ASUS eXtreme AX800 - vyplatí se odlehčená R430?
21.2.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Po recenzi Radeonu X800XL se podíváme ještě na jeho pomalejšího bratříčka, který by měl oslovit hlavně cenou. Přestože to není případ grafických karet ASUS obecně, můžeme se podívat alespoň na výkon. Oproti "XL" verzi má Radeon X800 jen 12 pipeline a nižší frekvenci pamětí, ale zato jde skvěle přetaktovat! Chcete vědět více?
Kapitoly článku:
- ASUS eXtreme AX800 - vyplatí se odlehčená R430?
- ASUS eXtreme AX800/2DTV detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X800 vs. GeForce 6600GT/6800
- Hluk a přetaktování
- Závěr
Na této stránce se podíváme na srovnání Radeonu X800 s ostatními grafickými kartami, zejména ale s GeForce 6600GT, proti které by měl být primárně určen. Je sice pravda, že cena ASUSu je téměř 12 000 Kč vč. DPH, ovšem tato firma je jako vždy předražená. Již dnes se objevují Radeony X800 s cenou kolem 8000 Kč, ale ty by měly ještě více zlevnit.
Radeon X800 vs. GeForce 6600GT
Do grafů jsem vybral dvě nastavení, která považuji u hi-endových karet jako nejpoužívanější. První je 1600x1200 bez zapnutého vyhlazování a anizotropního filtrování, druhé nastavení pak zahrnuje rozlišení 1024x768 se 4x FSAA a 8x AF. Framerate v těchto dvou konfiguracích je podobný a ve všech hrách plynulý. Podívejme se tedy na srovnání Radeon X800 s GeForce 6600GT:
Graf 47 - Srovnání karet v 1600x1200 bez FSAA
Ve vybraném rozlišení si Radeon X800 neporadil úplně ideálně, protože ztrácí bodíky ve Far Cry a ve Wolfensteinovi. Samozřejmostí je vyšší výkon v Direct3D a ztráta v Doomu 3. Ovšem mnohem zajímavější je pohled na tabulku:
Zde vidíte hlavně velký náskok v rozlišení 1024x768, který činí celkem téměř 27%. Zajímavé je, že s rostoucím rozlišením se náskok zmenšuje, a to i přes větší paměť Radeonu X800. Z her se RX800 nejlépe povedl Half-Life 2 (+38%) a UT2004 (+30%), naopak v Doomu 3 je rozdíl -20%.
Graf 48 - Srovnání karet v 1024x768 4xFSAA 8xAF
Toto nastavení zjevně sedlo Radeonu X800 mnohem lépe, což dokazuje 5 modrých čísel proti jednomu červenému (překvapivě Doom 3). Zajímavý je i vysoký náskok v Serious Sam, což je hra pro OpenGL. Vše si shrňme opět tabulkou:
Zde je situace opačná než bez zapnutého FSAA a nejvíce získává ASUS v rozlišení 1600x1200. Ztráty v Doomu 3 nejsou tak markantní, ale o to více je Radeon lepší v Half-Life 2 či Far Cry. Celkový průměr +16% je velmi slušný.
Radeon X800 vs. GeForce 6800
Další dvě tabulky nám řeknou, jak je na tom ASUS eXtreme AX800 ve srovnání s GeForce 6800. Obě tyto karty mají 12 pixel pipeline a frekvence jsou u ATi 390/350 proti 325/300 u nVidie. Přesto nejsou výsledky nijak jednoznačné:
Výsledky v jednotlivých rozlišeních jsou vyrovnané, což odpovídá stejné velikosti a v podstatě i rychlosti pamětí. Rozdíly tvoří samostatné hry, ať už Doom 3 nebo Half-Life 2. Celkově ztrácí ASUS 8%.
Při zapnutém FSAA se výsledky příliš nezmění, překvapivá je ale velká ztráta v mapě cooler01 ne hře Far Cry. Nicméně celkově ztrácí Radeon X800 na GeForce 6800 kolem 8,5%, což není nejhorší.
Radeon X800 vs. Radeon X800XL
Pro zajímavost uvedu ještě rozdíly mezi osekanou a plnohodnotnou verzí jádra R430. V tomto souboji má Radeon X800XL o 4 pixel pipeline více a frekvence vyšší o +10/+140MHz. Jiné rozdíly nejsou.
Průměrná ztráta 25% je poměrně logickým vyústěním architektonických rozdílů. U FSAA je rozdíl pochopitelně větší, protože se více projevují schopnosti karty a rychlost pamětí.
