16.12.2020, Jan Vítek, recenze

Titul Cyberpunk 2077 si z hlediska technického zpracování zaslouží označení next-gen hry, což s sebou ale nese i vysoké nároky na hardware. My se dnes zaměříme právě na technické zpracování a na to, co můžeme vidět díky moderní kartě.

reklama
rozbor DigitalFoundry | od: ElectricKota (23)  14.1.20218:04
Doporučuji spíše rozbor DigitalFoundry, jdou hodně do hloubky a vysvětlují i to co zde autor nebyl schopen rozklíčovat
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=6bqA8F6B6NQ
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Globální osvícení | od: Survivor (50)  18.12.202019:44
V článku se neustále mluví o tom, že se vyplatí vypnout Globální osvícení. Jako já to prostě nemůžu najít. Můžete mi to někdo objasnit. Mám RTX 3080. Díky

ad 1: teď koukám, že párkrát je tam napsáno Globální osvětlení. Bohužel ani to není k nalezení :­(
ad 2: Nejmenuje se to náhodou: Nasvícení s Ray Tracingem?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Globální osvícení | od: Jan Vítek (3069)  18.12.202021:08
Ray Traced Lighting, v češtině by to mohlo být zmíněné Nasvícení s Ray Tracingem, prostě poslední volba voleb ray tracingu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Globální osvícení | od: Survivor (50)  19.12.20208:07
Děkuju
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Také jsem to zkusil vypnout/zapnout | od: ToKrCZ (2)  16.12.202014:33
Screeny v případě RTX vážně nedělají této technologii dobrou službu, síla RTX se naplno projevuje při pohybu prostředím, kdy celá scéna působí velmi ­"realisticky­" ­(avšak stále pochopitelně s notnou dávkou umělecké stylizace­) a důsledkem je min. v mém případě silné ponoření do dění ­(immersion­).

Osobně jsem byl také velmi skeptický vzhledem k nepřesvědčivým screenshotům, ale vidět to naživo mě přesvědčilo, že má význam to do her dávat. Jednoduše řečeno, scénu to vylepšuje znatelně, hlavně hra světel a stínu vypadá o dost ­"šťavnatěji­" chcete­-li. Dá se bez toho žít? Zcela jistě, stejně jako můžete žít bez antialiasingu a anizotropního filtrování. Znám spoustu lidí, kteří AA ve hrách vypínají, protože ho zkrátka ­"nevidí­" ­/ mají jemný rastr monitoru a RTX je principielně to samé.

Já osobně třeba nevnímám input lag, přesto neshazuji snahy výrobců jej různými způsoby minimalizovat, posouvá to hraní kupředu. RTX je ze stejného těsta a jsem osobně rád za to, že si jej mohu na své RTX 3080 vychutnat s dobrými FPS a na HDR monitoru, který také udělá s atmosférou doslova divy.

Kdo chce vidí, kdo nechce neuvidí. Situaci nepomáhá fakt, že nyní je RTX v CP2077 nVidia exclusive, což hlavně v českých luzích a hájích je pro spoustu rudokožců doslova faulem na červenou. Hřebíčkem do rakve je pak faktická nedostupnost HW, který by dokázal CP2077 rozhýbat se zapnutým RTX v plné palbě. Za mě je rozumné minimum pro 60FPS gaming RTX 3080, což optimální určitě není. Snad se to brzy změní a i AMD­-fans budou moci na vlastní oči vidět o čem ta technologie doopravdy je.

