D845BG - první deska s DDR od Intelu
18.12.2001, Pavel Švéda, recenze
Jak jsem již naznačil v nedávném preview „Ustupte prosím – Intel a DDR přicházejí“, dostali jsme k recenzování základní desku Intel D845BG, která je prvním intelovským P4 řešením podporující paměti DDR. Jak si vedla v testech a v porovnání se svými SDR a RDRAM kolegyněmi se dozvíte dále.
Kapitoly článku:
- D845BG - první deska s DDR od Intelu
- Použité benchmarky a jejich nastavení
- Výsledky benchmarků
- Srovnání benchmarků s pamětmi SDR a RDRAM a závěr
Použité benchmarky a jejich nastavení
3DMark 2001 (v1.0)
Asi nejpopulárnější a jeden z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 16 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Sisoft Sandra 2001te
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekudnu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS. Nastavení grafických detailů je následující:
GL Driver: DEFAULT
GL Extension: ON
Video Mode: v závislosti na právě testovaném rozlišení (640x480, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200)
Color Depth: v závislosti na právě testované barevné hloubce 16/32 BIT
Fullscreen: ON
Lighting: LIGHTMAP
Geometric Detail: HIGH
Texture Detail: MAX
Texture Quality: v závislosti na právě testované barevné hloubce 16/32 BIT
Texture Filter: TRILINEAR
HD Tach (v2.61)
HD Tach je nízkoúrovňový test disků pro Windows 95/98/ME a Windows NT/2000. Pod Windows 9X/ME využívá speciálního kernel modu VXD pro přemostění filesystému Windows a získává tak maximální přesnost měření výkonu. Obdobný mechanismus je použit u Windows NT/2000. Měří se průměrná přístupová doba (Random Access Time), zatížení CPU (CPU Utilization), maximální, minimální a průměrná rychlost čtení, rychlost mezi vyrovnávací pamětí disku a řadičem (Burst Speed). Všechny tyto testy jsou prováděny pro dvě různé velikosti testované oblasti disku (Standard size a Advanced size). Bohužel se nám nepodařilo získat výsledky testů Standard size, program v tomto režimu z neznámých důvodů vytrvale odmítal pracovat na všech deskách a při všech instalacích Windows 2000.
3D WinBench 2000 (v1.1)
Obsahuje několik testů zaměřených především na 3D grafiku pod rozhraním DirectX 7.0 a umožňuje přitom využít technologie T&L. Použili jsme benchmark 3D WinMark 2000, který obsahuje devět 3D sekvencí v nichž jsou zaznamenávány počty zobrazovaných FPS a výsledné skóre se rovná jejich průměru.
WinBench 99 (v1.1)
Poměrně komplexní benchmark měřící výkon 3D grafiky, 2D videa a diskového subsystému v prostředí Windows resp. v simulovaných Windows aplikacích. My jsme z testů použili pouze Bussines Disk Winmark a High-End Disk Winmark. Výsledné hodnoty jsou v tisících kilobytů za sekundu.
3DMark 2001 (v1.0)
Asi nejpopulárnější a jeden z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 16 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Sisoft Sandra 2001te
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekudnu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS. Nastavení grafických detailů je následující:
GL Driver: DEFAULT
GL Extension: ON
Video Mode: v závislosti na právě testovaném rozlišení (640x480, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200)
Color Depth: v závislosti na právě testované barevné hloubce 16/32 BIT
Fullscreen: ON
Lighting: LIGHTMAP
Geometric Detail: HIGH
Texture Detail: MAX
Texture Quality: v závislosti na právě testované barevné hloubce 16/32 BIT
Texture Filter: TRILINEAR
HD Tach (v2.61)
HD Tach je nízkoúrovňový test disků pro Windows 95/98/ME a Windows NT/2000. Pod Windows 9X/ME využívá speciálního kernel modu VXD pro přemostění filesystému Windows a získává tak maximální přesnost měření výkonu. Obdobný mechanismus je použit u Windows NT/2000. Měří se průměrná přístupová doba (Random Access Time), zatížení CPU (CPU Utilization), maximální, minimální a průměrná rychlost čtení, rychlost mezi vyrovnávací pamětí disku a řadičem (Burst Speed). Všechny tyto testy jsou prováděny pro dvě různé velikosti testované oblasti disku (Standard size a Advanced size). Bohužel se nám nepodařilo získat výsledky testů Standard size, program v tomto režimu z neznámých důvodů vytrvale odmítal pracovat na všech deskách a při všech instalacích Windows 2000.
3D WinBench 2000 (v1.1)
Obsahuje několik testů zaměřených především na 3D grafiku pod rozhraním DirectX 7.0 a umožňuje přitom využít technologie T&L. Použili jsme benchmark 3D WinMark 2000, který obsahuje devět 3D sekvencí v nichž jsou zaznamenávány počty zobrazovaných FPS a výsledné skóre se rovná jejich průměru.
WinBench 99 (v1.1)
Poměrně komplexní benchmark měřící výkon 3D grafiky, 2D videa a diskového subsystému v prostředí Windows resp. v simulovaných Windows aplikacích. My jsme z testů použili pouze Bussines Disk Winmark a High-End Disk Winmark. Výsledné hodnoty jsou v tisících kilobytů za sekundu.