reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.5.2005, Martin Štěpánek, recenze
Po premiéře v nedávné recenzi jsem se rozhodl zařadit tento test i do dnešního velkého testu základních desek. Vzhledem k ceně, která je u některých desek značně vysoká je dobré vědět, co si v krabici přinesete a zda má cenu ihned kupovat externí zvukovou kartu nebo vám integrovaný kodek postačí.
Arthur | 11.5.200515:08
Zase ziadna doska s integrovanou zvukovym cipom VIA VT1720 Evny 24PT a chipsetmi VIA K8T800, VIA K8T800 Pro, VIA K8T890 ??? To sa mi nechce verit, ze v Ceskej republike nemate taketo zakladne dosky!!! Alebo ze by to bolo tendecne ?!?
Miesto toho ste tam nastrcili stary VIA VT1617A a potom to aj tak dopadlo. To je ako ked testujete Skodu Oktavia vs. skoda Felicia.
Odpovědět0  0
clovek1 | 9.5.200521:34
Mna by tiez zaujimal rozdiel v rychlosti hier pri pouziti integrovanych zvukoviek a Sound Blater Live! alebo Audigy 2 ­- Audigy 2ZS.
kvalitou vystupova a sumom sa integrovane priblizuju normalny zvukovym kartam. ale v akceleracii by to mal byt este rozdiel.
Takisto by mozno bol zaujimavy rozdiel vykonu aj v inych hrach, Doom3, Half Life 2, Far Cry ...
Odpovědět0  0
DAN2 | 9.5.200513:56
První půlka testu ­- zátěž cpu ve vztahu k použité zvukovce byl velmi dobrý nápad. Myslím, že jste to vystihl přesně s tím, že kdekdo se honí za jinou­/drazsi grafikou kvůli pár % výkonu navíc, ale tohle opomíjí. Takže pro ty, co nechtějí investovat do extra zvukovky je tohle určitě zajímavá informace. Jen je škoda, že jste ten test dělal jen na jedné hře, stačilo by i přidat výsledek z 3dm03 ­- sound test, tam je to take pekne videt, pripadne pridat jeste nejake dalsi hry. Nerozumim vsak jedne veci, jak je mozne, ze v testu Comanche­/sound­/800x600 je rozdil mezi nejlepsi a nejhorsi mobo 13FPS! Jinymi slovy ­"nejlepsi deska­" dava oproti ­"nejhorsi desce­" o cca 21% vetsi pocet FPS. To se mi nejak nezda. Navic na platforme S754 se do jiste miry stiraji rozdily mezi cipovymi sadami ­(integrovany radic pameti­). Na sockA bych si takove rozdily mezi jednotlůivymi deskami MOZNA umel predstavit.
Odpovědět0  0
vodic | 9.5.200513:21
Uz zase test typu ­"rekni hluchymu, aby zazpival a pak zhodnotil svuj vukon­" :­) To je opravdu tak tezke pochopit, ze pokud chcete mit alespon trosku pouzitelna cisla, musite zachovat behem vsech mereni stejne podminky ­(merit stale stejnou kartou a ne kazda sama sebe­)? To jste radsi mel vynechat vsechny grafy a naopak pouzit, podle Vas, subjektivni poslechovy test. Myslim si, ze by mel nesrovnatelne vyssi vypovidaci hodnotu.
Odpovědět0  0
minosk | 9.5.200514:07
no neviem ,ale nemyslim ze by sa cez line­-in tych shitoznych kodekov dal dosiahnut realny odstup signal­-sum na urovni ~100dB. Zjavne bola pouzita niaka kvalitna zvukovka ako referencia, akoda ze to autor na zaciatku zabudol napisat.
Najviac ma hneva ze sa na dosky neintegruje Via Envy24, ja by som si kludne za to priplatil urcite radsej ako za ­"soundblaster­" na doske.
Odpovědět0  0
vodic | 9.5.200514:22
autor ale pise, ze pouzil Loop, neboli smycku... Nad tim, ze to dokaze vyplivnout cislo 100, bych se vubec nepozastavoval. Tahle metoda mereni je SILNE pochybna...
Odpovědět0  0
Eskimak | 10.5.200512:29
Ano, presne tak, niekde je zrada pretoze z tychto integracou sa urcite neda vypluvnut SNR okolo 100dB, a to ani zdaleka. Inak, vsetci tu tocia o audigi1­/2­/4 pro ­/ultra super platinum ­- staci si vypocujt nejaku ozajstnu ZVUKOVKU a na audigi sa uz nikdy ani nepozriete. Taka Revolution 7.1 od M­-audio ­(co uz je vyrobca ktory ma nejake meno, nie ako ­"SB­") trhne komplet vo vsetkych parametroch kazdu audigi. A to nehovorim o naozaj serioznych zvukovkach pre trosku narocnejsie pouzietie ­(bohuzial vacsinou len stereo a cena tiez nieje bohvieco­) ako napr. m­-audio audiophile. Kto pocul, vie o com hovorim. Ale jeden kolega tu napisal spravne ­- 99.9999% ludi ma najslabsiu cast audio retazca repro. Ja mam napr na starej SB Live! zapojene Megaworks THX 550 ­(svojho casu za si 15k sk­) a myslim ze je to len tak­-tak ­- este trosku kvalitnejsia zvukovka by dokazala tie repra vyuzit, ale dalej to nema zmysel ­- trebalo by lepsie repra.
Odpovědět0  0
vodic | 9.5.200514:19
Abych jen nekritizoval, pripojuji se ke kolegovi pode mnou. Opravdu ocenuji otestovani vlivu zvukove karty na vykon systemu. Dobry napad a autor si zasluhuje pochvalu :)
Odpovědět0  0
liborc (398) | 9.5.200511:48
Nejak mi tu chybi dve veci:
1. uvod do problematiky mereni kvality audia
2. popis testovaci metodiky aneb jak jsme testovali
3. popis, co na grafech muzeme videt a ukazky, jak se projevuji ruzne duhy a neduhy.

