reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Asus MW221U - širokoúhlá dvaadvacítka na filmy

22.11.2006, Pavel Kovač, recenze
Asus MW221U - širokoúhlá dvaadvacítka na filmy
Nedávno firma Asus představila novou řadu LCD panelů a už tu máme recenzi jednoho zástupce. Je jím 22" TN panel s udávanou dobou odezvy 2ms, kontrastem 700:1 a pozorovacími úhly 170°/160°. Díky svým rozměrům je jako stvořen pro sledování filmů, avšak s kvalitou obrazu to není tak růžové.

Odezva



Papírová odezva 2ms předurčuje monitor jak pro hraní her, tak pro sledování videa. Je tomu skutečně tak, nebo opět výrobce nedodržel slovo? V tomto případě je to sporné. V některých případech je odezva vcelku dobrá (prakticky veškerá odezva fall nepřesáhne hodnotu 1,4ms), avšak díky velkému OverDrive se odezva rise výrazně prodlužuje a občas přesáhne i hodnotu 30ms. V praxi to znamená, že se pixel/subpixel přetočí, a tak se za pohybujícím se objektem zobrazuje světlý stín.


Odezva v závislosti na změně

Chcete důkaz? Máte ho mít. Na následujícím grafu je zachycen průběh odezvy 0-175-0. Vidíte ten velký překmit? Jeho hodnota přesahuje 10% (konkrétně je to 16%). Kvůli tomu spadá měření odezvy do zcela jiné metodiky a odezva je tím prakticky čtyřnásobná. Naopak odezva typu fall je pro lidské oko nepostřehnutelná a nikomu vadit zaručeně nebude. Konkrétní hodnoty jsou 23,6ms pro rise a 1ms pro fall.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

Podobně na tom je i odezva šedá-šedá (50-200-50). Překmit sice dosáhl pouze hodnoty 10%, ale i tak je třeba měřit odezvy lehce jinak. Opět zde byl velice dobře viditelný stín. Naštěstí výrobce zkrotil OverDrive u fall, kde není nikterak viditelný překmit. Hodnoty jsou rise=18,2ms a fall=2ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Sledování videa





Přikrášlený obraz. To je asi nejjednodušší popsání tohoto monitoru. Neuvěřitelně výrazná červená barva mě strašila i ve spánku. Pro některé filmy to samozřejmě vhodné je, ale pokud jde o kvalitní signál (originál DVD apod.), obraz přece žádné dobarvení nepotřebuje. Někdy se dokonce stalo, že červená barva zcela dominovala a oko nebylo schopné se od ní odpoutat. Vzpomněl jsem si na dobu VHS, kdy některá videa takto "skvěle" nahrávala pořady z TV. Odezva však překvapivě nečinila prakticky žádný problém, dokonce jsem nezaznamenal ani šum v obraze (velký překmit). Je to možná dáno právě těmi barevnými úpravami, které jsou určené pro video.


Hraní her





Co se týče her, ani zde jsem nezaznamenal nějaký velký problém s odezvou. U hry Half-Life sice vidíte překmity (stíny za objekty), ale nejedná se o žádnou tragédii. Co mě ovšem zde nemile překvapilo, bylo jakési doostření obrazu elektronikou. Antialiasing se tak stával daleko méně učinným, a to, jak jistě uznáte, problém je. K tomuto se ještě vrátíme u testování kvality obrazu jako takového. U ostatních her nebyl s odezvou nikterak velký problém. Sem tam je vidět šum v obraze, sem tam se něco rozdvojí, ale dohromady nic tragického. Problém nastane až pokud si uvědomíte, že jde o papírově 2ms panel. Dle měření a praktických testů bych jej označil spíše jako 6-8ms.


Stabilita kontrastu



Jas lze naštěstí regulovat pomocí podsvětlovacích trubic, a tak kontrast neklesá tak tragicky. Maximální kontrast je opět u 100% jasu a to 84:1.


reklama