reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

LG IPS2993: stvořen pro domácí střižnu

8.7.2013, Pavel Kovač, recenze
LG IPS2993: stvořen pro domácí střižnu
Pokud si vybíráte monitor, je pro vás jistě jasným kritériem jeho velikost. Pokud hledáte filmový monitor či monitor pro domácí střih videa, tak je tu takřka ideální LG EA93. Tento 21:9 monitor nabízí v základu již velmi dobré barvy a hardwarovou kalibraci.

Odezva


V OSD menu lze měnit položku Response Time. Ta reguluje logicky pouze její část, a to technologii OverDrive. Nejlepších výsledků dosáhnete při nastavení na Middle. V tomto případě se zkrátka překmit vyskytuje pouze v minimálním množství a je jen drobný. Okem jej rozhodně neuvidíte.

Výjimkou jsou odezvy v tmavých tónech. Zde je překmit zkrátka znatelný a sem tam i viditelný. Pokud tedy hrajete často hororové hry, či sledujete nějaké ty děsivé filmy, tak si raději nastavte Response Time na Low. Ostatní běžní smrtelníci nechají výchozí hodnotu Middle.

V řeči čísel je průměrná odezva rise 7,8 ms a fall 7,6 ms. To je více než dobré a těžko si představit, že by v dnešní době přišel běžný monitor s něčím lepším. Samozřejmě nepočítáme vysloveně herní monitory.


LG IPS2993 odezva tabulka





LG IPS2993 odezva graf
Pokud se podíváme na průběh dvou odezev, tak zjistíme, že překmit je zde natolik malý, že jej okem rozhodně neuvidíte. Celkově má odezva 0-175-0 i 50-200-50 téměř ideální průběh.


LG IPS2993 odezva 0-175-0

0-175-0 (20 ms na dílek)


LG IPS2993 odezva 50-200-50

50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


Pokud přiložíte sondy k CRT a dnešnímu LCD, tak naměříte inputlag. Ovšem to by pro vás znamenalo značné finanční investice. A právě proto je zde naše recenze, která vám prozradí, že inputlag je 11,5 ms. To je lehce nadprůměrná hodnota a rozhodně potěší náruživé hráče FPS her. Inputlag totiž spolu s odezvou tvoří zcela ďábelskou kombinaci. Sice to není 120 či 144 Hz TN monitor, ale i tak se jedná o slušného zástupce herních IPS monitorů.


LG IPS2993 inputlag

Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


A nyní přichází asi to nejdůležitější. Tím je sledování videa. Filmy jsou obvykle natáčeny v tomto formátu a mají výhodu, že se nezobrazují s černými pruhy. Naopak takové seriály jsou obvykle "jen" v 16:9, a tak se úhlopříčka rapidně snižuje. Potěší ovšem rychlá odezva, díky které jsou filmy prakticky bez jediného problému. Pokud tedy nepočítáme horory, které sem tam duchy (nejen ve scénáři) mají.

Bohužel daleko horší je to s podsvícením. To v levém dolním rohu trpí výrazným průsvitem, který filmy více než ruší. Tento průsvit je totiž vidět i na běžné ploše Windows, resp. jiného operačního systému.





LG IPS2993 průsvity pdosvícení

Fotografie podsvícení


A zde přichází důkaz, že monitor trpí průsvitem. Je vidět, že levý dolní roh je o více jak dvojnásobek jasnější než zbytek obrazu. Dobře to můžete také vidět na grafu průsvitů. Uprostřed fotografie je vidět pohybující kurzor. Je to z důvodu vypínání podsvícení při zobrazení zcela černé barvy (dynamický kontrast).


LG IPS2993 jas černé barvy při maximálním jasu


LG IPS2993 jas černé barvy při 120cd/m2


LG IPS2993 průsvity


V této kapitole si také připomeneme fakt že monitor je vhodný například pro střih, resp. kompozici videa. Takový obligátní After Effects má dostatek místa pro zobrazení dlouhé časové osy a současně i pro dva náhledy na video.





Hraní her


Při hraní her sice můžete narazit na některé co nepodporují 21:9, ale obvykle se jedná o adventury či strategie. To je však vedlejší, protože v monitoru lze nechat obraz v 1:1, a tak i rozlišení 1920×1080 bude zobrazeno zcela správně. Při hraní her oceníte hlavně odezvu a nízký inputlag. Právě díky tomu je většina her zcela plynulá a perfektně prokreslená. Navíc získáte daleko širší pohled ve FPS hrách. Obvykle tedy vidíte o poznání více do stran. Musíte se ovšem také připravit na vyšší nároky na grafickou kartu. Ta totiž musí renderovat o dost víc objektů. Nejde jen o samotné rozlišení a ve výsledku mohou být některé hry náročnější v 2560×1080 než například 2560×1600.





Celkově vzato je monitor na hry více než vhodný a vlastně jej mohu nadmíru doporučit. Jediné, co mi vadí, je ergonomie. Po delším čase koukání do země, resp. na stůl, mě začal bolet krk. Pokud tedy chcete hrát delší dobu, tak si pořiďte nějaký ten VESA držák.

Ještě se podívejme na to, jak široký záběr získáte v takové obyčejné hře jako je Half-Life Ep.2. Téměř panoramatický záběr, že?




reklama