www.svethardware.cz
>
>
>
>
>
>

Levná dvoujádra a úsporné procesory v testu

Levná dvoujádra a úsporné procesory v testu
, , srovnávací test
V dnešní recenzi se blíže podíváme na nové dvoujádrové procesory AMD s jádry AMD Regor a Callisto a také na úsporné vícejádrové procesory. Jak jdou taktovat nová dvoujádra a jakou mají spotřebu? A vyplatí se vůbec úsporné procesory? Pojďme se na ně podívat.
K oblíbeným
reklama

Aplikační výkon


Nyní se podíváme na praktické testy výkonu a začněme například u renderingu v Cinebench R10 (založený na Cinema 4D od Maxonu). Program silně těží z vícejádrových procesorů, ale pro srovnání škálování uvádím i testy v případě použití pouze jednoho jádra.





Dalším testem je POV-Ray ve verzi 3.7 b32. Stejně jako v případě Cinebench R10 se zde velice dobře daří všem čtyřjádrovým procesorům. V závěsu jsou tříjádrové procesory a rychlá dvoujádra.



Encoding videa byl otestován pomocí benchmarku x264 (x264 benchmark + Avisynth 2.58). Ani zde nechybí podpora vícejádrových procesorů. S náskokem vítězí Intel Core i7, v závěsu s Phenomy II a procesory Core 2 Quad následované Phenomy X3 a dvoujádry.



Převod wavu do MP3 byl otestován pomocí oblíbené utilitky pro encoding wavu do mp3 Lame 3.98.2. Program nepodporuje vícejádrové procesory, a proto se zde dobře umisťují rychlá dvoujádra a obecně procesory s vyšším taktem.



Fritz Chess je benchmark na otestování výkonu v šachu. Škálování je zde díky povaze úlohy na špičkové úrovni - rozdíly jsou zde ještě větší než u encodingu nebo softwaru pro rendering a čtyřjádra zde jasně dominují. Slušný nárůst výkonu přináší i aktivní MultiThreading u procesoru Intel Core i7.



Poslední praktický benchmark je WinRAR ve verzi 3.80. I zde se pěkně ukazuje síla vícejádrových procesorů, velká L2 i L3 cache a také výhody integrovaného řadiče paměti - gigantická propustnost a nízké latence u architektury Nehalem drtí vše. Slušně se tradičně daří také AMD Phenomům X4, zejména Phenomům II s DDR3 pamětí a následují opět tříjádrové a dvoujádrové procesory - více jader zde může přinést velký nárůst výkonu, ale vše je podmíněno dostatečným výkonem paměťového subsystému.





Čtyřjádrové procesory se obecně vyplatí pouze u aplikací, které dokáží využít všechna jádra nebo při použití několika náročnějších aplikací najednou (výrazný multitasking). Rozdíly výkonu a komfortu práce jsou poměrně zřejmé, ale nárůst spotřeby, jak ukáží testy spotřeby, jsou také poměrně významné. Pojďme se dále podívat na testy výkonu v několika oblíbených hrách.


Herní výkon


Začněme tradičně klasikou žánru FPS od ID Software. Quake 4 s enginem id Tech 4, navíc s podporou SMP (maximálně 2 thready) se dobře hodí i pro testy výkonu vícejádrových procesorů. Výkon zde navíc ovlivňují všechny parametry systému (od IPC výkonu procesoru, velikost L2/L3 cache, až po propustnost pamětí a použité časování).



Další na řadě je benchmark ze hry F.E.A.R. 2: Project Origin, který je založen na vylepšeném enginu hry F.E.A.R. Lithtech: Jupiter EX (který ovšem stále nepodporuje multithreading). Výkon byl změřen v levelu "Top" s utilitkou Fraps. Výhodu zde získávají procesory s nejvyšším taktem, velkou cache a rychlou pamětí.



Do testu jsem dále zařadil CPU benchmark ze hry Crysis, založený na CryEngine 2. Hra má výbornou grafiku a engine této hry také spolkne nějaký kus výkonu - dobře se zde daří i vícejádrovým CPU. I běžné rozlišení je ale bez nejvýkonnějších grafických karet stěží použitelné. CPU benchmark byl proveden při rozlišení 1680 x 1050 a s nastavením všech detailů na střední.



Další testovanou hrou je oblíbené RPG Fallout 3. Poslední z Falloutů používá engine Gamebry, na kterém běžel například i oblíbený The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ani zde nejsou podporovány vícejádrové procesory. Výhodu proto získavájí procesory s vysokým taktem, rychlou FSB a pamětí. Stejně jako v případě F.E.A.R.2 byl použitý Fraps a odehrán kus hry v lokaci Megaton.