Takhle je to dost nepouzitelne, protoze vidime jen horu grafu a jak psal muj predrecnik zaver si ma kazdy udelat sam. Muj zaver zni, pekne grafiky a barvicky, cary se pekne vlni, ale to je asi tak vsechno.
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 9.5.200516:37
Dobrý den,
omlouvam se, pokud vam tento test prijde pouze jako kupa car. Je pravda, ze jsem se nevenoval uvodu do problematiky. Vychazel jsem z faktu, ze tento uvod byl v nedavne recenzi zakladni desky EPoX ­(respektive srovnani s Abitem a DFI­), kde jsem psal co ktery graf znaci a jaky je jeho idealni tvar. Proto jsem se uvodu nijak nevenoval, ovsem jak vidim, mel jsem.
To stejne lze rict i o bodu cislo 2. ktery byl popsan ve stejne recenzi.

Kazdopadne asi mate pravdu, ze jsem se mel jednotlivym grafum venovat vice a jiste by to prispelo k prehlednosti a pochopeni.

Jinak zastavam nazor, ze pri vyberu kvalitniho reseni ­(rozumnejte desky­) v kombinaci s treba obycejnym repro nebo i drevenym repro genius neni potreba kupovat pridavnou zvukovou kartu. Karta, kterou ma cenu kupovat se totiz nepohybuje pod 2 000kč a uz je potreba i lepsi repro. Jediny duvod, ktery bych videl, je mensi vytizeni CPU s pridavnou zvukovou kartou.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 9.5.200517:05
Jasne, ja to chapu, jde o porodni bolesti noveho druhu recenzi. Jsem rad, ze jste se kvalitou audia zacali zabyvat. Stejne tak by bylo dobre zacit se casem zabyvat kvalitou obrazoveho vystupu ­(FPS neni vsechno­).

Myslim, ze by bylo fajn, kdybyste meli webovou stranku, ktera by uvadela ctenare do problematiky a popisovala metodiku mereni a na tuhle stranku byste se mohl v recenzich odkazovat.
Odpovědět0  0
Tired (112) | 9.5.20058:33
test.Urcite to dalo vela roboty. Ja si rad pozriem kopu grafou ktorym vobec nerozumiem :­-­) A potom pod grafom napisane nieco ako zaver si urobte kazdy sam.No neviem fakt.Clovek potom musi si len domysliet co je ais zle a co dobre. Este otazocka podla tych grafov neni natom lepsie Gigabyte K8NXP­-9 ako Ten Abit? Teda viem ze kdesi na zaciatku vtych tabulkach je natom horsie ale zaujima ma to podla grafov. Dikes
Odpovědět0  0
Komisar.durex | 9.5.200512:12
No tu desku mam doma v PC a co se zvuku tyce nemuzu si vubec ztezovat! repro mam od logitechu Z560 ­(4+1 certifikace THX)
Odpovědět0  0
john.don | 9.5.20058:29
To je test.
Ještě by se hodil test kvality špuntíků do desek.
Nebo test kvality provedení tlačítka reset na skříních.

Když si koupím desku + cpu za 10 litrů tak mi zbyde i litr na Audigi 2.

