reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Richland: klid před bouří?

5.6.2013, Jan Vítek, recenze
AMD Richland: klid před bouří?
Na letošním Computexu se dva rivalové pochlubí svými novinkami z oblasti procesorů. Intel si přichystal Haswell, neboli Core 4. generace a AMD bude zase předvádět své desktopové Richland, čili APU 3. generace. A my se nyní na jedno takové podíváme zblízka.

Herní testy - Radeon IGP vs. Intel HD Graphics


Nyní se zaměříme čistě na herní testy, kde budou figurovat testy 3DMark včetně nejnovější verze 11 a dále nějaké hry. Výběr dopadl na starší i zbrusu nové tituly, a tak se zde setkáme s Company of Heroes, Just Cause 2 či TES: Skyrim, ale také s Far Cry 3 a Metro 2033. V případě, že daný titul nedisponoval vlastním benchmarkem, pak byla jako obvykle využita utilita FRAPS, přičemž v té jsme několikrát zaznamenali stejný úsek hry a ze zaznamenaných průměrných hodnot FPS vytvořili také průměr. Pokud pak bylo na výběr mezi různými API DirectX, vybráno bylo vždy DirectX 9, neboť na modernějších API naše integrované Radeony přestávaly stíhat.

V tomto případě jsme mohli využít příležitosti a srovnat si nový Richland také se zbrusu novým procesorem Intel "Haswell" Core i7-4770K. Je jasné, že oba čipy jsou naprosto odlišného ražení a AMD A10 nedokáží svým výpočetním výkonem konkurovat, ovšem výbava co se týče grafického výkonu zase hraje do rukou Richlandu.

S jádrem Radeon se tedy pustí do křížku nový integrovaný Intel HD Graphics 4600 vybavený 20 shaderovými jednotkami a taktovaný na 350 až 1250 MHz dle potřeby. Oproti starým HD Graphics 4000 nejde o velký výkonnostní nárůst, neboť ty disponují 16 shadery, ovšem Intel má v rukávu také grafická jádra Iris vybavená 40 shadery a vlastní pamětí, ovšem ta zatím v onom rukávu zůstávají a mezi desktopové socketové procesory nejspíše ani nezavítají.













Co se týče rozdílu mezi APU Richland a Trinity, pak zde jde jednoznačně o vítězství Richlandu, ale zároveň to také nejsou rozdíly, které by nás donutily zahodit Trinity a hned běžet do obchodu pro nové APU. Jde prostě o mírnou evoluci výkonu, ovšem my jsme stejně nic jiného ani nečekali.

Integrovaný grafický čip Intel pak s testovanými APU jednoznačně nedokáže držet krok. U starého titulu Company of Heroes se sice až tak nepropadá, ale u novějších her vyloženě nestíhá, takže AMD se na svém výsostném území stále ještě nemá před čím sklonit.







Pak se ještě můžeme podívat na výkon v OpenGL testech benchmarků Cinebench R10 a R11.5, kde Intel samozřejmě také zaostává, ale už ne o tolik.


reklama