ASUS eXtreme AX800 - vyplatí se odlehčená R430?
21.2.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Po recenzi Radeonu X800XL se podíváme ještě na jeho pomalejšího bratříčka, který by měl oslovit hlavně cenou. Přestože to není případ grafických karet ASUS obecně, můžeme se podívat alespoň na výkon. Oproti "XL" verzi má Radeon X800 jen 12 pipeline a nižší frekvenci pamětí, ale zato jde skvěle přetaktovat! Chcete vědět více?
Kapitoly článku:
- ASUS eXtreme AX800 - vyplatí se odlehčená R430?
- ASUS eXtreme AX800/2DTV detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X800 vs. GeForce 6600GT/6800
- Hluk a přetaktování
- Závěr
Chlazení a hluk
Chladič vyrobený společností ASUS vypadá poměrně účinně a bytelně, takže dává příslib nízkým teplotám a hluku. Chladič jako takový je na plné otáčky sice účinný, ale relativně hlučný. Ovšem díky utilitě SmartCooling, kterou dodává ASUS ve svém softwarovém bundlu, je možné chladič libovolně regulovat, a to jak manuálně, tak automaticky. Při "Auto Fan Control" se teplota nedostala přes 55°C, což je vynikající výsledek. Při nastavení na velmi tichých 35% je pak maximum kolem 65 °C.
Obr. 13 - ASUS SmartDoctor s mnoha možnostmi nastavení
Přetaktování
Přetaktování bývá u osekaných (nebo "odlehčených", jak jsem uvedl v nadpisu) karet velmi důležité, protože výkonnostní rezerva je často poměrně velká. Již v popisu jsem zmínil, že ASUS eXtreme AX800 obsahuje 2,0ns paměti Samsung, což znamená, že jejich nominální frekvence by měla být o 150MHz vyšší než je defaultní takt. Jádro má oproti X800XL jen 10MHz skluz, ale přesto není zdaleka na svém maximu.
K přetaktování jsem použil již tradičně utilitu RivaTuner ze serveru Guru3D, která dovoluje snadno monitorovat frekvence a libovolně je měnit. K ověření stability byl zapnutý 4xFSAA a nejlépe jsou případné artefakty znatelné v 3DMarku05, testu Canyon Flight. Zde jsou frekvence, kterých jsem dosáhl:
Věřte nevěřte, ASUS se opravdu podařil! Frekvenci jádra se mi podařilo dostat na 440MHz, což je ještě od 22MHz více než u Sapphire Radeonu X800XL (celkový nárůst +13%). Ještě lépe na tom ale byly již zmiňované paměti Samsung. Ty se mi totiž z defaultních 350MHz povedlo přetaktovat o 130MHz na skvělých 480MHz (+37%). Frekvence 440/480, která se od XL verze liší o +40/-10MHz, znamená velmi slušný výkon.
Nejdříve se podívejme na grafy, ve kterých je nárůst jasně znatelný:
Graf 49 - Nárůst výkonu v syntetických testech
Graf 50 - Nárůst výkonu v herních testech
Grafy jsem uvedl hlavně pro názornost, protože vidět poměr červené části k celkovému výkonu, nahradí stovky slov. Do grafu jsem vybral schválně rozlišení 1600x1200, ve kterém se nárůst projevuje asi nejvíce (a také se nejlépe zaznamenává do grafu). Ovšem pro ty, které zajímají čísla, uvádím ještě tabulku s vybranými výsledky:
Nárůst výkonu se pohybuje zpravidla od +10 do +30% a je vždy dvouciferný. Průměrných +20% k výkonu přibližuje kartu vyšší třídám. Pro srovnání ještě uvedu, že testovaný Leadtek GeForce 6800 se mi podařilo přetaktovat z 325/300 na 371/432, tedy prakticky úplně stejně. Více se dozvíte ZDE.
Chladič vyrobený společností ASUS vypadá poměrně účinně a bytelně, takže dává příslib nízkým teplotám a hluku. Chladič jako takový je na plné otáčky sice účinný, ale relativně hlučný. Ovšem díky utilitě SmartCooling, kterou dodává ASUS ve svém softwarovém bundlu, je možné chladič libovolně regulovat, a to jak manuálně, tak automaticky. Při "Auto Fan Control" se teplota nedostala přes 55°C, což je vynikající výsledek. Při nastavení na velmi tichých 35% je pak maximum kolem 65 °C.