Na druhou stranu, historicky jsme tady měli mnohem větší zabijáky HW v podobě Crysis či Far Cry 2. Na high­-endu si CP2077 zahrajete opravdu královsky a jsem za to osobně rád. Hra je vynikající, sám za sebe jsem se setkal s minimem grafických bugů, herních jsem si doposud nevšiml žádných. Ano, na konzolích je to očividný průser, ale já konzole nepoužívám. Po zkušenosti s Witcherem 3 vím, že CPR z toho vybrousí diamant, který s námi bude žít mnoho následujících let. A to říkám jako hráč, který se chystá na čtvrtý průchod W3 poté, co jej zupgradují do next­-gen verze :­-­) Malokterá hra vydrží tak dlouho bavit a za to patří CPR velký palec hore. CP2077 neměl optimální start, ale během několika měsíců se situace otočí a tipuji, že to bude hra desetiletí, mám za sebou asi 20h ­(hraji pomalu, vychutnávám si prolézání všeho co prolézt jde­) a ten potenciál je z toho cítit na míle daleko.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Také jsem to zkusil vypnout/zapnout | od: ToKrCZ (2)  16.12.202014:44
Beru zpět point o královském hraní na high­-endu, v 4K samozřejmě dneska není HW, který by to zvládnul se ctí bez DLSS. Nicméně pokud máte jako já 1440p, situace je poměrně pozitivní, pokud vám stačí 60 FPS.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
RT vizuál | od: danno (299)  16.12.202013:34
Stále teda čakáme na hru, ktorá vďaka RT zreteľne posunie vizuál nad úroveň dnešnej špičkovej rasterizácie. To myslím bude hroziť až asi tak pri 50­-100 násobne vyššom výkone v RT aký majú dnešné GPU.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(5)  nízká(5)
RT | od: Hnizdo (317)  16.12.202011:15
Zkoumani pres screeny je zbytecne. Staci si ve hre RT zapnout a vypnout. Bez RT je hra najednou plocha, plastova a bez atmosfery ­- jak se vyjadril jeden recenzent ­- jako vsechny hry do teto doby bez RT. Kdo to jednou zapnul, uz se zpatky vratit nechce.
Jinak, kvalitni HDR monitor­/TV je ve hre tez obrovskou vyhodou.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(6)  nízká(11)
Re: RT | od: wendak (335)  16.12.202015:30
Jo, a proto to všichni moji známí vypínají. Hnízdo ­(PR Nevidie­) zase perlí...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(8)  nízká(6)
Re: RT | od: Hnizdo (317)  17.12.202014:43
Tak tvoji znami jako PR AMD tromboza, kochrenek, bezznoha a spol urcite :­) Moji znami si to vychutnavaji.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(2)
Re: RT | od: Hnizdo (317)  17.12.202019:35
Jen na okraj takova anketka ve foru CB

https:­/­/imgur.com­/a­/VUlK5TR
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: RT | od: mareknr (125)  19.12.202022:09
Pri Radeonoch to chapem. U NV grafik vypinanie RT nema zmysel, kedze si stratene FPS dozenu cez DLSS. Jedinu vynimku tvoria hry s DLSS 1.x, ten by som si tiez nezapol.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: RT | od: madpavel (150)  16.12.202015:48
RT souhlas, ale HDR je ve hře špatně udělané a je lepší to hrát bez toho.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(3)
Re: RT | od: Hnizdo (317)  17.12.202014:46
Hele nevim. Mam 1000 nit monitor s merenym kontrastem 30 000 : 1 a prijde mi to jako dost dobre. Ano, jsou hry kde to dobre udelane neni nebo je to vyslovene spatne jako treba Destiny2.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: RT | od: madpavel (150)  18.12.202012:03
Tak já mám taky 1000+ nit monitor, HDR kontrast až 60000 : 1 ­(VESA DisplayHDR 1000­), ale v HDR je to hrozně ­"vyblité­" proti SDR a co jsem tak hledal netu, hodně lidí si na to stěžuje. V jiných HDR hrách problém nemám.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Tak ako je to s tienmi? | od: danno (299)  16.12.20208:58
"A co dopad na výkon? V našem případě přineslo vypnutí ray tracovaných stínů asi 7 FPS navíc ­(56 vs. 63 FPS­).­"
A o pár riadkov nižšie píšete:
"Dopad na výkon při vypnutí RT stínů byl v našem případě mizivý a činil jen kolem 2 FPS. "
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Tak ako je to s tienmi? | od: Jan Vítek (3069)  16.12.20209:50
Opraveno, nahoře se to týká odrazů.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Hmmm | od: FabledWarrior (40)  16.12.20208:39
Jako musím uznat, že RT odrazy vypadají opravdu hezky oproti odrazům bez RT. Nicméně to je jediné a podle mě se dají odrazy vykreslit hezky i rasterizací, ale proč by se to zde dělalo, když by pak nebyl vidět rozdíl že? To stejné stíny... jako určitě jsem viděl v nějaké hře stíny, které se rozostřují a slábnou se vzdáleností od objektu i bez RT. Nicméně plýtvat výkonem na RT stíny? A to globální nasvícení je úplně o ničem, takovej zřout výkonu a v podstatě to nejde poznat. Takže jsme opět u toho, že RT je k ničemu a jen žere výkon a snižuje FPS.