Radeon X800 vs. GeForce 6600GT
Do grafů jsem vybral dvě nastavení, která považuji u hi-endových karet jako nejpoužívanější. První je 1600x1200 bez zapnutého vyhlazování a anizotropního filtrování, druhé nastavení pak zahrnuje rozlišení 1024x768 se 4x FSAA a 8x AF. Framerate v těchto dvou konfiguracích je podobný a ve všech hrách plynulý. Podívejme se tedy na srovnání Radeon X800 s GeForce 6600GT:
Graf 47 - Srovnání karet v 1600x1200 bez FSAA
Ve vybraném rozlišení si Radeon X800 neporadil úplně ideálně, protože ztrácí bodíky ve Far Cry a ve Wolfensteinovi. Samozřejmostí je vyšší výkon v Direct3D a ztráta v Doomu 3. Ovšem mnohem zajímavější je pohled na tabulku:
vs. 6600GT, bez FSAA | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | +5,6% | -15,7% | -23,0% | -11,1% |
Doom 3 (trdm1) | -27,6% | -35,9% | -36,6% | -33,4% |
Far Cry (default) | +52,4% | +47,3% | +18,6% | +39,5% |
Far Cry (cooler01) | +28,3% | +3,8% | -2,9% | +9,7% |
Half-Life 2 (canals01) | +40,8% | +41,3% | +35,3% | +39,1% |
Half-Life 2 (coast03) | +43,4% | +36,8% | +31,0% | +37,0% |
UT2004 (default) | +44,5% | +28,5% | +17,2% | +30,1% |
UT2004 (Primeval) | +40,4% | +33,7% | +13,5% | +29,2% |
Splinter Cell | +11,0% | +9,2% | +10,6% | +10,3% |
Wolfenstein: ET | +27,1% | +8,9% | -2,3% | +11,3% |
Průměr | +26,6% | +15,8% | +6,1% | +16,2% |
Tab. 2 - Radeon X800 vs. GeForce 6600GT (bez FSAA, AF)
Zde vidíte hlavně velký náskok v rozlišení 1024x768, který činí celkem téměř 27%. Zajímavé je, že s rostoucím rozlišením se náskok zmenšuje, a to i přes větší paměť Radeonu X800. Z her se RX800 nejlépe povedl Half-Life 2 (+38%) a UT2004 (+30%), naopak v Doomu 3 je rozdíl -20%.
Graf 48 - Srovnání karet v 1024x768 4xFSAA 8xAF
Toto nastavení zjevně sedlo Radeonu X800 mnohem lépe, což dokazuje 5 modrých čísel proti jednomu červenému (překvapivě Doom 3). Zajímavý je i vysoký náskok v Serious Sam, což je hra pro OpenGL. Vše si shrňme opět tabulkou:
vs. 6600GT, 4xFSAA, 8xAF | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | -10,4% | -4,7% | +4,7% | -3,5% |
Doom 3 (trdm1) | -16,7% | -11,2% | -1,1% | -9,7% |
Far Cry (default) | +21,0% | +24,9% | +7,4% | +17,8% |
Far Cry (cooler01) | +4,6% | +20,9% | +29,6% | +18,4% |
Half-Life 2 (canals01) | +41,8% | +41,2% | +69,1% | +50,7% |
Half-Life 2 (coast03) | +31,8% | +25,4% | +48,4% | +35,2% |
UT2004 (default) | +18,3% | +7,8% | +20,6% | +15,6% |
UT2004 (Primeval) | +12,5% | +8,3% | +25,9% | +15,6% |
Call of Duty | +11,0% | +7,4% | +15,7% | +11,4% |
Serious Sam: SE | +25,2% | +7,8% | +4,0% | +12,3% |
Průměr | +13,9% | +12,8% | +22,4% | +16,4% |
Tab. 3 - Radeon X800 vs. GeForce 6600GT (4x FSAA, 8x AF)
Zde je situace opačná než bez zapnutého FSAA a nejvíce získává ASUS v rozlišení 1600x1200. Ztráty v Doomu 3 nejsou tak markantní, ale o to více je Radeon lepší v Half-Life 2 či Far Cry. Celkový průměr +16% je velmi slušný.
Radeon X800 vs. GeForce 6800
Další dvě tabulky nám řeknou, jak je na tom ASUS eXtreme AX800 ve srovnání s GeForce 6800. Obě tyto karty mají 12 pixel pipeline a frekvence jsou u ATi 390/350 proti 325/300 u nVidie. Přesto nejsou výsledky nijak jednoznačné:
vs. 6800, bez FSAA | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | -23,4% | -30,8% | -32,9% | -29,0% |
Doom 3 (trdm1) | -35,4% | -38,2% | -40,7% | -38,1% |
Far Cry (default) | +5,0% | +2,3% | +4,5% | +3,9% |
Far Cry (cooler01) | +6,3% | -4,7% | +7,5% | +3,0% |
Half-Life 2 (canals01) | +6,7% | +9,1% | +25,1% | +13,6% |
Half-Life 2 (coast03) | +5,4% | +16,8% | +16,9% | +13,1% |
UT2004 (default) | 0,0% | -3,5% | -3,6% | -2,4% |
UT2004 (Primeval) | -1,7% | -6,7% | -12,7% | -7,0% |
Splinter Cell | -15,9% | -11,5% | -8,2% | -11,9% |
Wolfenstein: ET | -15,3% | -25,4% | -30,7% | -23,8% |
Průměr | -6,8% | -9,3% | -7,5% | -7,9% |
Tab. 4 - Radeon X800 vs. GeForce 6800 (bez FSAA, AF)
Výsledky v jednotlivých rozlišeních jsou vyrovnané, což odpovídá stejné velikosti a v podstatě i rychlosti pamětí. Rozdíly tvoří samostatné hry, ať už Doom 3 nebo Half-Life 2. Celkově ztrácí ASUS 8%.