Obr. 13 - ASUS SmartDoctor s mnoha možnostmi nastavení
Přetaktování
Přetaktování bývá u osekaných (nebo "odlehčených", jak jsem uvedl v nadpisu) karet velmi důležité, protože výkonnostní rezerva je často poměrně velká. Již v popisu jsem zmínil, že ASUS eXtreme AX800 obsahuje 2,0ns paměti Samsung, což znamená, že jejich nominální frekvence by měla být o 150MHz vyšší než je defaultní takt. Jádro má oproti X800XL jen 10MHz skluz, ale přesto není zdaleka na svém maximu.
K přetaktování jsem použil již tradičně utilitu RivaTuner ze serveru Guru3D, která dovoluje snadno monitorovat frekvence a libovolně je měnit. K ověření stability byl zapnutý 4xFSAA a nejlépe jsou případné artefakty znatelné v 3DMarku05, testu Canyon Flight. Zde jsou frekvence, kterých jsem dosáhl:
Věřte nevěřte, ASUS se opravdu podařil! Frekvenci jádra se mi podařilo dostat na 440MHz, což je ještě od 22MHz více než u Sapphire Radeonu X800XL (celkový nárůst +13%). Ještě lépe na tom ale byly již zmiňované paměti Samsung. Ty se mi totiž z defaultních 350MHz povedlo přetaktovat o 130MHz na skvělých 480MHz (+37%). Frekvence 440/480, která se od XL verze liší o +40/-10MHz, znamená velmi slušný výkon.
Nejdříve se podívejme na grafy, ve kterých je nárůst jasně znatelný:
Graf 49 - Nárůst výkonu v syntetických testech
Graf 50 - Nárůst výkonu v herních testech
Grafy jsem uvedl hlavně pro názornost, protože vidět poměr červené části k celkovému výkonu, nahradí stovky slov. Do grafu jsem vybral schválně rozlišení 1600x1200, ve kterém se nárůst projevuje asi nejvíce (a také se nejlépe zaznamenává do grafu). Ovšem pro ty, které zajímají čísla, uvádím ještě tabulku s vybranými výsledky:
Benchmark | původní | overclock | nárůst |
3DMark03 | 8459 | 9949 | +17,6% |
3DMark05 | 3677 | 4340 | +18,0% |
Far Cry - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 53,6 | 64,5 | +20,3% |
Far Cry - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 38,6 | 48,0 | +24,4% |
Far Cry - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 23,2 | 27,7 | +19,4% |
Half-Life 2 - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 95,0 | 104,5 | +10,0% |
Half-Life 2 - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 71,5 | 85,6 | +19,7% |
Half-Life 2 - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 58,6 | 70,9 | +21,0% |
UT2004 - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 113,7 | 128,0 | +12,6% |
UT2004 - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 91,1 | 112,4 | +23,4% |
UT2004 - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 65,7 | 85,2 | +29,7% |
Splinter Cell - bez FSAA / 1024x768 | 66,4 | 77,4 | +16,6% |
Splinter Cell - bez FSAA / 1280x1024 | 57,0 | 69,7 | +22,3% |
Splinter Cell - bez FSAA / 1600x1200 | 50,2 | 61,9 | +23,3% |
Doom 3 - bez FSAA / 1024x768 | 56,9 | 70,3 | +23,6% |
Doom 3 - bez FSAA / 1280x1024 | 40,2 | 50,3 | +25,1% |
Doom 3 - bez FSAA / 1600x1200 | 29,8 | 37,1 | +24,5% |
Call of Duty - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 125,8 | 142,0 | +12,9% |
Call of Duty - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 96,3 | 115,0 | +19,4% |
Call of Duty - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 76,5 | 94,7 | +23,8% |
CELKEM | +20,4% |
Tab. 8 - Výsledek přetaktování grafiky ASUS eXtreme AX800
Nárůst výkonu se pohybuje zpravidla od +10 do +30% a je vždy dvouciferný. Průměrných +20% k výkonu přibližuje kartu vyšší třídám. Pro srovnání ještě uvedu, že testovaný Leadtek GeForce 6800 se mi podařilo přetaktovat z 325/300 na 371/432, tedy prakticky úplně stejně. Více se dozvíte ZDE.