Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Grafické karty a procesor

28.3.1999, Vít Zatloukal, recenze
Grafické karty a procesor
Výkon grafickýcjh karet závisí i na procesoru, někdy dost zvláštně.
Grafická karta je základem pro dobrý výkon počítače ve hrách a graficky náročných aplikacích (DTP, 3D grafika). Zejména herní výkon je to, co zajímá většinu uživatelů, protože většina PC uživatelů si aspoň čas od času nějakou tu hru zapaří. Vynikající grafická karta však není vše, záleží také na výkonu procesoru, přičemž závislost výkonu grafických čipů na procesoru se různí. V angličtině se pro to používá výraz "CPU scaling" a v praxi to znamená, o kolik se zvýší výkon počítače se stejnou grafickou kartou (resp. čipem) díky rychlejšímu procesoru. Je jasné, že rychlejší procesor znamená vyšší výkon ve hrách, ale u každé karty je to trochu jiné. O čipu Riva TNT je všeobecně známo, že na rychlých procesorech je výkonnější než Banshee, s pomalejším procesorem se však pořadí obrací. Podívejme teď se blíže na grafické karty:
  • Diamond Viper V550 (nVidia Riva TNT)

  • Diamond Monster Fusion Z100 (3Dfx Voodoo Banshee)

  • ATI Xpert 128 (ATI Rage 128)

  • Hercules Terminator Beast (S3 Savage 3D)

  • Matrox Mystique G200 (Matrox MGA G200)


Nejrychlejší je Riva TNT (testováno na Incoming 640x480), v těsném závěsu jsou bok po boku Banshee a Rage 128. Savage3D a MGA G200 jsou výkonově trošku níž. Při frekvenci 412MHz se Riva TNT od pronásledovatelů mírně odpoutává, což potvrzuje její vyšší závislost na výkonu procesoru. Výkon všech karet přitom vzrůstá o 50-100% při přechodu z 233MHz na 412MHz. Při vyšším rozlišení (1024x768) se závislost na procesoru téměř neprojevuje, zrychlení je patrné jen na 412MHz se 103MHz sběrnicí, která mírně přetaktuje AGP. Menší závislost na procesoru při vyšším rozlišení je celkem logická, při menších rozlišeních stačí karta vykreslovat snímky rychleji, než jsou jí dodávány procesorem. Při větším rozlišení však procesor zpracovává stále stejné množství dat (geometrie scény je stejná), ale grafická karta musí vykreslit mnohem více pixelů. (detailní výsledky v grafické podobě najdete na Fast Graphics)

Zajímavé je i srovnání výkonu při použití různých frekvencí procesoru a sběrnice. Graf najdete opět na Fast Graphics (a vypadá velmi zajímavě), vyvození závěrů nechám na vás, snad jen malou poznámečku. Ne vždy znamená rychlejší sběrnice vyšší výkon, zajímavý je zejména propad výkonu při nastavení 2,5x násobení při vyšší než 100MHz sběrnici. Rozdíly se opět projevily více v nižším 640x480 rozlišení, při 1024x768 byl výkon velmi vyrovnaný (zajímavý je pokles při frekvenci 400MHz).

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.