Grafická špička na výkonné DDR sestavě od firmy AMD
4.7.2001, Štěpán Mrázek, recenze

Jak jste si již mohli přečíst před několika dny, testovali jsme jeden z nejvýkonnějších systémů od firmy AMD. Jelikož se v redakci také sešly dvě výkonné grafické karty, pak jsme si řekli, že by byl hřích neprovést testy s takto výkonnou sestavou.
Jak jste si již mohli přečíst před několika dny, testovali jsme jeden z nejvýkonnějších systémů od firmy AMD. Jelikož se v redakci také sešly dvě výkonné grafické karty, pak jsme si řekli, že by byl hřích neprovést testy s takto výkonnou sestavou. Všechny recenze jste si již mohli postupně přečíst a dnes přinášíme závěrečné srovnání všech tří grafických karet. Pro rekapitulaci zde uvádíme i odkazy na jednotlivé články:
AMD Athlon 1200 MHz se sběrnicí 266 MHz a pěti větráky v akci
GeForce 3 v podání firmy Hercules v testu
Kyro II – novou technologií renderování k vyššímu výkonu
Testovací sestava
Veškeré testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98 SE s aplikačním rozhraním DirectX 8.0 v rozlišeních 640 x 480 až po 1600 x 1200. Následuje seznam všech srovnávaných grafických karet a jim příslušných ovladačů:
3D Mark 2001
Tento program je stálicí všech testů grafických karet. K vykreslování scény používá aplikační rozhraní DirectX od firmy Microsoft. Verze programu 2001 je navržena pro 8. verzi tohoto rozhraní a program bez ní nepracuje. Výsledné počty snímků zobrazených za sekundu representuje tzv. Overall Score, které se počítá jako součin FPS za jednotlivé prováděné testy a příslušné konstanty. Výsledky jsou uváděny zvlášť pro 16 i 32 bitů a samozřejmě zde platí, že vyšší číslo značí lepší výsledek.
Pozn. odkazy na projektové soubory programu 3D Mark 2001 naleznete v jednotlivých recenzích, odkazy na ně jsou umístěny v úvodu tohoto článku.

Obr. 1 – Výsledky programu 3D Mark 2001 v 16-bitové barevné hloubce

Obr. 2 – Výsledky programu 3D Mark 2001 ve 32-bitové barevné hloubce
Quake III Arena
Quake je legendou mezi akčními hrami, snad nenajdete příznivce tohoto žánru, který by neznal a alespoň jednou si tuto hru nezahrál (ani já nejsem výjimka). Pro vykreslování scény je zde využito rozhraní OpenGL a všechna čísla značí průměrný počet snímků zobrazených za sekundu. Samozřejmě zde opět platí pravidlo, že více je lépe.

Obr. 3 – Výsledky Quake III Arena v 16-bitové barevné hloubce

Obr. 4 – Výsledky Quake III Arena ve 32-bitové barevné hloubce
3D WinMark 2000
Tento program je dalším benchmarkem který využívá rozhraní DirectX. Během testování je vykreslováno celkem 9 sekvencí, přičemž se u každé měří rychlost zobrazování snímků za sekundu. Výsledné číslo je průměr ze všech devíti výsledků.

