www.svethardware.cz
>
>
>
>

Creative Sound BlasterX Vanguard K08: RGB a Omron

Creative Sound BlasterX Vanguard K08: RGB a Omron
, , recenze
Společnost Creative se rozhodla využít značku Sound Blaster zcela novým způsobem a vytvořila řadu Sound BlasterX, která však nemá se zvukem nic společného. Patří do ní také herní myš Siege M04, kterou si dnes vyzkoušíme.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
reklama
Od společnosti Creative jsme vedle myši Sound BlasterX Siege M04 otestovali i klávesnici Vanguard K08, která je určena jako její spolupracovník připojený k herní sestavě. Jde zatím o jediné dvě periferie tohoto typu, které Creative nabízí ve snaze zpeněžit svou značku Sound Blaster, ačkoliv se zvukem tyto produkty nemají vůbec nic společného. Těšit se můžeme na mechanická tlačítka, RGB podsvícení s různými efekty, programovatelné klávesy i další funkce.


- klikněte pro zvětšení -

Sound BlasterX Vanguard K08 je tak vpravdě moderní klávesnice, v jejímž případě je zřejmé, že kombinace mechanických tlačítek pod klávesami a RGB podsvícení se musí promítnout do ceny. Ta má na našem trhu poměrně široké rozpětí, a to cca od 3800 do 5200 Kč, takže se opravdu vyplatí se podívat, kde nakoupíte nejlevněji.



Obal této klávesnice nám sdělí dvě základní skutečnosti, a sice RGB podsvícení kláves (Aurora Reactive) a pak typ použitých tlačítek, což je dosud námi nevyzkoušený typ od firmy Omron. Tu známe především jako výrobce velice kvalitních a odolných spínačů používaných v počítačových myších, takže můžeme doufat, že i tlačítka v této klávesnici budou mít stejnou kvalitu.

Model
Creative Sound BlasterX Vanguard K08
Rozměry klávesnice
215 x 465 x 37,6 mm (s podložkou pod zápěstí)
149 x 465 x 37,6 mm (bez podložky)
Hmotnost klávesnice
1,1 kg
Tlačítka
Omron
45 až 55g odpor při stisku
zdvih 3,5 mm (1,5 mm do stisku)
RGB podsvícení každé klávesy
Paměť a profily
ano a ne
Rozhraní
vstup: 2x USB 2.0 (180cm kabel)
1000Hz dotazovací frekvence
26-KRO
výstup: 1x USB port (průchozí)
Kompatibilita
Windows 10, Windows 8.1/8.0 32/64 bit, Windows 7 32/64 bit
Verze
-

RGB podsvícení klávesnic už dnes nikoho neohromí a popravdě se z této výbavy už stává něco, co začíná být otravné. Barevné LED totiž dnes mají krom periferií i základní desky, paměťové moduly, grafické karty, samozřejmě počítačové skříně, ale také třeba i SSD. Ve skutečnosti si tak můžete postavit sestavu, která zahanbí i vánoční stromeček. Otázka je, proč by někdo s alespoň zbytky vkusu měl podobnou věc dělat. V případě klávesnic se ale podsvícení ještě dá obhájit, neboť v jejich případě může mít i praktický význam. Ten bude spočívat nejen v tom, že budete na popisky kláves vidět i v černočerné tmě, ale také v tom, že si můžete zvýraznit ty klávesy, které mají třeba přiřazenu nějakou speciální funkci. Nicméně to už závisí především na doprovodném softwaru, jenž musí taková nastavení vůbec umožnit.

Co se týče tlačítek značky Omron, v jejich případě to rozhodně nevypadá na kopie Cherry MX, což je vidět už z provedení kláves samotných. Ty nemají totiž jen jednu křížovou středovou nožku, ale 4 malé umístěné do čtverce. Vnitřní prostor je tak volný a právě díky tomu může přímo do středu kláves svítit RGB LED. Proto mohou být i popisky kláves větší a umístěny uprostřed.



Vedle toho je tu zajímavý průběh stisku, který má celkovou hloubku 3,5 mm (o 0,5 mm méně než u Cherry MX) a samotný stisk se zaznamená už v hloubce 1,5 mm, čili také o 0,5 mm dříve než u Cherry MX. Nejdříve je odpor jen slabý, aby se postupně navyšoval a v hloubce 1 mm náhle povolí, takže klávesa pod tlakem lépe zajede dovnitř, kde se v hloubce 1,5 mm už zaznamená stisk. Pak opět odpor narůstá. To nám může připomenout průběh stisku u tlačítek Cherry MX Blue či Brown, ale otázka je spíše ta, zda něco z toho poznáme v praxi.


Zpracování klávesnice


Celá klávesnice má dostatečně tuhé tělo, ale je patrné, že není vyztužena kovovou deskou, neboť se přece jen více kroutí než "armované" klávesnice, ale v praxi je to jedno. Nicméně to se nedá říci o způsobu spojení klávesnice a její podložky pod zápěstí, který je realizován jako obvykle pomocí plastových pacek, které se mají zaklesnout do těla klávesnice. To skutečně funguje, když klávesnice jen leží na stole, ale když ji zkusíme jen přizvednout a posunout, podložka od ní velice snadno odpadne.


- klikněte pro zvětšení -

Creative využil pro tuto klávesnici především matné a tmavě šedé až černé plasty se sametově hladkým povrchem, pouze podklad kláves je bílý, aby se dobře ukázaly barvy podsvícení. Lesklý plast je tu pouze v horním pruhu s multimediálními tlačítky, takže je naštěstí zcela v menšině.



