem (Burst Speed). Všechny tyto testy jsou prováděny pro dvě různé velikosti testované oblasti disku (Standard size a Advanced size). Bohužel se nám nepodařilo získat výsledky testů Standard size, program v tomto režimu z neznámých důvodů vytrvale odmítal pracovat na všech deskách a při všech instalacích Windows 2000.
WinBench 99 (v1.1)
Poměrně komplexní benchmark měřící výkon 3D grafiky, 2D videa a diskového subsystému v prostředí Windows resp. v simulovaných Windows aplikacích. My jsme z testů použili pouze Bussines Disk Winmark a High-End Disk Winmark. Výsledné hodnoty jsou v tisících kilobytů za sekundu.
Všechny testy probíhaly pod operačním systémem Windows 2000CZ (build 2195) SP1, DirectX 8.1CZ a Detonátory 23.11. Pro zvýšení zobrazovaného framerate v 3D aplikacích pod rozhraními DirectX a OpenGL bylo použito programu NVidia Refresh Rate Fix 2.0 (build 157). Vertikální obrazová frekvence pak byla při všech použitých rozlišeních 100Hz, synchronizace obrazu zapnuta, AGP Aperture Size nastavena na 64MB. Ve všech případech byly ovladače dodávané se základní deskou již starších verzí, proto kromě zvukových kodeků nebyly z originálních CD instalovány drivery pro čipset. Místo toho byl použit Intel Chipset Software Installation Utility V3.20.1008 a ATA Storage 6.20. Diskové testy probíhaly se samostatně připojeným diskem.