Asus Radeon HD 6970: pan rozpačitý
24.2.2011, Petr Štefek, recenze
AMD se svou vlajkovou lodí neudělalo příliš velkou dírou do světa, ale stále se jedná o zajímavou grafiku pro majetnější hráče. Dnes se podíváme proč tomu tak je a ověříme si, zda nové ovladače přinesly nějaký zásadní zvrat.
Kapitoly článku:
- Asus Radeon HD 6970: pan rozpačitý
- Asus Radeon HD 6970 - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Arcania - Gothic 4
- Battlefield: Bad Company 2
- Battleforge
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Crysis Warhead
- F1 2010
- Mass Effect 2
- Metro 2033
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
- StarCraft 2
- Spotřeba a teploty
- Závěr
Asus Radeon HD 6970 představuje alespoň prozatím tu nejrychlejší grafickou kartu poslední generace, kterou lze u AMD koupit. Teď trochu mlžím, neboť zde stále existuje prozatím vůbec nejvýkonnější karta Radeon HD 5970, která ovšem disponuje dvěma čipy a její výkon pokládá na lopatky libovolné řešení s jedním čipem. Šanci nemá ani jinak vynikající GeForce GTX 580 a nebo dnes zmiňovaný Radeon HD 6970. Dvojice čipů na jedné kartě je jedinou šancí, jak si postavit systém s výkonem high-endového SLI nebo CrossFire řešení a nemuset řešit dvojici karet nebo podporu ze strany čipsetu základní desky.
Oba hlavní soupeří stále usilují o výkonnostní trůn, a tak se dočkáme grafické karty se dvěma čipy Cayman nebo GF110. To je ale zcela jiná historie a my se dnes podíváme, jak si stojí současná jednočipová vlajková loď. Ta je vybavena čipem Cayman XT, který je vyráběn ověřeným 40nm procesem a v našem případě na taktu 890 MHz. Zvláštností nového čipu Cayman XT je zbrusu nová architektura VLIW4, která by měla být pro AMD budoucností. Tato architektura nahradí postupně postarší VLIW5 na všech frontách od low-endu po nejdražší karty, kde tato výměna již proběhla.
Velkou devizou nového čipu je velký surový výkon v oblasti texturování, kde AMD spíše nabízelo postačující výkony a konkurenční Nvidia nabízela podstatně vyšší texel fillrate, což v některých enginech jednoznačně znamenalo výhody. Nový čip má také dvojitý grafický engine, což mimo jiné znamená i dvojnásobný geometrický výkon v případě teselace. Současná generace tak již nezaostává za Polymorph Enginem Nvidie v čipech Fermi o třídu, ale spíše jen o pár desítek procent. Celkově se dá říct, že Cayman se velmi povedl a jeho výkony jsou ještě částečně skryty, než AMD doladí ovladače, které jsou z valné části optimalizovány pro starší VLIW5.
Grafická karta |
GeForce GTX 570
|
Radeon HD 6970
|
Radeon HD 6850
|
GPU |
GF110
|
Cayman XT
|
Barts
|
Počet tranzistorů |
3 mld.
|
2.7 mld.
|
1.7 mld.
|
Výrobní technologie |
40 nm
|
40 nm
|
40 nm
|
Frekvence jádra |
732 MHz
|
890 MHz
|
900 MHz
|
Frekvence shaderů |
1464 MHz
|
890MHz
|
900 MHz
|
Počet shaderů |
480 (1D)
|
384 (4D)
|
224 (5D)
|
Pixel fillrate |
35 100 Mpix/s
|
28 480Mpix/s
|
28 800 Mpix/s
|
Texel fillrate |
43 900 Mtex/s
|
85 440 Mtex/s
|
50 400 Mtex/s
|
Počet RBE |
40
|
32
|
32
|
Počet TMU |
60
|
96
|
56
|
Velikost paměti |
1280 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
1024 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
3 800 MHz
|
5 500 MHz
|
4 200 MHz
|
Šířka sběrnice |
320-bit
|
256-bit
|
256-bit
|
Propustnost sběrnice |
152 000 MB/s
|
176 000 MB/s
|
134 400 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11
|
DirectX 11
|
DirectX 11
|