vs. 6800, 4xFSAA, 8xAF | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | -26,6% | -23,2% | -21,1% | -23,6% |
Doom 3 (trdm1) | -28,1% | -27,7% | -26,3% | -27,4% |
Far Cry (default) | +24,1% | +1,0% | -15,0% | +3,4% |
Far Cry (cooler01) | -21,0% | -25,5% | -23,4% | -23,3% |
Half-Life 2 (canals01) | +8,9% | +33,0% | +23,4% | +21,8% |
Half-Life 2 (coast03) | +6,1% | +9,0% | +17,0% | +10,7% |
UT2004 (default) | -8,9% | -10,2% | -8,4% | -9,2% |
UT2004 (Primeval) | -0,4% | -0,9% | +1,5% | +0,1% |
Call of Duty | -20,5% | -23,9% | -22,3% | -22,2% |
Serious Sam: SE | -15,5% | -21,3% | -26,2% | -21,0% |
Průměr | -8,2% | -9,0% | -10,1% | -9,1% |
Tab. 5 - Radeon X800 vs. GeForce 6800 (4x FSAA, 8x AF)
Při zapnutém FSAA se výsledky příliš nezmění, překvapivá je ale velká ztráta v mapě cooler01 ne hře Far Cry. Nicméně celkově ztrácí Radeon X800 na GeForce 6800 kolem 8,5%, což není nejhorší.
Radeon X800 vs. Radeon X800XL
Pro zajímavost uvedu ještě rozdíly mezi osekanou a plnohodnotnou verzí jádra R430. V tomto souboji má Radeon X800XL o 4 pixel pipeline více a frekvence vyšší o +10/+140MHz. Jiné rozdíly nejsou.
vs. X800XL, bez FSAA | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | -29,8% | -35,1% | -35,9% | -33,6% |
Doom 3 (trdm1) | -34,7% | -38,1% | -35,9% | -36,2% |
Far Cry (default) | -2,1% | -6,2% | -24,8% | -11,0% |
Far Cry (cooler01) | -17,6% | -28,9% | -30,2% | -25,6% |
Half-Life 2 (canals01) | -3,4% | -5,1% | -14,7% | -7,8% |
Half-Life 2 (coast03) | -2,5% | -10,3% | -17,8% | -10,2% |
UT2004 (default) | -2,4% | -12,0% | -18,6% | -11,0% |
UT2004 (Primeval) | -3,1% | -7,7% | -20,0% | -10,3% |
Splinter Cell | -19,9% | -25,4% | -28,4% | -24,6% |
Wolfenstein: ET | -17,2% | -33,8% | -37,9% | -29,6% |
Průměr | -13,3% | -20,3% | -26,4% | -20,0% |
Tab. 6 - Radeon X800 vs. Radeon X800XL (bez FSAA, AF)
vs. X800XL, 4xFSAA, 8xAF | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | -38,9% | -40,0% | -39,5% | -39,5% |
Doom 3 (trdm1) | -39,2% | -43,2% | -39,3% | -40,6% |
Far Cry (default) | -22,8% | -33,7% | -48,0% | -34,8% |
Far Cry (cooler01) | -35,0% | -35,6% | -32,7% | -34,4% |
Half-Life 2 (canals01) | -5,6% | -22,4% | -30,9% | -19,6% |
Half-Life 2 (coast03) | -14,0% | -28,0% | -31,9% | -24,6% |
UT2004 (default) | -18,0% | -31,1% | -38,0% | -29,0% |
UT2004 (Primeval) | -22,7% | -32,6% | -35,8% | -30,4% |
Call of Duty | -16,9% | -24,1% | -28,6% | -23,2% |
Serious Sam: SE | -24,1% | -32,6% | -38,8% | -31,8% |
Průměr | -23,7% | -32,3% | -36,3% | -30,8% |
Tab. 7 - Radeon X800 vs. Radeon X800XL (4xFSAA, 8xAF)
Průměrná ztráta 25% je poměrně logickým vyústěním architektonických rozdílů. U FSAA je rozdíl pochopitelně větší, protože se více projevují schopnosti karty a rychlost pamětí.