Levné, drahé paměti - jaké koupit?


- Levné, drahé paměti - jaké koupit?
- Burst přenosy, frekvence
- Nastavení frekvencí u Athlonu 64
- Testovací sestava, testy frekvence
- ...testy frekvence a jejich hodnocení
- Testy časování
- ...testy časování a jejich hodnocení
- Porovnání vlivů časování a frekvence
- ...porovnání vlivů časování a frekvence, hodnocení, závěr
Protože frekvence není jediným faktorem ovlivňujícím výkon, bylo samozřejmě nutné otestovat také vliv rychlosti časování. Jak již víte z předchozích kapitol, časování ovlivňuje rychlost vyhledávání informací. Protože na trhu se běžně vyskytují troje rychlostní kategorie pamětí, zvolil jsem následující časování.
Parametr | Pomalé | Střední | Rychlé |
Command rate CAS Latency (tCL) RAS to CAS Delay (tRCD) Minimum RAS Active Time (tRAS) Row Precharge (tRP) Row Cycle Time (tRC) Row Refresh Cycle Time (tRFC) Row Active to Row Active Delay (tRRD) Write Recovery Time (tWR) Write to Read Delay (tWTR) Read to Write Turnaround (tRWT) Refresh Time (tREF) Write CAS Latency (tWCL) | 1T 3T 4T 11T 4T 16T 16T 4T 3T 2T 3T 3120 cyklů 1T | 1T 2.5T 3T 11T 3T 9T 11T 3T 2T 1T 2T 3120 cyklů 1T | 1T 2T 2T 11T 2T 7T 9T 2T 2T 1T 2T 3120 cyklů 1T |
Rychlé paměti s deklarovaným časováním 5-2-2-2 (či 6-2-2-2) při frekvenci DDR400 patří mezi to nejlepší, co lze pořídit. Zároveň jsou ale často dvojnásobně drahé než paměti s časováním 8-4-4-3. Někde mezi nimi se pak nacházejí paměti s časováním 7-3-3-2.5.
Poznámka: Hodnota tRAS byla ve všech případech ponechána na 11T, jelikož je poměrně dobře známé, že toto nastavení poskytuje nejvyšší výkon.
Test probíhal na frekvencích DDR400 (200 MHz) a DDR444 (222 MHz). Testovat pomalejší nemá smysl, protože paměti 8-4-4-4 se na frekvencích DDR333 nevyskytují (specifikace DDR SDRAM - JEDEC povoluje tCL=3T pouze u DDR400, starší standardy DDR200, DDR266 a DDR333 mají povoleno nanejvýše tCL=2.5T). A naopak testovat rychlejší režim DDR500 je zcela mimo realitu - použité paměti Corsair jsou jedny z nejlepších, přesto tak rychlé časování při 250 MHz nezvládají.

pomalé | střední | rychlé | |
200 MHz (DDR400) | 98% | 100% | 102% |
222 MHz (DDR444) | 98% | 100% | 102% |
3DMark 2001 profituje z použití rychlejšího časování jen poměrně málo. Rozdíly jsou vždy dvě procenta - a to bez ohledu na frekvenci pamětí.

pomalé | střední | rychlé | |
200 MHz (DDR400) | 96% | 100% | 103% |
222 MHz (DDR444) | 96% | 100% | 103% |
Doom 3 je na tom již o něco lépe. Pomalé paměti propadají o čtyři procenta, rychlé naopak tři procenta získávají. Rozdíl mezi pomalými a rychlými je 7 procent.

pomalé | střední | rychlé | |
200 MHz (DDR400) | 96% | 100% | 104% |
222 MHz (DDR444) | 96% | 100% | 104% |
Výsledek prakticky identický jako u Doomu 3.

pomalé | střední | rychlé | |
200 MHz (DDR400) | 98% | 100% | 103% |
222 MHz (DDR444) | 97% | 100% | 102% |
Unreal Tournament 2004 je méně náročný na paměti. Výsledky jsou proto více vyrovnané