reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Cyberpunk 2077 na RTX 3080: výkon a kvalita ray tracingu

16.12.2020, Jan Vítek, recenze
Cyberpunk 2077 na RTX 3080: výkon a kvalita ray tracingu
Titul Cyberpunk 2077 si z hlediska technického zpracování zaslouží označení next-gen hry, což s sebou ale nese i vysoké nároky na hardware. My se dnes zaměříme právě na technické zpracování a na to, co můžeme vidět díky moderní kartě.

Kvalita obrazu a testy výkonu s DLSS

 
Dnes už nebudeme výkon moc rozpitvávat, ostatně jsme ty základní provedli už v článku o úpravě spustitelného souboru hry, aby si všímal SMT procesorů Ryzen. Lze očekávat, že autoři sami tuto úpravu později přinesou v rámci příští záplaty (pokud už nepřinesli), takže i tyto testy budou provedeny s příslušnou modifikací tak, abychom Ryzen 5 3600X v naší sestavě využili co nejlépe. 
 
V odkazovaném článku jsme se tak podívali na výkon s různým nastavením a rozlišením od nízkého v 1600×900 až po vysoké až ultra v 3440×1440. Tím jsme si v podstatě stanovili mantinely, které jsou ale velice úzké vzhledem k tomu, že na naší sestavě byl celkový rozsah cca 55 až 92 FPS, a to je opravdu málo, když si uvědomíme, že v nejnižším rozlišení ani nebylo zapnuto RT a naopak nám pomáhal DLSS na své obrazově nejméně kvalitní nastavení.
 
Klíčem k vyšší snímkovací frekvenci by jistě byl výkonnější procesor a možná ještě trochu rychlejší paměti RAM, ale Cyberpunk 2077 je náročný i na grafickou kartu a pokud máme využít nastavení obrazu, které bude odpovídat použité RTX 3080, výkon procesoru či RAM nás trápit opravdu nebude. To vyplývá i z jiných testů.
 
V předchozích dvou kapitolách bylo také uvedeno to, o kolik FPS asi tak přijdeme při zapnutí různých efektů zajištěných ray tracingem, takže co nám zbývá, je DLSS. Jak je na tom jeho kvalita? 
 
DLSS vypnuto - klikněte pro zvětšení - 
 
DLSS Quality - klikněte pro zvětšení - 
 
DLSS Balanced - klikněte pro zvětšení -  
 
DLSS Performance - klikněte pro zvětšení -  
 
DLSS Ultra Performance - klikněte pro zvětšení - 
 
Mezi hrou renderovanou v nativním rozlišení monitoru a DLSS na nejvyšší kvalitu se dají najít rozdíly a ty jsou především v ostrosti textur (plechovky vlevo) a také různých mřížek. Obraz je s DLSS trochu měkčí a na několika málo místech ztrácí na detailech, což jsou především odrazy. Dohromady ale vůbec nejde o nic strašného. Na první pohled je výsledek s DLSS na nejlepším nastavení velice dobrý. 
 
Pokud si ještě o stupeň snížíme kvalitu na Balanced, pak se obraz o moc nezhorší. Více se začnou ztrácet detaily ve vlasech či ve velice jemných texturách, ovšem se středním nastavením DLSS přesto neuděláme chybu, pokud nám to má pomocí k vyšším FPS, ale právě to ještě uvidíme. 
 
Ani DLSS Performance na screenshotu nevypadá tak špatně, ale jeho nevýhodu zaznamenáme spíše v pohybu, kdy už je více vidět, jak je obraz neostrý a některé objekty jsou zrnité. To i na statickém snímku podtrhne režim DLSS Ultra Performance, namísto nějž bychom měli už opravdu zvolit jiný kompromis, co se týče nastavení grafiky. Co ale získáme využitím DLSS v různých kvalitách nastavení? 
 
 
Výsledky hovoří jasně, bez DLSS si koledujeme o to, že FPS se každou chvíli propadnou pod 30 a my se budeme koukat sice na ten nejkvalitnější obraz, ale moc si nezahrajeme. Chce to tak alespoň DLSS na nastavení Quality, které nás už dostalo k cílovým 60 FPS a vedle toho je použitelné i nastavení Balanced pro případ, že budeme chtít získat snímky navíc. 
 
Spíše než dvě poslední nastavení DLSS bych už osobně mnohem raději volil snížení detailů či RT efektů, a to především globální osvětlení, ovšem cílem by mělo být dostat se právě na cca 60 FPS, neboť i na 45 FPS, kterých v našem případě dosáhneme i bez DLSS vypnutím RT stínů a globálního osvětlení, je lag na vstupu citelný. V takovém případě nám ovšem může pomoci "Režim malé prodlevy", který si ve správě 3D nastavení ovladačů NVIDIA nastavíme na hodnotu Ultra a subjektivně mohu říci, že hra pak opravdu reaguje o trochu svižněji. Přesto nám to ale nenahradí nízké FPS, které vyniknou při rychlejších pohybech, ale je to všechno jen a jen na vás.  



Vývoj ceny testovaného produktu:




reklama