Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Grafická špička na výkonné DDR sestavě od firmy AMD

4.7.2001, Štěpán Mrázek, recenze
Grafická špička na výkonné DDR sestavě od firmy AMD
Jak jste si již mohli přečíst před několika dny, testovali jsme jeden z nejvýkonnějších systémů od firmy AMD. Jelikož se v redakci také sešly dvě výkonné grafické karty, pak jsme si řekli, že by byl hřích neprovést testy s takto výkonnou sestavou.
Jak jste si již mohli přečíst před několika dny, testovali jsme jeden z nejvýkonnějších systémů od firmy AMD. Jelikož se v redakci také sešly dvě výkonné grafické karty, pak jsme si řekli, že by byl hřích neprovést testy s takto výkonnou sestavou. Všechny recenze jste si již mohli postupně přečíst a dnes přinášíme závěrečné srovnání všech tří grafických karet. Pro rekapitulaci zde uvádíme i odkazy na jednotlivé články:

AMD Athlon 1200 MHz se sběrnicí 266 MHz a pěti větráky v akci
GeForce 3 v podání firmy Hercules v testu
Kyro II – novou technologií renderování k vyššímu výkonu

Testovací sestava
    • Procesor AMD Athlon 1.2 GHz (133 MHz FSB, samozřejmě DDR)
    • Základní deska Gigabyte 7DX (AMD 761 & VIA 686B)
    • 256 MB PC2100 DDR SDRAM (CAS 2.5)
    • Pevný disk IBM DTLA-307020 30 GB Ultra DMA/100
    • Síťová karta Allied Telesyn AT-2700TX 10/100
    • 16x DVD mechanika Pioneer

Veškeré testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98 SE s aplikačním rozhraním DirectX 8.0 v rozlišeních 640 x 480 až po 1600 x 1200. Následuje seznam všech srovnávaných grafických karet a jim příslušných ovladačů:
    • Asus AGP-V7700 64 MB DDR SDRAM (GeForce 2 GTS) – 4.12.01.0631
    • Hercules 3D Prophet 4500 (Kyro II) – 4.12.01.3062-1.00.02.0205
    • Hercules 3D Prophet III (GeForce 3) – 4.13.01.1200

3D Mark 2001
Tento program je stálicí všech testů grafických karet. K vykreslování scény používá aplikační rozhraní DirectX od firmy Microsoft. Verze programu 2001 je navržena pro 8. verzi tohoto rozhraní a program bez ní nepracuje. Výsledné počty snímků zobrazených za sekundu representuje tzv. Overall Score, které se počítá jako součin FPS za jednotlivé prováděné testy a příslušné konstanty. Výsledky jsou uváděny zvlášť pro 16 i 32 bitů a samozřejmě zde platí, že vyšší číslo značí lepší výsledek.

Pozn. odkazy na projektové soubory programu 3D Mark 2001 naleznete v jednotlivých recenzích, odkazy na ně jsou umístěny v úvodu tohoto článku.


Obr. 1 – Výsledky programu 3D Mark 2001 v 16-bitové barevné hloubce


Obr. 2 – Výsledky programu 3D Mark 2001 ve 32-bitové barevné hloubce

Quake III Arena
Quake je legendou mezi akčními hrami, snad nenajdete příznivce tohoto žánru, který by neznal a alespoň jednou si tuto hru nezahrál (ani já nejsem výjimka). Pro vykreslování scény je zde využito rozhraní OpenGL a všechna čísla značí průměrný počet snímků zobrazených za sekundu. Samozřejmě zde opět platí pravidlo, že více je lépe.


Obr. 3 – Výsledky Quake III Arena v 16-bitové barevné hloubce


Obr. 4 – Výsledky Quake III Arena ve 32-bitové barevné hloubce

3D WinMark 2000
Tento program je dalším benchmarkem který využívá rozhraní DirectX. Během testování je vykreslováno celkem 9 sekvencí, přičemž se u každé měří rychlost zobrazování snímků za sekundu. Výsledné číslo je průměr ze všech devíti výsledků.



Obr. 5 – Výsledky 3D WinMark 2000 v 16-bitové barevné hloubce


Obr. 6 – Výsledky 3D WinMark 2000 ve 32-bitové barevné hloubce

Komentář
Ještě před napsáním jakéhokoliv komentáře zde uvedu ceny jednotlivých grafických karet. Jedná se o koncové ceny bez započítané DPH.

Asus AGP-V7700 64 MB DDR SDRAM (GeForce 2 GTS) – 13090 Kč bez DPH
Hercules 3D Prophet 4500 (Kyro II) – 4880 Kč bez DPH
Hercules 3D Prophet III (GeForce 3) – 16200 Kč bez DPH

Pozn. grafickou kartu s čipem GeForce 2 GTS je možno zakoupit i za podstatně nižší cenu, oželíte-li dvojnásobné množství paměti a špičkovou značku.

Vítězem z pohledu výkonu je samozřejmě grafická karta GeForce 3, to snad jistě nikoho nepřekvapí. Otázkou zůstává nakolik se jí obě testované karty dokáží přiblížit. Grafická karta s čipem Kyro II se pohybuje na úrovni 56 – 57% výkonu karty GeForce 3, bez ohledu na barevnou hloubku. Její pokles při přechodu na 32 bitové vykreslování je totiž minimální. Grafická karta s čipem GeForce 2 dosahuje v 16 bitovém vykreslování zhruba 77% výkonu svého nástupce, při 32 vykreslování je to pak 60%. Rozdílnost těchto čísel je způsobena minimálním výkonnostním poklesem čipu GeForce 3 při 32 bitovém vykreslování.

Z pohledu výkonu jednoznačně tento test vyhrála grafická karta s čipem GeForce 3. Toto tvrzení se rozhodně nezmění dříve než firma ATI uvede grafický čip Radeon 2 a kdo ví, jestli nezůstane platit i po té. Z pohledu cenové výhodnosti pak jednoznačně vyhrála grafická karta s čipem Kyro II, kterou si troufnu označit jako jednu z nejvýhodnějších grafických karet současnosti z pohledu výkon/cena.

Za zapůjčení DDR sestavy k testování děkujeme firmě AMD

Za zapůjčení grafické karty Hercules 3D Prophet III k testování děkujeme firmě 100Mega Brno

Za zapůjčení grafické karty Hercules 3D Prophet 4500 k testování děkujeme firmě 100Mega Brno

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.