Programovatelná tlačítka, respektive ta, která nemají žádnou obvyklou výchozí funkci, jsou umístěna ve sloupci po pěti u samotného levého okraje. Máme tu pouze klávesy M1 až M2, žádný přepínač nebo MR, což naznačuje dvě věci. Jednak je bohužel patrné, že u Creative asi nepočítali s profily a pak je zřejmé, že si nebudeme moci klávesnici programovat i bez použití softwaru, tudíž třeba přímo ve hře.

Všechny klávesy mají také oproti jiným klávesnicím mohutné popisky vyvedené tučně a potěšující také je, že jsou vysoce kontrastní, takže není třeba už v příšeří zapínat podsvícení, aby na ně bylo vidět.



Co se týče rozložení kláves, máme tu anglickou (US) verzi klávesnice a nic nenapovídá tomu, že by Creative měli připravit také českou verzi. To znamená především absenci českých popisků, což lze případně napravit laserem, ale také to, že tu máme jednořádkový Enter, což už nenapravíte, pokud vám to bude vadit. Právě na jeho místo se přesunula klávesa s rourou a zpětným lomítkem, takže díky tomu tu zase máme dlouhý backspace i obě klávesy Shift.



Pravá část klávesnice má klasické rozložení, na jaké jsme u desktopu zvyklí, ovšem máme tu i řadu prvků navíc. Nejvíce nás zaujme asi kovový otočný váleček, jaký známe i z klávesnic jiných výrobců jako zařízení pro pohodlné nastavení hlasitosti a hned vedle něj je červeně podsvícené tlačítko Mute. Pokud to zmáčkneme, začne blikat, což mi nepřipadá jako úplně vhodná reakce, ale v té světelné diskotéce, co klávesnice umí rozjet, se to snadno ztratí. Pak je tu horní pruh, kde jsou jednak kontrolky Num Lock, Caps Lock a Scroll Lock a pak 6 malých tlačítek. První se zámkem nám deaktivuje klávesu Windows (také při zapnutí bliká), další slouží pro nastavení jedné ze 4 intenzit podsvícení kláves, pak tu jsou 3 pro ovládání multimédií a nakonec tlačítko SBX. To slouží k otevření nabídky BlasterX Acoustic Engine Control v případě, že máme nainstalovaný příslušný zvukový engine.



Ve zlomu na zadní straně klávesnice, a to přibližně v její polovině, je ukrytý jeden port USB 2.0, což je pouze průchozí konektor, čili v podstatě jen zabudovaný prodlužovací kabel, ne hub. Takže aby ten fungoval, musíte vedle hlavního konektoru klávesnice zapojit také druhý.



Spodní část klávesnice má na sobě nalepeny velké gumové protiskluzové podložky, což platí také pro podložku pod zápěstí. Zde jsou také lépe vidět plastové čepy, které podložku přidržují u klávesnice, ale ty se za ni dokáží jen zaklesnout a pokud klávesnici zvednete nebo jen trochu přizvednete, podložka vždy odpadne.


- klikněte pro zvětšení -

Pro nastavení většího sklonu tu máme velké výklopné nožky, jež jsou pevné a stabilní. Nakonec se ještě můžeme podívat na Vanguard K08 z boku.



Je krásně vidět, jak podložka tvoří hladký přechod mezi stolem a spodním okrajem klávesnice a je také dobře, že se zde výrobce nesnažil jako jiní vymýšlet různé složité tvary, které by použití podložky jen znepříjemnily. Škoda jen toho uchycení.
reklama
Nejnovější články
Čínská společnost chystá vlastní GPU s PCIe 4.0 a cílí na výkon GeForce GTX 1080 Čínská společnost chystá vlastní GPU s PCIe 4.0 a cílí na výkon GeForce GTX 1080
Ze všemožných výrobců grafických čipů pro PC nám zůstaly už jen dvě společnosti, které udávají krok a ty zde není třeba jmenovat. Nicméně jedna čínská firma se bude snažit o to, aby se mezi ne protlačila. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Lian Li TU150: vskutku přenosná skříň Lian Li TU150: vskutku přenosná skříň
Společnost Lian Li specializující se na hliníkové skříně nám přináší v obvyklém černém a stříbrném provedení nové skříně, a to TU150. Jde o základ pro skutečně přenosné počítače, což poznáme dle vestavěného madla. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
UniverseMachine na superpočítači simulovala vývoj 8 milionů vesmírů UniverseMachine na superpočítači simulovala vývoj 8 milionů vesmírů
Superpočítač Ocelote na Univerzitě v Arizoně posloužil pro vytvoření tzv. Universe Machine. Ta vytvořila miliony virtuálních vesmírů a sledovala jejich vývoj, aby se výsledky daly porovnat s tím, co můžeme vidět na vlastní oči. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Partneři Microsoftu naslouchali záznamům pořízeným Xboxy, je to ovšem problém? Partneři Microsoftu naslouchali záznamům pořízeným Xboxy, je to ovšem problém?
Už od roku 2014 dodavatelé společnosti Microsoft, kteří měli co do činění s Xboxem, nahrávali audio záznamy pořízené v domácnostech herními konzolemi. To probíhalo ve snaze vylepšit funkce hlasových příkazů, ovšem ne vždy.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
AMD Ryzen 5 3500: to pravé pro lidové herní sestavy? AMD Ryzen 5 3500: to pravé pro lidové herní sestavy?
Tum Apisak se letmo zmínil o procesoru AMD Ryzen 5 3500, který by měl nastoupit s výbavou šesti jader bez SMT. Mohl by se tak stát velice zajímavou volbou pro herní sestavy s rozumnou cenou, ostatně dnes je pro hry šest fyzických jader vhodná výbava.
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář