Megatest grafických karet začíná !
17.6.2002, Pavel Švéda, recenze
V následujících dnech se na našich stránkách objeví velký přehledový test současných grafických karet. Kdo se jej zúčastní a jakým zkouškám bude podrobován vám prozradí tento krátký článek.
Kapitoly článku:
- Megatest grafických karet začíná !
- Jak jsme testovali I.
- Jak jsme testovali II.
Jak jsme testovali II.
Chameleon Mark
Benchmark pochází přímo z dílen nVidie a je zaměřen především na měření výkonu Pixel Shaderů, tudíž je určen pro grafické karty je podporující tzn. pro GeForce3 nebo Radeon 8500 a vyšší. Program nabízí několik možností. Po spuštění se můžeme kochat pohledem na chodícího chameleona, který (jak jinak) mění barvu, přiřazovat mu jednu ze tří textur „kůže“ (sklo - glass, kov - shiny, reálná kůže - real), volně kolem něj pohybovat kamerou nebo ho nasvěcovat (menu Navigation), popřípadě jej nechat vykreslovat ve formě drátěného modelu nebo stínovaného (menu Drawstyle).
Po zapnutí benchmarkovacího modu je nutné program spustit s parametry. Pro zjednodušení si můžete stáhnout naše dávkové soubory, které benchmark nastavují pro tři různá rozlišení a všechny tři druhy textur. Výsledky (průměrný počet FPS) po každém provedeném testu se zapisují respektive připisují do souboru fps.txt v adresáři binaries. Benchmark pracuje pod DirectX API.
Obr. 1 – Skleněný chameleon
(klikněte pro zvětšení)
Obr. 2 – Chameleon ve „své kůži“
(klikněte pro zvětšení)
Obr. 3 – Chameleon a la Terminator 2
(klikněte pro zvětšení)
Comanche 4 Benchmark
Tento test je speciální verzí plné hry Comanche 4. Jedná se o nepříliš realistický simulátor vrtulníku (co se týká letových vlastností) avšak o co je ochuzena věrnost chování helikoptéry, o to je propracovanější grafika a ta je vskutku nadprůměrná.
Po prvním spuštění benchmarku program otestuje naši grafickou kartu na různých rozlišeních a zdetekuje její HW grafické možnosti. Dále nastaví parametry testu na optimální hodnoty pro dosažení nejvyššího výkonu na dané grafické kartě.
Uživatelské nastavení programu se provádí v Benchmark Settings a je následující:
- Screen Resolution – 640 x 480, 1024 x 768
- Bit Depth – 32
- Texture Compression – On
- Disable Audio – On
- Disable v-sync – On
- Hardware Shaders – On
- Anti Aliasing – 0
- chceme-li výsledek testu uložit do souboru vyplníme v kolonce Output Filename jméno souboru a zaškrtneme volbu Append output to file
Codecreatures Benchmark
Bezesporu zatím nejnáročnější benchmark, který je momentálně volně k dispozici. Svým způsobem trochu připomíná úvodní část Vulpine GLmark, zde je však průlet krajinou o stupeň realističtější, což se samozřejmě také odráží na požadavcích na hardware. Je nutné mít nainstalovány DirectX 8.1, grafická karta musí mít HW podporu pro Pixel Shadery (GeForce3 nebo Radeon 8500 a vyšší) a 128 MB videopaměti (toto lze naštěstí obejít nastavením AGP Aperture Size). Jako minimum je doporučováno 512 MB RAM ve spojení s Windows ME/2000/XP.
Jak již bylo řečeno benchmark běží pod rozhraním DirectX, po skončení vypisuje dosáhnuté maximální hodnoty FPS a počtu polygonů za sekundu a dále jejich průměry.
GL-Excess
Po výtvarné stránce patří tento benchmark asi k nejlepším v našem testu (máte možnost si toto tvrzení ověřit podle screenshotů). Celkově je rozdělen na 4 části přičemž každá z nich obsahuje tři scény. Jednotlivé části jsou zaměřeny na testování Fill Rate, Polygon Count, VRAM a CPU/FPU testy. Benchmark pracuje pod rozhraním OpenGL.
Obr. 5 – Noční město, exploze i západ slunce, to vše a mnohem víc nabízí GL Excess. Klikněte pro zvětšení
Takže účastníky závodu jsme si představili a nyní k tomu co nás čeká v dalších dnech. Zítra se podíváme na grafické karty z první skupiny, ve středu si projdeme nejširší skupinu a ve čtvrtek se podíváme na všechny tři karty, které se honosí přívlastkem nejvýkonnější.
Samozřejmě v každém v těchto tří dnů naleznete i výsledky všech uvedených testů. Perličkou pak bude pondělní vyhodnocení testu z poměru výkon/cena a ocenění nejvýhodnější grafické karty z testu.