reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest 18 USB kamer - vyhodnocení 1. část

2.10.2006, Jan Vítek, recenze
Megatest 18 USB kamer - vyhodnocení 1. část
Minulý týden jsme nakousli téma porovnání 18 různých výrobků od celkem šesti výrobců. Dnešní článek srovná výkony prvních devíti kamer v praxi. Podíváme se, jak jsou kamerky schopny zachytávat obraz za nepříznivých světelných podmínek, jak zachytí přechody barev, nebo i jak si poradí s venkovní scénou osvětlenou sluncem. Zítra přijdou na řadu zbylé kamerky od firem Logitech a MSi, stejně jako vyhodnocení celkového testu.
Začneme kamerkou, jíž jsem jako první uvedl také v první části testu – Creative Live! Vista IM. Ta obsahuje čip o rozlišení VGA, tedy 640 x 480 a jedná se zhruba o střední třídu mezi kamerami Creative.


Senzor
VGA senzor
Nejvyšší rozlišení - statické800 x 600 (interp.)
Nejvyšší rozlišení videa800 x 600 15FPS (soft)
OstřeníManuální
RozhraníUSB 1.1
ZoomN/A


Na její používání si nemám na co stěžovat, dílensky je to dobře zpracovaný výrobek, pohodlně se s ním ostří a nastavuje směr pohledu. Takže pojďme se podívat, jak si vedla v praktických testech. Zaprvé to bude vytisknutá koláž fotografií a barevných přechodů.



Koláž zachytila Vista IM nadprůměrně dobře. Barevné přechody jsou jasně rozeznatelné, a to včetně relativně jemných přechodů, což ukazuje především žlutá květina. Bohužel se zde ale ukazuje problém této kamerky, a sice vybledlé barvy. To by se ale mohlo do jisté míry napravit mírným zvýšením jejich sytosti (saturation). Navíc je zde naznačena jistá neostrost po krajích obrázku, na což se ještě podíváme.




Zde se potvrzuje doměnka z prvního obrazce - barevné přechody samy o sobě dobré, ale celkově je obraz pobledlý. Problém vybledlých barev ovšem má tendenci se s ubývajícím světlem zhoršovat, takže zcela na lehkou váhu jej brát nelze.




Zde je barevný přechod zachycený při umělém osvětlení pokoje a bez dodatečného nastavení, jako low-light filter. Patrná je silná zrnitost a jasná ztráta detailů.




Obraz při stejných podmínkách pouze s aplikací filtru, kdy se patřičně prodlouží expozice. Toto nastavení barvy v podstatě jen zesvětlilo, jinak zrnitost zůstala a k ní se navíc vlivem dlouhé expozice obraz při pohybu nutně rozmazá.



Šest vzájemně navazujících barevných proužků zachycuje jemné přechody mezi barvami. Zde je v podstatě vše až na omílanou trochu horší sytost barev v pořádku.




Černobílý přechod ukazuje dobré prolínání černé a bílé. Zde to je ovšem mírně zkaženo vyvážením bílé, která se zobrazuje s modrým nádechem. Bílá se vyvažuje u všech kamer automaticky a záleží tak výhradně na nich, jak se dokáží nastavenému obrazu přizpůsobit.



Milimetrový papír, též ve velikosti A5 ukázal, že soudkovitost kamery je velmi mírná, což je dané úzkým záběrem kamery. Bohužel ale kontrast mezi linkami a podkladem dost pokulhává a zde si můžete již velmi snadno všimnout neostrosti v rozích, kde se linie v podstatě ztrácí.



- klikněte pro zvětšení -

Venkovní scéna již jen podrtrhuje celkový dojem. Především v levém horním rohu si můžete všimnout neostrostí a celkově i slabé sytosti barev. Na druhou stranu je ale kontrast zaznamenaný na bílých, sluncem osvětlených částech budov velice dobrý a zaznamenána byla i modrá obloha, což v testu rozhodně nebylo pravidlem.
reklama