Call of Duty 4: Modern Warfare používá proprietární engine. Poměrně slušně se zde vede i vícejádrovým procesorům - s čtyřjádrovým procesorem si polepšíte přibližně o 10 až 15 procent. Pro změření výkonu byl opět použit Fraps a odehrána část levelu The Bog.



Grand Theft Auto IV je další z testovaných titulů. GTA IV používá engine RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) a ačkoliv si řada hráčů stěžuje na slabší optimalizaci, hra velice silně těží z vícejádrových procesorů. Škálování s více jádry je na špičkové úrovni a dvoujádro bych bez problémů označil za minimum pro tuto hru.

Pokud navíc rádi hrajete multiplayer po internetu (hru jsem nedávno testoval i na dvoujádrovém AMD Athlonu X2 na 2,3 GHz a ve větší vřavě jsem byl občas odpojen pro nízký výkon - prý můj počítač běžel příliš pomalu, čtyřjádro se Vám u GTA IV v každém případě vyplatí.



Poslední z testovaných her je akční "zombie řežba" Left 4 Dead, postavená na engine Source (na kterém běží i oblíbená varianta hry Counter Strike: Source). L4D podporuje vícejádrové procesory a povolení použití více jader v nastavení hry přináší slušný růst výkonu (hra škáluje s počtem jader o poznání hůře než GTA IV, ale vícejádrové procesory zde také získávají převahu). I zde byl použit Fraps a timedemo levelu Blood Harvest.



To je z testů her vše. Jak ukazují praktiké testy, podpora vícejádrových procesorů pomalu roste, ale her, které skutečně využijí například i čtyřjádrový procesor "naplno", je poměrně málo - trend použití vícejádrových procesorů se pomalu ale jistě lepší. Zářným příkladem je například testované GTA IV, kde je škálování skutečně ukázkové. Jedná se také o jednu z výjimek, kde bych doporučil alespoň tříjádrový procesor, ačkoliv vysoce taktované dvoujádro hru také rozběhá poměrně "uspokojivě". V následující části se podíváme na testy spotřeby jednotlivých platforem.
reklama
Nejnovější články
Kosmická loď Starliner od Boeingu má zpoždění, k ISS poletí 3. srpna Kosmická loď Starliner od Boeingu má zpoždění, k ISS poletí 3. srpna
Na Mezinárodní vesmírnou stanici by měl zanedlouho zamířit Starliner - kosmická loď od společnosti Boeing, která by po získání certifikace měla sloužit jako dopravní prostředek pro astronauty.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková
Umělá inteligence od IBM dokáže predikovat vývoj Parkinsonovy choroby Umělá inteligence od IBM dokáže predikovat vývoj Parkinsonovy choroby
Společnost IBM se pustila do vývoje umělé inteligence, která najde své využití v oblasti zdravotnictví. Tato umělá inteligence totiž slouží pro predikování vývoje Parkinsonovy choroby u pacientů.
30.7.2021, aktualita, Kateřina Hoferková3 komentáře
Video: dvounohý robot Cassie uběhl venku 5 kilometrů Video: dvounohý robot Cassie uběhl venku 5 kilometrů
Dvounozí roboti jsou pro inženýry velkou výzvou, protože při jejich pohybu je třeba vyřešit otázku udržení rovnováhy. Tým vyvíjející robota Cassie nyní slaví úspěch, protože jejich bipední stroj zvládl uběhnout pět kilometrů.
30.7.2021, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Počítačové čipy a hranice pokroku: kam spěje polovodičový průmysl? Počítačové čipy a hranice pokroku: kam spěje polovodičový průmysl?
Málokdo už řeší to, zda Mooreův zákon stále platí ve své obecně uznávané podobě a jde spíše o to, kam až zajde vývoj ve snaze zmenšovat tranzistory a jaké nové berličky se v něm uplatní. Jaký je tedy výhled? 
30.7.2021, článek, Jan Vítek2 komentáře
Alienware neprodává svá PC v některých státech USA kvůli limitům spotřeby Alienware neprodává svá PC v některých státech USA kvůli limitům spotřeby
Alienware je zvláště v USA oblíbená značka herních PC, která patří pod firmu Dell. Nově se na jejích stránkách ovšem objevilo upozornění o tom, že se mnohé desktopy nebudou prodávat v jistých státech kvůli regulacím spotřeby energie. 
29.7.2021, aktualita, Jan Vítek23 komentářů