Co se týče DLSS, tak pořád to považuji pouze za super věc, pokud mi dojde výkon i v rasterizaci, ale určitě to nebudu zapínat kvůli tomu, abych mohl hrát s RT.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(12)  nízká(4)
Re: Hmmm | od: shipo (3)  17.12.20200:03
Ne, u pohybujícího dynamického zdroje světla nejde RT nahradit cubemap rasterizací ­(moc vysoké nároky na HDD pro každou louži a hodinu­). Klasická rasterizace je jen na statické prostředí­(světla+geometrie­), které lze jednou předpočítat a zapéct do textur.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Hmmm | od: FabledWarrior (40)  17.12.20206:20
No promiň, ale dneska máme všichni SSD disky případně většina i sakra rychlé NVMe disky, tak by snad neměl být problém ne? Pokud tím myslíš velikost, tak pokud dneska mají hry 150GB, tak +­/­- pár GB co na tom sejde?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
Re: Hmmm | od: Jardadoma (448)  17.12.202010:31
nemáme
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(5)
Re: Hmmm | od: pan_Jaroslav_Crha_guru_IT (282)  19.12.202021:22
Promiň, ale tahle hra není pro prehistorické muzejní počítače. Jestli hrajete na HDD, tak Vás i ten disk lituji.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Hmmm | od: mareknr (125)  19.12.202022:03
Tento boj proti RT od niektorych ludi nechapem. Mame sa podla teba posunut z prevazne statickeho renderovania obrazu k dynamickemu alebo nie? Tie pekne odrazy z rasterizacie uz z podstaty nikdy nebudu take ako pri RT a s vyssim dostupnym vykonom sa budu vzdalovat rozdiely aj v inych oblastiach. Nielen v odrazoch. Vsetko sa ale musi postupne vyvinut. Mne to pride, ze problem s tym maju hlavne fandovia AMD a to len preto, ze je v tomto smere aktualne o generaciu pozadu. To sa postupom casu moze zmenit. RT je ale pre pocitacovu grafiku dolezity a pride mi, ze zbytocne bojujete niektori proti pokroku. Ani v rasterizacii sme nemali aktualnu grafiku dostupnu hned od zaciatku. A hlavne je pouzivanie RT stale volitelne. Ked sa ti nepaci, nepouzivaj. Nikto do toho ludi nenuti. Ale toto chcenie a oberanie o tuto volbu inych ludi je uplne mimo. Zbytocne su akurat komentare o zbytocnosti RT.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
RTX a DLSS | od: stapor (15)  16.12.20205:25
Pěkně udělaný článek, ale z mého pohledu o úplné zbytečnosti.
Bez RTX a DLSS dokážu žít a nevidím v tom jedinný významný přínos pro tuto hru.
Předpokládám, že v této hře je momentálně spousta jiných věcí k řešení než ­"zatím­" nesmyslný RTX.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(15)  nízká(3)
Re: RTX a DLSS | od: cdwN (115)  16.12.202010:33
Tak jest. Pokud je hra zabugovaná, padá a hraje se většině lidí špatně, tak jsou nějaké vychytávečky v podobě hezkejch stínů, pompézního nasvícení scény a dalších pozláteček vcelku marginální záležitostí. Coby oldschool hráč jsem vždy dal na slušnou hratelnost a hezkej grafickej kabátek byla jenom nadstavba, na kterou hráč chvíli koukal se zalíbením, případně uchvácen a poté většinu pitomostí vypnul, aby měl stabilnější framerate :)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(12)  nízká(6)
Re: RTX a DLSS | od: pan_Jaroslav_Crha_guru_IT (282)  19.12.202021:24
Kolik map jste vytvořil v HammerEdition, Cry engine, Unity nebo Unreal engine ?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: RTX a DLSS | od: Neverminde (80)  22.12.202011:38
Jako urcite se RT podli na jednom z odrazu na CP a to je ze se vydaj RTX grafiky a hned tam mus byt RT msito toho aby se vyvojari venovali podnstatne vetsim problemum a tim tohle davam za vinu Nvideii. Tlacit do her neco co je porad spatne a co neni nutna soucast hry m prijde strasny. Ale co by se dalo cekat od Nvdeii,ktera jako CP vyhajpovala svoje grafiky,ktere stale nejsou skladem. Tak uz vime kde je ten zakopany pes.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.
Uživatelský profil Vám umožní u nás využívat několik zajímavých funkcí.