Megatest grafických karet začíná !
17.6.2002, Pavel Švéda, recenze
V následujících dnech se na našich stránkách objeví velký přehledový test současných grafických karet. Kdo se jej zúčastní a jakým zkouškám bude podrobován vám prozradí tento krátký článek.
Kapitoly článku:
- Megatest grafických karet začíná !
- Jak jsme testovali I.
- Jak jsme testovali II.
Jak jsme testovali I.
K důkladnému otestování grafických karet jsme použili několika benchmarků. Jednalo se o čistě syntetické testy, kdy karty byly zatěžovány v selektivních grafických oblastech, ale i o testy reálné, kde se převážně využilo nahraných dem v daných hrách. Následuje popis použitých benchmarků spolu s jejich nastavením.
3DMark 2001SE (build 300)
Tento test jsme zkrátka nemohli opomenout, patří stále k nejpoužívanějším. 3DMark 2001SE je zatím poslední verzí asi nejpopulárnějšího a jednoho z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Oproti předešlé verzi (2001) přibyl test Advanced Pixel Shader (má číslo 16) a program doznal další drobná vylepšení. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 17 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Nastavení:
- Resolution and color – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200, 32 bit
- Antialiasing – none
- Frame Buffer – double
- Texture – 32 bit
- Z-Buffer Depth – 24 bit
- Rendering Pipeline - D3D (Pure) Hardware T&L
Quake III Arena (v1.09)
I tato hra stále přežívá současně na poli benchmarků a nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito Demo001, které je standardně instalováno spolu s vlastní hrou. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1 a následném spuštění měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.
Nastavení:
- GL Driver – DEFAULT
- GL Extension – ON
- Video Mode – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200
- Color Depth – 32 bit
- Fullscreen – ON
- Lighting – LIGHTMAP
- Geometric Detail – HIGH
- Texture Detail – MAX
- Texture Quality – 32 bit
- Texture Filter – TRILINEAR
Serious Sam : The Second Encounter (v1.05)
Obdobně jako Quake III je i Serious Sam (umožuje využívat rozhraní jak DirectX tak OpenGL) použit jako benchmark pomocí nahraného dema. Před testováním je potřeba spustit náš skript (Options – Execute Addon – 32bit_HQ), který upravuje grafická nastavení hry. Potom stačí v menu Demos kliknout na demo Cooperative, počkat až proběhne do konce a v konzoli zobrazit výsledky testu (maximální, minimální a průměrný počet FPS). Benchmark jsme provozovali pod rozhraním OpenGL.
Pozn.: Náš skript si můžete stáhnout zde. Po rozpakování je pro jeho správnou funkci nutné, aby extrahované soubory byly nahrány do adresáře Scripts/Addons.
Nastavení:
- Screen resolution – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200
- Texture depth – 32 bit
Unreal Tournament (v436)
Opět testování pomocí dema. K testu je použito demo UTBench, které můžete stáhnout zde (je nutné jej rozpakovat do adresáře hry System). Testovací mód je spuštěn buď příkazem timedemo 1 v konzoli, nebo zaškrtnutím položky TimeDemo Statistic v menu Tools. Test se spustí příkazem demoplay UTBench a po jeho dokončení se v konzoli zobrazí výsledky (maximální, minimální a průměrný počet FPS).
Konfigurační soubor hry jsme upravili tak, aby Unreal Tournament běžel pod rozhraním OpenGL. Úprava spočívá v tom, že se v souboru Unreal Tournament.ini změní v sekci [Engine.Engine] hodnota položky GameRenderDevice z D3DDrv.D3DRenderDevice (DirectX) na OpenGLDrv.OpenGLRenderDevice (OpenGL).
Nastavení:
- Screen resolution – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200
- Texture depth – 32 bit
Return to Castle Wolfenstein (v1.0)
Hra založená na vylepšeném grafickém enginu Quake, testování probíhá obdobným způsobem jako v předešlém případě. Nejprve je nutné si nahrát testovací demo a uložit ho do následujícího adresáře Return to Castle WolfensteinMaindemos. Poté ve hře v konzoli zadat timedemo 1 a následně demo checkpoint. Po ukončení dema se v konzoli zobrazí průměrný počet FPS. Test pracuje pod rozhraním OpenGL.
Nastavení:
Menu System – Graphics
- GL Driver – opengl32
- GL Extensions – Yes
- Video Mode – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200
- Color Depth – 32 bit
- Fullscreen – Yes
- Lighting – Light Map (High)
- Geometric Detail – High
- General Textures – High
- Texture Filter – Trilinear
- Anisotropic Filter – No
- Compress Textures – Yes
- Texture Duality – 32 bit
- Screen Size – Maximum
Menu Options – Performance
- Wall Mark Lifetime – Long
- Ejecting Brass – High
- Dynamic Lights – Yes
- Low Quality Sky – No
- Draw Portal Skies – Yes
- Sync Every Frame – No
- Corona Dist – Extreme
- Particles – Yes
- In Game Videos – Yes