Takže tenhle test by měl smysl tak u nejlevnějších desek pro Semprony a Celerony kde se šetří každá kačka.
Ale tam se pak spíš kouká na ušetření každé kačky.....
Odpovědět0  0
johnyQ | 9.5.20059:29
Ja mam desku a CPU za 13tisíc a nevím proč bych měl ještě kupovat Audigy.Nemám vůči integrované zvukovce žádné výhrady.
Odpovědět0  0
tomC | 9.5.200511:19
No nevim jak ty, lae ja radsi za tu tisicovku­(pokud vubec zbyde­) koupim neco o cem vim, ze mi to nejak zvedne vykon, ale rozhodne nebobezim pro audigy jenom proto abych vypadal in, kdyz zvukovka na desce poda stejnej vykon ­(pro normalniho uzivatele, operni virtuoz si holt koupi neco lepsiho no :­-­)­).
Odpovědět0  0
John.Don | 9.5.200511:38
Ale jo.
Možná máte pravdu.

Audigi je pro hluchouny škoda.
Já jen asi jen nemám rád integrované zvukovky. A je pravda že v poslední době se jejich kvalita dost zvedla.

Už to nejsou jen obyčejné SW kodeky s AC97.

Osobně mám Audigi za dva litry a 5.1 dřevěné repro a neměnil bych.

Ale nýmandům vždy stačila integrovaná zvukovka + plasťáky. Navíc dnes se už rozdíl mezi Audigia integrovanejma zvukovkama smazává. V desce mám dokonce nějakou 7.1 zvukovku.

Říkám si že s kvalitou zvuku už nemá smysl jít vejš, protože pak už ani virtuóz nepozná rozdíl mezi integovanou zvukovokou a zvukovým studiem za 10 tisíc. ­(Mluvím o kvalitách převodu a né o zlatých konektorech a kvalitních bednách...­)

No možná jo....ale osobně bych víc ocenil test noname zdrojů z prodejen našich luhů a hájů.
Odpovědět0  0
T..x | 9.5.200511:45
5.1 drevene repro? To jako ty prskajici Geniusy? K Audigy??? Coooool :D
Odpovědět0  0
liborc (398) | 9.5.200512:26
A co se podivat treba na www.aq.cz a poskladat si tam vlastni 5.1 :)
Odpovědět0  0
PetrPi | 21.5.200515:22
AQ prima, ALE!! U beden platí víc než u čehokoliv jiného vybírat vlastníma ušima. Před časem jsem chtěl nějaké slušnější bedny ­(stereo­) k PC na zpracování zvuku, pro blízký poslech a celkem se mi líbily ty aktivní od AQ. No prima, naštěstí jsem si je neplatil ze svého ­(cca 5k­) a bohužel mi je kupoval někdo jiný=ne na vlastní uši. Tak mizerný bedny jsem dlouho neviděl, natož potom slyšet. Je to trošku něco jiného než píše výrobce. Mohutný toroidní trafo tam je, ale už od 1­/3 polohy hlasitosti bedny slyšitelně bručí. Současně se omlouvám, za tu 1­/3, ten potenciometr se totiž protáčí :­-­(
U konektorů vzadu při druhé výměně kabelu odpadly jakési plastové podložky, tak to točí taky. A zvuk? Ten člověk co psal k PC, nebo pro blízký poslech je asi nikdy neposlouchal. Tak roztrhaný stranově i výškově závislý obraz se jen tak nevidí. No nic, možná tomu nerozumím, možná jsem měl jen smůlu na špatný kus. Ale zpět na začátek ­- vybírat vlastníma ušima :­-­))
Odpovědět0  0
john.don | 9.5.200513:42
Né..Geniusy k Audigi 1 nendou.
Protože má sloučený digitál s pátým reprákem a Geniusy si s tím neporadí.
Tak jsem koupil dražší.
Ovšem až na tuhle vadu jsem po těch Geniusech pokuoval a když jsem je testoval v obchodu a u zákazníků tak to šlo docela pěkně.
Ale nejsem profesionální hudebník.
Poznám jen rozdíl mezi plasťákama za 230kč vč.DPH a solidníma dobrejma dřevěnejma bednama. Rozdíl ve dvou kvalitních bednách nepoznám.
To chce cvičený sluch.