Obr. 5 – Výsledky 3D WinMark 2000 v 16-bitové barevné hloubce

Obr. 6 – Výsledky 3D WinMark 2000 ve 32-bitové barevné hloubce
Komentář
Ještě před napsáním jakéhokoliv komentáře zde uvedu ceny jednotlivých grafických karet. Jedná se o koncové ceny bez započítané DPH.
Asus AGP-V7700 64 MB DDR SDRAM (GeForce 2 GTS) – 13090 Kč bez DPH
Hercules 3D Prophet 4500 (Kyro II) – 4880 Kč bez DPH
Hercules 3D Prophet III (GeForce 3) – 16200 Kč bez DPH
Pozn. grafickou kartu s čipem GeForce 2 GTS je možno zakoupit i za podstatně nižší cenu, oželíte-li dvojnásobné množství paměti a špičkovou značku.
Vítězem z pohledu výkonu je samozřejmě grafická karta GeForce 3, to snad jistě nikoho nepřekvapí. Otázkou zůstává nakolik se jí obě testované karty dokáží přiblížit. Grafická karta s čipem Kyro II se pohybuje na úrovni 56 – 57% výkonu karty GeForce 3, bez ohledu na barevnou hloubku. Její pokles při přechodu na 32 bitové vykreslování je totiž minimální. Grafická karta s čipem GeForce 2 dosahuje v 16 bitovém vykreslování zhruba 77% výkonu svého nástupce, při 32 vykreslování je to pak 60%. Rozdílnost těchto čísel je způsobena minimálním výkonnostním poklesem čipu GeForce 3 při 32 bitovém vykreslování.
Z pohledu výkonu jednoznačně tento test vyhrála grafická karta s čipem GeForce 3. Toto tvrzení se rozhodně nezmění dříve než firma ATI uvede grafický čip Radeon 2 a kdo ví, jestli nezůstane platit i po té. Z pohledu cenové výhodnosti pak jednoznačně vyhrála grafická karta s čipem Kyro II, kterou si troufnu označit jako jednu z nejvýhodnějších grafických karet současnosti z pohledu výkon/cena.
AMD Athlon 1200 MHz se sběrnicí 266 MHz a pěti větráky v akci
GeForce 3 v podání firmy Hercules v testu
Kyro II – novou technologií renderování k vyššímu výkonu
Testovací sestava
- Procesor AMD Athlon 1.2 GHz (133 MHz FSB, samozřejmě DDR)
- Základní deska Gigabyte 7DX (AMD 761 & VIA 686B)
- 256 MB PC2100 DDR SDRAM (CAS 2.5)
- Pevný disk IBM DTLA-307020 30 GB Ultra DMA/100
- Síťová karta Allied Telesyn AT-2700TX 10/100
- 16x DVD mechanika Pioneer
Veškeré testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98 SE s aplikačním rozhraním DirectX 8.0 v rozlišeních 640 x 480 až po 1600 x 1200. Následuje seznam všech srovnávaných grafických karet a jim příslušných ovladačů:
- Asus AGP-V7700 64 MB DDR SDRAM (GeForce 2 GTS) – 4.12.01.0631
- Hercules 3D Prophet 4500 (Kyro II) – 4.12.01.3062-1.00.02.0205
- Hercules 3D Prophet III (GeForce 3) – 4.13.01.1200
3D Mark 2001
Tento program je stálicí všech testů grafických karet. K vykreslování scény používá aplikační rozhraní DirectX od firmy Microsoft. Verze programu 2001 je navržena pro 8. verzi tohoto rozhraní a program bez ní nepracuje. Výsledné počty snímků zobrazených za sekundu representuje tzv. Overall Score, které se počítá jako součin FPS za jednotlivé prováděné testy a příslušné konstanty. Výsledky jsou uváděny zvlášť pro 16 i 32 bitů a samozřejmě zde platí, že vyšší číslo značí lepší výsledek.
Pozn. odkazy na projektové soubory programu 3D Mark 2001 naleznete v jednotlivých recenzích, odkazy na ně jsou umístěny v úvodu tohoto článku.

Obr. 1 – Výsledky programu 3D Mark 2001 v 16-bitové barevné hloubce

Obr. 2 – Výsledky programu 3D Mark 2001 ve 32-bitové barevné hloubce
Quake III Arena
Quake je legendou mezi akčními hrami, snad nenajdete příznivce tohoto žánru, který by neznal a alespoň jednou si tuto hru nezahrál (ani já nejsem výjimka). Pro vykreslování scény je zde využito rozhraní OpenGL a všechna čísla značí průměrný počet snímků zobrazených za sekundu. Samozřejmě zde opět platí pravidlo, že více je lépe.

Obr. 3 – Výsledky Quake III Arena v 16-bitové barevné hloubce

Obr. 4 – Výsledky Quake III Arena ve 32-bitové barevné hloubce
3D WinMark 2000
Tento program je dalším benchmarkem který využívá rozhraní DirectX. Během testování je vykreslováno celkem 9 sekvencí, přičemž se u každé měří rychlost zobrazování snímků za sekundu. Výsledné číslo je průměr ze všech devíti výsledků.

Obr. 5 – Výsledky 3D WinMark 2000 v 16-bitové barevné hloubce

Obr. 6 – Výsledky 3D WinMark 2000 ve 32-bitové barevné hloubce
Komentář
Ještě před napsáním jakéhokoliv komentáře zde uvedu ceny jednotlivých grafických karet. Jedná se o koncové ceny bez započítané DPH.
Asus AGP-V7700 64 MB DDR SDRAM (GeForce 2 GTS) – 13090 Kč bez DPH
Hercules 3D Prophet 4500 (Kyro II) – 4880 Kč bez DPH
Hercules 3D Prophet III (GeForce 3) – 16200 Kč bez DPH
Pozn. grafickou kartu s čipem GeForce 2 GTS je možno zakoupit i za podstatně nižší cenu, oželíte-li dvojnásobné množství paměti a špičkovou značku.
Vítězem z pohledu výkonu je samozřejmě grafická karta GeForce 3, to snad jistě nikoho nepřekvapí. Otázkou zůstává nakolik se jí obě testované karty dokáží přiblížit. Grafická karta s čipem Kyro II se pohybuje na úrovni 56 – 57% výkonu karty GeForce 3, bez ohledu na barevnou hloubku. Její pokles při přechodu na 32 bitové vykreslování je totiž minimální. Grafická karta s čipem GeForce 2 dosahuje v 16 bitovém vykreslování zhruba 77% výkonu svého nástupce, při 32 vykreslování je to pak 60%. Rozdílnost těchto čísel je způsobena minimálním výkonnostním poklesem čipu GeForce 3 při 32 bitovém vykreslování.
Z pohledu výkonu jednoznačně tento test vyhrála grafická karta s čipem GeForce 3. Toto tvrzení se rozhodně nezmění dříve než firma ATI uvede grafický čip Radeon 2 a kdo ví, jestli nezůstane platit i po té. Z pohledu cenové výhodnosti pak jednoznačně vyhrála grafická karta s čipem Kyro II, kterou si troufnu označit jako jednu z nejvýhodnějších grafických karet současnosti z pohledu výkon/cena.