Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Detonátory, Detonátory a ještě jednou Detonátory

25.2.2002, Pavel Švéda, recenze
Detonátory, Detonátory a ještě jednou Detonátory
Srovnávací test posledních devatenácti Detonátorů řady 4 a další informace o jejich správné instalaci a dalších nastaveních, to vše na Vás čeká v následujícím článku. Váháte-li v rozhodnutí která verze je právě ta nejlepší, nebo máte nějaké nejasnosti ohledně Detonátorů, je následující článek právě pro Vás.
Testovací konfigurace
  • základní deska ECS K7S6A
  • procesor AMD Athlon XP 1800+
  • paměti Crucial Technology 256 MB DDR SDRAM (266 MHz)
  • disk Western Digital WD200EB (20 GB, 5400 ot/min)
  • grafická karta Creative 3D Blaster GeForce3 Titanium 500 (64 MB DDR, frekvence čip/paměť - 240/500 MHz)
  • monitor AOC 5Glr+

Testovalo se pod systémem Windows 2000 CZ (build 2195) Service Pack 2, DirectX 8.1 CZ a s vybranými Detonátory řady 4 verzí 15.70 až 27.42. Synchronizace obrazu byla zapnuta, AGP Aperture Size nastavena na 64 MB, takt FSB byl 266 MHz, frekvence pamětí 266 MHz, časování pamětí bylo nastaveno na výrobcem deklarované hodnoty (SPD). Ovladače pro základní desku byly z instalačního balíku SiS AGP 1.07, driver pro diskový řadič SiS Bus Master IDE Controller verze 5.0.2195.5110.

Výsledky benchmarků

Výsledky provedených testů ukazuje následující tabulka (2D testy přehrávání videa nejsou v tabulce uvedeny neboť všechny proběhly bez potíží):


Tab. 2 - Výsledky benchmarků Detonátorů

Vysvětlivky:

† během testu došlo k zamrznutí počítače
* v benchmarku 3DMark 2001SE, test číslo 16 (Advanced Pixel Shader) se objevily chyby v zobrazení (viz Obr. 5)


Obr. 5 - Chyby v zobrazení některých Detonátorů u testu Advanced Pixel Shader

Pro snadnější porovnání obrázky grafů s výsledky seřazenými podle výkonů:


Obr. 6 - Výsledky benchmarku 3DMark 2001SE



Obr. 7 - Výsledky benchmarku Quake III - 640 x 480 x 32



Obr. 8 - Výsledky benchmarku Quake III - 1024 x 768 x 32



Obr. 9 - Výsledky benchmarku Vulpine GLmark


Poslední graf předvádí celkové výsledky zkompilované ze všech provedených testů. Počet bodů se získal tak, že se výsledky jednotlivých benchmarků seřadily od největšího po nejmenší a ohodnotily body (18 pro nejlepší a postupně až do 0 pro nejhorší umístění). Shodné výsledky byly ohodnoceny stejným počtem bodů.


Obr. 10 - Celkové výsledky všech benchmarků

Závěr

Které Detonátory jsou tedy nejlepší? Podle celkových výsledků jsou to 22.80, já bych však volil jinak. Hodnoty se mnohdy lišily jen o desetiny a díky systému bodování, který je vůči malým rozdílům hodně citlivý se výkonnostně téměř stejné výsledky liší v závěru o několik bodů. Proto doporučuji brát závěrečný graf pouze jako orientační a spíše se zaměřit na výsledky jednotlivých testů.

Zajímavostí je zhruba tříprocentní propad nejnovějších 27.xx pod OpenGL u Quake III (640 x 480), který je dokonce řadí až za počáteční Detonátory řady 4 verzí 15.70 a 16.30. U rozlišení 1024 x 768 je už ztráta menší a v dalším OpenGL testu (Vulpine GLmark) se už zdá být vše v pořádku.

Mojí volbou jsou Detonátory 26.53. Dosahují ve všech testech slušných výsledků a je předpoklad, že díky mladšímu datu jejich vydání budou podporovat novější funkce a hardware. Poslední oficiální verzi 23.11 jsem nevolil zcela záměrně, protože tyto Detonátory v době svého vydání obsahovaly chyby způsobující nestabilitu systému (nVidia svou chybu přiznala a nějaký čas byly na jejich stránkách jako "náhrada" 21.83).

Dá se předpokládat, že novými oficiálními Detonátory bude některá z verzí 27.xx. V našem srovnávacím testu sice moc "nezazářily", ale věřím, že jsou to jen počáteční problémy nové řady (podporují již GeForce4) a nVidia je co nejdříve vyladí.

Zdroje: nVidia, Guru3D
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.