Mě se nezdálo že ty Geniusy prskají ?!???
Tobě jo?? Na jaké zvukovce?
Odpovědět0  0
T..x | 9.5.200514:04
Slysel jsem je v primem srovnani na Audigy 2 s nejakou sestavou B&O, co ma muj soused ­(magor do hudby­). Ja vim ze srovnavam Trabant a Porsche, ale tehda jsem se rozhodl zustat u svejch plastaku za 2 kila a integrovane zvukovky, nez si honit brko nad Geniusama, ktery zni lip nez plastaky, ale katastrofalne oproti poradnym sestavam.
Tim ­"prskaj­" jsem myslel to, co jsem opravdu slysel. Jako kdyz mackas klakson u dedecka automobilu a srovnavas to se slonim troubenim :)
Odpovědět0  0
luyza (11) | 9.5.200515:52
ja je slysel na Exdigi a porovnali sme je s Logitechama Z­-680 a musim priznat, ze zustanu u svych plastovych repraku a az nasetrim tak pujdu do tech Logitechu!!!!!!!!!!§
Pro srovnani ­(slovy jednoho klasika­):
Geniusy hraly jak dech skomirajici stareny a
Logitechy byly jak skank uprostred raje!

apropo,kdyz uz jsme u tech zvukovek, co southbridge nVidia MCP­-T se SoundStormem? jak je na tom?
Odpovědět0  0
john.don | 9.5.200522:20
SoundStorm je prý výbornej...
Odpovědět0  0
liborc (398) | 9.5.200514:53
Zajdete si nekam do prodejny audia, kde maji poslechovou mistnost a prineste si s sebou nejake oblibene CDcko. Nechte si to pustit do soustav rekneme za 5000 a pak prepnout do soustav treba za 10000. Ja jsem tuhle zkusenost udelal a reknuvam, ze rozdil nepozna snad jen hluchej. Kdyz hraly ty levnejsi rikal jsem si, ­"To je super­" a byl jsem zvedav, jestli poznam rozdil. No a stacilo udelat ­"cvak­" prepinacem a ja jsem zjistil, jak jsem byl naivni. Lidi, kteri rikaj, ze to nepoznaj jsou bud hlusi nebo nikdy tenhle test nezazili.
Odpovědět0  0
john.don | 9.5.200522:21
No ale v normálním prostředí kde za oknem jezděj auta a máš slušnou grafiku tak to asi nepoznáš.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 10.5.200510:38
Poznas, auta na ulici a hucici grafika s tim nema co delat. Tady nejde o nejaky odstupy signalu od sumu a podobny exaktne meritelny veliciny. Jde o poslechovy test a rozdil je slyset vzdycky ­- jak v tichych tak v hlasitych pasazich. Je to okamzite poznat. Ja jsem si byl poslechnout AQ Kentaur 612 ­(cca 4000Kc­/ks­) proti AQ Labrador 8 ­(cca 8000­/ks­). Rozdil je obrovsky. Ty Kentaury hrajou pekne, ale v porovnani s Labradorama dost plose, bez prostoru. Je to jako, kdybyste se dival na krajinu nakreslenou na okne a pak otevrel to okno.

Sam jsem si koupil AQ Labrador 277 ­(predchudce 278­) a oproti puvodnim pocitacovym plastakum je obrovsky rozdil i v kvalite mluveneho slova prehravaneho z mp3 ­(mono, 22kHz­). Treba tohle jsem si vubec nedokazal vysvetlit. A to jsem si do te doby rikal, ze ty moje pocitacovy plastaky hrajou na to, ze to jsou plastaky dost pekne.

Rekl bych, ze tyhle famy o tom, ze nekdo neco nemuze slyset, maji puvod v tom, ze to ty lidi nezkusili.
Odpovědět0  0
vodic | 10.5.200511:02
Rozhodne s Vami souhlasim, ze do repro se, bohuzel, musi vrazit dost penez. To je totiz vzdy nejslabsi clanek. Pokazde se smeji, kdyz vidim, jak se vyrobci vytahuji, ze jejich zesilovac ma THD ­(harmonicke zkresleni­) 0,000prd a ten 2x drazsi dokonce 0,0000mensiPrd, kdyz i sebelepsi reproduktor ma zkresleni v radu nekolika procent. Vzdy je tedy potreba posilit nejslabsi clanek a myslim si, ze tim dnes uz neni zadna z karet na trhu. Je ale pravda, ze jeste pred par lety tomu tak nebylo. Pamatuji si na svoji integrovanou zvukovku, kde jakykoliv pohyb mysi byl v reproduktorech intenzivne slyset a zkresleni bych se ani neodvazoval vycislit :)
Odpovědět0  0
Anunnaki | 25.8.20052:11
Co se tyce clanku, je mi divne, ze autor zapomnel doplnit do testu pro srovnani aspon 3 kvalitnejsi ­"zasuvne­" zvukove karty jen pro srovnani vysledku, konkretne:
1. Fortisimo IV 7.1
2. SoundBlaster Live
3. SoundBlaster Audidgy 2
Nicmene je jasne ze co se tyce kvalit vystupnich zesilovacu integrovane zvukovy dobehly klasicke zvukove karty. Nicmene kvalita zpracovani uvnitr pred zosilnenim je otazna. Taky by stalo za to otestovat osciloscopem vystup zvukovky kdyz prehrava nekolik oddelenych ­"ostrych­" frekvenci, zda skutecne bude signal co nejvic ­"hranaty­" nebo integrovana zvukovka ve snaze dostat po zesileni na koncovym vstupu ce nejmene ruseni signal pred ­(a mozna i po­) zesilneni jeste nejoko ­"vyhlazuje ­- rozostruje­" coz samozrejmne degraduje kvalitu i kdyz frekvencni rozsah vypada vporadku.

Co se tyce reproduktoru, presne tak, poradne velke 3 pasmove drevene reprobedny s velkyma reprakama ­(membranama­) prave to je to, co dela ­"hloubku­" a prostor. Tyhle veci se meri tak, ze se do specialni mistnosti da specialni merici aparatura, naproti ni do jiste vzdalenosti bedna a pak se pousti signal a sleduje se co se namerilo oproti tomu, co se vyslalo na preproduktor. Tam pak je krasne videt cele spektrum jak jde frekvencni krivka pres vsechny pasma ­(frekvence­) od treba 40Hz do 10KHz a take se meri nahle zmeny a dynamicka hudba, jak dokaze rychle a presne zareagovat membrana na zmeny. Prave levny reproduktory a hlavne ty co maji male membrany pak prehravaji jen ­"jiste­" oriznute pasma a v nich podaji dobry a silny vykon, ale mimo tyhle pasma je to otras, basy huci, stredy ­"jakoby sumnely­" a vysky sici, hraje to pekne ale diky poklesu jistych frekvencnich posluchovych pasem ­(nebo spatne zvukovky ktera to cele filtruje ­- vyhlazuje­) pak se jevy zvuk jako ­"plochy­" ­- umnely nebo ma clovek pri poslouchani dojem ze tomu neco chyby.... pak si na to zvykne...a z omylu ho vyvede prave to, ze mu nekdo zapoji kvalitnejsi reproduktory, hrajici na jistou vzdalenost o urcitem vykone kvalitne a nezkreslene v celem frekvencnim pasmu a dobre rychle a presne reagujici na zmeny ­(skvela reprodukce skutecneho signalu­). Nerikam ze ­"drahsi­" jsou lepsi a uz vubec ne ze reproduktory za 100 000 hrajou lepe jak bedny za 10 000, znacka neni vse i kdyz obecne plati drahsi a znackovejsi by mnely byt preci jen lepsi.
Odpovědět0  0
mayday | 9.5.20052:34
No tak najprv velmi pochvalim za odvedenu robotu a kopec peknych grafov. A teraz kritika: kde je posluchovy test? Cisla a grafy su jedna vec, ale ludia zvuk nevnimaju ako graf. Bez posluchoveho testu je to fsetko nanic... ...pretoze posluchove testy velakrat vyhra zvukovka o ktorej si to podla grafov nikto nemyslel... ...no nic... ...aj tak sa mi porovnavanie integrovanych zvukoviek zda zbytocne, skutocny hrac si aj tak vzdy kupi samostatnu zvukovku a tu na doske vypne... ...ostatnym je to sumafuk, pretoze vacsina ludi rozdiel nespozna, alebo ma biedne repraky... ...a ten kto sa trosku vaznejsie venuje hudbe, pripadne spracovaniu zvuku presne vie co potrebuje a integrovana zvukovka to urcite nie je... ...jedine ako alternativny vstup ci vystup... ...a tam kvalita opat nehra rolu.. ...o kvalitu sa stara primarna zvukovka...
Odpovědět0  0
Miko | 9.5.20058:42
poslechový test je velice subjektivní záležitost.
Mě spíše v testu chybí jedna ­"abnormalita­" a to MSI Diamond s integrovaným SoundBlasterem, opravdu hodně by mě zajímala kvalita.
Jinak docela zajímavý článek.
Odpovědět0  0
john.don | 9.5.200511:40
No když už tak tam spíš mohla být samotná Audigi a Live.
Odpovědět0  0
Miko | 9.5.200514:09
článek je o integrovaných řešeních :­) Ale pro srovnání proč ne.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.